Reacties voor: Tim Cook: ‘De Nieuws-app hoeft niet te weten welke muziek je koopt’

Het belang van privacy benadrukken, Tim Cook kan er geen genoeg van krijgen. In een nieuw interview met NPR geeft hij tekst en uitleg bij Apple's visie over de gegevens van gebruikers.
Lars Paymans -

Reacties: 5 reacties

  1. Ik vind dit een loffelijk streven.
    Maar daar hoort vooral bij dat de lockscreen access bug in iOS 9 gefikst wordt en dat Apple een tool maakt om geïnfecteerde apps uit de AppStore te lokaliseren.
    Anders is het allemaal 1 grote wassen neus

  2. @joost: Dat is het tragisch lot van spitsen, die worden altijd afgebeten 🙂

  3. Om even te reageren op de laatste zin: Wat als ik nou wel nieuws zou willen ontvangen van – voor mij – interessante onderwerpen, zoals muziek?

    Even zonder ‘goed’ of fout’, maar dat is het idee van Google: ze maken een compleet plaatje van jou als persoon en proberen hun producten daar zo goed mogelijk bij aan te sluiten. Plastisch gezien: maakt het dan wat uit dat ik het scherm heb betaald waarop ik dat lees, of dat ik ‘betaal’ door die informatie te delen? In beide gevallen wordt deze data over mij bijgehouden.

    En om compleet te zijn: deze data wordt niet gedeeld door Google. Google is slechts de middle man tussen bedrijven die reclame willen kopen van Google (géén persoonsdata!) en de personen die deze reclame zien.

  4. Origineel geplaatst door DennisU
    En om compleet te zijn: deze data wordt nu niet gedeeld door Google. Google is nu slechts de middle man tussen bedrijven die reclame willen kopen van Google (géén persoonsdata!) en de personen die deze reclame zien.

    Fixed that for you. 🙂

    Het probleem van Big Data is dat het een geen constante is. Google verzamelt nu allerlei gegevens waarvan zij zelf niet eens weten wat ze er mee moeten doen. Een paar jaar later vindt iemand een nieuw verband tussen enkele datapunten en krijgt daardoor nog meer inzicht in het gedragspatroon van mensen, met terugwerkende kracht. Data is de valuta van de toekomst en valuta is macht. Google is een Amerikaans megabedrijf dat in steeds meer sectoren komt te zitten en ook al enigszins politiek actief is. Het hoeft maar een keer om te slaan, bijvoorbeeld doordat het zelf ook meer politieke macht krijgt of de staat van Google bezit neemt en dan heb je een entiteit met de kennis die wij in duizenden jaren niet konden vergaren. Mensen worden nu al door reclame en media gemanipuleerd tot in de kleinste misschien onnozel blijkende details. Wat mij betreft mag geen bedrijf zoveel macht in handen houden. Maar ja, ’t is gratis en de diensten zijn leuk, dus: ¯\_(ツ)_/¯

  5. Halen jullie nou mijn reply weg, maar laten de spits staan?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.