Reacties voor: Test-Aankoop klaagt Apple aan, niet tevreden over garantie-informatie

De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft Apple aangeklaagd, wegens het misleiden van klanten over de geboden garantie.
Bastiaan Vroegop -

Reacties: 26 reacties

  1. Ik heb eens de proef op de som genomen en in de apple store A’dam naar de garantie gevraagd, 3 verkopers wisten mij met stelligheid te melden dat ik RECHT heb op 1 jaar garantie, en dat via apple care de garantie 3 jaar geldig is. Hieruit blijkt weer dat apple don’t care!!!!
    Wat ik vooral vreemd vind is dat het lijkt alsof Apple niet langer dan een jaar alle vertrouwen heeft in hun producten. En geen enkele verantwoording neemt voor gebreken na een jaar.

  2. Juist door die commerciële AppleCare onzin heb ik mijn MacBook Pro bij de Dixons gekocht met een garantie voor 3 jaar.

    Die € 350 voor de AppleCare garantie is in mijn ogen echt weggegooid geld.

  3. Ik heb onderstaand bericht naar Test-Aankoop gestuurd en ik raad iedereen aan om hetzelfde te doen. Alleen zo maken we kans dat Test-Aankoop deze schandalige praktijken aanklaagt voor de rechtbank. Het contactformulier vind je hier. Vervolgens klikken op “Ik wens advies als consument of een vraag te stellen van juridische, fiscale of financiële aard.” en de formulieren invullen (stap 1 en 2).

    Beste,

    Het doet me genoegen op Nieuwsblad.be te lezen dat jullie een rechtszaak aanspannen tegen Apple i.v.m. schendingen van de garantiewetgeving.

    Bij deze zou ik graag een ander probleem met Apple aankaarten. Proximus biedt sinds 5 november 2012 4G-diensten aan in acht steden. Nu heeft Apple haar 4G-apparaten zodanig geprogrammeerd dat zij eerst hun toestemming moeten geven voordat deze apparaten met een bepaald 4G-netwerk kunnen verbinden. Voor de iPad mini hebben zij reeds deze toestemming gegeven, dus deze klanten kunnen probleemloos verbinden met het 4G-netwerk van Proximus. Op de iPhone 5 is dit echter nog steeds niet mogelijk.

    Zoals u wellicht weet heeft Mobistar in België de exclusieve distributierechten op de iPhone en daar wringt allicht het schoentje. Aangezien Proximus geen Apple-partner is inzake de iPhone, krijgt de iPhone 5 wellicht ook geen “carrier update” die toegang tot het 4G-netwerk van Proximus mogelijk maakt.

    Mijns inziens zijn zulke praktijken verboden in Europa. Aangezien de iPhones die hier verkocht worden simlockvrij zijn, moeten ze kunnen verbinden met elk netwerk dat hardwarematig ondersteund wordt (zowel 2G, 3G als 4G). Indien dit niet het geval is vanwege een softwarematige blokkering, door een overeenkomst met Mobistar, dan is er duidelijk sprake van concurrentievervalsing en valse productspecificaties/advertentie.

    Ik hoop dan ook dat dit aan de aanklacht toegevoegd kan worden, want vele Proximus-klanten die een iPhone 5 hebben aangeschaft komen nu bedrogen uit.

    Met vriendelijke groeten,

    [JE EIGEN NAAM]

  4. Jullie snappen het niet.
    Het heet toch niet voor niets applecare?
    Wil je dat apple cared, dan moet je betalen. Anders cared apple geen drol om je;)

  5. @Hello: Ben het met je eens dat die garantieinformatie niet duidelijk vermeld word en dat het maar 1 jaar is.Maar wat betreft betrouwbaarheid van Apple’s producten heb je het wel mis hoor. Heb nog nooit problemen gehad met Apple toestellen en heb er wel aardig wat. Dus …

  6. Gewoon niks in de applestore kopen, de meeste andere resellers hanteren gewoon de twee jaar garantie op elektronische apparaten!

  7. Elk toestel dat aangekocht werd in de Europese unie valt onder de wettelijk bepaalde garantie van twee jaar. Dat zou iedereen moeten weten en vooral Apple. Dit kun je perfect afdwingen via de rechtbank maar zal in praktijk nauwelijks nodig zijn omdat bij aandringen deze wettelijke bepaling zonder morren wordt uitgevoerd.

  8. @Tobias: Dat geloof je zelf toch niet? Ik heb hier al veel mensen van een kale reis weten terugkomen als ze om garantie gingen bij de APR…

  9. @MathiasB: dan doen ze niet genoeg hun best of weten ze niet waarop ze zich moeten beroepen. Zoals Danny terecht zegt heb je binnen Europa gewoon recht op de wettelijk bepaalde twee jaar. Je doet dan ook geen beroep op de garantie van Apple zelf, maar op de garantie doe de verkopende partij aanbiedt. Met Apple heb je eigenlijk niks te maken, je doet zaken met de verkoper.

  10. Gewoon MacBook kopen by mycom. Gratis 3j garantie.

  11. Ik heb laatst gebeld naar Apple Support vanwege een defect aan mijn MacBook Air. Deze was ouder dan een jaar. Geen extra support.

    Het scherm moest vervangen worden. Hier werd geen probleem van gemaakt. Ik mocht hiermee gewoon langs bij een Apple Centre gaan of langs een Store.

    Ben in Amsterdam langs geweest en de dag nadien had ik hem terug.

    Helemaal schoon gemaakt en al. Netjes !

  12. Het moet maar eens gedaan zijn met die 1 jaar standaar garantie. Op naar de wettelijke 2 jaar garantie. Nu moet je zelf bijbetalen…

  13. Apple Care is een aanvullende dekking. Het Europees garantierecht dekt enkel gebreken die aanwezig waren bij aankoop en die tot 2 jaar na aankoop zich vertonen. Apple Care dekt ook gebreken die *onstaan* na aankoop en dat tot 3 jaar na aankoop. Het verschil is subtiel en ik betaal er zelf niet voor, maar er is weldegelijk een verschil.

  14. @nick ik hoop dat je dat zo niet opgestuurd hebt? Ander sla je een mooie flater.
    Mobistar heeft al lang het exclusieve distributierecht niet meer hoor! Je kan hem overal kopen. Telenet, bij Apple zelf (online, ….

  15. Eindelijk.

  16. Ik heb Apple TV gekocht zonder AppleCare. Tijdje later hij was stuk, ik heb hem terug gebracht in Amsterdam en zelfde tijd ik heb nieuwe gekregen. Apple-mensen zijn de laste tijd wat moeilijker geworden en de prijzen vind ik erg duur. Ze moeten met de prijzen iets gaan doen, dus lieve Apple kunt u de prijzen beetje zakken?

  17. @Alpacatje:
    Je kan hem inderdaad al in vele winkels kopen, maar die winkels krijgen de iPhone nog steeds via Mobistar. Vandaar dat Mobistar steeds de grootste voorraad heeft bij de lancering van nieuwe iPhones, terwijl andere winkels soms amper 10 exemplaren binnen krijgen. Bovendien zijn zij ook de enige (echte) operator die de iPhone verkoopt. Proximus en Base hebben geen partnership met Apple en Telenet werkt via Mobistar.

  18. De harde schijf van mijn MacBookPro (april 2011) heeft het begeven. Het kostte €200,- om het te laten repareren. Ik heb vorige week ingediend bij de verzekering. Als zij niet akkoord gaan dan ga ik naar het iCentre ivm de 2 jaar wettelijke garantie!

  19. Origineel geplaatst door Hello
    Ik heb eens de proef op de som genomen en in de apple store A’dam naar de garantie gevraagd, 3 verkopers wisten mij met stelligheid te melden dat ik RECHT heb op 1 jaar garantie, en dat via apple care de garantie 3 jaar geldig is. Hieruit blijkt weer dat apple don’t care!!!! Wat ik vooral vreemd vind is dat het lijkt alsof Apple niet langer dan een jaar alle vertrouwen heeft in hun producten. En geen enkele verantwoording neemt voor gebreken na een jaar.

    Ik heb hetzelfde gedaan, met 1 leidinggevende (niet willekeurige verkopers). Hij vertelde me gewoon dat je wettelijk 2 jaar recht hebt.

    Wat veel mensen niet begrijpen is dat de wettelijke standaard garantie alleen opgaat voor fabrieksfouten. Dus bv. niet als je een iPhone laat vallen, maar wel als de batterij veel zwakker is na 8 maanden. Maar ja, Apple doet graag vaag, dus dat helpt niemand…

  20. Mijn iMac uit 2009 heeft na ruim 2,5 jaar een nieuw moederboard, harddisk en voor de tweede keer een nieuw scherm gekregen. Gewoon gevraagd om conformiteit volgens Nederlandse wet. Geen Apple care nodig. Apple bedankt!!!!!

  21. @Bubbly:
    Sinds wanneer telt een batterij onder garantie want dit is steeds uitgesloten normaal. (Behalve misschien de eerste 2 weken).

  22. @buzzy27; Apple geeft wel degelijk garantie op de accu van een MacBook; tot één jaar na aanschafdatum of tot 1.000 laadcycli. T is een kennis van mij ooit gelukt (wel een jaar of drie geleden) om na bijna 2 jaar (en slechts 250 laadcycli zijn defecte accu door Apple kosteloos te laten vervangen.

  23. Sommige gebreken zijn niet gelijk na een aankoop aanwezig neem bijvoorbeeld het NVIDIA GeForce 8600M GT probleem in de macbook pro dat probleem ontstaat door warmte in de video kaart die vast zit op het moederboard Dit probleem treed meestal op naar een jaar of later . Apple heeft daar voor wel een garantie plan voor in het leven geroepen maar op het moment dat de computer niet meer opgestart kan worden ,kan het test programma niet meer gedraaid worden en heb je gewoon pech gehad!! Dit terwijl NVIDIA 1.3 miljard schade vergoeding betaald heeft aan Apple. Apple heeft de computers met die fout nooit terug gehaald op het moment dat het probleem zich voor doet moet je maar de mazzel hebben dat de computer nog op start zonder beeldscherm. Dus hoezo fabriek garantie apple NVIDIA heeft het probleem netjes opgelost met Apple maar Apple heeft de centen in haar eigen zak gestopt. @Tyr:

  24. Ik zeg ook niet dat Apple geen goede producten maakt, ik zeg dat Apple blijkbaar niet echt vertrouwen heeft in haar eigen producten. Ander zouden ze niet zo moeilijk doen over de wettelijke garantie.@Tokke:

  25. Das toch dikke bullshit da garantie beleid van apple. Iedereen is bij wet verplicht om minimum 2jaar garantie te geven. Dus test aankoop ga die rechtzaak wel winnen. En ik vind het maar goed ook. Als je bij belcompany je iphone koopt heb je zowiezo 2jaar garantie 😉 het staat vanonder op je kassaticket.

  26. @nick geloof mij maar, die exlusiviteit is niet langer geldig. Was een contract van 2 jaar en is daarna niet meer verlengd. Vraag het gerust na.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.