Reacties voor: T-Mobile drukt prijsverhoging door na blunder met bundelprijs (update: excuses)

T-Mobile-abonnees met een 10GB-databundel betaalden per ongeluk geen BTW. De provider wil ze nu terugzetten naar een duurdere bundel.
Bastiaan Vroegop -

Reacties: 40 reacties

  1. Hierin zit T-Mobile dus echt fout lijkt mij.

  2. Zelf sinds 2000 lid van T-Mobile (destijds nog Ben) en altijd een groot voorstander geweest van deze provider. Maar de dekking en de klantvriendelijkheid zijn de laatste jaren hard achteruit gegaan; de prijzen de tegenovergestelde kant op. Begin juli mogen we met ons bedrijf overstappen en dat is definitief weg bij deze korte termijngerichte en winstbeluste provider.

    Helaas zit ik er met mijn privé abonnement nog een jaar aan vast. Maar nog even geduld… 🙂

  3. Of het nu wel of niet mag, T-Mobile is momenteel niet klantvriendelijk bezig. Een week vantevoren een bericht sturen waarin je gedwongen wordt een keuze te maken. Het zou T-Mobile sieren de fout toe te geven en verliezen te accepteren. Dit is wel het laatste wat je de klanten wil aandoen. Hoe geef je ze nu een prettige ervaring met je netwerk?

    Er zijn toch ook andere opties?

    Ben benieuwd naar het staartje in deze zaak.

  4. Volgens mij heb je recht op de overeenkomst zoals je die met T-mobile hebt gesloten en moet T-mobile die waarmaken.
    Van een ‘kennelijke fout’ lijkt mij geen sprake, omdat de gemiddelde consument mocht aannemen dat het om een reëel aanbod ging.

  5. Duur of niet bij t mobile heb je toch geen fatsoenlijk bereik!

  6. Vodafone zetten de oude abonnementen om, omdat Vodafone overstapt op een nieuw systeem en de oude abonnementen niet in dat systeem passen. Het stukje vodafone in het artikel heeft dus niks met het T-Mobile verhaal te maken. 2 totaal verschillende dingen.

  7. Op je contract staat het bedrag inclusief BTW dus als consument heb je nikt te maken met de btw wetgeving.
    T-Mobile zit hier fout. Als consument heb je dus het recht om direct op te zeggen. Mooie deal, 6 maanden abbo met gratis telefoon :p
    Al denk ik dat ze het niet zo ver laten komen, maar die mensen gewoon hun huidige contract laten houden.

  8. Waarschijnlijk hebben ze wel ergens staan dat ze indekt voor druk en zetfouten…

  9. Wat Valinor zegt. Een aan consumenten gemelde prijs wordt geacht inclusief btw te zijn. Dat T-Mobile de prijs ex btw bedoelde, is niet relevant.

    Fouten maken kan, maar zolang de fout niet kenbaar is voor de consument (een belachelijke prijs dus) kan men zich daar niet op beroepen. Zie het Otto-arrest: €99 voor een Philips tv gaat ‘m niet worden. Maar 799 ipv 999 is écht bindend.

  10. Origineel geplaatst door Valinor
    Op je contract staat het bedrag inclusief BTW dus als consument heb je nikt te maken met de btw wetgeving.
    T-Mobile zit hier fout. Als consument heb je dus het recht om direct op te zeggen. Mooie deal, 6 maanden abbo met gratis telefoon :p
    Al denk ik dat ze het niet zo ver laten komen, maar die mensen gewoon hun huidige contract laten houden.

    Dit dus, gezien de databundel onderdeel van het totaal pakket is. hierdoor kan je het complete abonnement opzeggen. Dit gezien tmobile het contract wijzigt binnen de geldende contractperiode. IMO domme zet want zoals Valinor zegt heb je hierdoor goedkoop een iphone te pakken.

  11. Origineel geplaatst door Lange M
    Waarschijnlijk hebben ze wel ergens staan dat ze indekt voor druk en zetfouten…

    Maakt niet uit of het drukfout is, dit is wettelijk niet juist en je kan je abonnement hierdoor opzeggen of Tmobile dient het met de oude prijs te handhaven.

  12. Opzeggen van een contract gaat inderdaad niet zomaar.
    Je moet de tegenpartij eerst een geldige periode (denk aan 2 weken) de tijd geven om op je klacht te reageren.
    Het beste is om alle mails/brieven die je verzend te bewaren. Bij e-mail is een BCC een slimme zet.
    pas als de tegenpartij niet correct reageerd, is het contract opzegbaar.

  13. Origineel geplaatst door Imade
    Opzeggen van een contract gaat inderdaad niet zomaar. Je moet de tegenpartij eerst een geldige periode (denk aan 2 weken) de tijd geven om op je klacht te reageren. Het beste is om alle mails/brieven die je verzend te bewaren. Bij e-mail is een BCC een slimme zet. pas als de tegenpartij niet correct reageerd, is het contract opzegbaar.

    Niet Correct, zoals het nu wordt voorgeschoteld wordt het door tmobile eenzijdig gewijzigd. Hierdoor kan het door de andere partij wordt ontbonden.

  14. Origineel geplaatst door Lange M
    Waarschijnlijk hebben ze wel ergens staan dat ze indekt voor druk en zetfouten…

    Ja maar dat is alleen wanneer het prijsverschil zodanig groot is, dat het eigenlijk ongeloofwaardig is om het product voor die prijs te krijgen.
    Consumentenrecht weegt vaak zwaarder.
    In dit geval gaat het om een btw verschil wat in werkelijkheid ongeveer 5 euro per maand scheelt.
    Ik heb zelf een half jaar terug bij mtvmobile (onderdeel van tmobile) een abbo voor 22,50 per maand + gratis htc one afgesloten.
    Bleek dat het een prijsfout was en dat er eigenlijk nog voor het toestel 100 euro bijbetaald moest worden.
    Heb uiteindelijk gewoon gelijk gekregen.

  15. Het zou T-Mobile sieren het verlies te nemen zéker gezien het ‘ beperkte ‘ aantallen zou gaan.?
    En zo kunnen zij de eer aan hun zelf houden!

  16. Ik zit inmiddels al 24 uur te wachten op een telefoontje van T-mobile met hoe ze dit denken te gaan oplossen want het mag duidelijk zijn dat de aangeboden opties geen stijl zijn!

    als er meer info van T-mobile komt zal ik dat ook hier posten!

  17. Dit is geen BTW-wijziging. Het is fout ingevoerd door een medewerker, maar dus wél inclusief BTW in dat contract. Het is dus contractbreuk.

  18. Als je je poot stijf kunt houden voor een langere tijd dan heb je juridisch twee mogelijkheden:

    1. Ontbinden met behoud van toestel en zonder extra kosten
    2. Het huidige abonnement in huidige vorm tegen de huidige prijs behouden op grond van gerechtvaardigd vertrouwen ex art 3:35 BW

    Tip voor diegenen die hun poot stijf wensen te houden: stuur een brief naar T-Mobile en nadat je hun standaardantwoord (geloof me die hebben ze al geformuleerd) hebt ontvangen leg je de zaak voor aan de geschillencie. telecommunicatie, T-Mobile zal dan met veel plezier schikken door je het abonnement te geven tegen de huidige prijs.

  19. @Arnoud Engelfriet (ICTRecht): Ah, valide punt ook! Even je reactie aan het artikel toegevoegd, dank. 🙂

  20. @Lastminuteguy: Thx!
    Die geschillencommissie telecommunicatie had ik nog niet aan gedacht.

  21. Origineel geplaatst door Zaandammer
    Duur of niet bij t mobile heb je toch geen fatsoenlijk bereik!

    Zucht. Ligt er maar net aan in welk gebied je woont. Waar provider A goed bereik heeft en provider B niet, is het in een ander gebied weer net andersom.

    Geen enkele provider kan je 100% bereik aanbieden met de huidige technieken en wetgeving.

    Dat T-Mobile minder presteert in jou gebied wil dat niets zeggen over de rest van Nederland

  22. Origineel geplaatst door maarten
    @Lastminuteguy: Thx! Die geschillencommissie telecommunicatie had ik nog niet aan gedacht.

    Het is voor consumenten een van de goedkoopste manieren om een geschil te beslechten en de meeste bedrijven zijn, mits je eis niet ál te belachelijk is, vrij rap bereid te schikken, omdat zij toch al gauw tegen de €1000,- moeten betalen voor de behandeling van het geschil. Ze maken simpelweg een kosten-baten overweging.

    @Bastiaan Vroegop:Dit stukje kun je eruit halen, alleen als de overheid de BTW aanpast (zoals bijv. in 2012) geldt als BTW-wijziging.

    Het is wellicht mogelijk dat T-Mobile’s abonnementsfout valt onder één van de uitzonderingsclausules. Een BTW-wijziging bij een contract wordt namelijk wel gedoogd:

    Het Otto-arrest dat Arnoud aanhaalt laat dus de beperking zien van 3:35 BW, de ‘redelijkerwijs’ is hier het magische woord. Aangezien ik me niet kan voorstellen dat de abonnementsprijs ex.BTW enorm verschilt van de abonnementsprijs incl.BTW kan hier succesvol beroep op gedaan worden.

    Weet sowieso niet wat de prijs nu is, maar meestal is er sprake van ronde prijzen (€50,- of €49,99 etc.) en daarin heeft de verkoper allang de BTW verrekend. Als de huidige prijs van T-Mobile ook zo’n mooie ronde prijs is dan sta je weer sterker, je had immers redelijkerwijs kunnen vermoeden dat dat het beoogde aanbod van T-Mobile was.

    Hoe dan ook, zoals zo vaak met dit soort dingen zijn er goede mogelijkheden, het is vaak de lange adem waar het de consument aan ontbreekt. Gezien het standpunt dat T-Mobile inneemt is die wel nodig, ergens ook begrijpelijk want anders gaat elke klant hierover beginnen.

  23. Ohw ohw ohw.

  24. Dus dat betekent, dat als je dit abonnement samen met een telefoon hebt genomen, je deze telefoon mag houden!!

    Dus deze hoef je niet in te leveren. Ik spreek uit ervaring. Ik had destijds een iphone4 met een tmobile abonnement. Na een tijdje wilde Tmobile mijn abonnement omzetten, na een veel ongunstigere abonnement.

    Heb mijn abonnement opgezegd, en de telefoon gehouden, zonder deze af te betalen.

  25. Ben blij dit allemaal te lezen. Ik heb namelijk zo’n mail gehad en heb gisteren contact gezocht met tmobile. Nou die konden, zoals verwacht, niets voor mij betekenen. Ik ben zeker niet bereid om meer te gaan betalen voor mij abonnement. En dat zij mij voor een keuze zetten waar ik drie dagen de tijd heb om te reageren vind ik al helemaal onacceptabel. Nee, Tmobile is vollopig nog niet van mij af!

  26. @memati: Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?

  27. @maarten: Ik ben wel nieuwsgierig, heb de mail ook gehad….

  28. Moet uw aanbieder de algemene voorwaarden of prijzen veranderen door een nieuwe regel van de overheid of in de wet? Waardoor dit dus niet zijn eigen keuze is? Dan kunt u uw abonnement niet opzeggen.

    Ja, alleen is dit geen ‘nieuwe’ regel of wet. Jammer joh, T-Mobile!

  29. KPN, t-mobile, Vodafone enz…

    Allemaal zijn ze er om winst te maken.. Er bestaan geen goede of slechte telecom bedrijven… Het is maar net wat de gek (de consument) ervoor over heeft….

    En blijkbaar is dat best veel !

  30. T Mobile voert ook indexering van abonnementen door bij de jaarwisseling.
    Vraag mij af of dat wel mag?
    Voor mij in ieder geval een reden om geen abonnement meer te nemen.

  31. Typisch T-Mobile. Toch gewoon doen, terwijl je aangeeft het nog uit te gaan zoeken. Gewoon een beetje druk uitoefenen, dan gaat t merendeel toch akkoord.
    Het is te belachelijk voor woorden. Laat ze ajb hier niet mee wegkomen.
    Ik zelf ben bij T-Mob weggegaan nadat ik zogenaamde teveel data verbruikte in mijn onbeperkt internet abo. Toen speelden ze het ook op een dergelijke manier.
    Jongens, geef toch eens gewoon toe als je fout zat en neem je verlies. DAT is pas goede reclame.

  32. (Red.) LET OP: het artikel is om 19:15 uur bijgewerkt met nieuwe informatie vanuit T-Mobile.

  33. Reactie op tweakersnet van ACM:

    Update, 19.30: De woordvoerster van de Autoriteit Consumente en Markt, Saskia Bierling, bevestigt het verhaal van Engelfriet. De ACM kan niet inhoudelijk op de zaak in gaan, maar zegt dat in het algemeen het principe ‘aanbod = aanbod’ geldt, tenzij van een duidelijke vergissing sprake is. “Bijvoorbeeld een tv die altijd meer dan duizend euro kost en die ineens voor tien euro in de advertentie staat. Dan kun je op je klompen aanvoelen dat het niet klopt”, verklaart Bierling, “In deze casus is dat minder klip en klaar. Uiteindelijk zal de rechter daarover moeten oordelen.”

    De consument hoeft volgens haar niet akkoord te gaan met de intrekking van het aanbod en het geboden alternatief: “Als er sprake is van een nieuwe, andere of gewijzigde overeenkomst is deze pas van kracht als de consument ermee heeft ingestemd. Zo lang de consument dit niet heeft gedaan geldt nog de ‘oude’ overeenkomst. De consument mag niet onder druk worden gezet om met de gewijzigde overeenkomst in te stemmen.” Volgens de ACM kan de consument om zijn gelijk te halen naar de geschillencommissie telecom stappen.

    Niet akkoord gaan dus met die glibberigheid van T mobile. Wat een zepert maken ze zeg tov hun klanten. Eerst een domme fout en dan dus zo reageren als in de reactie van 19:15. Heerlijk klant vriendelijk. Blij dat ik niet bij hun zit.

  34. @Lastminuteguy: die kosten baten zijn idd altijd de issue, maar als er maar genoeg aandacht aanbesteed wordt in de media dan brengt dit vaak een golf van protest op bij de consument. Hierdoor zijn de “baten” al snel groter. Dammage control moet dan worden uitgevoerd. De klanten in de betreffende periode moeten krijgen wat ze contractueel hebben afgesproken. Dit verlies voor t mobile is denk ik veel minder dan het nog verder laten escaleren in de media.

    Je naam als bedrijf is een “Groot” goed die je moet beschermen. Denk aan het Rabobank debacle van enkele maanden terug. Kost klauwen met geld om dit te herstellen.

    De media is het behoorlijk aan het oppakken, cnet, tweakersnet, webwereld, twitter.

  35. Gewoon jammer de pammer voor T-Mobile. Contract is gewoon bindend.

  36. Dit bieden ze aan:

    Aan jou de keus
    In de periode van 16 januari t/m 10 maart 2014 hebben wij een fout gemaakt in de communicatie rondom jouw bestelling. We hebben voor de 10GB-databundel toen een verkeerde prijs naar jou gecommuniceerd, namelijk de prijs exclusief BTW:

    Regular: € 37,19
    Sim Only: € 28,92

    Inclusief BTW is de prijs namelijk:
    Regular: € 45,-
    Sim Only: € 34,99

    Wat verandert er?
    Het is niet mogelijk de bundels voor de looptijd van jouw contract tegen het lage tarief aan te bieden. Daarom zullen wij vanaf 15 juli 2014 het hogere tarief rekenen.
    Omdat wij het heel vervelend vinden dat wij deze fout gemaakt hebben, willen wij 10% korting bieden op de 10GB-bundel.
    Voor de maanden dat je de prijs inclusief BTW hebt betaald terwijl je de exclusief BTW-prijs verwachtte, zul je het verschil terugkrijgen.
    Voor de overige maanden kun je voor jouw abonnement kiezen uit de onderstaande opties. Het is ook mogelijk je abonnement kosteloos te beïndigen. Neem hiervoor contact op met de T-Mobile Klantenservice.
    Wij vragen je de gewenste optie te selecteren vóór 15 juni 2014. Als je niets doet, behoud je voor de rest van jouw contractperiode de 10GB-databundel tegen de inclusief BTW-prijs met 10% korting.

    Onze excuses voor het ongemak.

  37. Dit is nog steeds contractbreuk.

  38. Zou je achteraf bij T-Mobile ook je abonnement eenzijdig opzeggen als je toegeeft dat je zelf een fout hebt gemaakt?

    Dat je dacht dat het abonnementsprijs lager was dan werkelijk en nu dus ofwel die lagere prijs wil zien, of dat T-Mobile het contract anders mag beeinigen?

  39. @memati: Ik heb vandaag gebeld met de klantenservice en gezegd dat ik mijn contract wil beeindigen (heb sinds eind februari een 2-jarig abbo)
    Dat kan maar ik moet in dat geval wel mijn toestel (Iphone 5S 32 GB) inleveren werd mij verteld.
    Of ik moet mijn toestel afkopen.
    Op de factuur staat wel de toestelbetaling per maand vermeld.
    Nou ben ik niet echt een jurist dus weet iemand of dit wettelijk zo is? Aangezien T-Mobile in deze kwestie toch al vaag bezig is..

  40. Heeft iemand dit bij de geschillencommissie voorgelegd? Zo ja wat is hier de uitkomst van.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.