Reacties voor: Pas op voor onverwachte roamingkosten op je iPad 3G

Bij een iPad 3G krijg je geen sms'je als waarschuwing dat je de grens overgaat. Daarom is het oppassen met roamingkosten.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 30 reacties

  1. Mijn iPad gaf in Frankrijk de hele tijd aan dat er geen data verbinding gemaakt kon worden. Ik gebruik een data abonnement van t-mobile wat ik ook met een dongle voor een notebook kan gebruiken.

  2. Data roaming staat zo te zien ook standaard uit…

  3. Dit is belachelijk. Binnen een jaar zal hier wel een oplossing voor komen, want volgens mij moet je gewaarschuwd worden als je buiten je abonnement gebied komt en duurder gaat internetten. Ik vermoed dat de Opta hier zich mee gaat bemoeien en de providers gaat verplichten.

  4. Het sms’jes is niet het probleem. Ik heb een iPad enwilde graag internetten maar omdat Ik niet kan sms en op de iPad werd ik na 50 euro afgesloten. Wat ik ook riep door de telefoon naar de klantenservice zij gingen de limiet er niet afhalen. Ik moest en zou een sms sturen. Dat is dus tot mijn ergernis niet gelukt. Strekking van het artikel klopt dus iig bij KPN niet. Die blokkeren gewoon na 50 euro.

  5. Zowel op de iPhone en iPad staat deze optie al standaard uit.

  6. Bij het aangaan van het abonnement hadden ze moeten vragen bij welke overschreiding het abonnement mag worden afgesloten. Nu sluiten ze af terwijl jij misschien wel op zakenreis bent en je geen laptop, maar alleen een Ipad bij je hebt. Jent dus geen zaken meer doen en kunt bij de provider een schadeclaim indienen. Indien je het hoog speeld en kunt aantonen dat je opdrachten hebt misgelopen doordat je niet op tijd hebt gereageerd, kan de provider behoorlijk diep in de portemonee graaien. Vraag maar na bij een advocaat of rechtsbijstandverzekering.

  7. Dit is dus iets wat opgelost moet worden… Misschien moet je iPad wel deze smsjes kunnen ontvangen…

  8. Je kunt wel degelijk sms’en verzenden en ontvangen met een sim kaart (3G) voor internet. De provider heeft dit geblokkeerd en kan uitzonderingen maken bij het overschreiden van datalimieten of buitengebieden. Technisch gezien is het zonder veel aanpassingen mogelijk. Komt er binnen een jaar, let op mijn woorden.

  9. Veerdienst, sms-je, man overboord…

    HUMOR!!!

    Scherp hoor Gonny om even voor elven…

  10. Kan wel geprogrammeerd worden met GPS coördinaten, zodra je de grens over gaat, je een berichtje krijgt.

  11. Als je de grens over gaat, ga je toch bij de eerst beste telefoon dienst een pre paid kaartje gaan kopen voor je ipad. Dat je aan lokaal tarief surft.

  12. Die data-limiet geldt alleen binnen de EU. Dus als je bijvoorbeeld in Canada zit, dan kun je voor hele nare verrassingen komen te staan als je er geen rekening mee houdt. Dan blijft het niet bij € 50,00.

  13. In het buitenland met een iPad en dan data verkeer moeten gebruiken? Als het zakelijk is, boeien, de baas betaald. Privé? Je hebt vakantie, laat dat internet dan gewoon even. Kan je dat niet, dan na thuiskomst gelijk een afspraakje maken met je huisarts voor een doorverwijzing ivm. Internet verslaving. 😉

    Ik had mijn iPad ook mee, voor de spelletjes die er op staan. Was vergeten mobiel verkeer uit te zetten. Geen nood, de data roaming optie voorkomt een verbinding met een provider anders dan de eigen.

  14. Een wifi verbinding van 80 uur gaat ook hard met de iPad, geloof dat de verbinding ook aan blijft als de iPad uit staat.(stand by dus) hier in Frankrijk noemen ze 80 uur een week onbeperkt internetten bleek later. Kosten 20 euri.

  15. @Joram Peters:
    De wet gaat boven een contract. Ook boven lopende contracten. (De wet is nog niet zo oud dus de meeste contracten zijn aangegaan voor de ingangsdatum van de wet).

    Aangezien het een wettelijke verplichting is, is het een nieuwe voorwaarden aan bestaande contracten (die je niet kan weigeren). In de wet is er geen verplichting opgenomen om de klant om een limiet te vragen. Wel om goedkeuring achteraf, mits die per sms (en alleen per sms) verstuurd wordt.

    De provider is wettelijk verplicht om de klant bij 50 euro overschreiding af te sluiten. De provider is alleen aansprakelijk als hij dat niet doet. Schades voortvloeiend uit het afsluiten zijn daarom niet verhaalbaar, want de klant heeft het niet goed geregeld

  16. @gj:

    Ik ga een contract aan met een provider voor mobiel internet. Kom ik boven mijn datalimieten dan moet ik bijbetalen. Als ik niet op hetbfeit gewezennwordt dat ik na 50 euro wordt afgesloten, dan is dit een belangrijk onderdeel van mijn beperkingen. Indien ik mijn internet zakelijk nodig heb ondervind ik hinder in mijn contract en wordt de afspraak datbik internet heb niet nagekomen.

    Dat kan wel in de voorwaarden staan, maar is de verkoper verplicht te noemen, omdat dit een heel belangrijk onderdeel is van het contract. Zal niet de eerste keer zijn dat de provider denk zomaar iets te kunnen doen, zonder vermelding. Tevens stellen ze mij niet in de gelegenheid omnde keuze te maken om verder te gaan boven een bepaald bedrag. Technisch is dat mogelijk. Ik zou zeggen gewoon dagvaarden als zoiets gebeurt. Zullen ze nog raar staan te kijken wat de uitspraak van een rechter is.

    Als ik naar Oostenrijk vertrek met mijn auto en ik kies er voor om door een pas te gaan, dan kost mij dat geld. Kies ik er voor op 10 maal door ee pas te gaan dan is dat mijn eigen keuze. Is mijn datalimieten dus bereikt, dan wil ik een melding om zelf te kiezen omm een dure rekening te krijgen als ik thuis kom.

  17. Ik heb voor mijn Ipad een data only abonnement bij T-Mobile. Schijnt dat na 400 MB data gebruikde snelheid drastisch omlaag gaat. Kan ik nu bij T-Mobile mijn “Bel” status opvragen zoals bij mijn Iphone abo?

  18. @Joram Peters:
    Als het een bedrijf betreft, dan wordt je verondersteld (door de wet) om het contract goed te kunnen beoordelen. Daar is dus wettelijks niets voor geregeld, en dus “ik moet erop gewezen worden” is niet van toepassing.

    Als het een privé abonnement betreft, dan is dat per wet geregeld en die wordt je geacht te kennen. Daar hoeft een provider je niet op te wijzen. Wat de gevolgen van de wet voor jou zijn is aan jou om te beoordelen en niet aan een provider.

  19. @gj:
    Zeg mij maar waar dat staat. Ik heb reeds twee rechtzaken achter de rug en beide gewonnen. Wat in de algemene voorwaarden staat wil niet zeggen dat dit altijd geldt. Een rechter kan een voorwaarden of een deel daarvan nietig verklaren als de rechter zaken uit die voorwaarden niet haalbaar vindt, onduidelijk vindt, of in strijd is met de grondwet. Je kunt dus zomaar niet alles in een voorwaarden zetten.

    Voorbeeld is dat ik afgesloten was omdat ik 600GB aan dataverkeer had gegenereed op mijn 32Mbps kabelverbinding. Volgens de provider fair use policy. Toch heb ik de rechtzaak gewonnen, omdat het onredelijk is dat ik de 32Mbps verbinding maar 1 uru per dag, 30 dagen lang 100 procent mag gebruiken en dan kom ik aan de 600GB. Dat is dus geen fair use policy volgens de rechter en heb de zaak gewonnen, terwijl het allemaal in de voorwaarden van de provider stond.

    Ik ben een zakelijke gebruiker en als ik 1000 euro aan internet wil hebben in het buitenland, dan is dat mijn eigen keuze, tenzij ik er op gewezen wordt en technisch gezien is dit heel makkelijk mogelijk. Als de provider dan zegt dat zij bang zijn de 1000 euro niet te kunnen innen, dan zal de rechter dit verwerpen, omdat zijn woorden zijn “dat is het risico van ondernemen en zal de provider zelf voor een risico vermindering moeten kiezen of een technische oplossing moeten kiezen”. Dit is overigens ook een uitspraak van een eerdere rechtzaak die ik gewonnen heb.

    Ik dien de wet te kennen, dat klopt, maar zeer belangrijke zaken of beperkingen bij het afsluiten van een contract mogen niet zomaar met kleine lettertjes in de voorwaarden gezet te worden, die moeten vernoemd worden. Rechter gaat er ook van uit dat een voorwaarden standaard is om in te dekken, maar daar mogen geen eigenschappen van abonnementen in staan die dan niet vernoemd worden.

  20. Dataroaming is een melkkoe van die telecommers. Ik wil niet graag de koe zijn van die gasten. Ik had in Italie 18MB gedownload, een NRC’tje op de iPad is al 6MB en ik stond al weer 180 euro in het rood bij KPN (me dunkt 60 euro voor het downloaden in de fijne NRC app op de iPad, dat kan toch niet!!!). Dat waren de eerste twee dagen van mijn vakantie.

    Op de derde dag kon ik naar een mobiele telefoonwinkel en heb een lokaal abbootje afgesloten. Mijn oplossing is simpel, ik had een Huawei E5 gekocht, een pre-paid kaartje bij Wind met unlimited internet en alle iPhones, iPad en iPads zitten op het internet op 1 lokaal abbo en de iPhones blijven bereikbaar op het eigen nummer! Ideaal gewoon!!!

    @Jeroen, ja we internetten lekker tijdens de vakantie en ga niet naar de huisarts. 😉

    Een goeie internetsite om van te voren een goed lokaal abbootje te kiezen is: prepaidgsm.net/

  21. Het wordt gewoon tijd dat ook hier de Opta en minister in grijpt, zoals ook bij de GSM is gedaan vorig jaar. Niet netjes vragen, gewoon afdwingen.

  22. Europeese commissie schijnt al bezig te zijn met het dataverkeer en dure abonnementen voor je Ipad. T.o.v. Het buitenland zijn ze hier schrewend duur. Het is goed dat we Neli Kroes hebben 🙂

  23. @Joram Peters:
    Ten eerste: een contract is geldig tenzij het tegen de wet in gaat. Een rechter zal dus inderdaad een ongeldige clausule in een contract verwerpen.
    Hetzelfde geldt als het onduidelijk is, of als het op de lijst met zwarte of grijze bepalingen staat (m.a.w. als het vastgesteld is, zwart, of verwacht wordt, grijs, dat een bepaling onredelijk is. In dat geval kan de rechter het verwerpen (of niet).

    Ten tweede: een consument heeft huurbescherming, een bedrijf niet. Een consument mag een koop op afstand binnen een paar dagen ontbinden, een bedrijf niet. Bij kopen van een (bedrijfs)pand kan je als ondernemer geen beroep doen op (verborgen) gebreken, wat een particulier wel kan.
    Ergo: een bedrijf heeft een grotere verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een contract, een particulier wordt door de wetgever in bescherming genomen.

    Ten derde: de 50 euro regels is een wet die per 1 maart 2010 is ingegaan. En waarin je een limiet mag opgeven. Per 1 juli j.l. moet de provider, tenzij anders overeengekomen, een limiet instellen van 50 euro.

    Als je niets bent overeengekomen is het dus gewoon een limiet van 50 euro. Het staat je vrij om zelf een andere limiet overeen te komen, maar je moet dat zelf regelen. De wet is dus duidelijk, tenzij je iets anders vooraf bent overeengekomen geldt de 50 euro.

    http://register.consilium.europa.eu/pdf/nl/08/st15/st15898.nl08.pdf

    En aangezien het een wettelijk voorgeschreven limiet is, waarbij de wetgever nadrukkelijk aangeeft dat de klant zelf de verplichting heeft om zijn afwijkende limiet zelf vooraf moet regelen heb je geen verhaalmogelijkheid. Ik zou daarom niet op de rechter vertrouwen dat hij die limiet als onredelijk bestempeld, of dat hij het onredelijk vindt dat jouw provider er niet om gevraagd heeft.

  24. €30,- per Mb: deze Maritiemtarieven zijn ronduit stuitend, bijna onethisch maar hoe dan ook een belediging voor je klant.

  25. Ik heb vorige week m’n iPad 45 minuten laten roamen om een hotelletje te zoeken in de UK. Bij terugkomst bleek mijn Vodafone account geblokkeerd omdat ik 180 euro aan roamingkosten had opgelopen in 45 minuten. Bizar. Beetje gegoogled, that’s it.
    Duur hotelletje achteraf…

  26. Gewoon een klacht in dienen bij de Opta. Niet dat het direct helpt, maar alle klachten bij elkaar zorgt er wel voor dat de overheid of Opta na verloop van tijd in gaat grijpen. Dat is vorig jaar ook al gebeurd met bellen binnen Europa, dan dwingt de Opta dat na verloop van tijd af bij alle providers.

  27. @gj:

    Ik heb hetgeen even voorgelegd bij mijn advocaat. Je hebt gelijk qua afsluiting, omdat het geschreven staat.

    Waar mijn advocaat het nog niet mee eens is, is dat die € 50,- een onderdeel is van een product (bijvoorbeeld ook de snelheid of datalimiet). Hierdoor is hij van mening dat dit niet in een voorwqaarden hoort te staan en wel degelijk verteld moet worden of gevraagd moet worden of dit verhoogd of verlaagd moet worden. Het is namelijk een variabel bedrag en dus gekoppeld aan het abonnement en dat hoort niet thuis in een voorwaarden.

    Dat het Europees geregeld is of beschreven staat wil nog niet zeggen dat het altijd zo is. Legio voorbeelden zijn er van wetswijzigingen die na juridische uitspraken van rechters alsnog gewijzigd worden, ook van overheidswegen uit. Er zal alleen een eerste rechtzaak moeten komen om zoiets voor elkaar te krijgen en dat kan inderdaad wat lang duren omdat zoiets een dure grap kan worden.

  28. Als je even een paar filmpjes bekijkt op YouTube dan leer je binnen 30 minuten hoe je op ALLE beveiligde WiFi netwerken kunt inbreken, ook de nieuwste versies, niet alleen WEP.

    Een van mijn buurmannen heeft WEP beveiliging en dat duurde nog geen minuut voordat ik binnen was. WPSKA is wat moeilijker en werkt alleen als er reeds iemand aan het internetten is, maar ook dan ben je binnen 3 minuten binnen.

    Als je dan op een hotel zit en je ontvangt een signaal van een huis of kroeg / dancing, dan is het de moeite om even 10 minuten te gaan zitten. Je kunt dan gratis internetten vanaf de hotelkamer.
    De WiFi’s van de hotels werken vaak op een andere manier via een betaalkaart, dat is niet de omzeilen, maar het signaal er naast wel.

  29. Weet iemand wat je moet doen als er onwaarschijnlijke hoge download is gemeten als je de beveiliging hebt afgezet.
    Begin augustus 1,5 dag in Polen geweest, komt T-mobile met 300 MB gemeten voor bijna 500 euro kosten.
    Thuis haal ik nog geen 100 MB per week.
    En niets anders gedaan als normaal.
    Beetje mailen en WeFarm en WeRule bijgehouden op Ipad 3G en Iphone 4.
    Een meetfout begint waarschijnlijk te worden

    Ik hoor het graag!

  30. Rechtbijstandverzekering of een goede advocaat inschakelen, anders wordt het dokken.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.