Reacties voor: Telfort: ‘Nederlander wil geen telefoon met veel functies’

Volgens onderzoek van Telfort zit de Nederlander in meerderheid niet op toestellen zoals de iPhone te wachten. Het liefst willen mensen een telefoon met grote knoppen, die lang meegaat en geen overbodige extra's.

Reacties: 37 reacties

  1. Maar een iPhone is toch anders…

  2. Beetje raar om dit zomaar te zeggen….
    Alhoewel ik me er iets bij voor kan stellen dat niet iedereen er gebruik van maakt heeft dit denk ik vooral te maken met de manier van denken.
    De mobiele telefoon wordt straks een vervanger voor veel meeste consumenten electronica.
    Nu heb je nog een apparaat in je hand waarmee van alles kàn, maar straks heb je een apparaat waarbij alles ook gewoon prettig werkt.
    Zo vind ik dat er een aantal geniale innovaties zitten in de web mogelijkheden van de iPhone.

  3. hmm, dan ben ik zeker geen nederlander, ik vind het echt geweldig, maarja ik ben ook wel een gadgetverslaafde

  4. dat laatste over bereik; zeker een onderzoek bij telfort klanten geweest vorig jaar. :p

  5. 537 mensen ondervraagd… woehoe lekker representatief!
    Jammer van de tijd en het geld Telfort, aan resultaten met zo’n klein bestand heb je 10 x niks

  6. Ach, de iPhone heeft ook niet veel functies vergeleken met andere telefoons. Deze kunnen ze dus prima verkopen.

  7. ik heb net mijn abonnement opgezegd bij Telfort voor de 3G bij t-mobile…
    Ik houd gewoon van een simpele telefoon (A)

  8. Als je genoegen neemt met een aantal procenten afwijking is een steekproef van 537 interviews zeker nog representatief te noemen volgens de geldende spelregels.

  9. die mensen weten ook niet wat ze missen. lijkt me dat het in de toekomst common use gaat worden.

  10. Dit resultaat verbaasd mij niets. Als je kijkt hoe bovengenoemde functies zijn geïntegreerd in mobiele telefoons dan zie je dat ze heel gebruikersonvriendelijk zijn (iPhone daargelaten). Als je deze functies op een simpele gebruiksvriendelijke manier integreerd in een telefoon dan zouden ze wel gebruikt worden, kijk naar de iPhone.

  11. Ik sluit me aan bij Nms; veel mensen gebruiken de internetfunctionaliteiten niet omdat de telefoon die ze hebben gewoon niet fijn werkt, of omdat ze gewoonweg het nut er niet van inzien. Verder is er gewoon een simpele rede te vinden waarom Nederlanders het niet gebruiken: de kosten. De meeste mensen betalen niet graag €15 p/m om een beetje te internetten (“dat kan ik thuis toch ook?”) Uiteraard zijn wij iPhonefans hierop een uitzondering 😉

  12. Dit bericht slaat nergens op. Dat koop je de iphone toch lekker niet.

  13. idd.. mensen willen het niet omdat het zo slecht bruikbaar is op 90% van alle telefoons. Als ze zien hoe fijn die functies op’n iPhone zijn zullen ze het vast wel willen gebruiken. (vandaar dat bijna elke nieuwe telefoon tegenwoordig de iPhone na-aapt :P)

  14. Misschien wel jammer dat Telfort de iPhone niet gaat verkopen, ze hadden dan waarschijnlijk de populariteit onderschat omdat de gedachte is dat men er toch nix mee doet en zo de abo’s voordelig uit zouden kunnen vallen, maar goed…
    Aan de andere kant is de iPhone ook simpel, goede functionele standaard app’s en naar eigen behoefte completeren met de appstore/installer, i love my iPhone.

  15. @Daan:

    En de meeste zullen wel bejaard zijn geweest.

    Niet slecht bedoeld hoor de oudere gebruikers willen meestal simpel. De jongere en zakelijke gebruikers eisen toch meer.

    juriaan

  16. Ze hebben het gewoon aan 537 65+’ers gevraagd. Welke andere bevolkingsgroep maakt nou geen gebruik van die opties?

    EN voor de mensen die geen Iphone hoeven, koop dan een makkelijke telefoon, die zijn nog een stuk goedkoper ook. Ik snap het gezeik gewoon niet; je koopt toch een telefoon die bij je past, niet het tegenovergestelde?

  17. ik kan me wel enigszins vinden in het verhaal van telfort… meeste mensen willen m.i. idd een telefoon om te BELLEN… andere gadgets gebruiken ze toch niet of nauwelijks… batterijtijd is zeker een irritatie factor, net als een groot formaat…
    ben destijds overgestapt van nokia e70 naar se w880i… heerlijk apparaat, lange batterijtijd en enige wat ik gebruik is belfunctie, smsfunctie en walkman. 2mpix camera maakt beroerde plaatjes, dus die kan je ook laten schieten
    toch wil ik het wel weer opnieuw proberen met de iphone, omdat ik van gadgets houd 😀

    edit: ik ben dus geen 65+er… categorie 25-30jr…tuurlijk speel ik even met de functies, maar na 2-3mnd doe je dat ook niet meer
    maar dit forum is natuurlijk niet eerlijk in een uitkomst… hier is iedereen een soort gadget freak

  18. 537 gebruikers? Dat zijn er niet zo veel, en daarom lijkt mij de kans groot dat het geen representatief onderzoek is. Daarvoor zou je er toch heel wat meer moeten ondervragen.
    Stel dat er van die 537 een stuk of 60 50+ zijn, een stuk of 70 40+ en nog iets van 150 25-, dan heb je al een groot deel van de respondenten die niet aan de doelgroep van een ‘zakelijk’ toestel voldoen.
    Het lijkt mij een vertekend beeld…

  19. Als Telfort de exclusieve aanbieder was geweest, zou de uitslag van dit onderzoek ineens heel anders zijn geweest. Ze gaan natuurlijk niet zeggen hoeveel mensen er wel niet een iPhone bij T-Mobile gaan kopen.

  20. okay. Ikzelf werk bij telfort. Dit is het volgende wat ik denk:

    Gezien het feit dat dit bericht erg weinig onderbouwd wordt met evidentie neem ik het niet voor waar. Ten eerst 539 telefoon bezitters ondervraagt? HOEVEEL mensen hebben een mobiele telefoon?. Dit is maar een kleine hoeveelheid! Ten 2de over welke doelgroep praten we? mensen tussen 10-20/20-30/40-50? ik weet het niet. Aangezien ik bij telfort werk en wel de achtergrond kent. Telfort doelt niet op de telefoons maar de abonementen. Telfort is een van de goedkoopste mobiele aanbieders en het assortiment is daar ook op gebasseerd! Telfort zal nooit echt high-end telefoons gaan verkopen. Hier verdient het bedrijf niks aan vanwege de abonements tarieven. Ik denk ook dat deze steekproef onder de telfort bezitters is genomen. aangezien het niet zo veel uitmaakt wat voor telefoon zij nemen. ik denk 6/10 mensen die een telefoon kopen bij mij in de winkel hebben niet al te veel eisen voor hun toestel als ik hun vraag wat ze willen doen op het toestel behalve bellen en smsen en mailen. Dit zijn mensen die toch al in een andere doelgroep zitten tussen de 30 +, daaronder zijn er veel meer eisen of ze dat ook daadwerkelijk gebruiken is een 2de.

    Ik zou het alleen maar beter vinden dat de iphone niet bij telfort komt. Het bedrijf zou alleen maar op verlies draaien door deze phone. Duur toestel = gratis bij erg hoog abo. laag abo niet gratis = telefoon niet gratis nemen mensen het niet tenzij ze echt willen.

    T-mobile heeft een heel ander beleid hierin. Veel meer speling met hun abo’s en verdienen meer op hun abo’s en toestellen.

    Nogmaals deze recentie vind ik een onderzoek van niks.

    Groetjes stef!

  21. hehe my bad, een klik op de link computeridee verteld al een hoop meer 😀 maar dan nog ..kleinschalig..

  22. Ik ben het eens met Len en iSponge: op mijn vorige telefoons gebruikte ik de mail en het internet ook niet. Omdat het niet gebruikersvriendelijk was, slecht te lezen op het kleine schermpje en erg traag.

    Het mooie wat Apple doet met de iPhone (en met veel van hun andere producten) is dat zij het interessant maken om deze functies wél te gebruiken, omdat ze het snel toegankelijk, eenvoudig en goed leesbaar maakt. Op de iPhone heb je bijvoorbeeld niet, zoals Jobs zei “some mobile version of the internet, but the REAL internet, just in your pocket”. En de mail werkt gewoon geweldig, niet alleen het ontvangen van mail, maar ook de eenvoudige wijze waarop je snel kan beantwoorden, etc”.

    Dat is dan misschien iets dat Telfort niet begrijpt, en Apple wel: je kan behoeften ook ontwikkelen…!

  23. ze hebben nauwelijks 500 mensen geinterviewd, beetje raar dat die dan voor heel nederland staan. doe er dan 1000, of 2000. verder kan je [vind ik en ik denk velen hier met mij] de iPhone niet vergelijken met het al wat al bestaat.

  24. ik denk dat die mensen hun mening baseren op het feit dat al die extra features op featurefoons gewoon onhandig werken. Als dat telefoon op telefoon zo is dan kan ik mij goed voorstellen dat je er een hard hoofd in hebt dat die iphone WEL makkelijk doet wat je doen moet.

    Maar zodra mensen er een geprobeerd hebben dan zijn ze snel om. Daar zit het probleem. Veel mensen zijn merk trouw en swichen moeilijk

  25. Waarom denk je dat die accu zo snel leeg is???? Omdat iedereen in nederland die extra functie’s wel gebruikt.
    @ Telfort enquête is zeker gevoerd bij 60 +, Tja dan klopt het wel, babybom die mensen hebben niks met functies.

  26. omdat al die functies standaard aan staan of er een mager energie management systeem aanwezig is. (iets dat Apple al jaren super goed kan in hun laptops die 5 uur uit één accu.

  27. ik vind het onderzoek idd niet echt representatief.. Het onderzoek is gehouden onder te weinig mensen plus het feit dat telfortgebruikers geen goede afspiegeling zijn van de gemiddelde nederlandse gebruiker. Telfort is imo vooral voordelig qua bellen en niet voor bijvoorbeeld smsen of andere hippe functies. Ik denk dat de gemiddelde nederlander meer smst en dus een andere aanbieder kiezen, bijv Hi (waar de sms tarieven een stuk lager liggen). Bovendien bied telfort
    veel (goedkope) simonly abbo’s aan, wat ten
    gevolge heeft dat veel telfort gebruikers een
    relatief goedkoop toestel kopen en dus niet eens gebruik kunnen maken van interessante functies..

  28. Ik val precies in die categorie. Stuur geen MMS, maar amper gebruik van de camera, kijk er geen e-mail op en speel geen games (afgezien van een sudoku als ik me echt kapot verveel in de trein ofzo). (ik gebruik wel syncfuncties zoals de kalender, maar dat werd niet genoemd)

    MAaaaar.. dat is omdat het zo verrekte onhandig is op een standaard moderne telefoon. Met de iphone wil ik zeker internet gebruiken, en volgens mij gaan veel meer mensen dat doen als het eenmaal handig werkt.

  29. dat is meteen ook het bestaansrecht van de iphone.

    dat wat het doet doet het goed,
    en zwaar simpel.
    Het nodigt uit om meer gebruik te maken van wat er in zit.
    Zelfs van die paar features waar je normaal gesproken geen gebruik van maken zou omdat je het nut er niet van in zag.

    Dat doet apple Heel knap.

  30. Zoals iedereen al zegt; de iPone laat je die dingen wél gebruiken. Op mijn huidige telefoon (SE k800i) sms en bel ik vrijwel alleen maar. Soms een spelletje of een fotootje maken ook wel. Maar internet en agenda en dergelijke gebruik ik niet. Gewoon omdat ik de behoefte niet heb om op zo’n klein schermpje mobiele websites te bezoeken. Ik heb nog geen iPhone, maar ik weet dat zodra ik hem heb ik veel meer gebruik maak van de functies die ik nu niet gebruik, gewoon omdat het dan wel goed werkt.

  31. Telfort heeft zeker haar eigen klanten ondervraagt, want Telfort richt zich meer op de goedkopere bellerd niet op de beller die veel vraagt van hun toestel

  32. Onderzoek bij 399 Humbwala-negers in Zwaziland wijst uit dat er geen bestaansrecht is voor het automerk Bentley en al zeker niet voor de firma Telfort, dat binnenkort opgaat in T-mobile.

  33. hahaha

  34. Totdat ze het zelf proberen, wat een onzin bericht.

  35. ik wil ook ‘zo’n simple phone..

  36. klopt echt niks van.. veel mensen zouden wel een telefoon willen met wat snufjes.. en idd.. de doelgroep bepaald de mening heel erg, want mensen die echt in “business” zitten, hebben veel sneller wat aan dat je makkelijk je mail etc. kan checken dan b.v. iemand in de supermarkt en dan dus niet zo zeer loon-gerelateerd, maar i.v.m. de baan.

  37. Dat mensen zulk soort functionaliteit niet gebruiken heeft volgens mij meer te maken met de hoge kosten die ermee verbonden zijn. De abo’s zijn al redelijk duur doordat de prijs van een toestel er bij inbegrepen zit, dus zelfs als mensen al een mooi toestel met allerlei extra’s hebben ‘gekregen’ bij hun abonnement, zullen ze geen abonnement nemen dat bijv. unlimited internet biedt. Of mensen zijn gewoon bang dat het internetten ze veel gaat kosten en gebruiken het daarom maar niet.

    Met andere woorden, ik denk dus dat het onderzoek best wel eens representatief kan zijn (de steekproef is in ieder geval groot genoeg voor een foutmarge onder 5% bij betrouwbaarheid 95%) voor wat er onderzocht is: het daadwerkelijke gebruik van alle extra functies. De conclusie die daaruit wordt getrokken is natuurlijk een ander verhaal. Die past weer goed bij Telfort. Dat bezoekers van deze site een andere ervaring hebben, vind ik niet raar.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.