Reacties voor: Test: iPhone versus Blackberry, klaar voor zakelijk beheer?

Eindgebruikers zijn gek op de iPhone, maar de ICT-afdeling klaagt dat het apparaat te moeilijk te beheren is en te weinig mogelijkheden biedt voor security- en toegangspolicies. Bij de BlackBerry is op beheergebied veel meer mogelijk.

Reacties: 24 reacties

  1. daarom…prive een iphone om mee te spelen en zakelijk een blackberry om mee te werken.
    overigens is de battery van een blackberry ook sterker.

  2. Overigens is de agenafunctionaliteit van de Blackberry wellicht een stuk uitgebreider van de iPhone. Nog steeds vind ik het jammer dat Apple voor OS 3.0 zo weining aandacht heeft besteed aan de agenda.

  3. En op diverse forums wordt nu geadviseerd om de push notification in OS 3.0 maar uit te schakelen ivm de batterij duur.

    Tja, weg BlackBerry killer feature…

  4. Inderdaad vreemd dat Apple qua exploitatie & beheer zulke steken laat vallen. Want juist bovengenoemde argumenten zijn redenen voor (grote) bedrijven zoals banken om de BB handhaven. Als ICT-Manager heb ik als enige van de leidinggevenden geen BB en dus ook als enige geen beschikking over mijn bedrijfsmail/ agenda/ contacten. Ondanks veelvuldige discussies krijg ik de security-officer en de beheerjongens niet overtuigd. Zucht. Terwijl nagenoeg alle collega’s balen van hun lompe/ gebruiksonvriendelijke/ beperkte BB.

    Dacht ik met de Citrix client in te kunnen loggen wordt Citrix Secure Gateway ism keyfob niet ondersteund (verplicht bij banken).

    Conclusie? Ik zou mijn Iphone niet willen missen maar soms baal ik er wel van.

  5. Origineel geplaatst door dennis
    daarom…prive een iphone om mee te spelen en zakelijk een blackberry om mee te werken.
    overigens is de battery van een blackberry ook sterker.

    De battery van een blackberry is niet sterker, vergelijk de specificaties maar eens. De batterij gaat langer mee omdat de blackberries (op de storm na) geen touchscreen hebben en sowieso een kleiner scherm

  6. misschien moet Apple het allemaal nog een beetje leren, aangezien ze maar 2,5 jaar in de mobieltjes handel zitten?

  7. Ik als IT manager heb de knoop doorgehakt om 10 iPhones in te zetten bij ons op de zaak. iPhone en Exchange gaat prima samen en ook ons CRM pakket werkt perfect web-based in Safari.

    Ook de diverse Skype achtige applicaties bieden mogelijkheden voor de buitendienst medewerkers om te communiceren via G3 of Wifi verbindingen in het buitenland om de kosten in de hand te houden.

    De BB’s gaan bij ons in iedergeval de deur uit en de gebruikers zijn gelukkig met de iPhones.

  8. Ook ik ben teleurgesteld in de agenda functie’s, zelfs een eenvoudig week overzicht is niet mogelijk.
    Ik had een kleine hoop dat OS 3.0 hier verandering in zou brengen. maar nee helemaal niets 🙁 zelfs horizontaal toestenbord is niet meegenomen. Toch wel een gemiste kans volgens mij.

    maar wie weet …… versie 3.??? 🙂

  9. Origineel geplaatst door Sfinxweb
    Ik als IT manager heb de knoop doorgehakt om 10 iPhones in te zetten bij ons op de zaak. iPhone en Exchange gaat prima samen en ook ons CRM pakket werkt perfect web-based in Safari.Ook de diverse Skype achtige applicaties bieden mogelijkheden voor de buitendienst medewerkers om te communiceren via G3 of Wifi verbindingen in het buitenland om de kosten in de hand te houden.De BB’s gaan bij ons in iedergeval de deur uit en de gebruikers zijn gelukkig met de iPhones.

    hoe gaat dat dan met jailbreakers, itunes etc ?

  10. Mensen die Citrix nog gebruiken zouden geen iPhone mogen hebben 🙂

  11. Ik gebruik zelf mijn iPhone 3g met mijn Exchange 2007 server… Het enige gemis is momenteel dat ik geen personen kan toevoegen aan een agenda afspraak.

    Voor de rest altijd mijn agenda, contactpersonen, mail etc aanwezig… Remote wipe heb ik nog niet getest…

    Push mail werkt ook uitstekend.

    Ik gebruik zakelijk een Tytn2, maar geef mij maar een iphone.. Het is dat er op de iphone geen 2e Exchange account aangemaakt kan worden anders was de Tytn2 gisteren nog de deur uit gegaan.

    Verder geen ervaringen met een BB, maar ik heb echt genoeg aan mijn iPhone!

  12. Denk dat het op zich niet zo heel erg is dat Apple nog niet de zakelijke markt kan overtuigen. Dat geeft ze nog wat tijd om de iPhone wat ‘volwassener’ te maken. Denk dat de potentie voor de zakelijke markt nog steeds heel hoog is maar dat Apple nog wat sleutelen moet. Wat ik me nog wek sterk kan herinneren tijdens de presentatie van de 3G is dat Apple een aantal bedrijven de iPhone had laten testen. Was zo’n mooi marketing filmpje van. Als ik me niet vergis heb ik toen onder andere Disney en een GI Joe van Defensie langs zien komen (zag er wel heel gay uit zo’n kolonel met een iPhone…). Valt dus nog een beetje tegen de zakelijke kwaliteiten van de iPhone maar ik denk dat het goed gaat komen. Is immers veel geld te verdienen voor Apple dus deze kans laten ze vast niet helemaal lopen.

  13. @Bimmer:
    Klopt.
    Qua Corporate Computing is Apple gewoon zwak.
    Ook met de Macs: Virtual Machines, harddisks hot-swappen etc. kun je vergeten.
    Probeer maar eens een netwerk met ca 2000 Macs te beheren inclusief mailservers, corporate agendasysteem etc. etc. Een ramp. Echt goede tools ontbreken.

  14. Tip voor ‘zakelijk’ gebruikers met iPhone die agenda en mail willen krijgen onderweg….

    Laat vanaf je server de mail (zakelijk@xmailbox.nl) doorsturen naar een gmail account, stel hier in dat antwoorden via deze gmail verstuurd als afzendernaam en adres zakelijk@xmailbox.nl hebben. Vervolgens kun je op je iphone via die gmail account toch je mail inzien en beantwoorden….

    En zelfde werkt dus voor de agenda functionaliteit, via gmail werkt dit wel meen ik…

  15. Een Blackberry is op zakelijk gebied gewoon een goeie phone; dat is gewoon een feit. Maar de iPhone heeft nog zoveel potentie dat Apple uiteindelijk wel een goed, functioneel, sterk en zakelijk product zal creeeren. Je weet tenslotte hoe Apple is. 😀

    Ik denk ook dat het komt omdat Apple nog niet zolang in deze telebranche zit; en hun daardoor nog een aantal belangrijke dingen missen. (over het hoofd zien) Maar als ze het eenmaal te pakken hebben, wat voor enorme impact zal de iPhone dan wel niet op de gehele markt gaan geven???? 😉

    We shall see!

  16. Origineel geplaatst door AppleFreakTip voor ‘zakelijk’ gebruikers met iPhone die agenda en mail willen krijgen onderweg….Laat vanaf je server de mail (zakelijk@xmailbox.nl) doorsturen naar een gmail account, stel hier in dat antwoorden via deze gmail verstuurd als afzendernaam en adres zakelijk@xmailbox.nl hebben. Vervolgens kun je op je iphone via die gmail account toch je mail inzien en beantwoorden….En zelfde werkt dus voor de agenda functionaliteit, via gmail werkt dit wel meen ik…

    Ik zet afspraken in mijn agenda nu op de volgende omslachtige manier:
    in m’n zakelijke agenda zet ik een afspraak en nodig ik mezelf uit via m’n privé mail adres, in outlook accepteer ik dan de uitnodiging en vervolgens synchroniseer ik alles met m’n iPhone.

    Kan dit niet sneller?

  17. De Iphone is gewoon nog niet geschikt als zakelijke smartphone. Alle IT managers die ik bij verschillende bedrijven ken denken er ook zo over.
    Dat is jammer, want Apple had dat in de nieuwste versie op kunnen lossen.
    Zakelijke gebruikers volgen niet slaafs de hypes. Het is bekend wat zakelijke gebruikers willen, maar Apple doet daar niets aan.
    Apple staat bij IT bekend voor de “Ik-gebruikers” De andere systemen staan voor de “WE-gebruikers” Als er systemen moeten samenwerken doen ze dat bijvoorbeeld liever met Windows. Het is natuurlijk niet de bedoeling om zaken via via te laten verlopen. Oplossingen via gmail bijvoorbeeld slaan voor zakelijke gebruikers nergens op.
    Dit is jammer, want de userinterface van de Iphone is super. Toen ik van de week bij de Phonehouse was en enkele vragen stelde overmijn diverse imap emailaccounts adviseerde men mij om voor zakelijke toepassingen géén Iphone te nemen.

    De Iphone is een leuk toestel maar Apple zou het volwassen moeten maken. Het is nu erg afhankelijk van de programma’s die in de appstore aangeboden worden.

  18. Mensen die Citrix nog gebruiken zouden geen iPhone mogen hebben

    Als groot bedrijf met de klemtoon op beheer en beveiliging (geen diskdrives, geen usb en gecontroleerde datastromen) heb je geen andere keus dan SBC/ Citrix te implementeren. Natuurlijk blijven er altijd gaatjes open maar laat onverlet dat losse PC’s, zeker met een standaard windows shell (explorer!) amper goed dicht te timmeren zijn.

    Daarbij werkt Citrix hier echt prima; afgelopen 3 jaar NUL komma NUL % downtijd tijdens kantooruren.

    Laat vanaf je server de mail (zakelijk@xmailbox.nl) doorsturen naar een gmail account, stel hier in dat antwoorden via deze gmail verstuurd als afzendernaam en adres zakelijk@xmailbox.nl hebben.

    Helaas bij veel bedrijven (en ook waar ik werk) niet toegestaan/ technisch onmogelijk gemaakt.

    Nee als Apple echt serieus de zakelijke markt wil bedienen dan moeten ze net zoals BB veel aandacht besteden aan beveiliging en beheer. En moet Citrix ook aan de bak (vanuit mijn Windows Mobile kon ik al jaren geleden prima werken).

    Tot die tijd sjouw ik mijn ultranotebook wel mee …..

  19. Mijn bedrijf (wel een behoorlijke techneutenclub) heeft ons allemaal een iphone beschikbaar gesteld. I.c.m. Exchange 2007 werkt dit uitstekend tot nu toe. Ook goed voor het moraal want iedereen is enthousiast.

  20. Ik twijfel nog heeel erg.. of de 3G s of Blackberry bolt/storm

    ik vind na OS 3.0 nou niet echt super super..

    hmmz..

  21. Blackberries zijn goed in push-email en integratie met Exchange. En tot voor kort was dat ook het *enige* waar ze goed in waren; voor de rest waren het vreselijke apparaten/ Maar met de laatste zakelijke modellen van de Blackberry (niet de Storm dus, maar bijv. de Bold 9000) is het gebruiksgemak enorm toegenomen, en zit er bijvoorbeeld ook een browser op die net als de iPhone heel geschikt voor fullsize-pagina’s is. Apple gaat het op de zakelijke markt nog moeilijk krijgen, zeker omdat veel mensen nog steeds een fysiek toetsenbordje prefereren (ik zelf trouwens niet).

    De Blackberry heeft trouwens nog meer belangrijke pluspunten voor de zakelijke gebruiker. De belangrijkste is dat internetgebruik op de Blackberry geoptimaliseerd is, en bovendien is uitgesplitst naar Exchange-functies en overige functies. RIM heeft met zeer veel GSM-providers afspraken gemaakt over de kosten van dataverkeer t.b.v. Exchange-functies, dus werken met je mail en agenda in het buitenland is goedkoop of zelfs gratis. Op de iPhone kan dat nog wel eens schrikken worden qua rekening. (Ik weet overigens niet hoe dat zit met een BB op een prive-abo).

  22. Origineel geplaatst door jante
    Mijn bedrijf (wel een behoorlijke techneutenclub) heeft ons allemaal een iphone beschikbaar gesteld. I.c.m. Exchange 2007 werkt dit uitstekend tot nu toe.

    Werkt dit ook goed met de agenda functie? Ik werk zelf op mac met Microsoft pakket en dit zou een goede manier zijn om agenda’s te syncen (ook die van mijn collega die op een windhoos werkt) Kun je dit (ik vraag het jou maar omdat jij bij een techneuten club werkt) integreren met je bestaande internet provider? (in ons geval IS)

  23. Origineel geplaatst door DutchVince
    @Bimmer:
    Klopt.
    Qua Corporate Computing is Apple gewoon zwak.
    Ook met de Macs: Virtual Machines, harddisks hot-swappen etc. kun je vergeten.
    Probeer maar eens een netwerk met ca 2000 Macs te beheren inclusief mailservers, corporate agendasysteem etc. etc. Een ramp. Echt goede tools ontbreken.

    Kul, voor macs heb je 1 systeembeheerder staan tegenover 3 bij windows systemen bij gelijke aantallen.
    Ik heb zelf ook hotswap systemen (raid) bij de mac zo geinstalleerd, op de windows machines wil het niet lukken.

  24. Ik wil een Ipone of een Black Berry 8900 kopen, nu gebruiken wij op de zaak Lotus Notes. Is het mogelijk om bij 1 van deze telefoons de agenda te synchroniseren net zoals ik nu met mijn nokia doe?

    En welke GSM/smartphone raden jullie mij aan?

    Alvast bedankt voor jullie reactie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.