Reacties voor: ‘Apple’s reparatieprogramma voor MacBook-schermvlekken loopt nog steeds’

Situatie voor Nederland nog onduidelijk
Apple zou het reparatieprogramma voor schermvlekken op de MacBook opnieuw hebben verlengd, al is nog onduidelijk of dit ook in Nederland en België geldt. Het 'geheime' reparatieprogramma heeft in het verleden tot veel vragen geleid.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl -

Reacties: 53 reacties

  1. Super nieuws. Ik heb een MacBook pro late 2013, en heb namelijk last van de vlekken links onder en bij mijn webcam. Hoop dat het nieuws klopt, dan wordt het binnenkort een bezoekje aan de Apple store in Amsterdam.

  2. Nu blijkt ? Vanaf welke bron is dit dan ?

    Dit was al bekend hoor .

    Men leest nooit tweakers ?

  3. Heb dit probleem ook, na aanleiding van dit bericht meteen contact opgenomen met apple maar ze kunnen er voor nu helaas niks over vinden.

  4. Hoelang zou dit duren als je de macbook binnenbrengt bij de Genius Bar? Mensen met ervaring?

  5. Wat houd een dergelijke reparatie in? Krijg je een nieuw scherm of alleen een nieuw anti reflectie laag?

  6. Afhankelijk van de voorraad schermen en de drukte , bij mij was binnen een week , in het ergste geval 3 wk.

  7. Mijn 13″ early 2014 kon ik na 2 dagen weer mee nemen. Nieuw scherm en is ook meteen de accu vervangen (apple care)

  8. @ArthurP: De reparatie van macbook uit 2013 nam een week in beslag.

  9. Origineel geplaatst door Niels
    @ArthurP: De reparatie van macbook uit 2013 nam een week in beslag.

    Is in feite niet zo lang. Als je vroeger een GSM binnenbracht voor reparatie (voor er smartphones waren) had je gemakkelijk een wachtijd van zes weken.

  10. De hamvraag is nu , is het bij deze dan ook verholpen , of treed dit opnieuw op na reinigen met een microfiber doekje ?

  11. @ArthurP: Ik had toevallig vanmiddag hierover met Apple gebeld, en zij gaven aan dat de reparatie ongeveer een week zal duren.

  12. Je kan ook terecht bij de Apple Card services in Zwolle of Utrecht. Een mailtje sturen met een foto van je probleem en je kan na een paar dagen je Macbook laten repareren terwijl je wacht, geheel onder de garantie!

  13. Toch ff langsgegaan bij de appstore deze ochtend, inderdaad geen probleem wordt direct ingenomen.
    Reparatietijd 3 tot 5 werkdagen.

  14. Na twee maanden wachten kreeg ik gelukkig deze week een telefoontje van de Apple store. Ik was al twee keer geweest op afspraak maar elke keer melding geen schermen op voorraad meer en dat deze vanaf 23 februari weer beschikbaar zijn ivm grote her productie.. ik vindt het wel een prima garantie regeling van Apple mijn MacBook pro Late 2013 aankoop 2014 een goed scherm krijgt top service !!!

  15. @Mobilio: De vlekken komen terug. Het scherm van mijn macbook werd vorig jaar vervangen en een tweetal maanden geleden heb ik opnieuw vlekken vastgesteld in de buurt van de cam (dit ondanks het feit dat ik enkel een doekje gebruik).

  16. @Marc: …ok Marc thnx 4 the info .
    Pitty.

    Valt dit nog te claimen dan ?

  17. @Mobilio: Ik doe binnenkort navraag in de winkel waar de herstelling werd uitgevoerd.

  18. Ik heb vandaag contact gehad met Apple support. Ze zeiden dat ik het bij een apple store of een authorized store kon brengen. Dus ik had het bij een amac gebracht, omdat dat de dichtstbijzijnde optie was. Moest nog wel de aanschaf bewijs laten zien. Dus hopelijk wordt ie gerepareerd, ik plaats wel een update hier.

  19. Origineel geplaatst door Igoranry
    Super nieuws. Ik heb een MacBook pro late 2013, en heb namelijk last van de vlekken links onder en bij mijn webcam. Hoop dat het nieuws klopt, dan wordt het binnenkort een bezoekje aan de Apple store in Amsterdam.

    Ik heb mijn 2013 late ook meegenomen naar Amsterdam en kon hem een week later weer helemaal als nieuw ophalen 🙂
    Tis een reparatie van 590 euro geloof ik. Dus ook best de moeite waard om via garantie laten lopen.

  20. Origineel geplaatst door Niels
    @ArthurP: De reparatie van macbook uit 2013 nam een week in beslag.

    Origineel geplaatst door Dekon7
    Is in feite niet zo lang. Als je vroeger een GSM binnenbracht voor reparatie (voor er smartphones waren) had je gemakkelijk een wachtijd van zes weken.

    Fijne referentie, “vroeger” – dan kunnen ze hem net zo lang inhouden als ze willen.
    Vind ik verder prima, maar zorg dan voor een vervangend exemplaar (net zoals bij auto’s). Er zijn nu eenmaal mensen die dagelijks afhankelijk zijn van deze apparaten en 3 weken niet normaal vinden.

  21. Kan dit ook met mijn macbook pro uit 2010?

  22. Het is het makkelijkste als je de winkel waar je hem ter reparatie aanbiedt even belt. Als ze geen schermen op voorraad hebben, dan heeft het geen zin om je computer aan te bieden want dan kan het weken duren voor je hem terug krijgt.
    Ze vervangen het hele scherm (volledige klep gaat eraf).
    Het is een probleem dat terugkeert, maar meestal alleen in combinatie met fiberdoekjes en schoonmaakproduct. Wrijf niet te hard en gebruik geen schoonmaakproducten en je bent redelijk safe.

  23. Mijn MacBook pro 13 inch uit 2014 is vorige week voor de tweede keer naar Amac gebracht. Beide keren hetzelfde probleem. Ik meen op Macrumors gelezen te hebben dat Apple nog steeds dezelfde schermen gebruikt, de kans op herhaling blijft dus aanwezig…ze maken klaarblijkelijk het voorraadje schermen op. Probleem lost zich met het ouder worden van de toestellen vanzelf op.

  24. Heb mijn macbook vorige week dinsdag opgehaald bij LJS Den Haag. Eerst 1.5 maand bezig geweest om een afspraak te maken bij de genius in Den Haag of Amsterdam… helemaal bomvol. Uiteindelijk dus uitgekomen bij LJS. Ik had al goeie verhalen gehoord maar ik kan niet anders zeggen dan goed en snel. Zaterdag ingeleverd, dinsdag klaar. Ze werken met een systeem waar je de status online kan bekijken en ze doen alles in de winkel. Gelukkig word je macbook dus niet opgestuurd, dit gebeurt wel bij de Amac, toch geen fijn gevoel. De jongen in de winkel zei inderdaad dat dezelfde schermen er worden opgezet. Gelukkig komt mijn macbook uit 2016 dus kan ik nog 2 jaar gebruik maken van het programma wil het nog een keer terugkomen.

  25. Scherm van mijn 13 inch late 2013 MBP Retina is precies een jaar geleden bij Apple Haarlem vervangen en het probleem is niet opnieuw opgetreden. Coating blijft mooi. Dat was mij ook in de winkel verzekerd. Zou te maken hebben met een bepaald schoonmaakmiddel dat ze nu niet meer gebruiken in het productieproces.

  26. Gewoon doen als je het probleem hebt. Ik kreeg mn MacBook terug met nieuw scherm en helemaal gereinigd.

    Super

  27. Ik heb eerder last gehad van toetsen in mijn scherm. Die laten vervangen over Apple care garantie. Maar heb ook het nieuwe scherm last van hetzelfde probleem. Is dat gerelateerd aan dit artikel?

  28. Kan iemand mij helpen? Ik heb een retina 15 inch 2013.
    Heb dit probleem, wil een afspraak maken met genius bar.
    Maar bij geen enkele locatie van apple is er de mogelijkheid om een afspraak te maken bij de Genius Bar met een macbook, wel met iPhones en iPads.

    Hoe maak ik in godsnaam een afspraak voor een macbook bij de Genius Bar?

  29. Heel fijn, ga ik vandaag naar Amac Amersfoort en hoor ik dat ik last heb van dit probleem. Helaas loopt de terugroepperiode tot half oktober 2017 en mijn macbook pro is van sep 2014 en hij is zakelijk gekocht. Sorry pech gehad, te laat, terwijl je nog nooit eerder van dit probleem hebt gehoord. Misschien kan je het uitleggen aan Apple word mij verteld. Ik bellen en krijg te horen dat het allemaal erg vervelend is maar ze kunnen niet voor mij doen, maar ze wensen mij toch een prettige dag. Reparatie ongeveer 700 euro en dat vind ik enorm ……….. Voor dat geld dan maar een nieuwe laptop kopen want Apple stelt mij nu toch erg teleur. Op zijn minst hadden ze toch iets kunnen doen. Een macbook pro van sept 2014 kan ik dus binnenkort afschrijven. Apple dat was de bijna 3000 eur toch niet waard. Het is niet eens mijn fout maar de fout van Apple die haar computers heeft laten voorzien van slechte (waarschijnlijk Chineese) schermen. Kortom een zeer groot Apple fan is zwaar teleurgesteld. Heeft iemand een tip voor mij. Groet Willem Tolman

  30. Bij mijn dochters macbook pro is onder garantie in februari 2017 haar scherm vervangen. Echter nu doet zich het probleem opnieuw voor met het vervangingsscherm. Amac verwijst naar apple en apple stelt dat de termijn van 16 okt is verlopen.Ik denk dat de onderdelen dus niet deugelijk zijn en je na een reparatie toch wel mag verwachten dat het scherm het langer dan 8 maanden uithoud. Iemand hier ervaring mee om dit op te lossen?

  31. @hans: Ik zit met precies hetzelfde probleem ! Apple geeft niet meer thuis. Zij zijn heel stellig; reparatie programma afgelopen dus betalen. Ik heb sinds mijn scherm ruim een jaar geleden is vervangen, het scherm van mijn macbook enkel met een droog microvezel doekje schoongemaakt en nu doet zich hetzelfde probleem voor. Mijn scherm is dan wel vervangen, maar het huidige scherm is geen haar beter dan het vorige. Ik vermoed dat het een ondeugdelijk product is en heb daarom contact opgenomen met de verkoper (MyCom) wat blijkt…die zijn failliet verklaard. De opkoper van de merknaam MyCom geeft (uiteraard….) niet thuis. € 2799 betaald voor een laptop waarvan de coating los laat…. Iemand tips, advies o.i.d. ?

  32. @Daan: nee die is vintage en daarnaast heeft die geen retina display.

  33. Origineel geplaatst door Willem
    Heel fijn, ga ik vandaag naar Amac Amersfoort en hoor ik dat ik last heb van dit probleem. Helaas loopt de terugroepperiode tot half oktober 2017 en mijn macbook pro is van sep 2014 en hij is zakelijk gekocht. Sorry pech gehad, te laat, terwijl je nog nooit eerder van dit probleem hebt gehoord. Misschien kan je het uitleggen aan Apple word mij verteld. Ik bellen en krijg te horen dat het allemaal erg vervelend is maar ze kunnen niet voor mij doen, maar ze wensen mij toch een prettige dag. Reparatie ongeveer 700 euro en dat vind ik enorm ……….. Voor dat geld dan maar een nieuwe laptop kopen want Apple stelt mij nu toch erg teleur. Op zijn minst hadden ze toch iets kunnen doen. Een macbook pro van sept 2014 kan ik dus binnenkort afschrijven. Apple dat was de bijna 3000 eur toch niet waard. Het is niet eens mijn fout maar de fout van Apple die haar computers heeft laten voorzien van slechte (waarschijnlijk Chineese) schermen. Kortom een zeer groot Apple fan is zwaar teleurgesteld. Heeft iemand een tip voor mij. Groet Willem Tolman

    Ja juridische procedure starten je hebt recht op een deugdelijk product en dat is dit niet. Rechtsbijstandsverzekering zakelijk?

  34. Origineel geplaatst door hans
    Bij mijn dochters macbook pro is onder garantie in februari 2017 haar scherm vervangen. Echter nu doet zich het probleem opnieuw voor met het vervangingsscherm. Amac verwijst naar apple en apple stelt dat de termijn van 16 okt is verlopen.Ik denk dat de onderdelen dus niet deugelijk zijn en je na een reparatie toch wel mag verwachten dat het scherm het langer dan 8 maanden uithoud. Iemand hier ervaring mee om dit op te lossen?

    Simpel amac schriftelijk en aangetekend een brief sturen dat je recht hebt op een deugdelijk product. En verwacht dat ze het met bepaald termijn oplossen . Ook melden dat je met amac een koopovereenkomst hebt en met Apple zelf heb je niets te maken!

  35. @Dirk: @Willem: Ga naar Card services Utrecht. Het programma is verlengt. Na de diagnose en het bestellen van het onderdeel kun je wachten op de reparatie.

  36. Net contact opgenomen met Apple via de Apple support app. Geven aan dat zij de afspraak niet kennen en houden vast aan de drie jaar. Helpen mij niet verder. Iemand suggesties waar wel naar toe te gaan? Mijn MacBookpro heb ik begin 2014 gekocht bij Amac.

  37. Ook geprobeerd bij Apple: “Programma is per 16 oktober gestopt, schermen worden NIET meer vervangen.”

    Lijkt dus een gevalletje van misinformatie hier te zijn.

  38. Ik heb het artikel aangepast aan de ervaringen die mensen hebben gemeld. Heel erg balen dat het meerdere mensen niet gelukt is om na oktober nog een gratis reparatie te krijgen. Het probleem is dat de memo die MacRumors in handen heeft gekregen niet openbaar is gemaakt, maar blijkbaar alleen intern circuleert, waardoor je er als consument geen rechten aan kunt ontlenen. Blijkbaar hanteren ze in Nederland die termijn van 3 jaar strikter dan in andere landen, of is het afhankelijk van de coulance van de medewerker die je spreekt. In ieder geval heeft het zin om het via meerdere kanalen te proberen. Voor de mensen die er nog mee zitten: ik hoop dat er een oplossing komt!

  39. @Rutger: Heb mijn Macbook op 24-05-2014 aangeschaft. Helaas net te laat voor een schermreparatie bij Apple. Maar als ik het goed begrijp wordt dit bij Card Services wel kosteloos vervangen ?

  40. Origineel geplaatst door Rutger
    @Dirk: @Willem: Ga naar Card services Utrecht. Het programma is verlengt. Na de diagnose en het bestellen van het onderdeel kun je wachten op de reparatie.

    Dank, alleen niet iedereen woont in de buurt van Utrecht.
    Het gaat hier echt om een niet deugdelijk Product. Als consument heb je recht op op een deugelijk product dat dit na 3 jaar aan het licht komt maakt niet uit. Het is aantoonbaar via meerdere bronnen dat het scherm bij normaal gebruikt eerder stuk gaat dan je mag verwachten. Het Nederlandse consumentenrecht kent geen garantietermijn. Aangetekende brief sturen naar de verkopende partij(dus niet altijd Apple zelf) met vraag tot reparatie in binnen een redelijk termijn( bijv. 2 weken). Goede bron consuwijzer.

  41. Origineel geplaatst door Rutger
    @Dirk: @Willem: Ga naar Card services Utrecht. Het programma is verlengt. Na de diagnose en het bestellen van het onderdeel kun je wachten op de reparatie.

    Origineel geplaatst door Dirk
    Dank, alleen niet iedereen woont in de buurt van Utrecht.
    Het gaat hier echt om een niet deugdelijk Product. Als consument heb je recht op op een deugelijk product dat dit na 3 jaar aan het licht komt maakt niet uit. Het is aantoonbaar via meerdere bronnen dat het scherm bij normaal gebruikt eerder stuk gaat dan je mag verwachten. Het Nederlandse consumentenrecht kent geen garantietermijn. Aangetekende brief sturen naar de verkopende partij(dus niet altijd Apple zelf) met vraag tot reparatie in binnen een redelijk termijn( bijv. 2 weken). Goede bron consuwijzer.

    Haha, dat denk jij. Dan is het nog aan de verkopende partij om dit te honoreren. OF ze dit dat honoreren, is aan henzelf, zij hebben hier geen verplichting toe. Consumentenrecht geld in Nederland ten minste voor 2 jaar. Dus na dit tweede jaar is de verkopende partij niks meer verplicht te garanderen.

  42. @Dingetje: Totale nonsens. Je hebt fabrieksgarantie dat is een leuke bijzaak. Maar je hebt recht op een deugelijk Product en dat zijn deze schermen niet. Bewijslast ligt na 6 maanden bij de kopende partij maar bronnen genoeg dat het scherm niet deugelijk is. Ook is niet aan een verkopende partij om dit te bepalen maar het is nog altijd aan de rechter. Wettelijke Garantie termijn bestaat niet in Nederland. Je hebt zeker mijn verwijzing naar consuwijzer niet gelezen? Zie anders ook deze site.

    Nogmaals, scherm defect ook na twee jaar of meer, aangetekende brief sturen met de vraag om het binnen redelijke termijn op te lossen anders juridische procedure starten!

  43. Ik heb dus exact hetzelfde probleem als iedereen, vlekken op het scherm loslatende retina laag altijd schoongemaakt met speciaal schoonmaakmiddel voor LCD schermen. Apple gebeld nee uw laptop is op 1 november 2013 aangeschaft dus valt u 1 maand en 11 dagen buiten de 4 jaar garantie. Rechtsbijstandverzekering gebeld, nee helaas als u geen factuur meer heeft dan kunt u niets meer doen. Oplossing is het laten vervangen van het scherm kosten EUR 800,00 inclusief werkuren bij CARD in Zwolle. Er was zelfs een Apple medewerker die mij vertelde dat alleen de coating vervangen zou worden bij CARD Zwolle vertelde men mij dan moet die Apple medewerker het maar eens aan ons voordoen hoe hij dat doet want wij vervangen gewoon het complete scherm. Lang verhaal kort het weer Apple time mooi product leveren lekker goedkoop produceren en dan niet thuis geven als de coating los gaat laten ver na de vervangingsperiode.

    Wat is niet snap is dat je bij Apple overal je email adres moet achterlaten of zelfs je adres. Dan is het toch een kwestie van iemand een bericht sturen als een van je producten in aanmerking komt voor vervanging ze willen toch graag tevreden klanten hebben, nee dat doen ze niet.

  44. Ik heb mijn MacBook pro retina 15″ late 2013 gekocht in februari 2014. Na ongeveer 1,5 jaar heb ik mijn scherm laten vervangen bij de Apple Store in Amsterdam, binnen 2 dagen zat er een spiksplinter nieuw scherm op. Daarna, heb ik mijn scherm nooit meer schoongemaakt met wat voor’n vloeistof dan ook. Alsnog kreeg ik ook op mijn tweede scherm dezelfde vlekken. Apple kon mij niet meer helpen, de winkel waar ik hem gekocht had ook niet. Na een toevallig bezoek bij Amac in Den-Haag deed ik mijn beklaag. De medewerker vertelde mij dat het reparatie programma wel degelijk van kracht is. Ik probeerde een afspraak te maken bij de genius bar, maar er waren nooit tijden beschikbaar.. Daarna heb ik 3 weken geleden mijn MacBook ingeleverd ter reparatie bij Amac, zij gaven aan dat dit kosteloos hersteld zou worden. Gisteren ontving ik een mailtje dat mijn MacBook een nieuw scherm heeft ! Ik ben benieuwd.

  45. @Carl: Gewoon langsgaan bij de Apple Store, ze zullen het gratis voor je vervangen.

  46. Vorige week donderdag macbook pro weggebracht met schermvlekken en kosteloos vervangen bij Switch. Perfecte service.

  47. @Carl: U heeft dus geen gratis schermreparatie gekregen? Ik kom er nu pas achter dat er gratis reparatiemogelijkheden zijn (waren), en ben inmiddels net 2 weken buiten de garantieperiode van 4 jaar..

  48. (Red.) Artikel bijgewerkt na nieuwe berichten over mogelijke verlenging.

  49. Ik vind het vervelend dat ze dit zo op de achtergrond doen. Ik had een MacBook Pro 2013 met dit probleem. Niet heel erg, maar wel irritant. Ik kwam erachter dat ik het had kunnen repareren vlak na dat de termijn voor 2013 was verlopen. Apple weet precies wie een MacBook heeft waarbij dit kan spelen, dus het was een topservice geweest als ze even een mail hadden gestuurd.

  50. Origineel geplaatst door Flieps
    Ik vind het vervelend dat ze dit zo op de achtergrond doen. Ik had een MacBook Pro 2013 met dit probleem. Niet heel erg, maar wel irritant. Ik kwam erachter dat ik het had kunnen repareren vlak na dat de termijn voor 2013 was verlopen. Apple weet precies wie een MacBook heeft waarbij dit kan spelen, dus het was een topservice geweest als ze even een mail hadden gestuurd.

    Kom op zeg. Apple heeft al zo’n goeie service. Je moet er alleen zelf even voor bellen. Of ga je wachten tot Apple zelf met jou contact opneemt? 🤦🏻‍♂️

  51. Ik heb de Vlekken gewoon zelf verwijderd. Natuurlijk ben je dan wel de filter kwijt maar je scherm is wel terug nice & clean.

  52. Hetzelfde probleem nu met een splinternieuwe m1 MacBook Air. Apple dus niet hiervan geleerd?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.