Reacties voor: Tientallen vliegtuigen vertraagd door probleem met iPads

Een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij moest vluchten uitstellen, omdat de iPads die piloten gebruiken steeds crashten.

Reacties: 29 reacties

  1. Eigenaardig verhaal…
    Ten eerste zie ik niet goed hoe een toestel van een paar 100 $ goedkoper kan zijn dan een boek.

    Ze verplaatsen een volledig vliegtuig om de iPad WiFi connectie te geven? Een iPad is toch een draagbaar toestel? Stel dan nog dat de tablet op de 1 of andere manier vast hangt, was er dan echt niemand in de buurt met een gsm met tethering functionaliteit?
    Is er echt geen 4G-dongle die klaar ligt om dit soort akkefietjes op te lossen?
    Liggen er niet nog een paar boeken klaar om de behelpen?

  2. Origineel geplaatst door Joris
    Ten eerste zie ik niet goed hoe een toestel van een paar 100 $ goedkoper kan zijn dan een boek.

    Dat komt omdat jij nog nooit Jeppesen kaarten + updates hebt moeten kopen. En al helemaal niet voor een hele vloot.

  3. @timosha: Ik heb inderdaad geen vloot.
    Los daarvan, een kaart kopen zal altijd duur zijn, of het nu analoog of digitaal is.
    Feit blijft, het medium “iPad” is volgens mij vele malen duurder dan het medium “papier”.

  4. @Joris: Bij het beheer van tientallen apparaten met managed releases, bedrijfscertificaten e.d. gaat doorgaans alleen via beveiligde netwerken.
    Na de diverse iOS- update debakels hebben wij inmiddels voor bedrijfskritische toepassingen schaduw-apparaten klaarliggen.
    Die 1 iOS release achterliggen maar wel ALTIJD werken.
    Maar het kan hier een ander probleem zijn

  5. Ik zou een mooie schade claim bij Apple neer leggen!

  6. Origineel geplaatst door Cihan
    Ik zou een mooie schade claim bij Apple neer leggen!

    Volgens mij is het gebruik vrijwillig en dwingt niemand de airlines een iPad te grbruiken , en ligt het aan ios of aan bepaalde apps. Of de combi hiervan?
    Er zal wel een reden zijn dat men voor een iPad kiest ipv een Android tablet.
    Oké in de US claimt men alles, maar zou toch raar zijn.

  7. Is dit niet gewoon een slecht geschreven applicatie? Er is 4 dagen geleden geen update geweest van iOS dus waarschijnlijk was het een update van de applicatie zelf die brak was. Lijkt me niet dat de iPad zelf of Apple daar enige schuld aan heeft.

  8. Origineel geplaatst door Bas
    Volgens mij is het gebruik vrijwillig en dwingt niemand de airlines een iPad te grbruiken , en ligt het aan ios of aan bepaalde apps. Of de combi hiervan?
    Er zal wel een reden zijn dat men voor een iPad kiest ipv een Android tablet.
    Oké in de US claimt men alles, maar zou toch raar zijn.

    uiteraaad zal niemand gedwongen zijn maar denk dat ze wel een bepaalde deal hebben gesloten met Apple. We hebben het hier over de luchtwaart wat ieder minuut van vertraging veel financiele gevolgen zullen hebben. En het probleem is veroorzaakt door de update van Apple. Dus de schuld ligt dan ook bij Apple.

  9. Origineel geplaatst door Cihan

    Origineel geplaatst door Bas:
    Volgens mij is het gebruik vrijwillig en dwingt niemand de airlines een iPad te grbruiken , en ligt het aan ios of aan bepaalde apps. Of de combi hiervan?
    Er zal wel een reden zijn dat men voor een iPad kiest ipv een Android tablet.
    Oké in de US claimt men alles, maar zou toch raar zijn.

    uiteraaad zal niemand gedwongen zijn maar denk dat ze wel een bepaalde deal hebben gesloten met Apple. We hebben het hier over de luchtwaart wat ieder minuut van vertraging veel financiele gevolgen zullen hebben. En het probleem is veroorzaakt door de update van Apple. Dus de schuld ligt dan ook bij Apple.

    Die iPads draaien waarschijnlijk nog op iOS6. Updates zijn geblokkeerd.

    Origineel geplaatst door Joris
    Eigenaardig verhaal…
    Ten eerste zie ik niet goed hoe een toestel van een paar 100 $ goedkoper kan zijn dan een boek.Liggen er niet nog een paar boeken klaar om de behelpen?

    Scheelt op een vloot van 10-20 vliegtuigen al snel een paar ton euro per jaar als je de boeken (20kg of meer) niet elke vlucht meezeult. Reken dat eens uit voor American Airlines 🙂

  10. @Cihan: Waar lees jij dat het een update van Apple was? Het zal een update van de App die ze gebruiken geweest zijn.

  11. Origineel geplaatst door Jamie:
    uiteraaad zal niemand gedwongen zijn maar denk dat ze wel een bepaalde deal hebben gesloten met Apple. We hebben het hier over de luchtwaart wat ieder minuut van vertraging veel financiele gevolgen zullen hebben. En het probleem is veroorzaakt door de update van Apple. Dus de schuld ligt dan ook bij Apple.

    Die iPads draaien waarschijnlijk nog op iOS6. Updates zijn geblokkeerd.

    hoe kom je er aan dat updates zijn geblokkeerd? “Eén piloot vertelde dat het probleem ontstond door een update, die 4 dagen geleden beschikbaar kwam”

  12. Het is niet een kwestie van wel of geen papier. Bij de luchtvaartmaatschappijen besparen ze 13 kilo gewicht per gebruiker van de documenten: het vliegtuig is simpelweg lichter door het gebruik van een iPad. En aangezien qua vliegen alles met betrekking tot gewicht enigszins belangrijk is… 😉

  13. @Cihan: Er is een verschil tussen een iOS update en een update van een bedrijfsspecifieke applicatie.

    Die iOS update komt van Apple
    Die bedrijfsspecifieke app komt van ???? (Waarschijnlijk een leverancier)

  14. Origineel geplaatst door Thomas
    @Cihan: Er is een verschil tussen een iOS update en een update van een bedrijfsspecifieke applicatie.
    Die iOS update komt van Apple
    Die bedrijfsspecifieke app komt van ???? (Waarschijnlijk een leverancier)

    Eindelijk iemand die goed leest.
    er staat nergens in dit artikel van wie de update is.
    en er is geen software bedrijf op de wereld die ook maar ergens verantwoordelijkheid voor neemt.
    de gevolgen zijn namelijk niet te overzien.

  15. Als ze een ipad gebruiken om gewicht te besparen halen ze vast elk jaar de nieuwste ipad haha. Maar het zegt al genoeg dat dit nieuws is. Komt dus bijna nooit voor.

  16. Origineel geplaatst door Thomas
    @Cihan: Er is een verschil tussen een iOS update en een update van een bedrijfsspecifieke applicatie.
    Die iOS update komt van Apple
    Die bedrijfsspecifieke app komt van ???? (Waarschijnlijk een leverancier)

    bedankt voor je uitleg

  17. Origineel geplaatst door Rudy
    Eindelijk iemand die goed leest.
    er staat nergens in dit artikel van wie de update is.
    en er is geen software bedrijf op de wereld die ook maar ergens verantwoordelijkheid voor neemt.
    de gevolgen zijn namelijk niet te overzien.

    Maar gelukkig is hij niet de enige, Marty had niet alleen goed gelezen maar ook de enige juiste conclusie uit de beperkte info over die update getrokken:

    Origineel geplaatst door Marty
    Is dit niet gewoon een slecht geschreven applicatie? Er is 4 dagen geleden geen update geweest van iOS dus waarschijnlijk was het een update van de applicatie zelf die brak was. Lijkt me niet dat de iPad zelf of Apple daar enige schuld aan heeft.

    De laatste iOS udates waren trouwens beta’s, mag toch hopen dat ze die niet hebben geïnstalleerd 😉

  18. Origineel geplaatst door Jard11

    Bij het beheer van tientallen apparaten met managed releases, bedrijfscertificaten e.d. gaat doorgaans alleen via beveiligde netwerken.
    Na de diverse iOS- update debakels hebben wij inmiddels voor bedrijfskritische toepassingen schaduw-apparaten klaarliggen.
    Die 1 iOS release achterliggen maar wel ALTIJD werken.
    Maar het kan hier een ander probleem zijn

    Waarom zouden iPads die voor bedrijfskritische toepassingen gebruikt worden, altijd van de nieuwste iOS versie voorzien moeten zijn? Persoonlijk zou ik zeggen, als het werkt blijf er dan vanaf, tenzij er hinderlijke bugs aanwezig zijn die met de update opgelost zouden moeten zijn.

    Eigenlijk geldt voor de handboek-iPads hetzelfde, als het werkt blijf er dan vanaf. Ik ga er vanuit dat de foute update van de handboeken-app is en niet van iOS zelf, want zoals terecht is opgemerkt is er niet 4 dagen geleden een nieuwe update vrijgegeven. Ik ga er vanuit dat iOS updates op zo’n apparaat sowieso door de beheerder geblokkeerd zijn, dat zou ik wel doen als ik ze onder beheer had.

    Blijkbaar is de app-update niet goed getest voordat hij uitgerold werd, dus dit is een flinke faal van de IT-afdeling, daar hebben ze hun werk niet goed gedaan.

  19. Zie je nou wel! Wat nou digitale vooruitgang?! Gewoon alles bij het oude laten dan vliegen de vliegtuigen gewoon door. Veranderingen pfff…

  20. Origineel geplaatst door emeel
    Zie je nou wel! Wat nou digitale vooruitgang?! Gewoon alles bij het oude laten dan vliegen de vliegtuigen gewoon door. Veranderingen pfff…

    Alsof de iPad er wat aan kan doen dat iemand van IT weer eens zit te slapen!

  21. Origineel geplaatst door Joris
    Ik heb inderdaad geen vloot.
    Los daarvan, een kaart kopen zal altijd duur zijn, of het nu analoog of digitaal is.
    Feit blijft, het medium “iPad” is volgens mij vele malen duurder dan het medium “papier”.

    Werk jij?
    Doe jij ook alles met papier, want “digitaal is zo duur”? :zzzzz

  22. Origineel geplaatst door emeel
    Zie je nou wel! Wat nou digitale vooruitgang?! Gewoon alles bij het oude laten dan vliegen de vliegtuigen gewoon door. Veranderingen pfff…

    Met die gedachte gingen we nog steeds met de fiets ipv het vliegtuig.
    Of probeerde je “ironie”?

  23. @Joris: maar een update is vele male goedkoper(en eenvoudiger) op een ipad dan op papier

  24. @Bas:

    Dat dus. Als ik zie wat die piloten allemaal moeten meetillen aan boeken en manuals. Niet normaal zwaar. We hebben het niet over een map met 50 A4’tjes of zo. Echt loeizwaar. Overigens zou er een back-up manual in de cockpit moeten liggen.

    Maar kan me voorstellen dat als de developer met een update komt voor AA die vervolgens crasht, dat ze dan de hele vloot laten staan totdat alles weer werkt zoals het hoort. Plus, het is ook een mooie testcase voor toekomstige uitrol naar andere maatschappijen.

  25. Origineel geplaatst door Joris
    @timosha:
    Ik heb inderdaad geen vloot.
    Los daarvan, een kaart kopen zal altijd duur zijn, of het nu analoog of digitaal is.
    Feit blijft, het medium “iPad” is volgens mij vele malen duurder dan het medium “papier”.

    Nee. Dat papier is erg zwaar. Het is namelijk nogal veel. Dat moet je dus meenemen, en gewicht == kosten. Bovendien moet ook de piloot er mee zeulen, en dat is niet goed voor zijn rug (rugklachten == kosten). Maar het belangrijkste is: bijwerken is heel veel makkelijker als je dat in één keer digitaal kan doen, dan als je elke piloot nieuwe sets met updates moet geven op papier die hij dan handmatig moet gaan invoegen in zijn kaartenset: tijd == kosten.

    Onderaan de streep is digitaal veel goedkoper.

  26. @Gabor: Ja ik werk. Ik ben CAD tekenaar.

    En ja, ik geef de tekeningen aan productie door op papier omdat een iPad te duur en klein is.

    IT is super maar niet heilig.

  27. Origineel geplaatst door emeel
    Zie je nou wel! Wat nou digitale vooruitgang?! Gewoon alles bij het oude laten dan vliegen de vliegtuigen gewoon door. Veranderingen pfff…

    Er zijn genoeg vliegtuigen gecrasht omdat hun kaarten niet up to date waren. Dus ook die goede oude tijd had z’n nadelen.

  28. Origineel geplaatst door Freaky:
    Er zijn genoeg vliegtuigen gecrasht omdat hun kaarten niet up to date waren. Dus ook die goede oude tijd had z’n nadelen.

    Heb je voorbeelden?
    …kom op man, je begrijpt toch wel enige sarcasme?

  29. Ik vlieg zelf en gebruik sinds een anderhalf jaar de iPad als vervanger voor alle papieren handboeken.
    Ook alle kaarten staan hier op.
    Nu hebben we lang moeten wachten met updaten naar 8.3, omdat er ergens een bug zat wat weer te maken had met een programma dat geïnstalleerd was op de iPad door derden.
    Er is zoveel mogelijk met een iPad en werkelijk waar, het bespaard miljoenen euro’s op jaarbasis.
    Alleen zo’n voorval als dit jaagt er ook weet miljoenen doorheen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.