Reacties voor: T-Mobile krijgt opnieuw dwangsom 5 miljoen van Agentschap Telecom

T-Mobile moet opnieuw een dwangsom van 5 miljoen euro betalen vanwege ongebruikte UMTS-frequenties van Orange.

Reacties: 30 reacties

  1. Ik ben niet zo heel erg voor dit soort dwangsommen. Wat wordt er mee gedaan ? Ik vind het prima als ze er apparatuur voor T-mobile voor kopen, maar op deze manier wordt het voor zo’n bedrijf alleen maar lastiger om het netwerk uit te rollen. En de consument betaald de rekening (op een matig netwerk).

  2. Is dit niet vanwege het NIET gebruiken van bepaalde frequenties? Is dat niet waar TMOP zijn netwerk mee kan verbeteren?

  3. Wat heeft T-mobile dan aan 2 volledig uitgerolde UMTS netwerken? En wat is de rede dat deze allebei moeten functioneren?
    Ik snap het probleem niet echt.

  4. @Justin: Dat was de voorwaarden die was gesteld aan het hebben van de frequentie. Als je hem niet gebruikt, dan kan je hem ook terug geven en kan een andere partij er mee aan de slag gaan…

  5. als ze het orange UMTS frequenties wel gaan benutten lost dat dan alle huidige 3G problemen op?

  6. Omdat, Justin, de 3G dekking bij T-Mobile nogal slecht is, en de verbinding traag. Dus als ze dan gewoon die 2 UMTS netwerken hebben, dan moeten ze die ook wel gewoon gebruiken, anders betalen wij voor slecht internet een hoop geld. Als je dekking slecht is maar je kan dat bij wijze van spreken met een druk op de knop oplossen, doe dat dan!

  7. @Jeroen: Bij grote bedrijven stelt 5 miljoen niet zoveel voor hoor. Dit betekent echt niet dat ze anderen dingen niet kunnen financieren.

  8. Lekker voor T-Mobile! Ik heb nog nooit zo’n *** provider gehad. Nooit bereik. Tenzij ze die 5 miljoen in antenne’s zouden doen maar ze drukken het vast zelf achterover.

  9. @Jeroen: Ja idd, uiteindelijk betaalt de klant het toch..

  10. Dat bedrag van 5 miljoen zal wel minder zijn dan het onderhouden van het Orange UMTS-netwerk. Maar ik vraag me af of ze die frequentie niet gewoon kunnen teruggeven. Scheelt een hoop geld, dat ze kunnen gaan investeren in een 4G-netwerk.

  11. Een last onder dwangsom betekent dat indien je niet binnen een bepaalde termijn de zaak op orde hebt, je het bedrag moet betalen. Dat is nu gebeurd.Ze moeten 5 miljoen betalen. Pas als ze over drie maanden weer niet voldoen, meten ze opnieuw betalen. Titel klopt dus niet.

  12. Titel moet dus zijn: T-Mobile moet dwangsom van 5 miljoen aan Agentschap Telecom betalen oid

  13. @Gonny van der Zwaag:

    Het lijkt me verstandig dat we eerst nog 5 jaar met een Umts netwerk aan de gang gaan voordat we te grote sprongen maken naar, voor Nederland, vrij nieuwe technologie.

    Het ‘3g’ verbeteren moet goed te doen zijn. We wachten af, want ze hebben beloofd het te fixen voordat de iPhone 4 komt.

  14. Zie ik iets over het hoofd of is dit DE kans om eenvoudig het dekkings-/capaciteitsprobleem op te lossen?

  15. Haha mijn 3G is ineens veeeeeel beter dan eerst :D:D Gelukkig.. Heeft weinig te maken met dit bericht maar oke. 5 Miljoen, pffff, eitje..lol

  16. @joopieej

    het gaat hier om het Orange netwerk en niet om het T-mobile netwerk.
    ik denk niet dat ze het Orange netwerk zomaar beschikbaar gaan stellen voor T-mobile klanten?
    het lijkt mij dat je dan alleen maar overlapte netwerken krijgt en dus niks oplost met de huidige problemen.

    Ook denk ik dat het onderhouden van een netwerk wel wat duurder is dan 5 miljoen euro, maar dat ze het niet terug willen geven omdat dan iemand anders een mogelijkheid krijgt…. terwijl zij nu altijd over bijv. een jaar nog kunnen zeggen, we pakken Orange erbij!

  17. Origineel geplaatst door sasf
    Zie ik iets over het hoofd of is dit DE kans om eenvoudig het dekkings-/capaciteitsprobleem op te lossen?

    Ik hoop het! Nog nooit heb ik zo’n slechte dekking gehad als met T-Mobile. Wat een fail-maatschappij. Als hun dekking in orde komt ben ik helemaal tevreden!

  18. Is er trouwens al iets uitgekomen uit het gesprek van de SMCO met T-mobile van afgelopen woensdag? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!

  19. Origineel geplaatst door Justin
    Wat heeft T-mobile dan aan 2 volledig uitgerolde UMTS netwerken? En wat is de rede dat deze allebei moeten functioneren? Ik snap het probleem niet echt.

    Dan moeten ze 1 licentie inleveren zodat een ander bedrijf hem kan kopen.

  20. Ik heb dr niet zoveel verstand van hoor, maar kunnen ze dat Orange netwerk niet gewoon hetzelfde maken als het T-Mobile netwerk?
    Dan toch betere dekking EN betere 3G capaciteit?
    Zijn ze hier nu niet gewoon mee bezig? Ze hadden het toch over “verdubbelen”?

  21. @Gonny van der Zwaag:

    Met teruggeven helpen ze een concurrent in de markt en daar zitten ze niet op te wachten. De rekensom is dus onderhoud + uitrol + mogelijke last van concurrent

  22. Goh, in het ene berichtje lees je dat tmobile problemen heeft met het netwerk door al het internetgebruik, en nu blijkt dat ze een ander internet netwerk wat van hen is hebben verwaarloosd.

    Toch maar eens kijken of dit geen contractbreuk is van tmob.

  23. Ik werk bij een telecom bedrijf die plaats en haalt zendmasten voor allerlij providers. De laatste maanden hebben we steeds meer opdrachten van t-mobile. Daarvan zijn de meeste opdrachten het afbreken van de orange zendmasten… Maar ja daar snappen ze ook helemaal niks want als ze gewoon het apparatuur wat in de netwerkkasten hadden omgewisseld met t-mobile aparratuur dan was er niks aan de hand geweest en had iedereen gewoon super bereik. Maar het lijkt wel of t-mobile een slechte naam wil…

  24. Bij de UMTS frequentieveilingen mochten operators bieden op de beschikbare frequentieblokken. Om te voorkomen dat 1 provider alles kocht en zo de concurrentie uit de markt drukte zijn er eisen gesteld aan de verdeling. In totaal moesten er 5 verschillende bedrijven een frequentie bemachtigen. Deze bedrijven moesten gaan concurreren op prijs en op kwaliteit. Daarom is er niet gekozen voor bijvoorbeeld slechts 3 frequentieblokken voor slechts 3 bedrijven. De overheid oordeelde dat 3 bedrijven te weinig concurrentie zou geven om een goede dekking en kwaliteit te garanderen.

    Als je een licentie koopt, dan verwacht de overheid ook dat je deze frequentie gaat inzetten. Om nu te voorkomen dat de providers frequenties voor anderen wegkaapten of als 2e uitweg bijvoorbeeld slechts een netwerk met 1 mast zouden zetten zodat concurrenten die frequenties niet meer konden gebruiken zijn er aanvullende voorwaarden gesteld. Het netwerk moest tijdig af zijn (binnen een jaar of 3) en moest een groot deel van de bevolking dekken.

    Men gaat er vanuit dat providers zich hier ook aan houden. Daarom zijn er als ultiem dwangmiddel als een provider misbruik gaat maken van licenties of niet aan de verplichtingen voldoet een (relatief lage) dwangsom afgesproken voor overtredingen.

    Ultieme zet van de providers is geweest om de concurrentie mogelijk zelfs in geheim gezamelijk overleg om zeep te helpen door Orange en Telfort op te heffen. Dan treed meteen de consumentenbescherming in: de provider moet zijn licentie blijven gebruiken en een volledig 2e netwerk als concurrent blijven aanbieden of moet de licentie teruggeven zodat nieuwe concurrentie tot de markt toegelaten wordt zodat de oude concurrentieverhoudingen weer hersteld zijn en klanten weer lagere tarieven en betere voorwaarden zullen krijgen.

    Orange bestaat niet meer, Telfort “leent” het KPN netwerk. In de praktijk is bellen sinds het killen van de eigen netwerken van Orange en Telfort in Nederland duurder geworden. Je bundel vervalt eerder of is zelfs helemaal niet meer mee te nemen. Binnen de bundels heb je minder SMS en belminuten en ook buitenlandgebruik is vaak gesneuveld of nu in een andere vorm teruggekeerd.

    T-Mobile heeft het na een langdurig voortraject van klachten, bezwaarschriften en waarschuwingen vanuit de toezichthouder nagenoeg niets gedaan om de frequenties te gebruiken zoals toendertijd was afgesproken. Kortom: boeven! Dus boete opleggen is zeer terecht! Hoe langer T-Mobile rekt hoe langer zij kunnen profiteren van de prijsverhogingen die bij alle providers zijn doorgevoerd. Dit is concurrentievervalsing die tegen fraude aanschurkt. Aanpakken dus!

  25. Wat zeggen jullie? Abbonement halen bij T-mobile met IOS4?

  26. 11 juli verloopt mijn abonnement bij t-mobile.
    Mooi weer terug naar vodafone!

    Die 4G laat ik nog effe voor wat die is. doe het nog wel effe met mijn 3G. Als deze overlijd dan haal ik die 4G wel in belgie ofzo.

    In ieder geval zeker weg bij t-mobile

  27. @Luuk

    NO WAY !

  28. Tmobile is idd beroerd maar volkomen plat liggen zoals bij vodafone is voor mij nog minder acceptabel.
    Dat de orange palen werden verwijderd was me al bekend. Ben benieuwd hoe ze die orange freq binnen 3 maanden denken te gaan benutten en hoe dat gaat werken: roaming?

  29. Origineel geplaatst door ucsdcom
    T-Mobile heeft het na een langdurig voortraject van klachten, bezwaarschriften en waarschuwingen vanuit de toezichthouder nagenoeg niets gedaan om de frequenties te gebruiken zoals toendertijd was afgesproken. Kortom: boeven! Dus boete opleggen is zeer terecht! Hoe langer T-Mobile rekt hoe langer zij kunnen profiteren van de prijsverhogingen die bij alle providers zijn doorgevoerd. Dit is concurrentievervalsing die tegen fraude aanschurkt. Aanpakken dus!

    Klopt vanuit dit gezichtspunt.
    Maar de andere kant van het verhaal is dat ze via flat-fee abbo’s internet te goedkoop hebben weggegeven.
    En het beslag op het netwerk zodanig is, dat ze het niet kunnen bijbenen.
    Dus blij dat ze hun resources op uitbouw van het 3G UMTS hebben gezet en ik begrijp wel dat ze parallel daaraan niet ook het Orange netwerk met 3G uitbouwen maar bevriezen om straks 4G uit te rollen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.