Reacties voor: Waarom ontploffen smartphonebatterijen eigenlijk?

Batterijen in smartphones ontbranden en ontploffen spontaan, vooral bij de Samsung Note 7, maar incidenteel ook bij iPhones. Hoe komt dit en wat je kun je eraan doen?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 16 reacties

  1. Interessant stuk en begrijpelijk geschreven. Dank je wel.

  2. Een ding wat ik wel wil opmerken, het is niet voor alle MacBooks slecht om ze continu aan de stroom te hangen. Een Genius Bar medewerker legde me uit dat de nieuwe MacBooks (Retina versies) het beste continu aan de stroom kunnen hangen. Op het moment dat de batterij 100% is opgeladen, wordt deze uitgeschakeld en werkt de MacBook rechtstreeks vanaf de netstroom, en niet meer via de batterij. Daarbij slijt de batterij van een volledige laad cyclus, dus van 100% naar leeg en weer opladen. Hoe vaker dat moet gebeuren, hoe harder de batterij slijt, en hoe meer laad cycli je hebt gehad. Het maakt daarbij niet uit of je hem 4x tot 75% laat leeglopen of in een keer totdat die leeg is. Oudere MacBooks (voor Retina versies) hebben een oudere accu waar de stroom, ook bij 100% opgeladen te zijn, nog steeds door de accu stroomt en daardoor is het daar wel beter om deze regelmatig los te koppelen.

  3. Interessant stuk! Bedankt voor de heldere uitleg. 👌🏻

  4. (…), maar ondertussen duiken ook de eerste verhalen op over iPhones die in broekzakken ontbranden. Voorlopig alleen in de VS, maar dit soort incidenten heeft de neiging om zich als een lopend vuurtje te verspreiden. (…)

    😂
    Leuke woordspeling in dit verband, vooral in je broekzak wordt het dat dan wel héél letterlijk – een lopend vuurtje. 😁
    Pun intended?

  5. Hear hear prima stuk. Duidelijk uitgelegd. Dit geeft inzicht en achtergrond info.

  6. Als ik het goed voor heb, dan zitten we met z’n allen te wachten op fabrikanten die lithium-luchtbatterijen (Li-air) gaan gebruiken?

    – Het is veiliger;
    – We moeten maar 1 keer per 2 weken opladen i.p.v. 1 X per 2 dagen.

    Mooie evolutie, wanneer zouden die batterijen geïntegreerd worden in consumentenelektronica? 2018? 2020? 2030?

  7. Lijkt me wel een uitdaging om de telefoon dan waterdicht te maken met een klein zuurstofflesje op zijn rug. Om stroom uit de Li-Air batterrij te halen moet er wel zuurstof in en die moet ergens vandaan komen. Ook kan ik me voorstellen dat je ook nog iets met filters zal moeten doen voor de lucht die de cel in gaat bij het ontladen. Uitdagingen genoeg dus nog gezien de altijd beperkte ruimte in een smartphone. Het lijkt me dat deze technologie eerst in elektrische auto’s (of stationaire accu’s a la Tesla PowerWall) zal worden toegepast omdat je daar wel ruimte hebt voor filters e.d. Een miljarden business als dat gaat lukken!

  8. Het antwoord op de vraag uit de artikel-titel kan ook korter zijn:
    Omdat bedrijven als samsung liever hun producten rushen dan dat ze deze door en door testen op designfouten.

  9. @WimN: Die zuurstof zal in de behuizing van de batterij blijven anders zou het Li ook met een andere stof kunnen reageren dan de O2 tijdens het ontladen. Dit is iets wat je niet wilt natuurlijk. Door er een gesloten systeem van te maken (wat alle accu’s in telefoons zijn) kan je dit in de hand houden.

  10. @Robert: Dat is ook een methode maar dan zal je dus ‘ruimte’ moeten reserveren voor de opslag van de zuurstof in een bepaalde stof. Hier wordt ook nog veel onderzoek naar gedaan. Voorlopig zie ik hier nog geen betrouwbare, veilige oplossingen met een lange levensduur.
    Voor hoorapparaten heb je zink-lucht batterijen die gebruik maken van omgevingslucht om daar zuurstof uit te gebruiken. Deze kun je niet opladen, maar ze zijn wel klein en hebben een grote capaciteit.

  11. Origineel geplaatst door Jorrit van Wamel
    Een ding wat ik wel wil opmerken, het is niet voor alle MacBooks slecht om ze continu aan de stroom te hangen. Een Genius Bar medewerker legde me uit dat de nieuwe MacBooks (Retina versies) het beste continu aan de stroom kunnen hangen. Op het moment dat de batterij 100% is opgeladen, wordt deze uitgeschakeld en werkt de MacBook rechtstreeks vanaf de netstroom, en niet meer via de batterij. Daarbij slijt de batterij van een volledige laad cyclus, dus van 100% naar leeg en weer opladen. Hoe vaker dat moet gebeuren, hoe harder de batterij slijt, en hoe meer laad cycli je hebt gehad. Het maakt daarbij niet uit of je hem 4x tot 75% laat leeglopen of in een keer totdat die leeg is. Oudere MacBooks (voor Retina versies) hebben een oudere accu waar de stroom, ook bij 100% opgeladen te zijn, nog steeds door de accu stroomt en daardoor is het daar wel beter om deze regelmatig los te koppelen.

    Volgens mij doen oudere macbooks dit ook al. Mijn macbook hangt zo goed als altijd aan de lader en volgens coconut battery verbruik ik altijd 0 watts van mijn accu. En de cycle count staat na ruim 4 jaar op 56. Heb hem in die 4 jaar wel een aantal maal per jaar van de lader gehad (zeg 100x per jaar).

  12. De fabrikant die een perfecte nieuwe batterij op de markt weet te brengen met veel capaciteit, snelle laadtijden en een veilig concept wordt multi-multi miljardair. Misschien wel de allerbelangrijkste ontwikkeling van dit moment. Als er superbatterijen komen dan verandert de wereld razendsnel. Auto’s zullen massaal elektrisch worden, wind- en zonne-energie zullen veel rendabeler worden en qua kostprijs eindelijk kunnen wedijveren met fossiele brandstoffen.

  13. Inderdaad héél toevallig dat juist nu een paar gevallen van rokende iPhones bekend worden. Ook heel raar dat in Amerika en rest vd wereld het Galaxy Note 7 drama géén naam krijgt.

    Toen iPhone 4 een klein probleempje met de antenne had als je hem verkeerd vasthield, heette het meteen Antennagate. iPhones 6 die beetje verbogen: Bendgate. En nu met Samsung’s superdrama waardoor álle Note 7 toestellen worden teruggeroepen. Iets gehoord van Galaxygate, Notegate of zoiets. Ik niet.

    Het is voor een iPhone niet slecht om langer aan stroom te hangen. Jullie schreven zelf dat de iPhone na volgeladen te zijn, automatisch een paar procent gaat ontladen en dan weer laden. Enzovoort.

    En waarom batterij niet belasten? Je gaat ‘m toch niet tussen 20 en 80% houden. Ik laad ‘m altijd op tot 100% en laat ‘m regelmatig helemaal leeg gaan.
    Batterij van mijn iPhone 6 Plus gaat na twee jaar zeer intensief gebruik nog altijd 1 tot anderhalve dag mee.

  14. Origineel geplaatst door WvB22
    De fabrikant die een perfecte nieuwe batterij op de markt weet te brengen met veel capaciteit, snelle laadtijden en een veilig concept wordt multi-multi miljardair. Misschien wel de allerbelangrijkste ontwikkeling van dit moment. Als er superbatterijen komen dan verandert de wereld razendsnel. Auto’s zullen massaal elektrisch worden, wind- en zonne-energie zullen veel rendabeler worden en qua kostprijs eindelijk kunnen wedijveren met fossiele brandstoffen.

    Dit is er allang. Maar wij leven in en oli maatschappij, welke dit dus ook gelijk tegen houden. Zolang er oli is zal de wereld niet toe geven aan dit soort energie.

  15. Smartphones worden steeds platter en compacter, waardoor er minder ruimte is voor de batterij

    Smartphones worden niet uit zichzelf compacter. Daar kiest de fabrikant voor! En als deze naar de wensen van zijn klanten zou luisteren dat zouden de smartphones NIET platter worden waardoor MEER ruimte is voor een betere batterij. Dit is dus de omgedraaide wereld!!

  16. Ik had graag een Note 7 willen hebben ik had zelfs mijn Iphone 6s verkocht omdat ik de iphone niet interessant meer vind word steeds meer van het zelfde.

    Maar helaas nu zal ik wel een Iphone 7 moeten halen omdat de Note 7 niet meer komt.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.