Reacties voor: Smartphones te moeilijk voor gewone gebruikers

Smartphones zijn veel te ingewikkeld voor de gemiddelde gebruikers, zo blijkt uit een onderzoek onder 2000 Amerikanen en 2000 Britten.
Lees het complete artikel → Smartphones te moeilijk voor gewone gebruikers
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 18 reacties

  1. Voor sommige mensen als bijvoorbeeld mijn moeder is de iPhone inderdaad nog te moeilijk (hoe gebruiksvriendelijk ie ook is) als ze de icoontjes op het springboard zien verschijnen schieten ze al in de stress, voor zulke mensen is inderdaad een gewone (simpele) GSM een stuk handiger 🙂

  2. Ik had hetzelfde probleem met email, maar dit kwam omdat hotmail gewoonweg nog niet beschikbaar was… tot 9 januari dan 😉

    Ik heb zelf meerdere smartphones gehad. Het is eigenlijk een kwestie van je er in willen verdiepen. Om een uur bezig te zijn met je nieuwe foon zie ik als een leuke bezigheid en zo leer je gelijk je foon kennen.

    Ik denk dat de gadgetfreaks (zoals ik) het juist leuk vinden om lang bezig te zijn en spelenderwijs alles te leren. Maar ik kan begrijpen dat mensen het frustrerend vinden dat alles niet gelijk werkt zoals op hun oude foon.

  3. Precies! Ik sprak gisteren nog iemand die z’n “gewone” GSM al niet snapte. Dan zeg ik lees je gebruiksaanwijzing eens! Maar die gooien ze meteen weg en hebben daar absoluut geen zin in….
    Stom denk ik dan, staan wel de dingen in die je wil weten. Of inderdaad, doe het door er een uurtje mee te spelen. Dat is dan ook teveel “gedoe’.
    Waar ligt t dan aan? De makers van de telefoon of de gebruiker?

  4. @Cas

    Bij goed interaction design is een handleiding niet nodig.
    Ik heb bv. ook nooit een handleiding gemist bij de iPhone, omdat alles zoooooooo simpel is.
    M.a.w die mensen hebben een verdraait beeld van “gadgets”.
    Zij gaan er vanuit, hoe meer functies hoe moeilijker, terwijl dat duidelijk niet zo hoeft te zijn.

  5. Ik snap wel wat de iPhone – en meer algemeen Apple – voor heeft op zijn competitors…

    iPhone = FUN!!!

    En de veel geuitte claim ‘intuitive’ (“intuitive this”, “intuitive that”, “intuitive such”, “intuitive so” …) bij Apple is niet alleen maar een reclame slogan.

    Als je Apple producten zou moeten typeren heb ik altijd het gevoel dat bij anderen companies de ingenieurs het laatste woord hebben over het product en bij Apple de (systeem-)ergonomen en de (art-)design afdeling.

  6. De dienst en de inloggegevens moeten gescheiden zijn: m.a.w, selecteer je dienst, login, sla op..

    de settings zijn er alleen voor wanneer je iets speciaals wilt.
    Mooie voorbeelden:
    iPhone: wifi selecteren en gaan (ff wachtwoord invullen) , email: dienst selecteren, gebruikersnaam/ww, en gaan.

    Op Mac’s: goede voorbeelden zijn daar Wifi (again: selecteren en gaan) en de setup wanneer je je mac krijgt (hoe heet je, hoe heet ik, hoelaat is het? en gaan..)

  7. Het is niet alleen de naam maar ook een requirement als je deze SMARTphones wilt gebruiken.

  8. Laten we ook dit forum niet vergeten in deze discussie. Ik heb ook behoorlijk lopen kloten om mijn hotmail te ontvangen. Na het lezen van dit forum erachter gekomen dat dit niet ging. Na M -mail nu inmiddels wel hoor. Nu sinds gister een router naast mijn kabel verbinding en daardoor een snellere verbinding. Zie ik ook niet iedereen doen hoor. Nee een smartfoon is voor de liefhebber

  9. Hotmail heb ik in 2005 met de komst van gmail opgezegd. Je kunt net zo makkelijk met je gmail account op msn als je dat wilt.

    On topic: ik heb de online gebruiksaanwijzing later wel opgezocht, ondanks dat de telefoon zeer makkelijk te bedienen is.

  10. De kop van dit stuk is natuurlijk helemaal fout: had beter kunnen staan

    “gewone gebruikers zijn te dom voor een smartphone”

  11. @Richard

    Jah een smartphone is misschien wel voor mensen die mee gaan met de tijd.
    Maar ik denk dat toch veel mensen die een laptop hebben ook een router hebben.
    Nee niet veel mensen schaffen een router aan enkel voor een telefoon, das in mijn ogen ook een beetje overdreven aangezien je fijner internet op je laptop/pc die toch al thuis staat en niet mobiel hoef te zijn.
    En dat je hotmail niet fatsoenlijk kon ontvangen heeft niets met de smartphone te maken.
    Hotmail was gewoon geheel webbased en daardoor niet ondersteund, op geen enkele smartphone.
    Afijn, misschien kost het wat meer moeite om alle functies te benutten.
    Maar als je ze benut levert het efficiency op 🙂 Dus de tijd die je erin steekt verdien je makkelijk terug door niet langer met allemaal bagger te worstelen.
    Zoals bv. een agenda op de nokia, nooit goed gebruikt omdat het zo irritant was.
    En papieren agenda’s ook nooit gebruikt omdat het niet werkt.

  12. Google is een goede vriend, hij helpt je hier en daar. Zo heb ik deze site ook gevonden!

  13. De iPhone is eigenlijk voor mij de eerste smartphone waarbij ik alle functies gebruik, op de aandelen app na dan. Dit deed ik bij eerdere smartphones niet.

    En laten we eerlijk zijn: Ondanks dat de iPhone makkelijk en intuitief is, ik heb veel geleerd dakzij deze site. Vooral toen ik de eerste generatie iPhone had betreft het jailbraiken en unlocken. En onlangs nog hoe hotmail geactiveerd moest worden.

  14. Origineel geplaatst door Julian
    De iPhone is eigenlijk voor mij de eerste smartphone waarbij ik alle functies gebruik, op de aandelen app na dan. Dit deed ik bij eerdere smartphones niet.

    Dit geldt voor mij ook. Op de iPhone was/is het zeer eenvoudig e.e.a. in te stellen. Had hiervoor een N82 en b.v. het instellen van m’n G-mail account was in mijn ogen best een hoop onlogisch geneuzel. Het begon al met het vinden van waar dat moest gebeuren… Het instellen van internet was van hetzelfde laken een pak en ga zo maar door. Gevolg: De meeste applicaties gebruikte ik niet. De iPhone was/is voor mij ook wat dat betreft echt een verademing 🙂

  15. je moet het willen, nodig hebben of allebei dan is een Smartphone handig. Voor telefonie koopje maar een Nokia ofzo 😉

  16. Als de e-mail ingenieurs bij het uitvinden van POP, IMAP, en dat soort ongein ook een simpele autoconfig hadden ontworpen waarmee je je paswoord geeft en de server je apparaat configureert was deze ellende er niet geweest.
    En waren de helpdesks de helft zo groot geweest..

  17. Denk ook dat het eraan ligt waar je je telefoon voor gebruikt.. Als je alleen maar wil bellen en smsen en je koopt een smartphone is dat natuurlijk vragen om moeilijkheden..

  18. Als “domme ” gebruiker van een smartphone wil je eigenlijk alleen weten welke icoontjes je moet aanklikken voor welk dienst. Meer niet.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.