Reacties voor: ULU Connected Car-systeem wil Nederland snel veroveren

ULU is een dongle voor de OBD-poort in de auto, waarmee je allerlei voertuiggegevens en data over rijgedrag kunt uitlezen. ULU wil in sneltreinvaart Nederland veroveren.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 19 reacties

  1. Interessant, nou ben ik niet heel technisch. Maar zit er in elke Auto een dergelijke poort? Of is dat alleen bij nieuwe modellen?

  2. Doet heel erg denken aan Automatic. In principe het zelfde idee maar alleen in Amerika op dit moment.

  3. De ANWB heeft voor de liefhebber een Connected Car dossier met meer achtergronden over de mogelijkheden van OBD dongels.

  4. Een wat verontrustende ontwikkeling. Ik zou graag veel meer weten over de privacy kant van dit ding.

  5. Ik dacht bij connected car eerder aan auto’s die onderling communiceren. Bijv. wanneer er 6 autos verderop iemand een noodstop maakt de rest kan anticiperen omdat ze met elkaar verbonden zijn.

    Dit is gewoon je privacy verkopen voor korting.. bah.

  6. Doe ik al jaren middels een elm327 bt adaptertje á 15€ icm dashcommand 😛

  7. Origineel geplaatst door Tobias
    Doe ik al jaren middels een elm327 bt adaptertje á 15€ icm dashcommand

    Ik ook, op ebay staan er genoeg!

  8. Hmm, dit is in principe gewoon Dash. Dat heeft ook zijn eigen dongle maar belangrijk, werkt ook met andere ODB dongles. Plus geen bemoeienis van verzekeringsmaatschappijen.

    Voor de liefhebber, gewoon gratis. Probleem is dat de iPhone geen OBD dongles met bluetooth ondersteund. Hierdoor ben je toegewezen op WiFi dongles. Geen probleem natuurlijk mits je een hotspot in je auto hebt zitten (moi).

    Anyhow, super handige informatie!

  9. Origineel geplaatst door DJGizbo
    Ik ook, op ebay staan er genoeg!

    Klopt, met natuurlijk als voordeel dat je gegevens niet gedeeld worden met verzekeraars of andere instanties.
    Het lokkertje wat ze hier gebruiken, nl mógelijk een lagere verzekeringspremie kan betalen, is natuurlijk een wassen neus. De informatie die je achterlaat is hun grootste belang.
    En dat ze kunnen bepalen welke onderdelen vervangen moeten worden bij de dealer, is volkomen flauwekul. Dat er foutcodes en freeze frame data uit te lezen valt, zal best, maar ik ga er van uit dat ze de auto bij de dealer zelf zullen willen uitlezen

  10. Het lijkt me ideaal als je je auto verhuurd via Snappcar o.i.d. Dan kan je goed aantonen wat je huurder met je auto uitspoken.

  11. Bij de diefstal van moderne autos wordt vaak de obd poort gebruikt. Dus deze dongle gaat er dan als eerste af. Weg anti-diefstal voordeel

  12. Origineel geplaatst door rtc
    Bij de diefstal van moderne autos wordt vaak de obd poort gebruikt. Dus deze dongle gaat er dan als eerste af. Weg anti-diefstal voordeel

    Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar mogelijkerwijs geeft de dongle juist een notificatie indien uitgeplugd…

  13. Natuurlijk gelijk mijn Honda-dealer gebeld met de vraag of mijn al oudere HRV automaat ook zo’n OBD-poort heeft.
    Reactie: OBD ken ik niet mijnheer, wel EOBD. Ja uw Honda heeft een EOBD-poort. Maar ik zou niet zomaar een niet Honda computer op een EOBD-poort aansluiten. Dan bent U bezig met het auto-management.
    Sta ik dat misschien plotseling stil op de snelweg?
    Nee dat niet maar ik zou het niet doen….
    Ik houd van experimenteren maar deze Honda reactie doet mij aarzelen

  14. Origineel geplaatst door Liekele Helmus
    Natuurlijk gelijk mijn Honda-dealer gebeld met de vraag of mijn al oudere HRV automaat ook zo’n OBD-poort heeft.
    Reactie: OBD ken ik niet mijnheer, wel EOBD. Ja uw Honda heeft een EOBD-poort. Maar ik zou niet zomaar een niet Honda computer op een EOBD-poort aansluiten. Dan bent U bezig met het auto-management.
    Sta ik dat misschien plotseling stil op de snelweg?
    Nee dat niet maar ik zou het niet doen….
    Ik houd van experimenteren maar deze Honda reactie doet mij aarzelen

    Riekt een beetje naar bangmakerij, zich moedwillig van de domme houden en angst voor meekijken (‘pottenkijkers’ ;-)) met diagnose’s die ze tot nu toe voor je deden. Eventjes zoeken op Wikipedia leert (onder veel meer) het volgende:
    “OBD2 is gelijk aan de Europese regelgeving, EOBD”

    Misschien tijd voor een andere garage? :-/

    Zag laatst ergens (weet niet meer zeker waar, geloof bij conrad) een heel leuke toepassing: HUD, via soortgelijke dongle en iphone app, voor elke auto. En zonder meekijkende verzekeraars etc 🙂

  15. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn
    @banaan_123: Sommige auto’s al vanaf 1996, maar in ieder geval vanaf 2001 (voor ODB-2)

    “In ieder geval vanaf 2001” is net ff te stellig, voor benzineauto’ klopt het helemaal omdat het vanaf 2001 daarvoor verplicht is maar voor diesels is het een paar jaar later pas verplicht geworden (in de EU).

  16. Origineel geplaatst door Liekele Helmus: Natuurlijk gelijk mijn Honda-dealer gebeld met de vraag of mijn al oudere HRV automaat ook zo’n OBD-poort heeft.
    Reactie: OBD ken ik niet mijnheer, wel EOBD. Ja uw Honda heeft een EOBD-poort. Maar ik zou niet zomaar een niet Honda computer op een EOBD-poort aansluiten. Dan bent U bezig met het auto-management.
    Sta ik dat misschien plotseling stil op de snelweg?
    Nee dat niet maar ik zou het niet doen….
    Ik houd van experimenteren maar deze Honda reactie doet mij aarzelen

    Deze Honda reactie zou je hard moeten doen wegrennen! Zoals veel dealers, is de jouwe ook niet blij met doe-het-zelvers, want dat kost ze geld. Geloof me, als gewoon een hubje/dongeltje oid koopt, kan je niks vernielen. Iets anders is een programmeerkabel met software, maar voordat je daar als leek bijkomt, ben je al geen leek meer;)
    Uitlezen en foutcodes resetten kan je niks mee verkl#ten, maar als de dealer dit voor je doet, kost het je minimaal 40,

  17. @Tim: Stomme vraag waarschijnlijk, maar kun je eens uitleggen wat men nodig heeft? Ik meen te begrijpen dat je een wifi-OBD dongle nodig hebt en de Dashcommand app, maar hoe laat je die met elkaar communiceren?

  18. Ik heb destijds via dealextreme ook een ELM327 gekocht, ik was hem vergeten uit de connector te halen en aangezien ik niet vaak rijd kon ik na een weekje de accur opladen… ok, waarschijnlijk zat hij niet vol, maar toch :c) Dus vergeet hem er niet uit te halen!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.