Reacties voor: VVN wil verplichte veilig rijden-app op elke smartphone

Veilig Verkeer Nederland wil dat op elke smartphone in Nederland een verplichte veilig rijden-app aanwezig is, die standaard is ingeschakeld. De app voorkomt dat je je smartphone gebruikt tijdens het rijden.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 42 reacties

  1. Lekker veilig. Ben je eerst 10 seconden “aan het pielen” om de blokkade te overrulen als “passagier” (om bijvoorbeeld een wijziging in je routeplanner in te stellen)

  2. Goed idee maar absoluut onuitvoerbaar! #navigatie op telefoon niet mogelijk wat als er mensen naast je zitten die wel met hun telefoon willen?

  3. Tegen!!!! Wil Nederland met al onze regels er voor zorgen dat we straks geen telefoons meer kunnen krijgen omdat de fabrikant eerst een miljoen dingen er in moeten zetten omdat hij anders niet verkocht mag worden?😡😡😡😡😡

  4. Waar bemoeid VVN zich mee…
    Het is toch ons eigen verantwoordelijkheid om veilig aan het verkeer deel te nemen?
    Als wij dit niet kunnen moeten de verkeersboetes met 1000% omhoog, toch?
    Altenatief: inleveren van je smartphone en verplichte cursus volgen in het bijbrengen van verantwoordelijkheidsgevoel (als we dan vandaag de dag nog hebben?????)
    We willen toch zo graag zelf dingen kunnen regelen?

  5. Zou iedereen zich houden aan het niet gebruiken van de telefoon tijdens bezigheden binnen het verkeer, zou dit niet nodig zijn…. Maar helaas, zeker nu met de Pokomon hype, is deze app juist hard nodig..

  6. Origineel geplaatst door Frank
    We willen toch zo graag zelf dingen kunnen regelen?

    Daarvoor zijn we met z’n allen niet geschikt…

  7. Ik wil mijn dure TomTom app gewoon kunnen gebruiken. Dom plan dus!

  8. Als je gewoon op het moment van impact/beweging een registratie maakt waardoor blijkt dat je je telefoon bedient onder het rijden en daarop sancties legt.
    Er zijn voldoende afleidingen in het verkeer. Kinderen op de achterbank. Zeurende medepassagier. Hoe ontstaat een kijkersfile?

    Het belangrijkste is meer ruimte en meer tolerantie in het verkeer. En multitasken is niet voor de mens weggelegd.

  9. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  10. Kansloos! Gaan fabrikanten nooit mee akkoord.
    Bovendien onuitvoerbaar omdat er niet gedetecteerd kan worden wie de bestuurder is.

    Zou kunnen werken als we allemaal onze auto starten met een app/tag in de iPhone, maar dan nog ben ik tegen. Ik wil gewoon snel op Maps kunnen aantikken dat ik een andere route kies I.v.m file etc.

  11. Gaat nooit werken. Hoop mensen hebben last van een paar ‘gevaarlijke’ mensen. Je kunt alles wel verbieden, navigatiesysteem, radio bedienen, drinken in de auto etc. Zijn altijd wel dingen die afleiden. En daarbij kunnen sommigen nog veilig rijden met wat afleiding, terwijl anderen zonder afleiding al erg onveilig rijden.

  12. Als de VVN nou eerst eens met een uitgewerkt plan komt, met een (mogelijke) oplossing voor alle haken en ogen … Dit valt onder roeptoeteren, beter zou zijn dat een auto een signaal zou geven die de telefoon van de bestuurder op een restrictief mode zou zetten, die is redelijk eenvoudig te realiseren door de zetelsensor te combineren met een Bluetooth verbinding, dan zal 1 van de inzittenden moeten accepteren dat hij/zij bestuurder is, aders doet de auto het gewoon niet (is ook nog een anti diefstal, door niet geaccepteerde telefoons te weigeren als bestuurder. )

  13. Mijn huidige iPhone is in Duitsland gekocht. Hoe denken ze die app op telefoons die in het buitenland gekocht zijn, te plaatsen?

  14. en roken in de auto,
    en eten,
    en drinken,
    en make-uppen,
    en krant lezen,
    en kinderen op de achterbank,
    en koffie zetten (vrachtauto’s lijstje is nog groter)
    etc

    zijn veel meer dingen die niet zouden moeten kunnen,
    ik denk dat een camera van de overheid in je auto de enige optie is om alles veilig te krijgen!

  15. Vraag me toch af hoe ze dat denken te gaan doen, jammer als niemand in de auto z’n telefoon kan gebruiken omdat ze allemaal getriggerd worden als ‘zijnde bestuurder’. Weer een kansloze uitspraak en idee!

  16. wat dachten ze van…. Gewoon nee?. Dit slaat echt nergens op..

  17. Onuitvoerbaar, helaas.
    Maar als je ziet hoeveel mensen ACHTER het stuur op de snelweg bezig zijn met hun telefoon…..

    Eigen verantwoordelijkheid is niet aan de orde, de veiligheid van je mede weggebruikers wel!

  18. Flitsmeister automatisch aanzetten als je auto gaat rijden lijkt me interessanter. 🙂

  19. Ik ken hier voor maar twee woorden “regeltjes cultuur”. men wil iets wat niet te organiseren is en niet te handhaven is. Kansloos. Discussie is echter op gang 😉

  20. Origineel geplaatst door Ed
    Ik wil mijn dure TomTom app gewoon kunnen gebruiken. Dom plan dus!

    Eens dat je je Tom Tom app moet kunnen gebruiken.
    Oneens dat de Tom Tom app duur is. Eenmalige aanschaf van 50 of 70 euro uitgesmeerd over 5 jaar of langer is niet duur.

  21. Ik vind dat ieder kind een chip geïmplanteerd moet krijgen om crimineel gedrag tegen te gaan.

  22. Origineel geplaatst door Frank
    Waar bemoeid VVN zich mee…
    Het is toch ons eigen verantwoordelijkheid om veilig aan het verkeer deel te nemen?
    Als wij dit niet kunnen moeten de verkeersboetes met 1000% omhoog, toch?
    Altenatief: inleveren van je smartphone en verplichte cursus volgen in het bijbrengen van verantwoordelijkheidsgevoel (als we dan vandaag de dag nog hebben?????)
    We willen toch zo graag zelf dingen kunnen regelen?

    Ben het helemaal met je eens, maar als er dooien gaan vallen omdat er weer even niet opgelet word?
    Dan heb niks meer aan een cursus of een boete.

  23. Zorgelijk hoeveel mensen hier negatief op reageren. Het plan is weliswaar onuitvoerbaar, maar ik hoop van ganse harte dat je niet een kind onder je bumper krijgt als je op een pokemon aan het jagen bent, of aan het appen bent.

  24. En ik vind het zorgelijk dat er mensen zijn die het zomaar goed vinden dat de overheid of een instantie je kunnen verplichten om bepaalde apps te gebruiken. Dat riekt naar dictatuur. Volstrekt verwerpelijk! Hoewel ik voor veilig rijden ben, zal ik me nooit hiertoe laten dwingen.

  25. Origineel geplaatst door Evad1st
    Als de VVN nou eerst eens met een uitgewerkt plan komt, met een (mogelijke) oplossing voor alle haken en ogen … Dit valt onder roeptoeteren, beter zou zijn dat een auto een signaal zou geven die de telefoon van de bestuurder op een restrictief mode zou zetten, die is redelijk eenvoudig te realiseren door de zetelsensor te combineren met een Bluetooth verbinding, dan zal 1 van de inzittenden moeten accepteren dat hij/zij bestuurder is, aders doet de auto het gewoon niet (is ook nog een anti diefstal, door niet geaccepteerde telefoons te weigeren als bestuurder. )

    Ook mensen zonder smartphone rijden nieuwe auto’s. Géén Bluetooth betekend dan niet kunnen rijden?

  26. Origineel geplaatst door PP
    Flitsmeister automatisch aanzetten als je auto gaat rijden lijkt me interessanter. 🙂

    Dat zou ik ook graag willen. 😃

  27. Hoe moet ik me dat voorstellen?
    Verplicht je gps aan?

  28. De website van VVN er op nagekeken. De app gaat na installatie meteen aan en schakelt zichzelf in als je gaat rijden en schakelt uit als je stopt. Detectie is dus continu aanwezig. Ik vind dit mesjogge. Op basis van vrijwilligheid kun je je natuurlijk voortdurend laten monitoren, maar dat zoiets verplicht zou worden is heel erg. Je smartphone is van jou en jij bent degene die bepaalt wat er op komt, niet de staat of een organisatie. Laat VVN zich bij informatie en onderwijs houden.

  29. Tegen de tijd dat ze dit er door hebben rijden alle nieuwe auto’s autonoom en is dit dus niet meer aan de orde. Maar mensen die dit verzinnen zijn altijd kortzichtig.

  30. en als je dan directeur van VVN bent en je word gereden door je chauffeur dan kan je ook niet bellen, dus alle tijd om dit soort onzin te bedenken

  31. Origineel geplaatst door JoGu
    Ik ken hier voor maar twee woorden “regeltjes cultuur”. men wil iets wat niet te organiseren is en niet te handhaven is. Kansloos. Discussie is echter op gang 😉

    Dat is één woord, met ingelaste spatiefout 😁

    OT: @Evad1st heeft het juiste woord op de juiste plaats, het is helaas niets meer dan roeptoeteren als zo makkelijk over de haken en ogen wordt heengestapt.

    Zeker als geen uitzondering kan worden gemaakt voor navigatie-apps is het te verwachten effect bovendien (deels) averechts. Van navigatie-apps is immers bekend dat ze een overwegend positief effect hebben op de verkeersveiligheid, omdat zelf zoekende en/of kaartlezende automobilisten véél gevaarlijkere dingen doen 🤔

  32. Zie net (op NOS.nl en VVN.nl) dat ‘t voorstel nog ondoordachter is dan uit dit artikel blijkt. De appblokkering zou moeten ingaan als je meer dan 30km/u rijdt. Terwijl als je nou toch èrgens niet afgeleid moet worden het wel in een 30km zone (of op een woonerf) is 😖.

    Die limiet geldt daar met een reden: veel kwetsbare verkeersdeelnemers en relatief hoge snelheidsverschillen. Is weliswaar een vaak gemaakte denkfout, dat snelheid op zich gevaarlijk zou zijn ipv de onderlinge verschillen waar het echt om gaat, maar juist VVN zou beter moeten weten. 😡

  33. Origineel geplaatst door Ad

    Origineel geplaatst door Evad1st
    Als de VVN nou eerst eens met een uitgewerkt plan komt, met een (mogelijke) oplossing voor alle haken en ogen … Dit valt onder roeptoeteren, beter zou zijn dat een auto een signaal zou geven die de telefoon van de bestuurder op een restrictief mode zou zetten, die is redelijk eenvoudig te realiseren door de zetelsensor te combineren met een Bluetooth verbinding, dan zal 1 van de inzittenden moeten accepteren dat hij/zij bestuurder is, aders doet de auto het gewoon niet (is ook nog een anti diefstal, door niet geaccepteerde telefoons te weigeren als bestuurder. )

    Ook mensen zonder smartphone rijden nieuwe auto’s. Géén Bluetooth betekend dan niet kunnen rijden?

    👍 Ha! Je hebt gelijk … Euh, ben ik nu ook een roeptoeter ?

  34. VVN moet doen waar ze goed in zijn. Hier zijn ze niet goed in.

    Wat wel een optie is waar fabrikanten wel mee in zee zullen gaan: geluiden van apps automatisch uitzetten boven een x aantal km snelheid. Dit als optie instelbaar door eigenaar toestel.

    Afleidingen zijn er toch al: hond, kind, radio, koffie drinken, etc. etc. etc.

  35. Nederland=regeltjesland
    Laat VVN zich eens druk maken om de vele levensgevaarlijke binnenwegen welke ons land rijk is; hier kan met wat inzet veel aan verbeterd worden. Idem voor de vele levensgevaarlijke kruispunten (groot en klein) welke dagelijks een enorm risico vormen voor oa de schoolgaande jeugd. Zo kan ik nog wel even door gaan….
    Veilig gedrag achter het stuur is voor ieder van ons een eigen verantwoordelijkheid, en gaat heel veel verder dan wel of geen actieve telefoon.
    Ergo: TEGEN !

  36. Er moet gewoon meer gecontroleerd worden op smartphone gebruik in de auto. Is al bijna €300 boete. Gewoon verhogen, is makkelijk voor de schatkist. Sommige mensen leren het nooit. De overtreder betaalt!!

  37. En hoe zit het met mobiele surveillanten die controlerondes uitvoeren ?
    Die zijn afhankelijk van klantgegevens in hun telefoon, heeft iemand daar al eens aan gedacht ?

  38. gaat niet werken dit. maar ben het er mee eens als hier iets aan gedaan word . hoeveel je wel niet bezig ziet met hun telefoon achter het stuur ongelofelijk !
    wat Frank zegt vind ik wel een goeie, als je betrapt word op gebruik achter het stuur dan een boete opleggen van 1500 euro, daarnaast het rijbewijs invorderen onder artikel 5, voor een gedurende 3 maanden .
    de overtreder(s) in de gaten houden en bij herhaling rijbewijs definitief invorderen . WEDDEN dat dat werken gaat??
    en veel meer controle op de weg (in burger) ik zou me graag willen omscholen om deze taak uit te mogen voeren .. wat ik erger me er groen en geel aan dat mensen met een telefoon bezig zijn achter het stuur .

  39. Origineel geplaatst door Klara
    En ik vind het zorgelijk dat er mensen zijn die het zomaar goed vinden dat de overheid of een instantie je kunnen verplichten om bepaalde apps te gebruiken. Dat riekt naar dictatuur. Volstrekt verwerpelijk! Hoewel ik voor veilig rijden ben, zal ik me nooit hiertoe laten dwingen.

    Precies dit. En wat als er een noodgeval is? Kinderen appen tegenwoordig sneller dan bellen. Nee. Sorry, dit is geen goede oplossing. Het is beter en veiliger om dan elke auto uit te rusten met een hud display(noem noem je dat zo?) waar berichten op binnenkomen. Zodat je ze wel kunt inzien. Om te reageren sta je maar langs de kant.

    Deze gedachte komt voort uit als ik een geluidje hoor op mn telefoon vraag ik mij erg af wat het is wie het is en wat er gezegd wordt. Als ik dit allemaal weet kan ik mn rust vinden om te kiezen of ik reageer of niet. (Gedramatiseerd)

    En naast dit alles.. come on… nog een paar jaar en dan rijden de autos “ons” rond.. dan moet die vervelende moeilijk verwijderbare app weer van alle telefoons af? Kom met een oplossing die naar de toekomst kijkt of kom met niets.. geen halve oplossingen

  40. Dus als ik naast iemand zit als passagier, dan kan ik niet bellen, appen of mailen?
    Het idee er achter is goed, maar het slaat nergens op dat het ingebouwd moet worden… Want dan is het bovenstaande niet meer mogelijk.
    Erg voor de slachtoffers, maar de betutteling moet eens afgelopen zijn.
    Auto’s kunnen ook makkelijk 170-180 rijden, dat mag ook nergens.
    Oftewel wat ik er mee wil zeggen… Het is je eigen verantwoordelijkheid!

  41. @Beveiligertje:
    Inderdaad, het scheelt dat je aan de hand van je pda genoeg kan vinden, maar dan nog… Ik gebruikte ook altijd mijn smartphone voor navigatie op de surveillance!

  42. Verder zitten er natuurlijk helemaal geen haken en ogen aan het plan. Zoals het feit dat mensen hun telefoon gebruiken voor muziek, navigatie en hun handsfree belgebeuren. Bovendien hadden we al geconcludeerd dat mensen idioten zijn, dus er zijn er bij die toch een belangrijk whatsappje verwachten en dan maar ineens 29 km/u gaan rijden op de linkerbaan. Wat te denken van passagiers in de auto? Die kunnen dus ook ineens niet meer whatsappen, want dat onderscheid kan zo’n telefoon niet maken. Of mensen die hun vertraging in de trein proberen op te lossen met een beetje Netflix kijken of Snapchat volblaffen? Om van het leed in een streekbus maar niet te spreken, als je elke keer als de bus harder gaat dan 30 km/u je telefoon in standje lobotomie gaat. Kortom, goed plan, lekker paternaliserend, maar totaal niet goed doordacht want dat doen organisaties die volledig getunnelvisied zijn op één aspect van het leven nu eenmaal niet.”

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.