Reacties voor: Praat mee: welk bedrag vind jij redelijk voor appabonnementen?

Steeds meer apps stappen over op maand- of jaarbetaling. Wat vind jij een redelijk bedrag bij dergelijke apps, zoals sport-, notitie- of dagboek-apps?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 72 reacties

  1. 0 euro per jaar gewoon 1 malig bedrag, eventueel een gratis versie met reclame.

  2. Ik vind dit wel zo’n onzin… 41 euro voor 1Password terwijl iOS en MacOS standaard je wachtwoord voor je opslaan in iCloud.
    Daarnaast moeten ze die abonnementen gewoon lekker afschaffen, dit is weer een manier voor ontwikkelaars om meer geld te trekken uit de zakken van de consument.

    • @Milan: Het verhaal heeft natuurlijk twee kanten. Jij geeft als consument het liefst zo weinig mogelijk van je zuurverdiende geld uit, dat snap ik. Maar als een ontwikkelaar geen inkomsten heeft, is de motivatie er voor hem/haar ook snel vanaf om een app te blijven onderhouden. Wat je dan krijgt zijn eenmalige hobby-apps, die na één update niet meer worden bijgewerkt. Er zijn naast de grote geldfabrieken zoals Clash of Clans namelijk ook een boel apps die door kleinere ontwikkelbedrijfjes van twee, drie mensen worden gemaakt. Die willen gewoon een redelijk inkomen verdienen met hun apps zodat ze hun huur kunnen betalen en zijn er helemaal niet op uit om je zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen.

      Ik heb in het artikel nu een extra paragraaf over ‘Waarom appabonnementen?’ toegevoegd voor wat extra nuance.

      Verder vind ik dat het een vrije marktwerking is: als een ontwikkelaar te veel vraagt, ga je toch gewoon op zoek naar een goedkoper alternatief? Er zijn vaak me-too-apps te vinden die net wat goedkoper zijn en ongeveer hetzelfde doen.

      Bij de sportapps, waarvan ik er nu een heleboel bekeken heb, viel me op dat de apps die met maandbetaling werken meer budget hebben om professionele video’s en virtuele coachingfuncties te maken waardoor je betere kwaliteit krijgt dan de budgetapps met een eenmalig bedrag. Wil je echt niets betalen dan kun je bij de gesponsorde trainingsapps van Nike en Adidas terecht, maar dan moet je wat meer reclame voor de eigen producten op de koop toe nemen. Het is linksom of rechtsom.

  3. Ik heb alleen een abonnement op weather pro. 1Password heb ik jaren geleden gekocht, dus dat hoeft (op het moment) niet. Ik heb Apple Music en Netflix. Dat is meer als genoeg, naast m’n mobiel, krant, tv en internet en Donald Duck abonnement.

  4. @Milan: Je vermeldt er helaas niet bij waarom je het onzin vindt.

  5. Ik kan geen antwoord invullen omdat dit echt per app verschild, ik heb bijvoorbeeld infuse jaar abonnement omdat dit echt het geld waard is.

  6. @Milan: Ik heb zelf 1 password, geen iCloud omdat iCloud niet stabiel werkt vind ik zelf.

  7. Liefst geen terugkerend maandbedrag maar eenmalig bij aanschaf in de app store! Dan zou ik iig geneigd zijn om apps aan te schaffen!

  8. Ik denk dat er op een gegeven moment die abbo apps zich vanzelf er uitfilteren,
    Alleen als je echt iets bijzonders te bieden hebben dan is het de meerprijs misschien wel waard.

  9. …wat mij betreft een zeer onwenselijke trend!!
    Alsof de gemiddelde Nederlander niet voldoende maandelijkse lasten heeft! Eénmalig een aankoop bedrag geeft duidelijkheid en heeft geen verdere financiële consequenties. Ontbreekt er alleen nog maar aan dat je app-abbo’s en andere abonnementen meewegen bij je besteedbaar inkomen bij een eventueel af te sluiten hypotheek of anderszins. Tel al je lopende abonnementen maar eens op. Afzonderlijk kun je de bedragen een soort van verwaarlozen maar onder aan de streep zijn het vaak substantiële bedragen. En nee, het is geen kwestie van niet maandelijks kúnnen betalen maar niet elk ‘wissewasje’ maandelijks weer op je bankafschriften tegen willen komen…
    Voor mij absoluut een no-go!! Dus…

  10. Ik betaal graag maandelijks voor Apple Music verder verdom ik het om mijn portemonnee met vaste frequentie leeg te laten zuigen! Apps die niet een eenmalig vast bedrag vragen negeer ik gewoon!

  11. Twee opties lijkt me beter, eenmalige aanschaf of jaarlijks abonnement waarbij je ook verzekerd bent van toekomstige upgrades.

    Voorbeeld is de app Infuse waarbij je versie 5 pro kunt kopen voor €13,99 incl. alle updates voor versie 5 pro of €7,49 per jaar waarvoor je automatisch ook alle toekomstige versies (upgrades) krijgt.

  12. Voor apps als TomTom die bijvoorbeeld maandelijks een kaart update uitbrengen. Flits en verkeersinfo moeten voorzien. Dat kan ik nog begrijpen. Maar voor alle overige apps totale onzin.

    Dan liever een vorm waarin een vast bedrag per maand en dan alle apps uit de Appstore kunnen gebruiken met bijvoorbeeld een max. Wat je op 1 moment op je toestel kunt hebben.

    Bijvoorbeeld voor 5 euro per maand mag je 5 betaalde apps gebruiken die maand.

    Anders zie ik het niet gebeuren. Voor je koffiezet apparaat betaal je toch ook niet per maand. Zeker niet wanneer een app niet of nauwelijks wordt vernieuwd of bijgehouden.

    Wat mij dus afhankelijk van het segment en vorm.

  13. Eenmalig bedrag, abonnementen is geld klopperij.

  14. Betalen voor updates lijkt me een beter alternatief. Nu kan een ontwikkelaar niets doen en toch abo geld binnentrekken. Gewoon ieder jaar een mooie x.0 versie uitbrengen voor 1 a 2 euro en door het jaar heen gratis x.1 / x.2 / x.3 updates. Dan kun je vooraf op basis van de release notes bepalen of je de nieuwste versie wil of niet.

    Of zoals Weatherpro en Flitsmeister een Pro versie die je voor 3, 6 of 12 maanden kunt kopen.

    Ik wil niet aan app abonnementen vastzitten. En betalen om van reclame af te komen vind ik een zwaktebod van een ontwikkelaar. Geef me dan een mooi sterretje achter mijn naam bij de reacties ofzo.

  15. @Dennis: mee eens. Er is altijd wel een gratis versie te vinden van iets.
    In andere woorden: De prijs elasticiteit is bij mijn gezin erg laag. Hele belangeijke apps wil ik misschien voor betalen, maar dan zal het een zeer beperkt aantal apps zijn (1-2 apps voor max 1-5eur en dat is dan ook incl. voor het hele gezin).

    Zelfs 1password (veel gebruikt, lang geden gekocht, 1x betaald, erg tevreden over) ga ik verlaten als ik naar een abo van meer dan 5 euro moet. Weather pro mooie app, now way 10 euro.

    Eenmalig betalen voor een hele mooie app (1-5 eur) doe ik dan weer wel. Ik zeg dit niet omdat ik de appmakers geen geldstroom gun.
    Ik zeg dit omdat ik zo denk en dit mijn grenzen zijn. Ik ben blijkbaar de doelgroep niet voor app abo’s.

  16. op dat genoemde apps bijvoorbeeld (zoals weather pro) vind ik persoonlijk niet erg.
    maar het zijn de games daar ga ik geen abonnement nemen omdat soord apps vaak slecht onderhouden woorden met nieuwe levels of andere updates.

    en wat mij ook op valt als ze een abonnement aanbieden zijn ze vaag wat ze aanbieden.

  17. @Chris: inderdaad, zelfde mening.

  18. Ik heb een hekel aan al die abbo’s.

    Het zijn allemaal kleine bedragen, maar het telt behoorlijk op, als je het op jaarbasis bekijkt.
    Ik betaal dus liever eenmalig voor een app.

  19. 1 tot 3 euro per maand voor een bepaalde dienst vind ik geen enkel probleem, echter ligt dit wel aan de dienst die er met een app wordt verleend. Voor een wachtwoorden app zoals 1password zou ik liever een eenmalige aankoop zien van een euro of 30/40 dan een abbonement, maar dat is mijn persoonlijke mening.

  20. Ik heb alleen een Apple Music-jaarabonnement (€ 99). Dit is dan ook het maximumbedrag dat ik bereid ben om te betalen. Als een app/game goed werkt ten minste…

  21. Geen maandelijkse betaling. Wil wel betalen voor zinvolle updates

  22. Voor mij is belangrijk: gebruik ik een app vaak of incidenteel.
    Voor 1Password wil ik graag een abonnement betalen. Ik kan niet zonder. (1Password vergelijken met wachtwoorden opslaan in iCloud vind ik b.s.: dat is echt appels met peren vergelijken)
    Heb ook een abo op prezi, maar dat gebruik ik zelden: zonde van het geld.
    Mijn voorkeur: gratis probeerversie met beperkte levensduur, daarna een klein aankoopbedrag voor de basis-app en dan abo voor pro-functies. De standaardversie moet wel een redelijke functionaliteit bevatten …
    En eerder is al genoemd: meer transparantie over wat je krijgt voor je geld.

  23. Een klein bedrag bij aanschaf, mag.
    Maandelijks betalen hoeft voor mij niet, dat sla ik over.

    Zeuren over de inkomsten van de ontwikkelaars vindt ik een verkeerd, dan moet Apple niet zo’n hoog bedrag vragen bij elke transactie.

  24. Beetje eenzijdige poll. Het hangt sterk af van de app.
    Doorgaans wil ik geen abonnement op apps. Die optie mist alweer.

    Als iedereen dit model neemt ben je heel snel heel veel geld kwijt. Eenmaal stoppen met betalen is vaak gelijk aan dat je data waardeloos is.
    Ik geef alle abo apps standaard maar 1 ster.

  25. Lijk mij vrij logisch dat kwaliteit nou eenmaal geld kost.
    Er zijn echt heus wel kwaliteits apps die zonder abonnement ook erg goed zijn.

    Ik had de app textastic gekocht voor eenmalige bedrag die kon je niet verder upgraden dan versie 5. Wilde je naar de volgende versie 6 updaten dan kon je er weer een klein bedrag neer leggen.
    Als je die versie wou overstappen.
    Maar het is natuurlijk niet verplicht.
    Voor een update wil ik best wel voor betalen.
    Maar niet voor een abonnement dan ben je gewoon dwijlen met kraan open.
    Maar goed we zien wel waar dit eindigt…..

  26. Betaal 1x per jaar 8.99 voor Flitsmeister Pro, dat vind ik het wel waard. Van Runkeeper gewoon de gratis versie want die doet precies genoeg, trainingen weergeven en opslaan.

    Had ook Flightradar24 gekocht, incl. de toevoegingen, maar wil je die naar de nieuwe versie updaten dan moet je ineens fors betalen, oplichterij dus.

    Maar maandabonnementen daar begin ik dus echt niet aan.

  27. Laat mij bij aanschaf éénmalig een redelijk bedrag betalen en daarna niet meer.

  28. De poll is niet compleet en biassed. App ontwikkelaars slaan wild om zich heen bij gebrek aan focus, strategie en doel. Bovendien is er een voor de gebruiker onzichtbaar verdienmodel naast de eenmalige/maandelijkse/jaarlijkse kosten. Ook kan je geen generieke uitspraak doen over kosten als niet duidelijk is over welke voordelen (verschillen per app) we spreken. Gedrocht van een poll over een verder interessant onderwerp.

  29. 0 euro.
    Wel een eenmalige aanschaf.
    En geen cent meer.
    Waarom zit die optie niet in de poll.
    De grootste groep kan nu niet kiezen wat ze willen. 👎

  30. Hier zit toch helemaal niemand op te wachten? Gewoon een eenmalig bedrag is mooi. Apple Music + Netflix maar dan is het ook mooi geweest, als je straks overal abbo’s voor nodig hebt worden het mooie hoge prijzen per maand alles bij elkaar op gerekend 😜

  31. Jammer dat er geen optie is “Ik ben niet bereid om voor een abbo te betalen”, ik ben benieuwd hoeveel van die mensen die voor €5 kozen eigenlijk deze optie hadden willen aankruisen…

  32. Origineel geplaatst door Freaky
    0 euro.
    Wel een eenmalige aanschaf.
    En geen cent meer.
    Waarom zit die optie niet in de poll.
    De grootste groep kan nu niet kiezen wat ze willen. 👎

    Dat is een aanname dat dit grootste groep zou zijn.

  33. Ik zie dat veel mensen denken dat als een ontwikkelaar een abonnement aanbiedt, dat het dan meteen geldklopperij is. Vergis je niet: er zijn weinig ontwikkelaars die hun hoofd boven water kunnen houden. Meer dan de helft van de ontwikkelaars komt niet uit de kosten.

    Helaas hebben we een cultuur waarin we met gemak 1329 euro neerleggen voor een iPhone X, ondanks dat we weten hoe goed Apple boert, maar dat tegelijkertijd alle apps vervolgens geen drol mogen kosten en we ze geldwolven noemen als ze een euro per maand vragen voor hun werk.

  34. 1Password €40/jaar??? van de pot… Destijds aangekocht voor €40, eenmalig, punt uit.
    Abonnement voor Apple Music, Netflix, Spotify OK, omdat je steeds nieuwe content krijgt, maar voor software op zicht, no way José! Heb ook Office 2016 gekocht geen 365 abonnement.

  35. Origineel geplaatst door Freaky
    0 euro.
    Wel een eenmalige aanschaf.
    En geen cent meer.
    Waarom zit die optie niet in de poll.
    De grootste groep kan nu niet kiezen wat ze willen. 👎

    Origineel geplaatst door Ronald
    Dat is een aanname dat dit grootste groep zou zijn.

    Best een veilige aanname hoor. Laat iculture maar een 2de poll doen met optie wel of niet voor abbo betalen….

  36. Heb ik niets voor over. Gewoon eenmalig betalen en eventuele grote updates voor een gereduceerd bedrag.

  37. Voorheen betaalde je ook eenmalig voor een cd-ROM met een computerprogramma.
    Vind de abo trend voor de consument zeer onprettig. Ben best bereid 1-malig een bedrag te betalen. Gelukkig kun je zelf beslissen om geen apps in abo vorm te kiezen. Overigens gebruik je de meeste apps na het proberen nooit meer! Sommige goede ideeën zoals Parkmobile hebben een slimmer verdienmodel!

  38. Origineel geplaatst door Imade
    @Milan: Ik heb zelf 1 password, geen iCloud omdat iCloud niet stabiel werkt vind ik zelf.

    Dat is iets van 3 jaar geleden toch , met foto’s die niet gesynced werden en zo. Al jaren geen last meer met icloud.

  39. Apps die ik veel gebruik wil ik best wel voor betalen. Er is ook genoeg keuze als je geen abo wil.
    Volgende apps met abo.
    1Password heerlijk met de extra opties die de normale versie niet heeft.
    Strava is echt waard
    Textexpander mooie app bespaart veel tijd.
    Weatherpro
    Netflix
    Spotify
    Office 365

    Bij elkaar 35 euro per maand.

  40. Betalen voor een app vind ik nog oké, het zou wel fijn zijn als je een app 1 of 2 weken kon gebruiken alvorens hem te kopen.

  41. Een abonnement heeft een groot nadeel; de ontwikkelaar hoeft in principe niet garant te staan voor nieuwe functies, bugfixes of andere toegevoegde waarde.

    De beste optie, naar mijn mening, is het aanschaffen van een contentvrije app ‘as is’.
    De ontwikkelaar zorgt een redelijke termijn voor bugfixes en functieverbeteringen.
    Zodra er een versie uitkomt met nieuwe stijl en/of functies, komt deze naast de oude versie in de store. Vanaf dat moment stopt de support voor de oude versie. De nieuwe versie zal dus ook voor bestaande klanten, al dan niet tegen gereduceerde prijs, opnieuw aangekocht moeten worden.

    Mijn mening is dus; een abonnement voor contentvrije apps is een slecht verdienmodel, omdat het roofbouw pleegt op klanten. Uiteindelijk zien mensen in dat het een zwaktebod van de ondernemer/ontwikkelaar is. Gebrek aan creativiteit, vernieuwing, spirit en klantvriendelijkheid. ………maar wel willen ‘cashen’.
    Als mensen een beetje hun verstand gebruiken is het abonnement voor contentvrije apps geen lang leven beschoren.

  42. Alleen een vast bedrag voor mij. Ooit de Pro versie van Onepassword gratis kunnen “kopen” jaren terug.
    Verder alleen abbo op Spotify Pro voor €7,50 per maand omdat ik van muziek hou.
    Netflix, Videoland en ziggo sport zijn allemaal abo’s die we met zijn 4-en delen en zo zwaar de kosten drukken.
    Liever voor alles een eenmalig bedrag. Dan weet je waar je aan toe bent.

  43. Betalen na een korte gratis periode is aanvaardbaar. Nu download ik nog al eens een app die direct al tegen valt, en dan hup weg ermee. Betalen alleen per maand, en heel makkelijk opzegbaar (met 1 click).

  44. Wow, ik ben een iOS Developer en schrik erg van de reacties hier. Het ontwikkelen (en zeker updaten) van een app kost veel tijd en geld en ik denk dat veel mensen zich hier dat niet realiseren. Om een goede app te ontwikkelen ben je als ontwikkelaar (zeker als zelfstandige) al gauw een paar maanden bezig. Daarnaast heb je ook nog serverkosten en licentiekosten (denk aan Sketch, Photoshop, AppCode, etc.) en natuurlijk veel kennis nodig om een kwaliteitsapp te produceren/beheren. Het abonnementsmodel is juist voor de kleine ontwikkelaars ideaal omdat zij op deze manier toch een ‘makkelijke’ manier van inkomen kunnen genereren om dit soort diensten aan te blijven bieden.

  45. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  46. 5 euro per jaar kiezen veel mensen, ik vind dat respectloos naar de mensen die een app maken.

  47. Liever een pittig geprijsde app, dan jaarlijks betalen. Wat ik nooit zal doen.

  48. Origineel geplaatst door Freddy
    Wow, ik ben een iOS Developer en schrik erg van de reacties hier. Het ontwikkelen (en zeker updaten) van een app kost veel tijd en geld en ik denk dat veel mensen zich hier dat niet realiseren. Om een goede app te ontwikkelen ben je als ontwikkelaar (zeker als zelfstandige) al gauw een paar maanden bezig.

    De markt bepaalt…. Ik geloof dat de kosten de pan uitrijzen maar daar heeft de afnemer van je app geen boodschap aan. Die betaalt geen maandbedrag omdat ze zo begaan zijn met jou. Ontwikkel jij een app inclusief al jouw kosten en de consument pikt jouw maandbedrag? Dan ben je spekkoper. Zo niet, dan heb je pech, moet je een betere app maken of een ander beroep kiezen. Ik word wat moe van die houding dat de ontwikkelaar ook zijn huur moet betalen. Dat is ons probleem niet, sta ik ook niet bij stil als ik een brood bij de bakker koop.

  49. @JK: JK* alstublieft, gratis en zonder abonnement! 😊

  50. @ACTA Est fabula: Helemaal mee eens! Als een ontwikkelaar niet rond kan komen dan moet hij of zijn verkoopmodel aanpassen, of proberen niet afhankelijk te zijn van het aantal verkochte apps of een ander vak gaan uitoefenen. Ik denk dat het gros van de ontwikkelaars zich blindstaart op het ‘even snel miljonair willen worden zoals die mannekens in Silicon Valley!’, maar helaas zit zo de wereld niet in elkaar. Een app kan een succes worden en je kunt er veel geld aan verdienen, maar dat is maar voor enkelen weggelegd.

  51. Ik mis, wil helemaal geen appabonnement.
    Dit is net als inapp aankopen oplichterij.
    Moet eigenlijk verboden worden, alle twee.
    Je koop een App en anders gratis met reclame.

  52. Origineel geplaatst door Freddy
    Wow, ik ben een iOS Developer en schrik erg van de reacties hier. Het ontwikkelen (en zeker updaten) van een app kost veel tijd en geld en ik denk dat veel mensen zich hier dat niet realiseren. Om een goede app te ontwikkelen ben je als ontwikkelaar (zeker als zelfstandige) al gauw een paar maanden bezig. Daarnaast heb je ook nog serverkosten en licentiekosten (denk aan Sketch, Photoshop, AppCode, etc.) en natuurlijk veel kennis nodig om een kwaliteitsapp te produceren/beheren. Het abonnementsmodel is juist voor de kleine ontwikkelaars ideaal omdat zij op deze manier toch een ‘makkelijke’ manier van inkomen kunnen genereren om dit soort diensten aan te blijven bieden.

    Je kunt gebruikers niet dwingen een abo aan te gaan, alleen omdat dat voor jou makkelijker is. En niemand heeft jou gedwongen kleine ontwikkelaar te worden en blijven.

    Ook ik als ontwikkelaar én gebruiker van software erger me rot aan, en wordt overvallen door plaatsvervangende schaamte over, het gejeremieer van sommige andere ontwikkelaars dat ze het zo moeilijk hebben, om daarmee het app-abo model recht te praten. Zeur niet zo! Er is grote schaarste op de ICT arbeidsmarkt, ook (en juist) bij ontwikkelaars. In vergelijking met veel andere beroepsgroepen zitten we in een enorme luxepositie!

    Als je als ontwikkelaar meer dan één kunstje goed beheerst, en zelfs als je maar één veelgevraagd kunstje kent, kun je makkelijk terecht bij een stabiele werkgever met wél een gezond verdienmodel. Als je echter per sé kleine zelfstandige wilt zijn en blijven omwille van de vermeende vrijheid die je dat geeft krijg je onvermijdelijk ook met de keerzijde van die vrijheid te maken, en dat heeft nou eenmaal consequenties voor je inkomenszekerheid. Daar kun je niet de gebruikers de schuld van geven, die hebben minstens zoveel vrijheid als jij om wel of niet aan jouw favoriete verdienmodel mee te werken. Het is toch echt jouw eigen keuze jezelf zo direct afhankelijk te maken van die keuzevrijheid van jouw potentiële klanten.

    Het (imho enige levensvatbare) alternatief is al eerder genoemd, maar voor de duidelijkheid nogmaals: veel gebruikers (ook ik) willen best weer gaan betalen voor major updates – mits die de moeite waard zijn en minor updates, bugfixes en bij voorkeur ook een trouwe-klanten-korting op de eerstvolgende major update bij de prijs zijn inbegrepen. Maar wij willen niet periodiek betalen zonder enige garantie of zelfs maar zicht op wat je daarvoor terugkrijgt!

    Heb dus ook niet gestemd in de poll omdat die zo voor de hand liggende mogelijkheid domweg niet erin staat.

    @Gonny van der Zwaag: Hmm, wel apart. Het artikel roept ons letterlijk op mee te praten, maar als we anders reageren dan gehoopt en in groten getale wijzen op een omissie in de poll-keuzes wordt niet de poll aangepast maar het verhaal uitgebreid met een ééns zo lange paragraaf ‘die het ons nog één keer uitlegt’ waarom níet voor een abo willen betalen geen optie zou zijn?

    Als de uitkomst van de discussie al bij voorbaat moet vaststaan kun je er maar beter een gewoon opinie-stukje zonder (sturende) poll van maken, dan wek je niet de illusie dat onze visie er ook maar iets toe zou doen.

    Onderdeel van die marktwerking die je zo ophemelt is trouwens óók de mogelijkheid om niet naar een concurrent over te stappen maar om helemaal van aanschaf of abo af te zien als de prijs je niet aanstaat. Hoe handig sommige apps ook kunnen zijn, moet de eerste nog tegenkomen die écht onmisbaar is.

  53. Simpel NUL euro
    geen abbo voor mij !!!

  54. Maakt niet uit, zolang het inzichtelijk is wat je waarvoor betaald en dat je het onmiddelijk snell kan stoppen. One click away.
    Dat geldt ook voor je identity, waar wordt dit gebruikt en kan ik het intrekken.

  55. er mist nog een optie: 0.
    dat ook kleinere ontwikkelaars inkomsten moeten hebben wil niet zeggen dat apps dan als abonnementsdienst aangeboden moeten worden. bij streamingsdiensten en bijvoorbeeld clouddiensten is het prima, want dan betaal je voor de service (bandbreedte, content etc.), niet voor de app.

  56. Ik doe niet aan betaalde apps, vind dat onzin.

  57. 0 Euro al moet ik zeggen ik heb nu ook geen apps die geld kosten op mijn Iphone, en ik denk dat alleen een app als Runkeeper geld zou kunnen vragen aan de apps die ik heb.
    Indien ze dat doen zoek ik gewoon weer een andere hardloop app 🙂

  58. Ik kocht een navigatie app van 40€. Nu werkt ze niet meer. In dit geval had ik liever een abo gehad van max 10-20€ per jaar want nu ben ik na een jaar te gebruiken 40€ kwijt.

    Als een app goed werkt na updates heb ik geen probleem om maandelijks x€ te betalen zodat ik het voorval niet meer hoef mee te maken.

  59. Altijd een gratis versie zonder SCHERMVULLENDE reclame.
    Ik geef vaak al mijn dure prive gegevens weg.

    Als ik een app goed vind wil ik best een klein bedrag per jaar betalen voor extra functies mits ik ze nodig heb, maar dat is dan een app die ik echt veelvuldig gebruik.
    Max €12 per jaar. (€1 per maand)

    Verder kan ik altijd uit de voeten met andere apps die de functies gratis aanbieden.

  60. Ik heb absoluut geen moeite met app abonnementen, maar ik denk dat ik met vele van de ‘ja-stemmers’ eens ben dat je er wel wat terug voor moet krijgen. Bij Bear betaal je vrijwel enkel voor de iCloud backup en eigenlijk vind ik dat je daarvoor niet maandelijks hoef te betalen. 1Password heb ik gelukkig destijds eenmalig aangeschaft en hiervoor zou ik met een major-update verdienmodel kunnen leven. Eveneens Infuse, maar die vraagt €9 per jaar en dat is ook heel redelijk.

    Ik zou zelf tot maximaal ongeveer €3 per maand/36 per jaar willen betalen. Meer dan dat lijkt mij niet redelijk, tenzij het echt waar voor z’n geld geeft.. Het ligt er dus echt aan wat je tegen een regelmatige betaling zet. Op z’n minst terugkerende content/updates.

  61. Het lijkt me nogal logisch dat je met een keer een leuke app maken niet in je levensonderhoud kan voorzien. Als dat de verwachting van een ontwikkelaar is dan moet die snel bijgesteld worden.

    Als er al abonnementen gesloten moeten worden, dan zouden die gekoppeld moeten worden aan een garantie van oplossen van bugs binnen een gegarandeerde termijn en een continue stroom van nieuwe functionaliteit.
    Nog beter lijkt me een model met eenmalige aanschaf maar waarbij je nieuwe versies kan aanschaffen met nieuwe functionaliteit. Dan kan de gebruiker zelf kiezen of die functionaliteit nodig is en / of de gebruiker het geld heeft of net even erg krap zit, zonder de bestaande functies kwijt te raken.

    Zelf vind ik het afkopen per jaar van reclame ook wel een optie, maar liefst toch het model van elke keer een nieuwe versie.

  62. Ik vind het ook absoluut een no-go, die abonnementen! Als ik een app wil, dan wil ik daar best voor betalen. Maar dan moet je hem ook gewoon hebben en niet telkens weer voor moeten betalen. Inderdaad, alsof we niet genoeg vaste lasten hebben en alsof je niet genoeg aan je hoofd hebt.

  63. Ik wordt inmiddels best een beetje moe van onze alles moet gratis cultuur die we met zijn allen gemaakt hebben.

    Bijna niemand wil meer een eerlijke prijs betalen voor producten (ja er staan apps in de App Store die zelfs met pijn en moeite de €1,09 echt niet waard zijn), maar voor niets gaat de zon op. Je wilt zelf ook een eerlijke prijs ontvangen voor het werk dat je levert.

    Voor een goede app ben ik bereid te betalen, mits deze zorgvuldig met mijn privé gegevens omgaat en ik geen reclame zie. Wel betaal ik liever eenmalig een bedrag van tussen de 10 en 20 euro, waarbij ik voor een major update ook best wil betalen.

    De meeste apps geschikt voor een abonnementsmodel, het hangt er echt wel van af wat er geboden wordt. Het abonnementsmodel lijkt verdacht veel op de “Software Assurance” die ik in mijn dagelijkse werk helaas veel moet meekopen om überhaupt recht te hebben op updates.

  64. Het abbo model krijgt hier de handen nog niet echt op elkaar en dat komt misschien omdat het ontstaan is als het makkelijkste antwoord op de vraag “Hoe kunnen we meer inkomsten genereren voor de kleinere app-developers”
    De hele appconomy leeft en leert langzamerhand van vanzelfsprekendheden die geen vanzelfsprekendheden meer zijn. Het basis-idee dat app developers maar “blij” moeten zijn met een platform voor gebruik/distributie van hun apps en daarmee de 30% die ze afdragen, is aan verandering onderhevig en wellicht wel verouderd.
    Het abbo-model komt uit de koker van industrie-giganten die gewend waren om hun grootste financiële probleem, een peperduur toestel, te financieren via Telco’s die dat kort gezegd mochten voorfinancieren omdat ze blij mochten zijn dat dat dure toestel op hun netwerk veel business opleverde.
    Maar inmiddels is het tij ook daar gekeerd en heeft de telecom industrie door dat ze het grootste en rijkste bedrijf ter wereld wat aan het sponseren waren – dat dat helemaal niet nodig had.
    Langzamerhand krijgen appdevelopers door dat Apple er allemaal veel meer aan verdient dan zijzelf (afgezien van een enkele gigant), dat zij als developers de belangrijkste en zelfs onmisbare feature-providers zijn, en dat dus eerder sprake is van een co-creator relatie dan de éénzijdige afhankelijkheid die er misschien was in het begin van de appstore met weinig apparaten in omloop.
    Kortom: het model kantelt en de gebruiker weigert een keer om altijd maar de dupe te zijn van hw/sw leveranciers die zelf niets willen inleveren en van de (lastige) mono/duopolie situatie die is ontstaan met keuze uit maar 2 platforms en hun grillen die in een markt met meer keuze nooit enige kans zouden maken.
    De attitude dat Apple het “allemaal beter weet” dateert uit de tijd van Jobs (die dat best wel lang volhield) maar dat is inmiddels lang geleden.
    Het abbo-model past wat mij betreft wel bij content (waar de waardecreatie concreet, herkenbaar en gegarandeerd is) en minder bij apps, en de manier waarop Apple dat even “uitrolt” is wat mij betreft uit de tijd.
    Voor de duidelijkheid: dit is echt een lastig probleem dat ik ook niet even kan oplossen.
    Het gaat mij hier even om de achterliggende situatie.

  65. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  66. Bij een abo verwacht je wijzigingen en updates, wat als ik die net wil of nodig heb?
    Het aanschaffen van een app geeft mij het recht die toepassing te gebruiken, en als bv er een update bij zit die ik niet wil omdat ik bv de nieuwe functie niet nodig heb, geen iPhone X heb wil ik ook niet te betalen, komt er weer iets dat ik wil hebben koop ik het weer (bv bij Little Snitch de versie 4). Er zijn leveranciers genoeg die aanbiedingen doen om mij weer te paaien soms met lifetime gebruik. Bv ik heb Hotspot shield(60 jaar(is voor mij lifetime)), 1 Password en Sygic gekocht lifetime, toch niet de eerste de beste, en krijg daarvoor een werkende versie die ik mag gebruiken zolang ik wil. Wil ik meer (in app) of update koop ik het weer.

    Ik voel mij bij de abo’s een junk voor het gebruik van mijn gekochte toepassing, of ik ze gebruik, of niet. (en vergeten is betalen….)
    Ik vind dat een goed programma recht heeft gekocht te worden maar ben een tegenstander om daarvoor de rest van wel of niet gebruiksleven te betalen. Zeker als ze besluiten om de prijs (met of zonder opgaaf van reden) te verhogen. Zonder abo kan ik besluiten door te gaan met het gebruik van de huidige versie, ook de uitgever hoeft niets voor mij te doen, hooguit een keer opnieuw re-compilen om aan een nieuwe processor of apparaat te voldoen. Dat is een fluitje van een cent, immers Apple past de compilers aan aan hun nieuwe toepassing.

    Dus, abo’s nee!

  67. 1) Het liefst betaal ik éénmalig een bedrag voor een app en aanvullend voor een update. Voor en goede app ben ik bereid meerdere tientjes te betalen (ik heb bijvoorbeeld Omnifocus voor iets van 40 euro gekocht)
    2) Abo hangt sterk af van persoonlijke voorkeur en soort app. Ik betaal nu b.v. 9,99 voor Weatherpro maar dat zit voor mij aan de pijngrens. 15 euro voor Bear vind ik persoonlijk teveel. 40 euro voor 1Password vind ik ook teveel (P.S.: ik heb Enpass gekocht met vrijwel dezelfde functionaliteit voor eenmalig 10 euro, en je kunt ook nog een je eigen sync server instellen)
    3) Ik heb geen garantie dat abo prijzen tussendoor steeds verhoogd worden
    4) En het telt ongemerkt allemaal aardig op: per app misschien slechts enkele euro’s, alles samen snel een behoorlijk bedrag per maand

    Dus voor mij: abo liever niet

  68. Als de app het echt waard is betaal ik er zonder problemen voor, voorbeeld is Scenic. kost met 11,99 per jaar ofzo. Maar heb er qua motorrijden een hoop plezier aan. Het moet wel een meerwaarde hebben.

    Het veel gehoorde geluid hier: “ik wil eenmalig betalen en dan altijd updates voor niets” die snappen niet helemaal hoe de markt werkt. Als ik een aanbouw laat zetten betaal ik daar eenmalig voor, maar het onderhoud dan? Moet ik dat dan ook maar de rest van mijn leven gratis krijgen van de aannemer?

    Conclusie die ik hieruit zou trekken als ontwikkelaar:
    Betaalde app maken die je in 1x afrekent. die minimaal onderhouden maar wel werkend houden.
    Zodra er grote updates / nieuwigheden zijn deze als een nieuwe app inbrengen. Anders is het 1x verdienen en daarvan moet je het dan maar doen de rest van je leven.

  69. Geen abonnement voor mij.

    Ik kan er over gelezen hebben maar wat mij het meest weerhoudt, stel dat ik even niet wil betalen, dan kan ik ook niet meer aan mijn documenten, info, of wat dan ook.

    Een app kopen die nuttig is voor mij mag geld kosten. TomTom is er het beste voorbeeld van. Ooit gekocht voor veel geld, nu gaan ze over naar een abonnement model. Einde TomTom.

  70. @Jean-Paul Horn: Netjes 👍, beter ten halve gekeerd…

    Uiteraard nu wel meteen gestemd.
    Drie keer raden waarop 😉

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.