Reacties voor: T-Mobile gaat NS voorzien van draadloos internet in de trein

T-Mobile gaat zorgen dat de NS-treinen een T-Mobile Hotspot krijgen, waarmee iedereen gratis kan internetten tijdens het reizen. De eerste hotspots worden vanaf 1 maart 2010 in de intercity's ingebouwd.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 56 reacties

  1. ach, sigaar uit eigen doos. De NS geeft net zo goed weer 1,4 miljard terug aan de overheid.
    http://www.z24.nl/bedrijven/transport_vervoer/artikel_106873.z24/NS_geven_staat_1_4_miljard_dividend.html

  2. Idd 2009. Mag wel een keer zeg

  3. Hopelijk is de dekking dan een stuk beter 😉

  4. Oeh dan kan je eindelijk normaal internetten in de trein, zonder dat het telkens weg valt 🙂

    Neem aan dat het gewoon een t-mobile hotspot dus dat t-mobile gebruikers het gratis kunnen gebruiken? 🙂

  5. @martin:
    Lees jij wel? “Je hoeft dus geen iPhone-abonnement van T-Mobile (of een speciaal Hotspot-abonnement) hebben om er gratis gebruik van te kunnen maken”

  6. Een kadootje van de NS of eigenlijk een sigaar uit eigen doos? Vandaag staat namelijk in de kranten dat minister Eurlings 16 miljoen euro subsidie geeft om gratis internet in de trein te realiseren.

    Waarom moet deze suggestieve berichtgeving met zo’n nare ondertoon nou weer? Als de NS subsidie krijgt, dan is dat toch geen sigaar uit eigen doos? Waarom moet het nou direct naar beneden gehaald worden, het is toch een mooi gebaar dat het de eerste periode gratis is? Bovendien zal een groot deel van die 16 miljoen wel naar planning en realisatie gaan, alle treinen van WiFi voorzien kost ook echt wel wat.

  7. hopelijk geeft dat beter bereik dan je met je iphone heb in een rijdende trein!

  8. Dit mag wel is tijd worden want ik had egt crap verbinding in een rijdende trein!

  9. Finally us iphone uaers can internet , but i would prefer t-mobile to improve their 3g network than to do these types of publicity stunts, but if t-mobile has anything to do with this then you will only get wifi on the wc or stepping out of the door

  10. Dan wordt de toegevoegde waarde van de Apple tablet wel weer wat groter.

  11. Origineel geplaatst door Thumper_uk
    Finally us iphone uaers can internet , but i would prefer t-mobile to improve their 3g network than to do these types of publicity stunts, but if t-mobile has anything to do with this then you will only get wifi on the wc or stepping out of the door

    That the NS offers the service for free will not say that T-Mobile doesn’t get paid.

  12. maken ze de nu al bestaande hotspots van KPN op stations ook gratis? Dat zou een zeer snel implementeerbare stap kunnen zijn!

  13. Origineel geplaatst door MaartenvW
    Een kadootje van de NS of eigenlijk een sigaar uit eigen doos? Vandaag staat namelijk in de kranten dat minister Eurlings 16 miljoen euro subsidie geeft om gratis internet in de trein te realiseren.Waarom moet deze suggestieve berichtgeving met zo’n nare ondertoon nou weer? Als de NS subsidie krijgt, dan is dat toch geen sigaar uit eigen doos? Waarom moet het nou direct naar beneden gehaald worden, het is toch een mooi gebaar dat het de eerste periode gratis is? Bovendien zal een groot deel van die 16 miljoen wel naar planning en realisatie gaan, alle treinen van WiFi voorzien kost ook echt wel wat.

    Omdat gratis niet bestaat en ik geen zin heb dat mijn belastinggeld daaraan word uitgegeven , niemand betaalt mijn internet gebruik in de auto , dus als die mensen in de trein internet willen dan nemen ze maar lekker een abbonementje ergens maar val mij niet lastig ermee.

  14. Origineel geplaatst door Arthur
    @martin:
    Lees jij wel? “Je hoeft dus geen iPhone-abonnement van T-Mobile (of een speciaal Hotspot-abonnement) hebben om er gratis gebruik van te kunnen maken”

    Voor nu ja. Let op mijn woorden na nog geen jaar is het net als de rest gewoon betaald…

  15. De Belgen lopen zoals gwewoonlijk weer een stuk achter:(

  16. Als T-mobile het verzorgt, verwacht dan maar niet een al te hoge bandbreedte, laat staan dat je leuke functies mag doen zoals streaming video. Want dat ‘kan het netwerk niet aan’, net als Tethering. Oh wacht, dat kon het wel aangezien er ook al een streaming video app van uitzending gemist doorgedrukt is door T-mobile.

  17. @Softijs
    Zielig ben jij….

  18. Misschien een stomme vraag… Maar kunnen Tmobile abonnees nu dan al gratis gebruik maken van hotspots? En zo ja, hoe?

  19. Origineel geplaatst door Gabi
    @Softijs
    Zielig ben jij….

    Zielig? Hij heeft volkomen gelijk. Het bestaan van de term “subsidie” is te belachelijk voor woorden. Een idee: alle subsidies afschaffen en de burgers zélf laten bepalen waar ze hun geld aan uitgeven. Dan heb je geen gratis internet in de trein, maar wel vele duizenden euro’s meer te besteden op jaarbasis. Vele malen eerlijker. Maar goed, dat is een andere discussie.

  20. @ikkieman:

    Jij moet geen journalist worden of je moet gaan schrijven voor Party, Story en/of Privé. Wat een aannames weer op basis van helemaal niets.

  21. @Peter: als je een iPhone abbo (i150 etc.) hebt wel, zoek even op deze site naar hotspot. Je moet namelijk even sms’en voor een wachtwoord.

    Ik hoop inderdaad dat de 3G ontvangst langs het spoor en op perrons dan wel verbeterd wordt, want anders krijgen we nog steeds gprs snelheid maar dan via Wifi 🙂

  22. @softijs:

    Haha, wij betalen ook weer voor het asfalt waarop jij de file staat te ronken met je stinkmobiel. Mischien kan je beter de trein nemen ipv te gaan zitten haten, in de trein kan je lekker internetten binnekort, en je staat nooit in de file!

  23. Wat vooral van belang is, is voldoende bandbreedte. Reken maar dat hier massaal gebruik van zal worden gemaakt. Als daar onvoldoende rekening mee wordt gehouden, zal de snelheid bedroevend zijn. Enfin, Skypen lijkt mij niet wenselijk maar redelijk snel surfen en mails ophalen/versturen en kunnen inloggen op het kantoornetwerk moet toch mogelijk zijn?

  24. @ Melgior:

    Heel erg bedankt! 😀

    @ Softijs en andere zeurpieten:

    Je belasting gaat nou eenmaal wel vaker projecten waar je het niet mee eens zult zijn. We leven in een democratie waarin je mag stemmen. De mensen met de meeste stemmen gaan vervolgens over het geld. De meeste mensen zullen dus achter deze beslissing staan. Nu even jammer voor jou. Volgende keer gaat het geld weer naar iets wat jij leuk vind maar ik niet. Zo werkt democratie…

    @ Marco:

    Waarom schaffen we niet in een keer alle belastingen af…?! He…? Lekker makkelijk… Iedereen lekker zijn eigen gang gaan, wegen laten verloederen enzo. Prima toch? Is het land na een jaar wel naar de klote, maar dan mag jij je geld wel een jaar lang zelf besteden…!

  25. En dan gaan we nu het geklaag krijgen waarom het T-Mobile is (met zijn ‘slechte’ dekking) en niet KPN of Vodafone.

    Ik vind het goed voor het merk T-Mobile dat ze laten zien dat ze nu zeker bij de grote jongens horen. Goede of minder goede dekking daargelaten.

    Ik ben zelf uiterst tevreden over de dekking van T-Mobile.

  26. @Peter:

    Goed gesproken!

  27. @Mike:

    Softijs heeft VOLKOMEN GELIJK.

    En de trein wordt OOK al betaald door automobilisten, sukkel. Niet alleen het asfalt.

    Bovendien stinkt een auto niet zo erg als de kolencentrale waar die stinktrein op rijdt.

  28. @Eric:

    Helemaal mee eens. Een auto stinkt niet zo erg als een kolencentrale, maar…

    …al die miljoenen auto’s stinken/vervuilen meer dan die paar kolencentrales.

    Laten we nu voor eens en voor altijd die discussie over ‘mijn belasinggeld’ achter ons laten. Belastingen en verzekeringen zijn allemaal potjes waarin geld zit waar we allemaal uit kunnen putten als dat nodig is. Ik ben al jaren tegen brand verzekerd, betaal braaf de premie voor m’n ziektekostenverzekering en dat gaat tot nu toe allemaal naar anderen toe. Zal je mij niet over horen ondanks dat er van die eigenwijze schijtrokers longtransplantatie krijgen van mijn belastinggeld en ziektekostenpremie.

    Dit is nu eenmaal de methode hier.

  29. @softijs: Wat een zure toon zeg. Jij hebt er als automobilist toch ook belang bij als er minder mensen voor je in de file staan omdat ze lekker de trein genomen hebben?

    Bovendien waar hebben we het over zeg. 2€ per belastingbetaler…

  30. @Marco: hoe stel je je dat voor? Dat alle automobilisten in Nederland vrijwillig wat geld overmaken om asfalt neer te leggen? Of iedereen zijn eigen straat moet asfalteren? Of heet het dan plots geen subsidie meer maar noodzakelijke infrastructuur?

  31. Origineel geplaatst door Maurits
    hopelijk geeft dat beter bereik dan je met je iphone heb in een rijdende trein!

    Dat heeft natuurlijk niets te maken met het gsm bereik van je telefoon…

  32. Vraag me af wat de snelheid van die hotspots dan is

  33. Origineel geplaatst door Peter
    @ Marco:Waarom schaffen we niet in een keer alle belastingen af…?! He…? Lekker makkelijk… Iedereen lekker zijn eigen gang gaan, wegen laten verloederen enzo. Prima toch? Is het land na een jaar wel naar de klote, maar dan mag jij je geld wel een jaar lang zelf besteden…!

    Je snapt het niet. Ik heb het niet over belastingen afschaffen (inkomsten van de overheid), ik heb het over subsidies afschaffen (uitgaven van de overheid). Er worden jaarlijks vele miljarden euro’s aan subsidiegeld uitgeven alsof het niets is, aan de meest vage clubjes. Weggegooid geld. Ook zo’n project als dit, leuk hoor mobiel internet, maar het slaat nergens op om daar 16 miljoen euro aan uit geven.

    En dan heb ik het nog niet eens over de prijsopdrijvende effecten van subsidies waardoor prijzen kunstmatig hoogblijven (beste voorbeeld: huursector, waarom de prijzen omlaag gooien als de overheid toch elke maand honderden euro’s bijlapt voor de minima?).

    Schaf subsidies af en geef het geld terug aan de burger (in de vorm van belastingverlaging), dan gaat iedereen er enorm op vooruit en kan iedereen zelf kiezen waaraan hij of zij haar geld uitgeeft. Iedereen blij en veel eerlijker.

  34. Origineel geplaatst door Larss
    @Marco: hoe stel je je dat voor? Dat alle automobilisten in Nederland vrijwillig wat geld overmaken om asfalt neer te leggen? Of iedereen zijn eigen straat moet asfalteren? Of heet het dan plots geen subsidie meer maar noodzakelijke infrastructuur?

    Wegenbelasting vind ik een prima oplossing, een oplossing die al tientallen jaren wordt gehanteerd.

    Ligt het nou aan mij of ik moet ik aan iedereen hier het verschil tussen belastingen (inkomsten) en subsidies (uitgaven) uitleggen?

  35. @Marco: Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Maar waaraan mag de overheid dan wel geld uitgeven? Als je niks wilt uitgeven hoef je ook geen belasting te innen.

    En ik vind het argument “dat doen we nu eenmaal al jaren zo” een vreemde combinatie met je eerder neergezette principes. Komt het er niet meer op neer dat de overheid wel geld mag uitgeven aan zaken die Marco gebruikt, maar niet aan zaken die anderen gebruiken?

  36. Origineel geplaatst door Larss
    @Marco: Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Maar waaraan mag de overheid dan wel geld uitgeven? Als je niks wilt uitgeven hoef je ook geen belasting te innen.

    Volgens mij snap je mij nog steeds niet uit. Uitgaven van de overheid zijn niet per definitie subsidies. Uiteraard heeft de overheid inkomsten en uitgaven nodig, maar niet meer dan strikt noodzakelijk! Ik ben niet tegen belastingen, natuurlijk niet. Ik ben wel tegen onnodige uitgaven, en dat zijn vrijwel alle subsidies (zonder uitzondering). Subsidie is gewoon een nette verwoording voor herverdeling van inkomen. Dat is in de essentie waarom ik er tegen ben.

    Daarnaast kan ik nog vele argumenten opnoemen, zoals het feit dat het oneerlijk is, het tegen het principe van vrije markt ingaat en prijzen kunstmatig hoog worden gehouden door subsidies.

    Neem bijv. de HRA. Netto gezien is het resultaat dat koopwoningen onnodig duur zijn. Verder kan ik geen enkel positief gevolg bedenken. Want: kopers krijgen een hoop geld terug van de belasting, hierdoor kunnen ze een hogere hypotheek nemen en in feite betaalt elke inwoner van Nederland hiervoor. En zo kan ik nog wel tientallen parallellen bedenken.

  37. Nou klaar zijn we met T-Mobile in de trein, ik kan het je nu wel verklappen, en hoop dat ik ongelijk krijg, maar het wordt een grote puinhoop met T-Mobile.
    Laten ze eerst wat doen aan die slechte dekking ipv. alweer een nieuw project te starten. Arme treinreizigers.

  38. @Marco: Ik snap best wat je wilt zeggen, maar je blijft de grens tussen subsidie en andere overheidsuitgaven trekken bij “belangrijk”. Een volstrekt subjectief criterium dus. Wetenschap? Duurzame energiebronnen? Stadsontwikkeling? Snelwegverbreding? Veiligheid? Geluidsisolatie? Vaccinaties? Startersondersteuning? Wat is nodig en wat niet? Daar hebben we meer dan tien miljoen verschillende meningen over. Vaak zou een ontwikkeling in een bepaalde richting gewenst zijn, maar het is te vroeg of riskant voor commerciële partijen om er zonder steun in te stappen. Prima toch dat er dan een kickstart gegeven kan worden?

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben van de generatie die hard gebeten word door jouw voorbeeld, het gedrocht dat HRA (strikt genomen geen subsidie overigens) heet en z’n afschaffing binnen enkele jaren nadat ik mijn huis heb gekocht. Dat neem ik de babyboomer-profiteurs best kwalijk, het namelijk puur eigenbelang en geld trekken geweest voor die generatie. Maar het is meteen een extreem voorbeeld dat geen enkel inzicht biedt in andere gebieden.

  39. Reageer dan niet.

  40. Ik zeg: Iedereen gratis internetten in de trein, ze mogen van mij ook nog een gesubsidieerd kopje koffie krijgen… is het op de weg weer wat rustiger en kan ik tenminste doorrijden. Dat noem je een klassieke win-win situatie… Mij krijg je niet in zo’n gele rups. Ik doe er 3x zo lang over om op mijn werk te komen… ALS alles op tijd rijdt. In de auto de file in is ook niet alles, maar nog altijd sneller, comfortabeler en flexibeler dan alles wat de NS mij kan bieden. Dat uitgerekend t-mobile de internetverbinding gaat verzorgen is wel grappig… ook in dat opzicht gaat men kennelijk niet voor kwaliteit.

  41. @softijs: en volgens mij gaat mijn belastinggeld ook naar de bouw van snelwegen hoewel ik geen auto heb en zo kan ik doorgaan …. Ooit iets van solidariteit en mastschapelijk belang gehoord ?

  42. Ik wil alle mensen die zeuren over de subsidie die de overheid aan dit project geeft er graag aan herinneren dat diezelfde overheid nog altijd 100% aandeelhouder is van de NS. Als aandeelhouder heeft die overheid gisteren een kleine 1.4 miljard terug gekregen van de NS als dividend.
    Die 16 miloen voor internet in de trein is dus wat mij betreft erg goed te verantwoorden.

  43. @Arthur: Ah sorry was gestaakt bij eerste alinea 😛

  44. Zo heb je bij T-mobile in elk geval bereik als er toevallig een trein langsrijdt…

  45. T-Mobile werkt voor de infrastructuur samen met Nomad Digital Ltd, een bedrijf dat eerder in Engeland en Duitsland soortgelijke oplossingen realiseerde. Dit bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het aanbieden van mobiel internet in de transportsector en werkt ook met WiMax.

    Nou daar zijn we dan mooi klaar mee. Bij Eastcoast (London – Edinburgh) is de verbinding niet altijd even betrouwbaar….

  46. Nog een jaartje, en dan stap ik lekker over naar een provider met échte dekking.
    *zwaait naar T-mobile*

  47. Los van alle discussies hier, gewoon weer een leuke reactie op dit artikel:
    Leuk! Gratis internetten!

  48. Origineel geplaatst door Larss
    @Marco: Ik snap best wat je wilt zeggen, maar je blijft de grens tussen subsidie en andere overheidsuitgaven trekken bij “belangrijk”. Een volstrekt subjectief criterium dus. Wetenschap? Duurzame energiebronnen? Stadsontwikkeling? Snelwegverbreding? Veiligheid? Geluidsisolatie? Vaccinaties? Startersondersteuning? Wat is nodig en wat niet? Daar hebben we meer dan tien miljoen verschillende meningen over. Vaak zou een ontwikkeling in een bepaalde richting gewenst zijn, maar het is te vroeg of riskant voor commerciële partijen om er zonder steun in te stappen. Prima toch dat er dan een kickstart gegeven kan worden?Begrijp me niet verkeerd, ik ben van de generatie die hard gebeten word door jouw voorbeeld, het gedrocht dat HRA (strikt genomen geen subsidie overigens) heet en z’n afschaffing binnen enkele jaren nadat ik mijn huis heb gekocht. Dat neem ik de babyboomer-profiteurs best kwalijk, het namelijk puur eigenbelang en geld trekken geweest voor die generatie. Maar het is meteen een extreem voorbeeld dat geen enkel inzicht biedt in andere gebieden.

    De grens trekken lijkt me vrij eenvoudig, zaken die niet privaat geregeld kunnen worden worden, of situaties waarbij privatisering niet wenselijk (wenselijk = algemeen nut dienen) is, worden door de overheid geregeld. Internet in de trein heeft voor een dusdanig klein percentage van de bevolking zin dat het nergens voor nodig is om te subsidiëren.

    Hoewel een verdeling tussen “belangrijk” en “niet belangrijk” wellicht niet triviaal is, wil dat niet zeggen dat het onmogelijk is. Subsidies voor tuinierende allochtoonse huisvrouwen (ja, ze zijn er echt) lijken me toch vrij overdreven.

  49. its not realy free as you need a train ticket to get the free internet , my only question is how does it connect to the net , if the train uses t-mobiles masts to recieve the internet then we will have the same problem as now , one minute internet the next minute nothing , its a good idea just the wrong provider , it would be better if all the networks were involved , then we would have a good service , next the trams ???

  50. @Mike: Waarom staat mijn stoptreintje dan minstens 2 keer per dag stil om een intercity voorbij te laten? Dat is ook file toch? Maar binnenkort wel even wifi als er weer een voorbij komt.

  51. @Thumper_uk
    The antenna used in the trains to recieve the 3g signal will be a little bit larger then the one in your iphone. So that won’t be the problem.

  52. Heeft NS heeft aandelen Trein.app ofzo? 😉

  53. Hahahaha echt grappig dit. Ze kunnen al niet eens zorgen dat je normaal kunt bellen! 3g icoon is een uitzondering en zie ik op de vreemdste plekken wel. Zat laatst aan het strand, volle bak. Thuis in het centrum “zoeken” of “geen service”. Ze zijn compleet van de
    pot gerukt bij t-niet-mobile. Ik kan niet wachten tot ik van mijn abbonement af ben iig. Kom je zo in de trein (waar je al niet wil zijn) krijg je daar ook nog eens helemaal niets voor het geld wat je betaald voor een bak vol vertraging. Krijg je er nog storingen bij ook. I

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.