Problemen met Wi-Fi-netwerken op iPhone/iPad oplossen

We gaan het in deze tip hebben over het vernieuwen van de DHCP-lease van betaalde hotspots. Klinkt dat als abacadabra? Als je veel gebruik maakt van commerciële hotspots, kan het dé oplossing zijn als je veel verbindingsproblemen hebt. Maak je gebruik van betaalde hotspots, zoals die van KPN of T-Mobile, dan kan het voorkomen dat […]

We gaan het in deze tip hebben over het vernieuwen van de DHCP-lease van betaalde hotspots. Klinkt dat als abacadabra? Als je veel gebruik maakt van commerciële hotspots, kan het dé oplossing zijn als je veel verbindingsproblemen hebt.

wifi-netwerken-problemen-oplossenMaak je gebruik van betaalde hotspots, zoals die van KPN of T-Mobile, dan kan het voorkomen dat je moeite hebt om verbinding te maken. Eén oplossing is het vernieuwen van de DHCP-lease.

  1. Ga naar Instellingen > Wi-Fi-netwerken.
  2. Tik op het blauwe pijltje naast het gewenste netwerk. Er komt dan meer informatie in beeld.
  3. Blader naar beneden en geef aan dat je ‘Vernieuw lease’ wilt uitvoeren.

Nu moet je teruggaan naar de Safari-browser op je iPhone of iPod touch en nogmaals de gebruiksovereenkomst van de betaalde hotspot accepteren, als hierom wordt gevraagd.

Lost dit niet het probleem op, dan moet je verder zoeken. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat de iPhone steeds overschakelt naar het mobiele datanetwerk, terwijl je juist van een Wi-Fi-netwerk gebruik wil maken (omdat dit veel sneller is). Dit kan gebeuren wanneer de draadloze router MAC-adresfiltering gebruikt of wanneer het (WEP-)wachtwoord niet goed is in gevuld.

  1. Ga naar Instellingen > Wi-Fi en tik op het blauwe pijltje naast de naam van het netwerk.
  2. Tik daarna op ‘Vergeet dit netwerk’.
  3. Probeer nu opnieuw verbinding te maken, waarbij je het wachtwoord opnieuw invult.

Als MAC-adresfiltering is ingeschakeld, kun je daar alleen iets aan doen als je toegang hebt tot de instellingen van de draadloze router. Bij betaalde hotspots zul je die toegang niet hebben (maar ze zullen ook vrijwel nooit MAC-adresfiltering gebruiken).

Zwak signaal of foutmeldingen

Is het Wi-Fi-signaal op de iPhone te zwak, probeer dan een andere lokatie die gunstiger ligt voor het bereik van het Wi-Fi-netwerk, of schakel eventueel over op het mobiele datanetwerk. Je kunt daarbij beter het Wi-Fi-netwerk uitschakelen, zodat de iPhone ook geen (vergeefse) pogingen meer gaat doen om toch verbinding te maken met het Wi-Fi-netwerk.

Krijg je tijdens het gebruik van een Wi-Fi-hotspot de foutmelding -3, met de boodschap dat er geen verbinding met het netwerk kan worden gemaakt, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Controleer of op de router geen MAC-adresfiltering is ingeschakeld en of het type wachtwoord overeenkomt met de werkelijkheid: is er sprake van WEP, WEP hex of ASCII, WPA of WPA2? Staat Quality of Service (QoS0 ingeschakeld op de router, dan kun je deze eventueel uitschakelen. De meeste handelingen zijn alleen mogelijk op draadloze netwerken waarbij je toegang hebt tot de router, dus niet bij commerciële hotspots.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt juni 2014
Categorie Internet