Reacties voor: Test-Aankoop dient officieel klacht in over iPhone 3G

Test-Aankoop heeft bij de voormalige economische inspectie een officiële klacht ingediend over de iPhone 3G. Als de klacht terecht wordt gevonden kan Apple een boete krijgen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 35 reacties

  1. Dat is dan blijkbaar alleen in belgië want van de week bestelde een nichtje ee iPhone op T-mobile en kon hem al na een paar dagen meteen halen….

  2. Kort voorbeeldje,

    Vriend van mij heeft hier in Mechelen een zwarte 16Gb besteld en na 4 weken heeft hij die nog steeds niet. Gewoon schandalig. Je moet er hier 600 euro’s voor op tafel gooien en dan kan je nog zo lang wachten!

  3. Ik krijg een mailtje als mobistar ze weer op voorraad zou hebben maar tot nu toe nog niets van ze vernomen en als het zover zou komen gaat het nog een gebekvecht worden met de zuiderburen als ze me een abo door m’n strot willen duwen.

  4. Ik heb donderdag mijn iPhone in Belgie opgehaald. Bij sommige winkels zijn ze dus wel op voorraad.

  5. Het verkopen met een abonnement is waar!

  6. Misschien kan een gewonnen rechtzaak het Belgische debacle op de Olympische Spelen compenseren :-).

  7. ik heb donderdag gewoon een iPhone kunnen kopen, even rondbellen en in tongeren hadden ze er nog… Gelukkig maar! Heb wel gemerkt dat 3g ontvangst belachelijk slecht is 🙁

  8. iPhone besteld op 6 augustus. Nog altijd niets en ze zeiden dat het 6 tot 8 weken kon duren. Nou ja, ik heb geduld.

  9. Ik weet niet wat er van aan is, maar ik ben mijn iPhone gaan halen in Leuven, gewoon in een Mobistar winkel en er werd alleen heel vriendelijk gevraagd of ik geen abonnement wilde, wat ik vriendelijk geweigerd heb. Hoge bomen vangen veel wind; er wordt veel over de iPhone gepraat, en voor een saaie vereniging als TestAankoop is het dus heel hip om een klacht in te dienen… Ze bewezen dit eerder door de belachelijke ‘regen’-test…

  10. Dat gedoe met die iPhone3G… Was-ie maar net als de vorige lekker goedkoop in de USA te halen zonder in de shop je abbo te activeren… Scheelde een heel stuk in kopzorgen voor een heleboel mensen.
    Ach ja, misschien komt ‘t ooit nog goed! 😀

  11. Volgens de krant de Morgen is er meer aan de hand en zijn de klachten niet enkel ivm de verkoopspraktijken. De Morgen heeft het volgende artikel.

    Over de verkoop kan ik niets zeggen. Heb mijn iPhone gekocht bij Lab9 in Aalst op de lancering (was de 6de klant). Er werd even gesproken over een abonnement maar ‘t was niet verplicht en had reeds een Mobistar abo. Ondertussen wel al even aangepast bij Mobistar om de iPhone ten volle te kunnen gebruiken.

    3G dekking Mobistar: probleem ligt, voor mij althans, gedeeltelijk bij Mobistar. Heb nog een Proximus 3G datakaart dus kon het even vergelijken. In Erpe waar ik woon heb ik geen 3G met Mobistar, wel perfecte 3G met Proximus. In Aalst is er 3G en van zodra je het centrum verlaat gaat de 3G over naar Edge. Dus dekkingsprobleem met Mobistar in Erpe. In Zaventem waar ik werk is er met Proximus 3G, met Mobistar valt deze regelmatig weg en is er Edge. Dus daar zou de nieuwe update kunnen aan verhelpen maar moet dit nog testen.

    Batterij niet te vervangen, geen Flash animaties, geen MMS… zijn enkele argumenten/klachten bij Test Aankoop. Als je een iPhone koopt weet je dat. Moet je achteraf niet gaan klagen. Is Test Aankoop nu ook al een consumentenorganisatie die gaat bepalen of een product al of niet bepaalde features heeft of mist en daarop klachten gaat verzamelen. Feature request webform invullen bij Apple. En voor sommige dingen zijn er andere manieren bv MMS vervangen door een email met de foto. MMS is ook niet goedkoop en Apple kennende doen zij liever bepaalde dingen anders waardoor hun producten verschillen met alle anderen. Toch handig om een foto per email te verzenden, niet?

    Dure connecties in het buitenland met 3D en Edge… dat weet toch iedereen. Nee, blijkbaar zijn er mensen die dan achteraf de verschieten van de rekening. Toegeven, de operatoren zouden dit betaalbaar moeten maken maar alles is toch duidelijk vermeld als ik de abonnementen en prijzen overloop van Proximus of Mobistar.

    Misschien moeten ze samen met hun klachten dan ook het resultaat van de iPhone ‘regen’-test meegeven. Dan kan Apple volgende keer een waterdicht toestel maken. 🙂

    Had gedacht dat de negatieve berichtgeving, anti-campagnes, pro/anti discussies,…., hoe je het ook noemen wilt, zou gedaan zijn na de lancering maar niets blijkt minder waar. Ik probeer er niet op te letten maar soms kan je er niet naast. Test Aankoop prijst zich de laatste tijd regelmatig in ons nieuws met allerhande onderwerpen, soms tot vervelens toe.

    Btw, een tevreden gebruiker.

  12. Goed gezegd Peter. Trouwens, Proximus heeft meer 3G dekking (88%) dan Mobistar.

  13. De iPhone is een prachtig ding, maar ik vind het wel goed dat Test-Aankoop Apple aanklaagt wegens de opzettelijke schaarste. Ik wacht momenteel al 3 weken op m’n iPhone en ze hebben nog altijd niks laten weten. Ik hoop dat Apple en Mobistar nu gaan inzien dat dit niet kan, je betaalt 525/615 euro en dan kan je nog even 4 tot 8 weken wachten. Bij zo’n duur apparaat zou de service wel iets beter mogen zijn…

  14. Zeg nooit nooit maar volgens mij is er geen sprake van valse schaarste. Het ding is op één dag geïntroduceerd in 21 landen en gisteren kwamen er nog 22 landen bij. Doe daar nog eens de klanten die sinds 2007 op de wachtlijst staan en de pre-orders in andere landen. Mobistar kan er niets aan doen dat Apple zeer weinig toestellen levert per week.

  15. Test Aankoop heeft klacht ingediend bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling en zoals je kan lezen in het artikel konden ze niet uitmaken of Apple of Mobistar in de fout zit.

    “De klacht heeft betrekking op het product iPhone 3G en de verkoopspraktijk en het is aan de Algemene Directie om uit te maken wie hierin de verantwoordelijkheid draagt”, klinkt het bij Test-Aankoop. “Voor ons is het immers niet duidelijk waar en in welke mate Apple dan wel Mobistar hier in de fout gaat.”

    Wat betreft de schaartste ben ik het ermee eens dat het aantal iPhones niet voldoende zou zijn.

    Als je op de nieuwsbrief van Mobistar geabonneerd was dan hadden ze een aantal iPhones vermeld die tijdens het lanceringsevenement in Brussel te koop zouden zijn. Naar mijn mening was dit al veel te weining en dus wist ik dat het aantal in de verkooppunten ook laag zou zijn. Daarom stond ik van 2u30 ‘s nachts voor de winkel aan te schuiven. Bij Lab9 was welgeteld één witte 16 GB in voorraad, al de rest was het 8 GB model.

    Ik denk dat de iPhone, gezien de simlock vrije functie, maar in beperkte(re) oplages naar Belgie komt en dat voorrang wordt gegeven aan de landen, zoals de VS die een reuze afzetmarkt heeft, waar ze deze ‘standaard’ met sim lock verkopen. Aangezien wij op de tweede generatie iPhone hebben moeten wachten denk ik niet dat Belgie een prioriteit is en ze dus beperkt leveren.

    De iPhone is onlangs in nog x aantal landen gelanceerd dus ik denk dat ze het beschikbare aantal verspreiden over de landen.

  16. Bovenstaande inzake schaarste geloofde ik ook allemaal. Totdat ik afgelopen dinsdag een mobistar winkel in liep gezegd heb dat ik een iPhone met abo wilde hebben en deze gisteren (vrijdag) heb opgehaald (overigens zonder abo maar met prepaid).

    Wel degelijk wordt er in de diverse mobistar winkels ingewikkelder gedaan (wachtlijsten, levertijd tot in oktober, mobistar klanten krijgen voorrang etc. etc.) dan het in werkelijkheid is.

    De kerel in mijn mobistar winkel wist te vertellen dat zij er slechts 20 verkocht hadden sinds de introductie (hij heeft het opgezocht in zijn computer). Dit was wel de slechtst lopende vestiging. Andere vestigingen zaten rond de 60 iPhones sinds de introductie.

    Schaarste? Welke belg legt er 615 euro voor een toestel en tussen de 30 en 60 euro per maand voor een abo neer? Blijkbaar niet veel en levering kan binnen een aantal werkdagen geregeld zijn. Dus niet bellen en mailen, maar gewoon langsgaan, lokken met een abo en de deur uitlopen met een prepaid en je iPhone.

  17. Het kan goed zijn dat er echt niet zo veel iPhones beschikbaar zijn, maar ze kunnen toch met een beetje meer informatie naar buiten komen? Als je ze vraagt hoe lang het ongeveer kan duren antwoorden ze dat ze dat totaaaal niet kunnen weten. Mobistar en de Apple Shops zijn de enige aanbieders van de iPhone in België, ik denk dat ze dan wel een beetje meer kunnen pushen bij Apple voor meer info. En dan is er nog de reclame: er is een wet in België die zegt dat je, als je reclame maakt, genoeg producten moet kunnen aanbieden en dat is niet het geval bij de iPhone. Dus de klacht is voor mij terecht. Apple en Mobistar profiteren trouwens ook mee van deze schaarste, er is een hele hype ontstaan rond de iPhone omdat iedereen hem wil maar (bijna) niemand hem te pakken kan krijgen. Van gratis reclame gesproken! Toch wil dit alles niet zeggen dat ik de iPhone niet aantrekkelijk vindt, ik wacht nog steeds ongeduldig op mijn exemplaar!

  18. jammer voor apple maar na 4 weken wachten heb ik beslist om lekker m’n telefoon die ik nu heb nog even te houden en een mooie brommer voor mezelf te kopen (jincheng dx :p).
    die iphone kan nog wel een jaartje of langer wachten.

  19. Even belachelijk als de regentest.

    Peter Louies verwoordt het hierboven perfect.

    Ik heb mijn iPhone op 11 juli telefonisch besteld vanuit Frankrijk (op vakantie) en exact 2 weken later lag die klaar. Dat is bezwaarlijk een lange wachttijd te noemen. In de Mobistar winkel waar ik ben geweest (Leuven, Bond) heeft men het zelfs niet over een abonnement gehad.

    Ik heb grote twijfels over Test-Aankoop. Als je lid wordt dan krijg je een belachelijk welkomstpakket met producten die na 5 dagen kapot zijn. Ik denk niet dat ze die dingen zelf durven testen. Kijk zelf maar even: http://www.totaal-service.be/default2.asp?par_id_c=tasoc&lge_id_c=n&bus_id_c=psserglo&prm_id_c=tapssg&sit_id_c=serviceglo

  20. De iphone is gewoon een pokkeding, deugt van geen kanten; alles loopt traag of vast en kan geeneens tegen wat water! Wat moet je ermee?

    Nou doe mij nóg zo’n pokkeding! Ik heb er elke dag weer erg veel plezier van.

    I love my iphone!

  21. Van die schaarste ook niets gemerkt.Ben langs een mobistar winkel gegaan en ben met eentje vertrokken zonder abonnement. Werkt perfect met proximus. Misschien geluk gehad ?

  22. In Brugge zijn ze terug in voorraad van vandaag. Enkel 16gb

  23. Hoe wil TestAK schaarste definiëren en opzet bewijzen? Lijkt simpel te weerleggen met een marktonderzoek dat een lagere vraag inschatte (zoals in elk land) en een hype die niet vooraf te overzien was. Of kon testAK dat dan wel?
    Bewijs..?
    Laat ze lekker in de regen gaan liggen iPhonen…

  24. ik heb mijn iphone bij the phonehouse (nl) gekocht ik moest alleen een lifeline verzekering afsluiten anders kreeg in de iphone niet mee……

  25. vorige week mijn iPhone 8GB in Brugge gehaald bij een Apple reseller. Geen abo gezeur dus. Hoefde maar twee weken te wachten na bestelling. De 16GB versie had wel een langere wachttijd. De verkoopster vertelde me dat ze heel weinig exemplaren krijgen van Apple omdat Mobistar voorrang krijgt en aanspraak maakt op bijna alle voorraad. Ze baalde daar ook van omdat ze vaak nee moet verkopen.
    Zelf merk ik (nog) geen problemen met bereik van 3G met mijn Vodafone Sim, en werkt alles eigenlijk zonder echte problemen. Soms wat traag maar dan moet je maar eens een HTC Touch Diamond proberen, dan weet je pas hoe snel de iPhone is.

  26. ook al is ie zo schaars hier in belgie,ik heb de 4 gig uit amerika en het blijft een top telefoon,kunnen ze zoveel zeiken als ze willen

  27. 4 gig bestaat niet. 😉

  28. 4 gig bestaat wel… toen de eerste iPhone uit kwam in Amerika was er een 4 en 8gig-versie…

  29. Hoe zit het nu met die landen sim-lock in Belgie? Is dat verhaal nu ontzenuwd?

    groet ASI

  30. Dat is een fabeltje, er zit helemaal geen simlock op. Je kan het toestel thuis rustig via iTunes activeren.

  31. goed zo dat ze klacht indienen!

    Nu nog hopen dat de 3G connectie problemen worden opgelost en iedereen is gelukkig 😉

    http://www.internetblog.be/2008/08/03/iphone-20-met-ernstige-3g-ontvangst-en-bereik-problemen/

  32. Wat dacht je van dit:

    Geen SMS en karakter teller, je ziet dus niet hoeveel smsjes je werkelijk stuurt, het ziet er op de iPhone it als 1 bericht. Auto-correctie, dus geen afkortingen waardoor smsjes langer worden > klant betaald meer omdat hij meer smst > apple verdient 20-30% van de abonnement, dus apple pakt meer. Zelfde geldt voor het emailen, waardoor emails langer worden dus meer KB..

  33. Lang leve Proximus Generation. Ik ben al heel de zomer gratis aan het sms’en 😀 En in het schooljaar zijn ze gratis na 16u en in het weekend.

    @ Demis: je hebt gelijk. Was dat compleet vergeten.

  34. Ik vind het een goed initiatief, maar mijn ervaringen zijn toch anders. Ik heb niets dan lof over Mobistar! Ik heb 4 weken geleden gebeld met Mobistar Leuven (bondgenoten laan 4) en ze hebben me op de reservatie lijst geplaatst. Ze vroegen niet of ik een abbo wilde o.i.d. en hoefde niets aan te betalen. Ze vertelden me ook netjes dat er al >40 mensen voor me stonden voor de 16Gb zwart en dat het dus wel even kan duren omdat ze gemiddeld 10 iphones per week aangeleverd krijgen.
    Ik heb vorige week maandag (18-08-2008) nog eens gebeld om te vragen waar ik stond, nog steeds rond de 40. Vervolgens gevraagd wanneer ze voorraad verwachten en hoeveel, bleek dat ze rond de 10 verwachten rond 25-26 augustus. Ook gevraagd hoeveel mensen er op de lijst staan voor een witte 16Gb en dat waren er slechts 7! Dus mijn reservering omgezet, gisterochtend nog even gebeld, bleek dat ze inderdaad binnen waren maar dat ze druk aan het bellen en nog niet bij mij aangekomen waren. s’middags naar Leuven gereden en zonder problemen en zéér netjes geholpen mijn iPhone 16Gb gekregen. Echt niets dan lof. Hij vroeg nog wel of er een abbo bij moest en netjes uitgelegd dat ik bij KPN (NL) blijf.
    Thuis gekomen, KPN SIM erin, iMac aangezet, iPhone aangesloten de boel geregistreerd en draaien maar!
    Zelfs in het gat waar ik woon (+/- 4000 zielen) heb ik KPN 3G ontvangst IN HUIS! Ben nu op mijn werk (Nieuwegein) en ook daar in kantoor prima 3G dekking!
    Dit is precies de reden dat ik NIET bij T-Mobile wilde en zelf de iPhone in België heb besteld, ik heb géén gezeur met dekking etc en kan perfect met mijn iPhone werken!

  35. Door de hoge dataprijzen van Mobi* ben ik beginnen rondkijken naar alternatieven en eentje ervan is een simpele telenet hotspot account, die voor me gratis is doordat ik bij telenet klant ben(als je iemand kent die bij telenet zit kan hij via “mijn telenet” je je eigen account aanmaken waar je kan profiteren van zijn gratis maandelijkse bytes er zijn immers veel mensen dien er zelfs geen gebrik van maken in mijn ervaring en indien iemand van de techi’s op de site het ziet zitte om een scriptje te schrijven om automatisch in te loggen, dat zou echt perfect zijn en u nen hele lekkere duvel of twee in t stad oplevere 😀 ) dat in combinatie met een stad als gent (waar in het NTG en erbuiten op het plein gratis wifi is, in de mcdo, op de graslei) heb ik echt geen nood aan 3G. Ik heb nu al een vrij zwaar abo mij mobi* en het zo me 30 a 40 euro extra kosten om een uurtje extra te bellen (of 60 smsjes van 150 karakters!) en 1 gig per maand te downloaden. Je reinste afzetterij (hoewel ik voor de rest al meerdere jaren erbij klant ben en er voor de rest geen klachten over heb, meer lof zelfs, maar nu zijn ze toch wel zwaar aan het overdrijven

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.