SwitchBot review

Reacties voor: Review: SwitchBot Curtain, je gordijnen in seconden slim maken?

SwitchBot Curtain belooft je gordijnen in seconden te automatiseren. Maar voordat je het geïnstalleerd hebt moet je nog wel wat hobbels nemen. Wij vertellen in deze review onze ervaringen.

Reacties: 21 reacties

  1. Waar heb je in godesnaam een account voor nodig dan? Is dit weer zo’n leverancier die zo veel mogelijk gegevens wil verzamelen? En dat om een gordijntje open of dicht te doen? Moet niet gekker worden.

    Reageer op Andre

    • @Andre: Zonder account kun je het niet gebruiken. Ze zeggen in de privacyvoorwaarden uiteraard “om de producten en diensten continu te vernieuwen”. Maar delen het niet met externe partijen, tenzij… blablabla.
      Grappig is dan wel weer dat ze zeggen: “Information about our customers is an important part of our business” (oh?) om vervolgens te zeggen dat ze er geen business van hebben gemaakt om in je data te handelen. Ik denk dat daar iets had moeten staan van “utmost importance” of “highest priority”.

      Reageer op Gonny van der Zwaag | iCulture.nl

  2. Sinds afgelopen Prime Day hier ook een setje hangen aan de de gordijnen bij de tuindeuren. Werken prima. Alleen de zonnepanelen niet omdat er een stuk muur tussen de switchbots en de deuren zitten. Hierdoor laden ze niet automatisch op. Was het proberen waard.

    Ook handig dat ze automatisch op tijd open en dicht gaan. Zeker als je op vakantie bent. Helaas is het schakelen op zonsondergang of opkomst niet mogelijk in de SwitchBot app. Misschien dat HomeKit via homebridge of homey kan helpen. Echter heb ik dit niet volledig goed aan de gang gekregen via de homey. Ooit eens beter in verdiepen.

    Als ze eens goed in HomeKit gekoppeld zijn dan wil ik ze zo instellen dat ze dicht gaan als de temperatuur hoger als 26 graden wordt in de tuin. Automatiseringen dus. Gewoon omdat het kan

    Al met al een aanrader. Mits ze in de aanbieding zijn.

    Reageer op Flupke

  3. Heb semismart curtains… werkt perfect
    Tuya app en opdrachten app voor siri
    Ik zeg: sluit gordijnen 👍 ideaal

    Reageer op Danny

  4. Nog 2 nadelen die eigenlijk nooit in reviews worden genoemd:

    – Service van switchbot is beroerd. Je hebt eigenlijk alleen recht op iets van service als het defect is door een fabrieksfout. Retouren is verder niet mogelijk en ze vallen buiten EU recht.

    – Met een product als deze zou een gordijn ook echt volledig geopend moeten worden. Doordat de switchbot tussen de laatste plooien zit blijft altijd 1 plooi uitgevouwen wanneer je het gordijn open doet, naar mijn mening ziet dat er niet uit.

    Reageer op Lauren

  5. Als je vanuit Europa rechtstreeks bij SwitchBot besteld worden de producten gewoon via UPS vanuit Polen geleverd en is er dus totaal geen sprake van invoerrechten. Ook snap ik het verhaal over versie A en B niet helemaal en welke rollertjes je nodig zou moeten hebben. Heb zelf 4x de U-rail en had helemaal niet de mogelijkheid om rollertjes te vervangen maar misschien is dat nieuw nu.

    Reageer op Denis

  6. Mijns inziens zitten er bugs in het artikel, of in elk geval lijkt de auteur fan van een ander merk. Vijf minuten om de eerste gordijnen op te hangen en te kunnen bedienen. De beperking zit in het bluetooth protocol vandaar dat ze, voor wie dat wil, voor een paar tientjes een hub verkopen om ze ook aan het netwerk (of zelfs het internet) te kunnen koppelen. Via homebdrige (hoobs certified!) gekoppeld aan homekit. De gordijnen gaan nu open via de app, via de woning app, op tijd, op stem, op temperatuur, op zonlicht en indien gewenst zelfs als er iemand op de voordeurbel drukt. Oja en ook nog handmatig via een klein rukje aan de gordijnen. Mijns inziens een top product voor weinig geld 🙂

    Reageer op Marcel

  7. Alleen met overal een kanttekening, dan komt het toch net anders over. Ik vind het echt een mooi product, dat mag ook gezegd worden 🙂

    Reageer op Marcel

  8. @Marcel: Wat bedoel je met bugs in het artikel? Nu lijkt het vooral dat jouw leesvaardigheid een bug bevat haha!
    Of mis ik iets?

    Reageer op Danny

  9. Mijn ervaring komt overeen met deze review. Al vond ik de installatie al direct heel snel en eenvoudig. Ik heb ook iets langere gordijnen en gek genoeg haalt het linkerdeel het nooit en het rechterdeel meestal wel. De korte gordijnen in een andere kamer gaan prima. Verder heb ik zelf de ‘touch en go’ functie waarbij de gordijnen nadat je er even aan trekt gelijk open of dicht gaan uit gezet. Klinkt theoretisch heel handig maar is in de praktijk heel onnatuurlijk.

    Reageer op Michiel

  10. @Danny: Het gaat hier niet om de lees – maar om de technische vaardigheden. In mijn mening is het een goed product wat bij mij thuis gewoon goed werkt.

    Reageer op Marcel

  11. Communicatie met SwitchBot is inderdaad niet heel lekker. Bij mij paste de eerste keer die dingen helemaal niet in m’n rails omdat de rails te smal was. Na wat Googlen was ik niet de enige met dit probleem. Ik heb vervolgens met een vriend deze dingen omgebouwd zodat hij wel past. En we boden dit aan om voor andere te doen op marktplaats. Hier was zo’n vraag naar dat we maar een website hebben gemaakt omdat het te ingewikkeld werd via marktplaats chat. We bouwen nu zo’n 10 van die dingen per week om. Al deze klanten liepen tegen hetzelfde probleem op dat SwitchBot geen hulp bied. Benieuwd wat we doen? Kijk op Slime Thuis.nl

    Reageer op Luc

  12. Ik heb zelf de Slide. Een Nederlands product, wel wat duurder maar op stroom, en met mooie integraties Google home en (via Homey) homekit. Werkt top! Heb ze inmiddels al jaren hangen en nog steeds super tevreden over.

    Reageer op Jorden

  13. Ben gestopt bij bij de derde alinea. Voor mij is een ‘noodzakelijk’ account alleen maar een rode vlag. Genoeg verhalen gehoord over de noodzaak van een account. Bedrijven worden overgenomen of gaan failliet en dan zijn die voorwaarden bij het aanmaken van het account opeens niets meer waard. Of, net zo erg, het bedrijf ziet opeens brood in ‘werkend product als een service à X euro per maand’.

    En als zo’n fabrikant een account als noodzakelijk ziet, zie ik af van het product, hoe goed/makkelijk het ook zou kunnen zijn.

    Vandaar mijn dank voor jullie review. Weer een product op mijn lijstje met rotzooi.

    Reageer op Het Draakje

  14. @Luc: Ik vraag me af of jij me hier ook mee kan helpen? Wat is jullie site?

    Reageer op Stephan

  15. Ik heb een klein jaar geleden drie van deze Switchbot Curtain gekocht en ben een stuk positiever dan de auteur van dit artikel. Zeker qua type gordijnen. Ik heb best zware gordijnen en dit werkt prima! Ook gekoppeld aan Google Home en dat gaat ook erg prettig. Weet Google even niet om wat voor reden dan ook, een klein rukje aan het gordijn en de rest gaat vanzelf. En de accu, die gaat inderdaad een maand of 7 a 8 mee! Ik ben er blij mee!

    Reageer op Mitsah

  16. @Stephan: de URL is http://www.slimenthuis.nl (moest ook even google’n ;-)). Kost blijkbaar € 30 per SwitchBot. Voor mij zou dit dan € 60 zijn. Bijna weer een SwitchBot voor 😮

    Reageer op Koen

  17. @Gonny van der Zwaag | iCulture.nl: dank voor je artikel! Ik heb er zelf ook 2 sinds een maandje. Het gaat best OK, maar eentje heeft wat meer moeite met rollen dan de ander. Moet ze sowieso op ‘Performance Mode’ zetten anders heeft ie niet voldoende kracht om te bewegen. Echter vraag ik me af of dit niet aan mijn U-rail ligt. Nu is dit blijkbaar een issue van meerderen als ik de reactie van Luc mag geloven.

    MAARRRRrrrrr…. Nu zie ik in de eerste foto in het artikel nog wat losse onderdelen in het doosje die ik niet heb! Het lijkt daarmee mogelijk om een iets smaller onderdeel in de U-rail te plaatsen. Klopt dit? Want dan hoop ik dat SwitchBot deze apart nog kan leveren. Hoor graag!

    Reageer op Koen

  18. @Koen: Hallo Koen. Inderdaad, je krijgt er een doosje bij met rollers in 4 formaten (plus het formaat dat er al standaard op zit). Dan heeft jouw set waarschijnlijk ook niet de kartonnen T-stukjes waarmee je het juiste formaat kan bepalen. Mocht je behoefte hebben aan een ander formaat, laat het dan even weten op mijn voornaam @ iculture.nl, want ik heb die andere niet nodig.

    Iemand zei in de eerdere reacties ook iets over A en B. Dit is blijkbaar ook een verschil met eerdere versies.

    Reageer op Gonny van der Zwaag | iCulture.nl

  19. @Gonny van der Zwaag | iCulture.nl: dank voor het aanbod! SwitchBot benaderd en ze beloven mij een setje toe te sturen. Mochten ze hun belofte niet nakomen dan doe ik wellicht nog een beroep op je 😉

    Reageer op Koen

Plaats een reactie

Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.