Reacties voor: Wall Street Journal en NPR gaan aparte Flash-vrije sites maken voor de iPad

De Wall Street Journal gaat een aparte Flash-vrije versie van de website maken. Ook de publieke radio (National Public Radio, NPR) gaat dat doen. Daarnaast maken ze een iPad-app.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 14 reacties

  1. Heel goed. Flash is en blijft een onnodige plugin.

  2. Goede ontwikkeling! Dit had ik eigenlijk niet verwacht omdat websites zeer veel geld verdienen met flash advertenties

  3. Denk dat Apple hier flink voor moet dokken of het zijn goede vriendjes van Steve. Aan deze aanpassing heeft niemand iets behalve de 0,00001% van de bezoekers.

  4. Origineel geplaatst door Guus
    Goede ontwikkeling! Dit had ik eigenlijk niet verwacht omdat websites zeer veel geld verdienen met flash advertenties

    Daar zal haast geen verschil in komen, ze zouden de advertenties in HTML5 kunnen publiceren wat ook nog door een iPhone of een iPad te bekijken is.
    Er zal waarschijnlijk een transmitter of dergelijks bij de server zijn die weet wanneer een iPhone of een iPad de website bezoekt, dan schakelt die over naar versturen van html5 gegevens naar een device en wanneer iemand gewoon met een pc, internet explorer de WSJ bezoekt dan zal deze uiteraard gewoon flash informatie tonen.

  5. Goeie zaak.. ik vind zo ie zo dat sommige pagina’s verpest worden door flash reclames. Zit je een stuk te lezen en dan zie je in je ooghoeken alles bewegen en draaien. Het oogt op sommige sites wat onrustig.
    Reclame ontwikkelaars proberen steeds gekkere dingen (reclames waar je de x knop niet van kan vinden) om hun producten aan de man te brengen.
    Soms een hele pagina groot.

  6. ALS er nou veel grote sites zijn die dit gaan doen, zal flash snel tegen zijn einde aan lopen…. En de kans dat dit daadwerkelijk gebeurd schat ik vrij groot, neem bijvoorbeeld advertenties: als ipad zich bewijst als een grote markt, zullen adverteerders overstappen naar html5. Dit heeft meerdere voordelen en het aantal browser dat dit ondersteunt groeit nog steeds… Dus zal het ook nog de algemene veiligheid van pc’s kunnen dienen aangezien het mensen zou kunnen dwingen tot het doen van een update…. Bovenien hebben grote adverteerders er logischerwijs baat bij als er grotere afzetmarkt is..
    Dus ja ik schat de kansen van html5 best goed in met de steun van Apple…

  7. HTML5 heeft bij lange na niet hetzelfde bereik als Flash; IE6, nog altijd een van de meest gebruikte browsers, ondersteund nauwelijks HTML5, wat al snel 20% van de markt wegneemt.

    Ook is het lastiger om in HTML5 advertenties te bouwen; de huidige systemen voor advertenties vereisen één bestand, zij het een SWF ( Flash ) of een gifje (kennen we die nog?).
    “HTML5” is een verzameling van nieuwe markup code ( het eigenlijke HTML5), Javascript en CSS3. Advertenties, applicaties of websites in “HTML5” bestaan altijd uit meerdere regels code, niet uit 1 bestand.
    Tuurlijk zal het uiteindelijk op te lossen zijn door een HTML pagina in te kunnen laden waarop alle code in één bestand staat, maar de huidige systemen (Google Ads, for instance) zijn daar nog niet op voorbereid.

    Ik voorspel een terugkeer naar de “simpele” GIF-banners van weleer, tot HTML5 ook door gaat breken in de Advertisement-wereld.

  8. Alles leuk en aardig maar over wat voor een markt hebben we het? 0,1 % Denk je dat een bedrijf daar 2 keer de kosten voor een gaat maken, HTML5 en Flash….

    Even de oogkleppen afzetten, er is ook nog een wereld buiten de iPad en die moet je ook meenemen in de afweging.

  9. @Bart: Met het verschil dat html 5 door elke normale browser (idd IE8 niet, ergo geen normale browser 😛 ) ook gewoon te benaderen zijn en flash dus niet noodzakelijk is.

  10. Uhhh wat is er met mijn comment gebeurd? Verwijderd ofzo?

  11. Byebye Flash.

  12. @aus:
    tuurlijk wel, maar ook die buitenwereld stapt langzaam maar zeker over en dan ontstaat er langzaam een vicieuze cirkel, welke het begin van het einde voor flash kan betekenen:
    ipad krijgt een marktaandeel, iphones krijgen hmtl5, meer bezoekers gaan dus html5 ready zijn, en dan gaan meer sites het gebruiken. Gevolg: meer browser implentatie, dus nog meer html5 ready gebruikers, dus meer implementatie van html5 en ga zo maar door….

  13. Dit is precies wat ik verwachtte. Apple is zoveel macht aan het verwerven dat het kan gaan dicteren hoe het web er uit moet zien. Apple wil absoluut niet toegeven aan Flash want het zou tot een enorm gezichtsverlies lijden. Als je dan toch zo veel centjes op de bank hebt staan (als ik het mij goed herinner is Apple het bedrijf met het meeste cash geld op de bank in de VS) doe er dan iets leuks mee. Help bedrijven een handje om Flash eruit te gooien.

    Kunnen we straks allemaal roepen: zie je wel Apple had toch gelijk. Flash is niet meer nodig. Apple begint wat enge Microsoft trekjes te krijgen.

  14. Voor de meeste websites is en blijft het 1% aandeel van de browsers die GEEN flash ondersteunen (iPhone en iPad) zodanig insignificant dat men gewoon door blijft gaan met het aanbieden van Flash content, en dat wordt geenszins minder. Voor de grotere jongens zijn die paar mensen wel van belang, die krijgen dan braaf saaie content te zien. Gifanimaties in plaats van Flashanimaties.

    Ennne, Flash blijft WEL nodig, denk aan games, 3D, webcams, animaties, presentaties, dat waar het nu ook veel voor wordt gebruikt. HTML 5 komt niet in de buurt met wat Flash allemaal wel kan en wordt bovendien door 99% van de gebruikers NU én de toekomst gelezen, OOK door alle mobiele telefoons (behalve die van Apple). HTML 5 is geen vervanging, slechts een poging om Flash 5 te benaderen terwijl de Flash plug-in inmiddels op versie 10 zit.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.