Reacties voor: Steve Jobs steekt Japanse medewerkers hart onder de riem

Apple-topman Steve Jobs heeft in een e-mail aan Apple-medewerkers zijn medeleven betuigd aan medewerkers die zijn getroffen door de aardbeving en tsunami in Japan van afgelopen vrijdag.
Michel Lusthof -

Reacties: 34 reacties

  1. Ook dit is apple. Alle lof en steun voor iedereen in Japan

  2. Ik ben diep getroffen door zoveel medemenselijkheid. Ik overweeg nog maar een iMac aan te schaffen.

  3. Mmm zou ik zo aan mezelf wijs kunnen maken dat ik indirect de slachtoffers van Japan steun als ik een iPad2 koop?

    Maar zonder gekheid, ik denk dat maar weinig bedrijven zo’n aanbod zouden doen.

  4. Origineel geplaatst door Muppel
    Ik ben diep getroffen door zoveel medemenselijkheid. Ik overweeg nog maar een iMac aan te schaffen.

    Haha goed idee

  5. Je kan veel zeggen, maar dit doet Apple toch ook allemaal weer! Ben verbaasd dat T-Mobile ook mee doet, ondanks sommige slechte ervaringen met mobiel internet alsnog hulde!

  6. Euhmmm jongens,

    Dit heet marketing !!!

  7. Netjes hoor, van beide partijen.

  8. Origineel geplaatst door Ruud
    Euhmmm jongens,Dit heet marketing !!!

    Of het marketing is of niet, ik denk dat de personen die getroffen zijn hier heel erg blij mee zijn.

  9. Tuurlijk is dit marketing maar Apple is wel mooi 1 van de eerste bedrijven die dit doet en in Japan zal men hier wel blij mee zijn. Het zal hen niets kunnen schelen dat dit marketing is…..

  10. @Ruud: Eigenlijk niet. Dit heet medeleven. Misschien marketing, maar ze helpen toch maar weer eens mooi mee.

  11. Erg netjes, Apple en T-Mobile hebben bij mij persoonlijk nog weinig fout gedaan… maar dit blijkt dat er toch echt mensen aan het werk zijn. Mooi 🙂

  12. @Ruud: Beter dan reclames op tv..

  13. Origineel geplaatst door Bert
    Maar zonder gekheid, ik denk dat maar weinig bedrijven zo’n aanbod zouden doen.

    Idd, en het feit dat ze de lancering van de iPad 2 ook uitstellen voor nog onbekende periode erg netjes.

    ook dit is Apple!

  14. @Ruud: dit heet MVO!!!!

  15. Origineel geplaatst door Bert
    Mmm zou ik zo aan mezelf wijs kunnen maken dat ik indirect de slachtoffers van Japan steun als ik een iPad2 koop?Maar zonder gekheid, ik denk dat maar weinig bedrijven zo’n aanbod zouden doen.

    Origineel geplaatst door Bankswitcher
    Tuurlijk is dit marketing maar Apple is wel mooi 1 van de eerste bedrijven die dit doet en in Japan zal men hier wel blij mee zijn. Het zal hen niets kunnen schelen dat dit marketing is…..

    Apple en T-Mobile zijn een van de eerste bedrijven buiten Japan die zoiets doen. Veel grote Japanse bedrijven, inclusief Sony en Nintendo, hebben nl. al eerder een fors bedrag (enkele miljoenen dollars) toegezegd voor noodhulp.

    Maar inderdaad, wel een heel mooi gebaar. Vooral ook dat ze de werknemers alle medewerking toezeggen voor het bezoeken of helpen van familie en vrienden.

  16. Ik denk dat Steve echt wel wat menselijkheid over heeft.

    En ook heel goed in de gaten heeft wat voor uitwerking dit heeft. De mail wordt niet voor niets openbaar gemaakt. Het geeft Apple een menselijk gezicht, iets waar je Microsoft niet snel op zult betrappen

  17. @Alfred: Waar haal je vandaan dat dit de eerste buitenlandse bedrijven zijn die met dergelijke acties komen?

  18. aan het rode kruis doneren? 30% voor apple 70 naar rode kruis?
    of….

  19. Mooi gebaar natuurlijk. Maar ook wel het minste dat je mag verwachten. En het is natuurlijk maar de vraag wat HR dan kan (en zal) betekenen. Waar ik op zit te wachten is dat Apple eindelijk ook eens een gebaar maakt richting al die Foxconn-medewerkers die ernstig ziek zijn door het gebruik van extreem giftige oplosmiddelen bij de productie van de iPhone en de iPad. Dat begint zo langzamerhand toch een groot schandaal te worden en Apple stelt zich daarin uiterst formeel op. En Apple heeft, met 50 miljard dollar op de bank, toch echt wel de middelen om deze mensen tegemoet te komen. Dus kom op Apple!

  20. Origineel geplaatst door Alfred
    ..Apple en T-Mobile zijn een van de eerste bedrijven buiten Japan die zoiets doen. Veel grote Japanse bedrijven, inclusief Sony en Nintendo, hebben nl. al eerder een fors bedrag (enkele miljoenen dollars) toegezegd voor noodhulp.

    Tmobile laat haar klanten in Japan niet in de kou.. netjes en minste wat je kunt doen zie http://bit.ly/g7JstG.

  21. @benBen: Bijna een week nadat at&t en verizon dit al deden.. lekker origineel t-mobile.. denk dat ze ff met japanse providers een korting wilde afspreken.

    Nouja beter dan niets.

    Al zal er wel iemand voor moeten betalen.. en dat zullen ongetwijfeld niet de bazen van t-mobile zijn.

  22. Allemaal gebakken lucht, als je het mij vraagt. Ben benieuwd wat er van die mooie beloftes van Apple overblijft als 1 van hun Japanse medewerkers vraagt of Apple even een ticket wil betalen om naar een goede vriend te kunnen vliegen die het moeilijk heeft…..

  23. Origineel geplaatst door Jasper
    @benBen: Bijna een week nadat at&t en verizon dit al deden.. lekker origineel t-mobile.. denk dat ze ff met japanse providers een korting wilde afspreken.Nouja beter dan niets.Al zal er wel iemand voor moeten betalen.. en dat zullen ongetwijfeld niet de bazen van t-mobile zijn.

    Heb van telecom bazen KPN en VF o.a nog niet vernomen dat ze het ook doen..

    In dat opzicht loopt T mobile voorop

  24. Origineel geplaatst door MichelD
    Ik denk dat Steve echt wel wat menselijkheid over heeft.En ook heel goed in de gaten heeft wat voor uitwerking dit heeft. De mail wordt niet voor niets openbaar gemaakt. Het geeft Apple een menselijk gezicht, iets waar je Microsoft niet snel op zult betrappen

    Pardon! Wil toch even wat rechtzetten 10 miljard is geen kattepies.

    billionaire and former CEO of Microsoft, is trying just as hard to change the world through philanthropy as he did through computers. Gates recently convinced over 30 billionaires to give away half of their fortunes to charity

  25. Aan alle zwartkijkers hier: jullie zullen alle initiatieven vanuit Apple wel afkraken. Zelfs als je heel sceptisch bent, kun je je nog wel voorstellen dat Apple hiermee laat zien betrokken te zijn bij het personeel in Japan. Is dat dan Marketing? Tuurlijk…daarom doen alle andere bedrijven dat ook….maar niet heus.

    @heijdemann: Bill Gates is sinds juni 2008 alleen nog part time verbonden aan Microsoft in een non-executive functie en heeft dus feitelijk niets meer met het beleid van het bedrijf te maken. Het citaat dat jij noemt is van 4 augustus 2010 en heeft niets te maken met de situatie in Japan van nu.

  26. Origineel geplaatst door Bankswitcher
    Tuurlijk is dit marketing maar Apple is wel mooi 1 van de eerste bedrijven die dit doet en in Japan zal men hier wel blij mee zijn. Het zal hen niets kunnen schelen dat dit marketing is…..

    Je snapt natuurlijk dat dit verre van waar is, want Apple staat veel meer in het nieuws, en ik kan je garanderen dat genoeg andere bedrijven ook de moeite hebben genomen dit te doen.
    Het is gewoon marketing en Apple heeft met de vele media aandacht hier veel meer voordeel aan. Ach so, marketing of niet, dit hoor je als bedrijf gewoon te doen dus ik geef ze nergens een schouderklopje voor.

  27. @benBen: Ik vind niet dat bedrijven met zoiets voorop lopen.. Uiteindelijk betaalt de klant het..

    Net als de staat die aan goede doelen geeft en al die mensen die dan zeggen dat de staat goed bezig is.. Ik beslis zelf wel of ik goede doelen wil steunen.

  28. Origineel geplaatst door jasper
    @benBen: Ik vind niet dat bedrijven met zoiets voorop lopen.. Uiteindelijk betaalt de klant het..

    Misschien als je in een situatie ooit komt, zal je ze dankbaar zijn! Al gun je niemand dergelijke situatie toe!

  29. Jongens wat zijn we zuur!!
    Als ze niets doen is het niet goed en zijn ze slecht, nu ze wel iets doen is het “marketing” en zo niet nog slechter.
    Laat het marketing zijn, iedereen die ook maar iets doet voor deze inmense ramp is mijn held!
    Zelfs jan met de pet die 2 Euro over maakt naar het rode kruis o.i.d. is goed bezig imo!

    Origineel geplaatst door schmrtzzz
    En Apple heeft, met 50 miljard dollar op de bank, toch echt wel de middelen om deze mensen tegemoet te komen.

    Hoe kom je erbij dat ze dat op de bank hebben?
    Dat is de waarde van het bedrijf inclusief alle bezittingen.
    Als iedere paperclip, balpen, kantoorpand en voorraad verkocht word, alle aandelen geïncasseerd en schulden afgelost, is dat de (geschatte) waarde die DAN op de bank zou staan.

    Tuurlijk staat er meer op de rekening van Apple dan wij samen hebben, maar wel genuanceerd blijven he 😉

  30. Wat een gezeur hier zeg! Doneer gewoon ff wat tgv Japan ipv deze negatieve berichten. Pas als je zelf OOK wat doneert heb je eventueel recht om Apple af te kraken op dit gebied, kom op zeg!

  31. Man man man, wat maakt het nou uit. Marketing of niet, Apple laat toch een beetje menselijkheid zien. Kunnen ze het dan nooit goed doen? Als ze niks hadden gedaan dan was het waarschijnlijk ook weer niet goed. Jammer…

  32. Origineel geplaatst door Redchilly
    Jongens wat zijn we zuur!!Als ze niets doen is het niet goed en zijn ze slecht, nu ze wel iets doen is het “marketing” en zo niet nog slechter.Laat het marketing zijn, iedereen die ook maar iets doet voor deze inmense ramp is mijn held!Zelfs jan met de pet die 2 Euro over maakt naar het rode kruis o.i.d. is goed bezig imo!

    Origineel geplaatst door schmrtzzz

    En Apple heeft, met 50 miljard dollar op de bank, toch echt wel de middelen om deze mensen tegemoet te komen.Hoe kom je erbij dat ze dat op de bank hebben?Dat is de waarde van het bedrijf inclusief alle bezittingen.Als iedere paperclip, balpen, kantoorpand en voorraad verkocht word, alle aandelen geïncasseerd en schulden afgelost, is dat de (geschatte) waarde die DAN op de bank zou staan.Tuurlijk staat er meer op de rekening van Apple dan wij samen hebben, maar wel genuanceerd blijven he

    Oké 50 miljard is wat overdreven maar hier wordt toch gesproken van een kleine 40 miljard dollar in cash (zie voor hun definitie de eerste alinea).

    Ik ben het eens dat natuurlijk dit een staaltje marketing is, maar inderdaad we hoeven er niet zo zuur om te doen. Ten eerste zorg dat je er zelf van bewust bent dat ook dit bij marketing hoort. Ten tweede ‘who cares’ als het maar daadwerkelijk de mensen in Japan helpt.

  33. Wie van jullie heeft een baas die een dergelijk gebaar heeft gemaakt nadat hij hoorde dat een of meerdere werknemers behoorlijk verdriet/pijn hadden?

    Wie van jullie heeft een baas die zijn HR afdeling opdracht heeft gegeven om alle verzoeken in behandeling te nemen om te kijken of er ergens rond zijn medewerkers en familie een nood valt te ledigen?

    Velen kijken alleen maar het positieve nieuws wat hierdoor ontstaat rond het bedrijf. Wij kunnen gelukkig niet in het hart van Steve kijken.

    Maar de vraag blijft: denk jij dat jij zo’n baas hebt?
    En als jij zelf baas bent: zou jij zo’n gebaar maken naar je medewerker(s)?

    Mag het je wat kosten…?

  34. @Redchilly:

    Origineel geplaatst door Redchilly
    Origineel geplaatst door schmrtzzz
    En Apple heeft, met 50 miljard dollar op de bank, toch echt wel de middelen om deze mensen tegemoet te komen.

    Hoe kom je erbij dat ze dat op de bank hebben?

    Wel even je huiswerk doen voor je reageert. Bij de presentatie van de laatste jaarcijfers is verteld dat hun kasreserves (dus het geld dat ze op de bank hebben staan) zijn opgelopen tot 50 miljard dollar. De beurswaarde is trouwens heel wat hoger en ligt ergens boven de 200 miljard. En beurswaarde is overigens ook weer heel wat anders dan bezittingen. Dus ze hebben al die poen liggen om leuke dingen mee te doen. Ze kunnen er dus ook goede dingen van doen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.