Reacties voor: ‘Verdienmodel van App Store staat onder druk’

Ontwikkelaars gaan buiten Apple om
Netflix probeert te ontsnappen aan de commissie die het bedrijf aan Apple en Google moet afdragen. Maar zij zijn niet de enige. Volgens Macquarie Research is er groeiende ontevredenheid onder appontwikkelaars en moeten de tarieven omlaag.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 7 reacties

  1. Slimme oplossing van Spotify!

  2. Zelf ook geprobeerd om abonnementen aan te bieden buiten de in app purchase mogelijkheid om, door het aanbieden van een members-only app.

    Bij ons keurde Apple dit niet meer goed met als gevolg dat je niet meer in de store komt te staan. 😩 Opmerkelijk aangezien ik honderden voorbeelden kan geven van apps die precies hetzelfde werken en er wel in staan.

    Benieuwd of het Netflix wel gaat lukken.

  3. Daarnaast downloaden mensen ook steeds minder apps. Iedereen heeft bepaalde apps die ze gebruiken ooit gekocht.

    Apple moet netflix kopen en dan is alles weer opgelost. 😀

  4. Gaat een behoorlijke shift nemen. Spotify klaagt ook al jaren hierover, maar zij mogen geen webpagina openen op het moment dat je een abonnement wilt afsluiten.
    Nu gaat Netflix beginnen. Unreal is met Fortnite op de Play Store hier ook mee begonnen. Straks krijgen we dus weer een Windows land, waarbij je je apps van tig verschillende plekken vandaan moet halen.

  5. En terecht dat hun verdien model onder druk staat. Ze laten iedere Keynote zien wat voor cheque er naar ontwikkelaars gaat, maar nooit de cheque die naar hun zelf toe gaat. Het is een relatie waarbij beide elkaar nodig hebben. En dus beide ook naar waarde beloond moeten worden.

    Daarbij komt ook nog dat Apple met hun diensten music, iTunes etc concurrenten zijn en niet alleen een platform beheerder

  6. Apple ondersteunt nu, naast gratis, alleen one-time fees, subscription fees en in-app purchases. Met software als 1Password wordt nu van onetime fee overgeschakeld naar het subscription model.
    Apple ondersteunt helaas geen betaalde software upgrades voor bv major releases: ontwikkaars kunnen daar alleen geld voor krijgen door de major release als nieuwe app uit te brengen: iemand die wil upgraden moet dan de app opnieuw kopen. Software als bv MacFamilyTree is dan tijdelijk goedkoper zodat het voelt als een upgrade, maar ook niet-upgraders kunnen dan goedkoper instappen. Dit is scheef maar een alternatief biedt Apple niet. Veel ontwikkaars gaan voor de one-time fee en uiteindelijk stokt het onderhoud: het is niet meer op te brengen. Sommigen zijn in staat om dit moment uit te stellen met in-app purchases.
    Apple zou er m.i. goed aan doen om twee modellen toe te voegen: 1) betaalde major upgrades mogelijk maken; 2) update abonnementen voor bv een jaar.
    Helaas richt Apple zich nadrukkelijk op subscripties, met maandelijkse betalingen. Er blijft dan inderdaad geld binnen komen maar heel veel mensen hebben helemaal geen trek in dergelijke abonnementen en trachten deze tot een minimum te beperken.
    Zelf stop ik met 1Password, het wordt te kostbaar. Ik switch naar Bitwarden. Zouden er gewoon betaalde updates zijn (zoals de maker van 1Password, AgileBits, destijds ook grag wilde) dan was ik vast gebleven: het is een superfijne oplossing.
    Wat betreft die 30% afdracht: wanneer Apple die beide andere modellen ook gaat ondersteunen en de keuze hiertoe vrij laat aan de ontwikkelaars, dan verwacht ik dat de omzet, paradoxaal, zal stijgen. In plaats van elke maand steevast €2 euro af te tikken betaal ik liever eens in het jaar € 35 voor een upgrade wanneer ik deze de moeite acht. Daarnaast is de incentive voor de ontwikkelaars om een goede upgrade te lanceren ook groter: je moet echt waar maken dat je upgrade die uitgave waard is. Bij abonnementen ontbreekt dit volkomen, alas, iemand kan zijn abonnement op ieder moment opzeggen.
    Wanneer de omzet stijgt, kunnen de percentages ook omlaag, bv die op de upgrades. Voor diensten als Netflix lijkt me ook dat de percentages na bv 6 maanden best omlaag mogen.

  7. Vraag aan ontwikkelaars;

    Wat te doen wanneer Apple onvoldoende betaalopties aanbied voor bijv afsluiten van “premium functionaliteit cq subcriptie” voor een x dienst? Immers in sommige landen gebruikt men weinig Creditcard als betaalmiddel. Bijv in Polen heb je aparte iDeal met lokale financiële instellingen etc… Mag ik als ontwikkelaar in zo’n situatie naast Apple betalen ook Adyen of WorldPay gebruiken?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.