Reacties voor: Phil Schiller: ‘Maandelijks betalen voor apps is de toekomst’

Phil Schiller wil geen update-prijzen in de App Store, maar denkt dat maandelijks betalen de beste oplossing is voor ontwikkelaars en gebruikers.

Reacties: 49 reacties

  1. Betalen voor een app: ja. Prijs: hangt van de app af en mag ook best wat meer zijn dan de spreekwoordelijke grijpstuiver. Maandelijks abonnement: dat doe ik zelden. Het gaat om een bepaalde meerwaarde en eerlijk gezegd zie ik zelden die meerwaarde. Een abonnement is meer gericht op het in stand houden van de inkomsten dan het leveren van echte meerwaarde!

    Oftewel als je abonnementsmodel meerwaarde heeft wil ik er over denken. En anders wordt het gewoon een alternatief. Probleem is dat enige meerwaarde zich pas na weken of maanden toont.

  2. Verdienmodel per maand kan denk ik wel werken maar €0,99 of €0,49 is dan al te veel (Denk ik). Dan zou het eerder €0,10 of €0,20 zodat mensen het afsluiten.

  3. Ik zou dat zeker niet willen.

    Betaal liever in 1 keer 5 euro dan elke maand een bijdrage.

  4. Het maandelijkse verdienmodel is precies de reden waarom ik van Microsoft (Office 365) en Adobe (Photoshop, Lightroom) ben afgestapt en naar alternatieven ben uitgeweken. Ik wil best betalen voor een app, maar niet aan een abonnement vastzitten.

    Ik denk dat er door ontwikkelaars wel wat aan gedaan/verdiend kan worden door oudere versies te blijven ondersteunen. Er zijn relatief veel oudere iDevices in gebruik die niet meer naar de laatste iOS kunnen upgraden. Deze doelgroep komt steeds vaker in de kou te staan doordat apps vervangen worden door nieuwere versies afgestemd op de nieuwere iOS’en. Denk dat daar best nog een markt ligt, maar maandelijkse abonnementen… ik heb het gevoel dat er niet veel zijn die dit omarmen…

  5. Als ik echt voor een abo zou moeten kiezen wort het voor mij € 10 per jaar, maar het liefst betaal ik toch een keer bijvoorbeeld twee euro voor een app

  6. Dat kunnen commerciele appmakers wel verkondigen

    Als de gebruikers het niet willen, dan gebeurt het niet

    Windows office 365 is niet voor niets een farce… consumers willen dit niet…

  7. Als de kwaliteit van de apps dan ook beter worden vind ik het ok. 🙂

  8. Als ik maandelijks moet gaan betalen dan ga ik weer downloden
    Of je moet de app om de 2 jaar opnieuw kopen ofzo dat lijkt me dan eerlijker

  9. Ik doe dit dus niet, ik probeer mijn maandelijks vaste lasten te reduceren om meer directe controle over mijn financiën te houden.. en dat lukt mij aardig goed.

    Denk dat onze maatschapij net naar de klote gaat aan te hoge vaste lasten.. en dan wil je zeker geen vaste lasten hebben voor elke app op je iphone..

  10. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  11. Origineel geplaatst door Jules
    Ik doe dit dus niet, ik probeer mijn maandelijks vaste lasten te reduceren om meer directe controle over mijn financiën te houden.. en dat lukt mij aardig goed.
    Denk dat onze maatschapij net naar de klote gaat aan te hoge vaste lasten.. en dan wil je zeker geen vaste lasten hebben voor elke app op je iphone..

    100% mee eens.

    Nog liever in een keer voor 2-5€ van de kosten af zijn. Of een houdbaarheid van de app van 2 jaar (daarna is het toch vaak achterhaald). Maar maandelijkse vaste abo’s vind ik echt helemaal niets.

  12. Origineel geplaatst door Jules
    Ik doe dit dus niet, ik probeer mijn maandelijks vaste lasten te reduceren om meer directe controle over mijn financiën te houden.. en dat lukt mij aardig goed.

    Denk dat onze maatschapij net naar de klote gaat aan te hoge vaste lasten.. en dan wil je zeker geen vaste lasten hebben voor elke app op je iphone..

    Goed punt Jules!
    En bij te veel apps die je afsluit voor maandelijkse betaling komt de BKR weer om de hoek 😂

  13. Natuurlijk moeten designers en ontwikkelaars vergoed worden, opniiew komen bank gegevens en gegevens van de rekening houders ergens terecht. Het creert weer een mogelijkheid dat veiligheid geschonden wordt, zoals bij Adobe en MSoft en andere online applicatie abonnement gebeurd is en eigenlijk betaal je veelmeer dan fair is. Nee, betaal liever in een keer!

  14. Kom op zeg! Straks moet je een extra hypotheek afsluiten om al die abonnementen te kunnen betalen.

    Spotify, Apple music, Mac Software, Netflix, cloud opslag enz enz. En dan ook nog maandelijks betalen voor iPhone apps. 🤣Naast deze kosten heb je ook nog je gewone vaste woonlasten. 🏠

    Nee.., ik doe daar niet aan mee! Ik ben niet zo gek op vaste lasten!

  15. @Kijkwijzer: Ben ik het helemaal mee eens! Een mooi geschreven reactie.

  16. Op naar het Amerikaanse model, iedereen schulden, geen pinpas maar 4 creditcards, en hopen dat je munt z’n waarde nog behoud.
    /Sarcasme

  17. App kopen prima maar maandelijks of jaarlijks betalen nee nooit. Dat is ook de reden dat ik dit niet doe bij deze App. Ik denk zelf dat veel consumenten afhaken en die kleine ontwikkelaars juist nog minder krijgen. De enige abbo die ik heb is van Adobe en dat is zakelijk voor photocopy en lightroom.

    Als deze App bv 5 max 10€ zou zijn eenmalige betaling zou ik het nog wel doen.

  18. Abonnement per jaar zou goed mogelijk zijn. Of gewoon elke grote upgrade kunnen aanvinken dat er opnieuw betaald moet worden. Het gaat er uiteindelijk ook om dat de apps wat opleveren. Er moet niet verwacht worden dat een app die voor €1 verkocht wordt tot in den treuren wordt ondersteund. Ook de ontwikkelaar heeft een huis en vaste lasten, dus geld nodig om dit te betalen.

    Soms lijkt het alsof van ontwikkelaars wordt verwacht dat alles gratis gedaan moet worden (of in ieder geval tegen een zo’n laag mogelijk tarief) en dat hun geld uit de lucht valt ofzo. Werkte het maar zo!

  19. Abonnement , geen sprake van !

  20. De abonnementsvorm zorgt er wel voor dat apps blijvend geupdate (kunnen) worden. Dat is het grote voordeel van Office 365. Continue nieuwe functionaliteit in een bestaand systeem.

    Maar ik lees dat niet iedereen de meerwaarde daarvan ziet… 🤐

  21. Ja dáááááág, net zo’n succes als office365 LOL

  22. Apple heeft niets kapot gemaakt, die bedrijven zijn te lang achter gebleven.
    Zo zuivert te industrie zichzelf van kleine bedrijven die geen goed businessplan hebben gemaakt met het oog op de toekomst.

  23. Ha, wat grappig. Hier was ik vanochtend over aan het filosoferen toevallig.

    Aan de ene kant ga je er niet aan ontkomen, denk ik. Maar het ligt er maar net aan wat de functionaliteit van de App is.

    Zelf ben ik er geen fan van om voor ALLE apps maandelijks een bedrag neer te leggen. Op een gegeven moment betaal je twv je hypotheek per maand aan apps. Wat wel interessant kan zijn is een eenmalig bedrag bij aanschaf en een eventuele upgrade bedrag voor life-time (waar je dus extra functionaliteit voor krijgt en blijft krijgen).

    We moeten wel blijven beseffen dat een App geen eerste levensbehoefte is. Het is een manier om je (dagelijkse) gang van zaken makkelijker te maken. Wanneer er de bedragen te groot worden dan zal de consument toch wellicht de easy way laten zitten en toch de extra mile gaan lopen. Want: goedkoop.

  24. Ik denk dat het slimmer is als je een soort addons zou kunnen downloaden tegen betaling

  25. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  26. Ik zie dat bijna iedereen hier de vraag niet snapt. De vraag is niet: “wil je liever eenmalig betalen of per maand?” Maar de vraag is: “Wat denk je dat beter is: betalen per update of betalen per maand?”

  27. Tja, lekker verdienmodel is het wel! Ook voor Apple natuurlijk. Adobe vraagt rond de €60 per maand voor een waslijst aan apps, waarvan ik echt maar maximaal 4 gebruik. Op jaarbasis toch best veel voor een kleine ondernemer, over 5 jaar berekend. Adobe CS5 heb ik toen 6 jaar mee gedaan, deze was dus lang geen €4.000 euro (6 jaar * €60 per maand, afgezien van inflaties)… Nee, daarom ben ik er op tegen en ik ga ook geen abbo afsluiten voor een paar games die ik nu speel. Elke maand is er weer andere reeks games. Dus dat is een beetje zinloos.

  28. Voor apps die regelmatig met nieuw content komen (game met nieuwe levels, muziekdiensten als Apple Music en Spotify, tijdschriften etc) kan ik me abbo wel voorstellen, maar niet een app die na installatie alleen nog bugfixes heeft en heel sporadisch nieuwe functies. Daarvoor is betalen bij grote update logischer, maar dan wel zo dat oude versies blijven werken als je besluit niet te upgraden. Dan heb je keuze: vind ik nieuwe functies het waard om voor te betalen of ben ik tevreden met wat ik heb.

  29. Ik heb maar enkele abo’s en die zijn het dan ook echt waard. Maar ik probeer mijn vaste lasten zo laag mogelijk te houden, dus voor mij geen abo’s voor allerlei wissewasjes. Ik heb (alles van) Adobe van mijn machien gegooid en vervangen door alternatieven (Affinity o.a.). M$ Office heb ik alleen omdat mijn baas het betaalt, als dat wegvalt is het byebye voor M$. Ik ben groot voorstander van het betalen van de juiste prijs voor de waar die ik koop maar ik wil zelf kunnen bepalen wanneer ik investeer.

  30. Geen denken aan. Juist gelukkig met Affinity (ongeduldig wachtend op Publisher) en het verlaten van Moloch Adobe CS. Per applicatie een zeer redelijke prijs: 60, 70, 80 euro. Daarna een upgradeprijs bij grote updates, die ik dan met plezier betaal. Graag voor gereedschap dat goed werkt!

  31. 10,20 cent per maand betalen voor een app is geen ramp maar over paar jaar stijgt het naar totaal 20 per jaar en voor dat je het weet betaal je 100 per jaar.

    apps in abonnementen stijl is geen oplossing.

  32. Wat misschien beter zou kunnen werken (er nog eens over nagedacht hebbend) is een soort ‘leasecontract’ voor de gehele AppStore. Een vast bedrag per maand waarmee je dan toegang krijgt tot ALLE apps in de AppStore. Dus een soort gebruikersrecht, net als bij een lease-auto, Netflix of Spotify. Ontwikkelaars worden dan ook betaald per geïnstalleerde app. Persoonlijk denk ik dat iets dergelijks beter zal werken dan per afzonderlijke app een (maand)abonnement af te moeten sluiten.

  33. @Kijkwijzer: precies dat dacht ik ook!

  34. Gewoon een abonnementsvorm als Apple Music (of Spotify) voor een vast maandelijks bedrag toegang tot ALLE apps.

    Ik zou best per maand 59,- over hebben voor toegang tot alle muziek + films + apps + boeken voor het hele gezin. Gooi er nog onbeperkte cloud opslag bij voor een premium abonnement van 79,- ofzo.

  35. Ik betaal liever in 1x ipv maandelijks.

    Ik zou zeggen 30% commissie voor in-app terugschroeven naar 10- max 15% 😉

    Geen wonder dat Spotify en Netflix dit gewoon via omweg regelen (eigen site). Besparing van 30% !

  36. Ik zie dit helemaal niet zitten. Ik heb zelf Teamviewer gekocht voor beheer. Dat koste toen 500 euro. Ik heb het toch gekocht, omdat dit een goed programma is. Daarna kwamen ze opeens met een abonnement. Keer op keer bellen ze me dat ik eigenlijk moet upgraden en een abonnement moet nemen. Ik zeg dan tegen ze dat ik geen programma’s huur. Ik ziet er geen voordeel in. Het brengt alleen meer geld in het laadje voor de makers. Gewoon een programma verkopen maakt ze niet snel genoeg rijk.
    Als dit zo door gaat dan moeten we koelkasten, televisies, wasmachines etc. huren. Het eind is dan zoek.

  37. Ik wil graag betalen voor kwaliteit. Maar dan moet Apple er voor zorgen dat er geen bagger meer in de App store verschijnt. En geen reclame of andere banners.

  38. @Tom van Zummeren: Uiteraard betaald ik liever voor een update dan dat ik een abo afsluit… iedere app die straks op abo-systeem gaat werken, verwijder ik resoluut van mn iPhone!……

  39. Origineel geplaatst door Jules
    Dat kunnen commerciele appmakers wel verkondigen
    Als de gebruikers het niet willen, dan gebeurt het niet
    Windows office 365 is niet voor niets een farce… consumers willen dit niet…

    Dát is de spijker op z’n kop, en exact waar ook TomTom als ‘pionier’ met zo’n gewijzigd verdienmodel tegenaan is gelopen (kijk maar ‘s naar de recensies in de app store van de ‘nieuwe’ app met abo model) en zal blijven lopen zolang ze niet met iets beters komen…

    Microsoft biedt tenminste nog altijd de keus bij office, dat kun je nog steeds eenmalig aanschaffen, en zorgt zo voor een vangnet voor zichzelf. Degenen die gebruikers die keus niet bieden en denken ze tot een overstap te kunnen dwingen graven hun eigen graf.
    ___

    @Tom van Zummeren: Lees eerst zelf nog maar ‘s (dat deel van) het artikel goed na, voor je anderen de les gaat lezen. Ook die vraag staat er namelijk helemaal niet in…

  40. iCulture? Wat vinden jullie er eigenlijk van? Of vinden jullie het welgoed, zoals het huidige betaal systeem in de App Store geregeld is.

  41. Grappig weer al die negatieve reacties, zoals wel vaker. Uiteindelijk is het heel simpel.
    Wanneer de (grote) bedrijven met hun goed werkende apps overstappen op een ander verdienmodel, dan gaat de meerderheid er uiteindelijk voor betalen. We zijn verwend geraakt met apps voor € 0,99 met een lifetime ondersteuning. Slaat natuurlijk nergens op. De groep die dat niet wil (of kan) zal uitwijken naar eventuele goedkope of gratis alternatieven waarover ze weer lekker kunnen gaan klagen omdat die niet de functionaliteit en gemak bieden die ze verwachten. Gevolg: van app naar app overstappen omdat de houdbaarheidsdatum beperkt is.

    Dat het nieuwe verdienmodel een succes kan worden, geldt in mijn ogen overigens niet voor alle apps. De markt zal, zoals altijd en nu ook al gebeurd, uiteindelijk bepalen welke apps het betalen waard zijn. Alle waar naar zijn geld! Voor kwaliteit zal betaald moeten worden. Degenen die niet betalen en met minder genoegen nemen zullen altijd bediend kunnen worden, al is het maar omdat ze op de achtergrond info delen met onbekende partijen 😉.

  42. Niks p maand dan stop ik er heel snel mee

  43. @Danny: je kan dan altijd nog bellen met je iPhone 😉

  44. Origineel geplaatst door Tom van Zummeren
    Ik zie dat bijna iedereen hier de vraag niet snapt. De vraag is niet: “wil je liever eenmalig betalen of per maand?” Maar de vraag is: “Wat denk je dat beter is: betalen per update of betalen per maand?”

    Hoef ik niet lang over na te denken: betalen per update natuurlijk! Dan kun je tenminste kiezen of je wilt updaten of niet..gebruik je de app wel vaak genoeg. Voor een app die ik af en toe ‘s een keertje gebruik, hoef ik écht geen abonnement en als dat dan niet kan, dan gebruik ik ‘m helemaal niet en verdienen ze er zéker niks aan.

  45. Sorry hoor maar bij maandelijks betalen ga ik echt afhaken, tegenwoordig wil elk bedrijf maandelijkse/jaarlijkse abbo

    Office,Adobe, Spotify en varianten, Netflix etc, en veel mensen sluiten toch af och is maar 10tje.
    Maar als je zo bekijkt betaal je ondertussen meerdere tientjes per maand, en bij elkaar een groot bedrag.

    Mijn gamepc draait nu nog office 365 had het voor 1 jaar, echter gebruik ik het alleen voor email soms.
    Als die afloopt en het niet meer werkt gaat het er van af, dan zet ik er wel Thunderbird op ofzo.

    Ja leuk dat je constant de nieuwste versie krijgt, maar voor de doorsnee gebruiker bijna niet nodig.
    Ook voor mij niet zelfs niet als Icter heb ik het niet nodig, je kan meerdere jaren met office/windows doen tot de ondersteuning afloopt.
    Ik betaal nu aan Netflix en Spotify heb ik ook weg gedaan (gebruik te weinig), ik betaal liever 1 keer iets meer dan elke maand hoge lasten(En als je dan niet veel gebruikt is het zonde).

    Vooral met apps de meeste zul je amper gebruiken, als je er dan maandelijks voor moet betalen gaat het er gewoon vanaf.

    edit:

    Trouwens misschien is dit wel een leuke poll, zouden wij maandelijks willen betalen voor apps ?.

  46. Lees hier toch een hoop berichten in de trant van “ik wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten”. Herkenbaar, maar niet altijd even eerlijk. Zoals in het artikel wordt aangekaart verwachten veel consumenten levenslange support voor een euro. Dat is gewoon niet rechtvaardig .

    Persoonlijk vind ik het eerlijk dat je betaald voor wat je krijgt, inclusief bug fixes voor die functies. Voor alle vernieuwingen moet je gewoonweg betalen. Dus zeker bij een major upgraden (1.0>2.0) moet je gewoon betalen.

    Juist voor bedrijven die regelmatig metenieuwe functies komen, zoals de design App ‘sketch’ vind ik een abonnementen model absoluut rechtvaardig. Wat die echter doet is een jaarlijks model waarbij je niet verplicht bent te upgraden.

    Just my 2 cents (pun intended)

  47. Slechte zaak om in het algemeen over abonnement constructie te praten voor apps. Bij de meeste, goedkope apps is dat onzin omdat ze een bepaalde tool, functie of spelletje bieden en verder helemaal niks. Abonnement is alleen van toepassing als je steeds nieuwe functies, content of informatie krijgt, zoals uitgebreid nieuws, video’s, muziek – of bijvoorbeeld informatie over files en flitspalen.

  48. @Rrick: of mailen 😉

  49. Hebben ze nog niet veel verdient al die tijd. Ze moeten het geld eerlijk delen met de ontwikkelaars in plaats een grote deel zelf op te eisen. Afzetters zijn het. Nog meer en meer.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.