Reacties voor: Treindilemma’s (Column)

De wekelijkse column van columnnist Rutger heeft deze week als onderwerp de keuzestress bij het kiezen van de juiste trein-applicatie. Trein, NS Reisplanner Xtra of toch 9292ov Pro?
Lees het complete artikel → Treindilemma’s (Column)
Rutger de Quay - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 79 reacties

  1. Trein!

  2. Leuk!

  3. Ik vind dit:

    om mij heen gestresste mensen die zich als een gek naar borden en NS-medewerkers haasten

    Hier is het haastten.
    Aangepast, mij (Jean-Paul) aan te rekenen.

    maar ik kom er langzaam achter dat beide nadelen en voordelen hebben

    Hier is het beiden.
    Beide is correct.
    Je gebruikt aan het begin ook twee keer welke. Het is beter om ze te vervangen door respectievelijk dat en die.
    Dat is de taalvrijheid van de columnist en hebben we zo laten staan.

    En ik vind Trein de beste.

  4. De NS reisapplicatie! Hoewel ik ook altijd gedacht had niet te zullen overstappen, betrap ik mezelf er toch wel op dat ik sinds het verschijnen van de NS app, Trein niet meer gebruik…

  5. Uhm NS Reisplanner Extra als je nog geen van de twee gebruikt (omdat die gratis is 😉 )
    Anders, als je toch al Trein hebt, maakt het uit? Je kan toch ook wisselen? Of zijn al je screens al vol?

  6. in volle relaxtheid hahaha
    TREIN

  7. Trein. Betere vormgeving.

  8. Ik heb precies ut zelfde probleem!! Maar moet zeggen dat ik toch ga voor: TREIN !! Omdat je daar je favo stations kan opslaan en gelijk alle vertrektijden in 1 keer kan zien wanneer je de app start ☺

    Ik gebruikte NS Reisplanner Xtra op m’n Nokia, vin ze eigenlijk beide wel ontzettend goed!!

  9. Trein, veel overzichtelijker

  10. TREIN, betere vormgeving dan de app van de NS. Trein werkt ook sneller naar mijn idee dan de NS app. En trein is iPhone”achtiger” dan de NS app dus sneller aan gewend.

  11. Zeker trein!

  12. Origineel geplaatst door oentje13
    Ik vind dit:
    Hier is het haastten.
    Aangepast, mij (Jean-Paul) aan te rekenen.maar ik kom er langzaam achter dat beide nadelen en voordelen hebbenHier is het beiden.
    Beide is correct.
    Je gebruikt aan het begin ook twee keer welke. Het is beter om ze te vervangen door respectievelijk dat en die.
    Dat is de taalvrijheid van de columnist en hebben we zo laten staan.En ik vind Trein de beste.

    Dit heeft idd. met de taalvrijheid te maken.

    Ik vind het heel erg leuk!

  13. @oentje13:

    maar ik kom er langzaam achter dat beide nadelen en voordelen hebben

    Hier is het beiden.

    je zegt toch ook niet: roden rozen maar rode rozen. Of breden deuren ipv brede… denk eerst na voordat je wat zegt…

    leuke collumn trouwens 😀

  14. Ik vind Trein nog steeds de beste

  15. Trein natuurlijk, ik zie de NS app als inbreuk op mijn privacy.

  16. Waar je je druk om kunt maken zeg….

  17. Trein! Opgeslagen reis is met één druk op de knop te verversen naar het huidige tijdstip, bij NS moet je helemaal opnieuw plannen. En het vertrektijdenoverzicht van mijn favo stations in trein is onmisbaar!
    Ik heb het NS ding er na een dag weer afgegooid!

  18. Is het weer al vrijdag-onzindag, wat een rotzooi alweer. “ik loop met twee applicaties rond die precies hetzelfde doen. Alleen ik weet niet welke ervan nou zo fantastisch is dat het gebruikswaardig is.” Je hebt ze beiden, probeer een weekje het ene, een weekje het andere kies en stop met panikeren.

  19. Origineel geplaatst door sacds
    @oentje13:maar ik kom er langzaam achter dat beide nadelen en voordelen hebbenHier is het beiden.je zegt toch ook niet: roden rozen maar rode rozen. Of breden deuren ipv brede… denk eerst na voordat je wat zegt…leuke collumn trouwens

    Nee hij heeft wel gelijk het is beiden…
    Rode en Witte Rozen zijn verschillend, wel hebben zij beiden doornen (is een andere zin waar in het toch wel beiden is).
    Hier gaat het ook over twee applicaties, zij hebben beiden voordelen en nadelen.

  20. @sacds:
    Dat is echt een compleet scheve vergelijking, rode of brede schrijf je nóóit met een ‘n’ erachter. Beiden kan wel degelijk gebruikt worden in bovenstaand geval, het is een beetje een kwestie van stijl. Ikzelf zou kiezen voor beiden, omdat het nu ook geïnterpreteerd kan worden alsof beide problemen, ook nadelen kunnen hebben. Het is volgens mij een ongeschreven regel om ‘beiden’ te schrijven als het gevolgd wordt door een zelfstandig naamwoord, in dit geval dus ‘problemen’. Het hóeft echter niet.

  21. Waarom wordt dit nog geplaatst? Het is geen column. Neigt naar opinie, maar blijkt een enquete te zijn en over het algemeen niet zo best.

    Een prijswinnend blogje bijhouden is iets anders dan een column proberen te schrijven.

  22. Hey Rutger,

    Wederom een leuk artikel en goed uitgekozen dilemma waar ik laatst zelf ook nadacht.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik de NS app (nog) niet gedownload heb omdat ik Trein gewoon perfect vind. Of ik daarom een overstap ga maken of überhaupt proberen weet ik nog niet..
    Voorlopig bevalt Trein mij perfect!

  23. Trein. Veel sneller – lees: minder handelingen nodig – dan de NS app.

    ps. Beide is correct. Alleen als je naar twee personen verwijst is het altijd beiden. De rode dan wel roden rozen hebben daar niets mee te maken. Rode is in dat geval een bijvoeglijk naamwoord, beide is een onbepaald telwoord.

    Column schrijf je met één ‘l’.

  24. Waarom blijven sommige mensen toch zeuren over de columns van deze jongen? Doodvermoeiend.

    Anyway, ik ga voor Trein. Trein was eerder, voldoet prima, en NS is gewoon teleurstellend in alles, dus ik vertik het om die app te downloaden. Zo.

  25. Cker trein

  26. En heb je misschien ook nog een idee hoe we het probleem omtrent Tibet in China oplossen?

  27. Ik vind zelf de app van NS het meest relax.
    Voor het dagelijkse heen en weer gereis ken ik de treintijden wel uit m’n hoofd; ik ben dan ook vooral geïnteresseerd in de actuele vertrekinformatie.
    Deze specifieke functie vind ik bij de NS app veel sneller werken.
    Voor die paar keer per maand dat ik echt een reis moet plannen heb ik geen voorkeur voor een van de twee apps. Vaak neem ik dan zelfs de 9292ov app, aangezien ik zo ook het vervoer na de tram kan plannen.

  28. Ik gebruik uitsluitend “trein” en ik werk bij ‘t spoor. De app van mijn werkgever is alom bekritiseerd door mensen die bij het spoor werken omdat de verkortingen van dienstrerelingpunten als “Asd, Bd, Zvt en Ut er niet in verwerkt zijn waardoor je veel meer typwerk moet verichten, en dat kost tijd en is bovendien gewoon onhandig. Conclusie.. “Trein” is gewoon het snelste en makkelijkste in gebruik. Probeeer zelf maar een keer met de snelcodes Asd, Shl en dergelijke te experimenteren, scheelt je een hoop tijd en frustratie

  29. Tja hier hetzelfde dillema Je wilt Trein trouw blijven maar de NS app is ook best goed. Voelt een beetje als vreemdgaan.

  30. “Trein” is veruit de beste app. Vele malen sneller, zelfs met een slechte verbinding.

  31. There’s an app for stressed-out people.

  32. Trein en Rutger, hoe gaat het met je oordopjes? 😉

  33. Trein is net iets gebruiksvriendelijker. Beide applicaties gebruiken waarschijnlijk gewoon dezelfde gegevensbank zodat dat het logisch is dat beide ook hetzelfde resultaat geven.
    Maar wat vind ik het jammer dat Trein België geen updates meer krijgt ! Niet alleen heeft de achterlijke Belgische spoorwegmaatschappij NMBS nog geen eigen iPhone-toepassing, ze boycotten ook nog eens de toepassing Trein België. Echt zielig.

  34. Kent de NS-applicatie de treinen vanuit nederland naar (bijv) belgie? Trein kent die niet, en dat vind ik het grootste gemis. Ik zat hebberig naar de app van de oostenrijkse (geloof ik) spoorwegen te kijken, die zelfs in nederland de juiste perrons weet.

  35. Trein!!!

  36. Ik ga toch voor TomTom. En geen patatlucht.

  37. Trein!

  38. Prachtig verhaal weer! Ik kies trouwens NS. Werkt lekker.

  39. Auto

  40. Trein! En dit was best een leuke column. Zo.

  41. Ik gebruik voor de reis altijd 9292ov.nl omdat er vaak ook nog een bus- of tramrit of een stukje barefoot aan vastzit. Op het moment dat ik reis gaat trein in de aanslag. De NS applicatie, tja, ik heb hem nog niet eens geprobeerd, waarschijnlijk omdat mijn vertrouwen in de NS redelijk laag is en hierdoor ook in de app. Het zal nergens op gebaseerd zijn maar toch. Op het moment dat ik bijna op het laatste trein station ben gaat Trein uit. Buienradar aan om te kijken hoe het met het lokale weer gesteld is. Dan besluit ik de benenwagen te nemen of met een bus of tram mijn reis te vervolgen. In het geval van bus of tram: 9292ov PRO gaat aan en ik bekijk op welke wijze ik de rit het best kan vervolgen. Als het een voettocht wordt gaat maps aan en wijst de lokale plattegrond mij de weg.

  42. Leuke column!

    Ik ga voor Trein. Er is tijd in gestoken, ik blijf trouw. Buiten dat is het veel overzichtelijker en niet lelijk geel en blauw!

  43. ‘Op de rails!’
    Werkt super

  44. Trein blijft net iets overzichtelelijker en het werkt net iets gebruiksvriendelijker. Bovendien ziet Trein er geweldig uit. Wel jammer dat Trein niet net zoals NS gratis is.

  45. 9292ov.

    Trein (mijn favoriet van de twee) is alleen nuttig als je weet tussen welke twee stations je wilt reizen. Ik woon echter niet bij een station in de buurt, en soms kunnen bussen verrassende alternatieve oplossingen geven, waarbij steeds alternatieve stations worden aangedaan. Ik maak voor verschillende reizen gebruik van tenminste 4 stations aan alle kanten om mijn woonplaats heen, met een uitsluitend-trein-applicatie kom ik er dus echt niet.

    Ik begin nu te wennen aan de nieuwste 9292ov PRO en ben erg te spreken over de mogelijkheden.

  46. Trein! Ik ben er ook aan vastgeroest, haha!
    Leuk stuk weer! Trek je niets van de personen aan die ‘t niets vinden, moeten ze ‘t ook maar niet lezen, toch?

  47. Ik heb een soortgelijk probleem als ik op stap ga. Alleen is bij mij de vraag: Welke ga ik kiezen: Copilot of Ndrive? Welke is de minst slechte?

  48. Trein. Beide heb ik uitvoerig geprobeerd. Als je vaak hetzelfde traject reist, dan weet je wel hoe laat de treinen gaan en van welk perron. Juist als er iets fout gaat heb je een betrouwbare app nodig. Ik heb al een paar keer gemerkt dat de NS daar moeite mee heeft: NS laat eindeloos een klokje zien, terwijl Trein keurig zegt dat er stop bussen rijden, gebeurde mij laatst. Ook gebeurde het bij een storing dat de NS wel de storing wist, maar daar niet de gevolgtrekking uit maakte dat mijn trein niet zou rijden, terwijl Trein dat wel deed.
    En die lijst van voorkeurstations is natuurlijk onmisbaar.
    Een plus voor de NS: hij geeft meer vertrektijden voor langer vooruit. Dat kan handig zijn als je in Amsterdam moet overstappen en jouw trein niet in Trein staat totdat je er al bijna bent.
    Tip voor busreizigers: “Bus” is ook handig. Geeft keurig vertragingen aan.

  49. Sinds de dag dat ik mijn rijbewijs heb gehaald heb ik gezworen nooit meer in het openbaar te stappen. liever uren in de file dan in de trein.

    Ik stel voor; fileinfo of met het dak eraf genieten van de zon in de file….

  50. ik ga sowieso voor NS reisplanner Xtra
    voor iemand van 16 is het niet echt toegankelijk met betaalde applicaties, simpel weg omdat ik het nog niet helemaal vertrouw (oke oke en geen toestemming van me ouders, kreeg ze ook al moeilijk over toen ik m’n iPhone wilde)
    NS “blablabla” is gratis en dus voor mij toegankelijker dan Trein.
    misschien is Trein wel beter, zal het denk ik niet weten

    maar toch ze doen beide hun ding, de een iets simpeler dan de ander.
    het gaat er bij mij om dat de app doet wat die moet doen! en dat is vinden wat ik zoek!

  51. Als dit de dilemma’s zijn waar tieners zich vandaag de dag mee bezig houden, lijkt het me een goed idee om alvast 15 miljard extra te bezuinigen…..

  52. Wat nou dilemma?

    IK heb altijd de TREIN-app gehad en ben niet van plan NS te downloaden. Dus geen keuzeprobleem voor mij.

    Thanxs voor je columns. Ze zijn o zo herkenbaar! Hulde en ga zo door.

  53. Trein, maar je columns kan je beter achterwege laten.

  54. Neem gewoon een auto (of scooter in jouw geval) scheelt je weer een app! 🙂

  55. Wat een onzin! Zal ik de 14e of 15e snee van het brood nemen? Een blogje schrijven is even iets anders dan een column! Ze worden zelfs elke week slechter!

  56. Ik gebruik Trein en Bushaltes voor mijn dagelijkse reizen. Daarnaast ook Bus voor referentie, maar ik heb nog nooit gezien dat Bus veranderingen van vertrektijden aangeeft zoals Bushaltes dat doet. Bus heeft ook de neiging om, als de dienstregeling ververst wordt, er weken tot zelfs maanden over te doen om de zaak te updaten.

    Ik heb de NS app even bekeken, veel te veel zinloze schermvulling, weg ermee. Dat is nog afgezien van de persoonsinfotoestanden. De OV app werkt soms wel, maar heeft er andere keren geen enkele moeite mee om mij regelrecht het Enge Bos in te sturen, weg ermee. Ziet er trouwens niet uit, vind ikzelf.

  57. Ik heb de ‘column’ gelezen maar vindt het geen column. De schrijfstijl is goed maar het eindigd abrupt. Hmm, trein, ns en 9292 heb ik, oh wat een twijfels. Waar blijft de beoordeling, conclusie of leuke afsluiting. Dit hierboven is half werk en derhalve amper publiceerbaar.
    Af entoe een column is een leuke toevoeging, maar dit dus duidelijk niet.

  58. Titus, als jij niet begrijpt wat een column is, maakt dat niet automatisch dat hij slecht is.

  59. mooi stukje en bruikbare info
    .de foto is echt top !

  60. 9292ov PRO

    Sluit me helemaal aan bij Rob Hooft

  61. Kijk,beste mensen, ik ben hoofdconducteur bij Ns. Ik maak gebruik voor mijn reisadvies,van Trein. Deze werkt sneller en beter dan mijn eigen Instrument.
    De trein applicatie had ik ook al eerder dan de Ns applicatie. het verschil is dat er bij de Ns applicatie ook nog een ER OP UIT icoontje bij gezet is.
    Hier kun je bekijken wat je allemaal kan gaan doen op de locatie waar je bent. Ik heb alle twee de reis applicaties in nmijn iphone staan.
    Maar ik maak dus voor snelle reis advies alleen gebruik van TREIN. Veel succes iedereen.
    Ga lekker reizen met de trein.
    Groetjes

  62. 9292ov pro

  63. NS appl. werkt sneller/beter en je kunt ook naar het buitenland plannen.

  64. 9292ov pro
    Omdat mijn woonplaats Zeist alleen maar een gedeeld station heeft helemaal aan de rand van het dorp en Utrecht CS soms ook weleens eens een goed alternatief is. Ik reis ook wat meer met de bus dan met de trein. En dan is een app die die twee vervoersmiddelen met elkaar combineert erg handig.
    Ik ben alleen niet te spreken over de nieuwste versie van de app. Veel minder overzichtelijk en je moet meer verschillende schermen gebruiken om een reis te plannen.

  65. Ik wou haast vragen welke is beter, NS of 9292OV.
    Maar dat doet er dus niet toe, aangezien ik 9292OV voor het plannen van de totale reis kan gebruiken en NS/Trein alleen voor de trein.
    Om snel trein tijden te checken op een station of een treinreis te plannen gebruik ik Trein en laat het daar ook bij. Het werkt prettig en overzichtelijk.

  66. Toch 9292ov. Deze app kijkt ook naar bussen en loop afstanden waar dat nodig is. Niet alleen maar het trein verkeer dus wat het allemaal nog wat extra relaxed maakt.

  67. Er waren tijden in mijn leven? Toen trein er alleen was was je hoe oud? 13 of 14? ……..

  68. Ik gebruik 9292ov. Zowel trein als ander OV-verkeer zichtbaar. Zeker nu de nieuwe update er is, is deze een stuk fijner om te gebruiken.

    Maar ik ga toch liever met de auto 😉

  69. Trein
    of die van railteam.

    De NS app wil teveel van me weten las ik een tijdje terug op sargasso.nl en heb ik daarom niet eens geprobeerd.

  70. Meningen over ‘DB Navigator’ van Deutsche Bahn???
    (Heb zelf nog geen praktijkervaring)
    Is gratis.
    Werkt ook buiten Duitsland.
    Engelse/Duitse taal.
    Compact of Extended modus.
    ‘Bicycle carriage required’ (fiets meenemen) is instelbaar.
    ‘Transfer duration’ (overstaptijd) is instelbaar.
    Nog meer dingen kunnen ingesteld worden.
    In het venster Details klikken op een grijze balk uit de lijst, kan je diversen andere dingen oproepen.
    In het venster Details klikken op Visit ticketshop kom je in Mobile ticket (duitstalig) met nog meer info.

  71. Trein.
    Waardeloze column om 2 redenen: inhoud en vorm. Inhoud kan beter als er een clou of leuk inzicht inzit. Vorm is kwestie van eindredactie.

    @Rutger: je hebt een leuke vertelstijl! Neem 1 dag meer per column om er een scherpe conclusie aan te hangen. Verder hopen dat iphoneclub syntactische correctheid gaat waarderen, ga anders naar een ander blog waar ze je wel helpen columns te publiceren die écht ‘af’ zijn. Succes!

  72. @Ray: Haha, hoofdconducteur… Vette titel man!

  73. Een stukje schrijven voor een populaire website is niet zo eenvoudig als veel mensen denken. De columns van Rutger zijn daar een goed voorbeeld van; zijn taalgebruik is tenenkromend en zijn stukjes verdrinken in stijlfouten. Natuurlijk, hij is nog jong, maar als dat het criterium wordt om columns te schrijven dan ken ik nog wel wat kinderen die ook klaar zijn voor een literaire loopbaan bij iPhoneclub.

  74. @oentje13: “Welke” is gewoon fout in deze betekenis. Dit heeft niks met “taalvrijheid van de columnist” te maken. Maar goed.

  75. Leuk!

  76. @Jack: Ja ,he?
    Ha,ha

  77. Leuke frisse column 🙂 ik gebruik trein, puur omdat ik die als eerste kreeg en vond er niets mis mee 🙂

  78. @Sabina:

    Omdat het geschrevene daar nu eenmaal om vraagt.

    Blijkbaar mag je geen kritiek hebben, want een eerdere post van mij waarin ik mij wat dingen in behoorlijke taal afvraag, is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.