Reacties voor: Opinie: wachtrijen bij de Apple Store zijn echt niet meer van deze tijd

Apple moet stoppen met wachtrijen bij de Apple Stores. Het doet niets voor het imago van Apple als luxemerk en het is ook helemaal niet nodig, nu er een reserveringensysteem is.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 44 reacties

  1. Mensen, ik snap dat dit een controversieel onderwerp is. Wachtrijen ‘horen erbij’ vindt de een, wachtrijen staan vol met ‘geschifte mensen’ vindt de ander. Allemaal prima, iedereen z’n eigen ding.

    In mijn artikel spreek ik geen waardeoordeel uit over mensen die wel of niet in de wachtrij willen staan. Ik zeg alleen dat het vaak onnodig is, omdat er makkelijker manieren zijn. Als je wilt reageren, lees dan even het hele stuk in plaats van je eerste ingeving te spuien.

  2. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, maar ook ben ik van mening dat Apple wat beter aan supply management mag doen en gewoon eens moet zorgen dat ze voldoende voorraad hebben bij de lancering. Dan hoeft men namelijk niet meer in de rij te zitten en kan iedereen rustig online reserveren tot een dag van te voren. Zolang Apple dat niet op orde heeft zullen altijd wachtrijen en lange levertijden ontstaan.

  3. Wat die wachtrij betreft, kun je ook ‘s nachts in de rij gaan, ‘s ochtends je kaartje/Apple ID reservering aannemen en hem dan later die dag daadwerkelijk aanschaffen? Ik moet om 09:00 alweer naar mijn werk, dus om nou een hele nacht te wachten en uiteindelijk noodgedwongen te vertrekken voordat ik hem heb…

  4. Die wachtrij mag van mij best blijven (ik zal er zelf nooit in gaan staan, maar het herinnert nog een beetje aan vroeger toen het allemaal nog gezellig, kleinschalig en exciting was)

    Alleen Angela Ahrendtsz heeft zelf aangegeven dat ze ermee zouden stoppen.

    Dan moeten er wel voldoende exemplaren beschikbaar zijn, of als er schaarste is, ook transparantie komen over de de verdeling van die schaarste en dus de voorraadniveaus.

    En dat gebeurt dan weer niet !

    Kortom: het zal allemaal wel. Alleen moeten ze zelf misschien een keer bij Apple gaan nadenken wat ze willen. Het is nogal verwarrend zo, en volgens mij is chaos wat anders dan hype.

  5. Helemaal mee eens en ik vind het ook een beetje raar dat Apple dit jaar niet het Reserve & Pickup systeem hier in Nederland heeft toegepast. In vorige jaren werkte dat heel erg goed. Ik heb het twee jaar ook toegepast om een 6s-plus in Oberhausen te reserveren om ‘m op de vrijdag aan het eind van de dag op te halen. Resultaat, heel kleine rijen en optimale klantgerichtheid!

  6. Nou, dit klinkt heel stom..
    Maar ik was dus net voor de pre-order mijn pinpas kwijt, uit het niets, had ‘m de avond ervoor nog.

    Dus nu moet ik zelf toch echt voor die Apple Store gaan wachten…

  7. **** wat een confronterend foto van Den Haag hierboven zeg, wat was ik dik toen!
    (Ik ben halfverwege links in beeld te zien op een stoeltje, in het oranje Apple A’dam t’shirt [ja bij die opening was ik ook in 2012])

    Maar ik vind dat het erbij hoort, ik zal ook zeker bij de eerst volgende Store opening in Nederland zijn, waar die ook moge komen

  8. Het enige wat je hoeft te doen is om klokslag 9:01 uur klaar te zitten en een vroeg tijdslot voor afhalen te kiezen.

    En beschikken over een creditcard en geluk hebben dat jouw webpagina laad en en en…. kortom een lotterij, waar bij zitten voor de store meer zekerheid bied….

  9. Apple laat er wel mee zien dat ze veel meer een mode- en lifestylemerk dan een techmerk willen zijn

    Mode- en lifestyle merken hebben allemaal zeker een ding gemeen.., ze maken te dure commerciële troep. Mode- en lifestyle merken zijn totaal niet interessant en totaal niet duurzaam.

    Vandaar dat Apple een aantal jaren terug nog een interessant techmerk was. Nu is het een soort “Prada” inclusief de wegwerp seizoensproducten.

  10. Het werkte voor mij in Valencia voor de iPhone 8, reserveren en ophalen. Nu gekozen voor verzenden. Ook dat werkt prima. Morgen komt hij binnen. Alles loopt ( afkloppen ) goed via DHL…

  11. Origineel geplaatst door Lars
    “Het enige wat je hoeft te doen is om klokslag 9:01 uur klaar te zitten en een vroeg tijdslot voor afhalen te kiezen.”
    En beschikken over een creditcard en geluk hebben dat jouw webpagina laad en en en…. kortom een lotterij, waar bij zitten voor de store meer zekerheid bied….

    Zo laat Gonny het inderdaad wel erg makkelijk klinken. Ik zat ook klaar, ben handig met computers, probeerde via teamviewer vanaf een andere locatie ook te reserveren, maar helaas. Op het moment dat ik er doorheen was, was de wachttijd al 3 weken. Ik wil de X. En nu ik die beslissing heb gemaakt dan vind ik het ook leuk om dan deel uit te maken van de early adopters. Het slaat allemaal nergens op natuurlijk, voor zo’n toestel. Maar ik hoop dat ik dit jaar voor het eerst en voor het laatst in de rij hoef te staan.

    • @Rafael: Nee, ik zeg niet dat het makkelijk is. Ik zeg dat je geluk moet hebben, handig moet zijn, de juiste voorzorgsmaatregelen moet nemen, etc. Bij de iPhone X is de situatie misschien een beetje anders, maar bij de iPhone 7 en 8 was reserveren echt supersimpel. Via de website kun je met iDEAL betalen, dus een creditcard is ook geen vereiste (zoals Lars zegt).

      Het is niet zo dat je even met je vingers hoeft te knippen en dat er een butler met de iPhone op een presenteerblaadje bij je thuis komt, maar het online bestellen vind ik toch een heel wat kleinere moeite dan de ‘hel van Oberhausen’ van een paar jaar geleden. Maar net als bij alles in het leven: niet alles lukt, sommige mensen hebben pech, sommige mensen konden niet om 9:00 uur klaarzitten, anderen kunnen weer niet donderdagnacht bij de winkel zitten. Als het om eerste levensbehoeften zou gaan, zou ik dat erg vinden, maar in dit geval vind ik het relatief.

      @jero98: Dat is ook een goed punt. Het was bij de iPhone X bijvoorbeeld ook weer onduidelijk of je bij de pre-order meteen moest afrekenen of niet. De ene keer moet het wel, de andere keer niet. Het zou wel prettig zijn als Apple daarin wat consequenter was en ook wat transparanter over hoeveel voorraad er is.

  12. Ik vind het niet meer van de tijd puur omdat apple dit heeft besloten. Reserveringen hebben ze meer als winkelvoorraad voor de mensen in de rij en de eerste die lang heeft gewacht in de rij mag ook wavhten op de mensen die gereserveerd hebben. Kortom: apple vecht rijen tegen en dat is jammer.

  13. Ja de wachtrijen mogen van mij ook afgeschaft worden.

    En wat betreft een testtoestel, jammer dat de pannenkoeken van Bright wel een toestel krijgen en iCulture en bv. Tweakers.net niet.

  14. Velen zullen het voor de handel doen. Op marktplaats staan ze nu (X) al te koop voor 1.799,00.

  15. Wachtrij is zo 2007 . . . . afschaffen dus.

  16. Het criterium ‘van deze tijd’ is nietszeggend en al heel lang niet meer van deze tijd.

  17. Gonny, je zegt geen oordeel te hebben over de mensen die de eerste dag een nieuwe iPhone willen hebben maar je verhaal staat boordevol met oordelen. Misschien niet je bedoeling maar het staat er.

    • @Nick Seamore: Inderdaad, het staat vol met oordelen over de wachtrijen, niet over de mensen die erin staan.

      De enige persoon waar ik wat ‘kritiek’ op heb is de man die bij de iPhone 8 vooraan wilde staan en vervolgens verbaasd was dat hij aan het circus moest meedoen. Mensen zouden onderhand toch moeten weten hoe het eraan toegaat. Als je dat ongemakkelijke klappen en poseren niet wil, moet je iemand anders laten voorgaan.

  18. Wachtrij of niet, € 1320,00 voor een mobiele telefoon is sowieso geschift.

  19. Echt een waardeloos stuk opinie in mijn opinie. Staat vol van oordelen en ik vind het ook nog eens erg negatief geschreven. Een hele lap tekst om door te lezen terwijl je eigenlijk al je conclusie hebt getrokken in het begin. Ik dacht er komt gaandeweg nog een ommekeer in het verhaal, maar nee. Opinie artikel schrijven Okay, maar deze had je beter voorbij kunnen laten gaan. Zonder te oordelen over mensen (zoals jezelf zegt) denk ik dat je wel een groep early adaptors voor het hoofd stoot. En oh ja, ik heb ook gewoon via de  store besteld.

    • @Ad: Fair enough. Ik zal mijn reactie netjes houden.

      Het is lastig om een opiniestuk zodanig te schrijven dat iedereen het geweldig vindt en het ermee eens is. Dan is het ook geen opiniestuk meer. Zelf zou ik het jammer vinden als we als redactie alleen nog maar pro-Apple-stukken kunnen plaatsen. Daar zijn andere sites voor (zoals de Apple Newsroom). We krijgen van lezers juist vaak complimenten omdat we niet naïef-positief zijn, maar vaak een wat neutralere toon hebben.

      In ieder geval mijn excuses als ik iemand voor het hoofd heb gestoten en de indruk heb gewekt dat ik jullie wachtrij wil afpakken. Zoals ik al zei: het is controversieel.

  20. Voor de iPhone 5 heb ik in de wachtrij gestaan voor de Apple store Amsterdam. Van af 17:00 zat ik daar in de wachtrij.
    En weet je ik zou dat zo weer eens een keer doen!!!
    Niet omdat ik direct als eerste het toestel wil maar toch echt de sfeer en het een keer meegemaakt te hebben.
    Nee de gene met wie ik daar toen echt een gezellige nacht heb gehad heb ik geen contact meer mee maar echt alleen om de ervaring en de gezelligheid raad ik iedereen aan om een keer in de rij te gaan staan.
    Tot nu toe is de iPhone 5 ook de enige telefoon waar ik voor in de rij heb gestaan maar ik zal het nooit vergeten.
    Ik vind de handelaren die in de rij er tussen staan echt jammer maar om met de echte Apple liefhebbers daar te staan en de nacht door te brengen te praten over alles van Apple is toch echt mooi en moet dus als je het mij vraagt bewaard blijven.

  21. “Maar je zou wel gek zijn om een nacht door te halen (…) No judgement.”

    Tuurlijk niet, joh…

  22. @Gonny van der Zwaag: heb zelf in de rij bij iPhone 8 en applewatch gestaan met mijn zoontje. En ik moet zeggen dat het wel een klein beetje gevoel van nostalgie geeft, maar dan zonder het lange wachtrijen. Ik vind de afhaal slots perfect. Morgen in ieder geval tussen 8:00-8:30 mijn iphoneX ophalennen misschien toch nog wat vroeger aanwezig of toch even de sfeer te proeven.

  23. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    @Ad: Fair enough. Ik zal mijn reactie netjes houden.
    Het is lastig om een opiniestuk zodanig te schrijven dat iedereen het geweldig vindt en het ermee eens is. Dan is het ook geen opiniestuk meer. Zelf zou ik het jammer vinden als we als redactie alleen nog maar pro-Apple-stukken kunnen plaatsen. Daar zijn andere sites voor (zoals de Apple Newsroom). We krijgen van lezers juist vaak complimenten omdat we niet naïef-positief zijn, maar vaak een wat neutralere toon hebben.

    Helemaal mee eens. Deze site zou niet serieus te nemen zijn als alles pro-Apple was en nergens een kritiek geluid te vinden was. Gewoon schrijven wat je vindt, Gonny. Je onderbouwt je mening duidelijk en dus helemaal niks mis mee. En ik geef je gelijk, wachtrijen zijn naar mijn mening zelfs gevaarlijk. Wie zegt dat er morgenochtend niet een paar idioten met messen de boel even komen overvallen om de hoek van de Apple Store?

  24. Wachtijden voor levering gezakt tot 3-4 weken in de app nu? Mijne is gereserveerd voor morgennamiddag in Brussel 😁

  25. Ik vind het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat je het toestel makkelijk ook om 9:00 had kunnen reserveren. Ik ben op 3 devices bezig geweest en kwam er niet eerder door dan 9:09.
    Het is gewoon superirritant dat Apple het nog steeds nodig vindt om schaarste te creëren.
    De wachtrij is ook niet iets waar ik op zit te wachten maar ik ga het toch vannacht voor het eerst doen. Het zou voor apple pleiten als ze bonnetjes uitdelen zodat je zekerheid hebt dat je ook een iPhone x scoort. Wat ik extra zuur zou vinden is dat ik straks uren in de rij heb gestaan en alsnog geen iPhone heb.

  26. Nou ik vind dat Gonny best haar opinie mag laten doorschemeren en word een beetje moe van het verontwaardigde toontje als Pietje of Klaasje ergens aanstoot aan neemt.

    Als je in die rij gaat staan, met alle ontberingen van dien dan mag ik aannemen dat je dat doelgericht doet (of uit een nostalgie die ik best begrijp) en dan haal je normaal gesproken gewoon je schouders op over mensen die dat niet snappen (ook als die daar grappig over doen)

    De volgende dag staan die mensen zelf weer bij Albert Heijn in de rij – en dat is dan net zo sneu en gebeurt zelfs iedere dag !!

  27. Dit artikel slaat inderdaad nergens op! Apple zou gewoon voldoende iPhones moeten hebben, dan waren er ook geen wachtrijen geweest. Iedereen die in de rij gaat staan heeft wss ook geprobeerd om er een online te reserveren. Ik zat ook om 09:00 klaar, maar toen ik er eindelijk door was om 09:08 was de levertijd al 2/3 weken.

  28. Origineel geplaatst door T
    Dit artikel slaat inderdaad nergens op! Apple zou gewoon voldoende iPhones moeten hebben, dan waren er ook geen wachtrijen geweest. Iedereen die in de rij gaat staan heeft wss ook geprobeerd om er een online te reserveren. Ik zat ook om 09:00 klaar, maar toen ik er eindelijk door was om 09:08 was de levertijd al 2/3 weken.

    Tja. Maximum productiecapaciteit in China is zo’n 10 iPhones per seconde. Het aantal beschikbare vliegtuigen is ook niet oneindig. Genoeg iPhones voor iedereen in de eerste weken is een leuke fantasie maar niet echt uitvoerbaar.

  29. @Gonny van der Zwaag: Conny ga nou niet vertellen dat dit niet onderdeel is van hun marketing strategie.
    Bij iedere grote product update creëren ze schaarste

  30. @dennis Waarom zou je bewust (te) weinig toestellen willen produceren en daarmee schaarste creëeren. Daar is Apple niet bij gebaat. Het kost omzet, levert teleurgestelde klanten op en negatieve buzz. Het zou wel heel raar zijn dat dat je doel is van een iPhone lancering.

    Verder prima opinie artikel @Gonny, je mag het gelukkig ook niet met Apple eens zijn, ik vind het prettig om ook die visie te lezen op iCulture. Net als trouwens lezers in de comments het weer niet eens (mogen) zijn met jouw opinie. 🙂

  31. @niels geen idee waarom Apple dit doet maar je kan er toch niet omheen dat bij iedere grote product lancering er altijd schaarste is.
    Waarom lees ik dat nooit bij de lancering van de Samsung galaxy lijn ( die inmiddels ook wel een behoorlijke grote fanbase hebben)

  32. Chapeau voor dit artikel. Ga zo door en blijf kritisch.

    Ik lees liever zoiets als een artikel over een ringtone

  33. @Dennis: ik heb even een Google opdrachtje gedaan op Samsung Galaxy Shortage, en ook die hebben last om aan de initiële vraag te voldoen, ik denk dat daar wat minder aandacht voor is (daar Apple meestal onder een vergrootglas ligt). Het is gewoon lastig om een massa productie te starten, zeker als je wil dat een toestel niet voor aankondiging lekt. En mogelijk is deze iPhone X weer moeilijker te maken of heeft lastigere onderdelen, waardoor se Supply Chain ook nog niet perfect is. Hardware maken is gewoon een lastige job. Ik werk zelf bij een electronica concern die apparaten maakt en plotseling bijschakelen als de vraag nog veel hoger is als gedacht kost gewoon veel tijd, geld en moeite. Het is niet zoiets als een extra servertje bijplaatsen om een overload online op te lossen. Ook al toeleveranciers moeten dit aankunnen…

    Anyway, ik geloof niet in opzettelijke schaarste 🙂

  34. @Bastiaan: Waarom proberen mensen altijd het gedrag van anderen te veranderen zodat het beter past bij hun inzichten. Doe dat gewoon niet en besteed die tijd en energie aan jezelf. Wellicht valt daar nog wat eer te behalen. Ofwel, als mensen in de rij willen staan moeten ze dat vooral doen. Groet Jeen

  35. Was in amsterdam rond half tien vanmorgen, beste rij. Had reservering en was meteen aan de beurt. Hoeveel hadden ze nou op voorraad voor niet reserveringen ? Tegen mij zeiden dat ze het niet wisten, yeah right 😄

  36. Origineel geplaatst door Aeh
    Was in amsterdam rond half tien vanmorgen, beste rij. Had reservering en was meteen aan de beurt. Hoeveel hadden ze nou op voorraad voor niet reserveringen ? Tegen mij zeiden dat ze het niet wisten, yeah right 😄

    Ik stond dus in de rij en had er wel een. Ik vroeg waarom ze niet zeiden hoeveel ze er hadden. Medewerker verklaarde: Apple is een beursgenoteerd bedrijf, door te vertellen hoeveel iPhone X’en ze hebben kan men het succes daarvan afleiden en dus de beursgang voorspellen.
    Ze weten het dus wel, maar mogen het niet zeggen.

  37. Ik vind het een mooi stukje journalistiek Gonny, je geeft duidelijk aan dat het je om het principe gaat en niet om individuele keuzes van mensen hierin. Als je je dan toch (plaatsvervangend soms zelfs) ‘aangevallen’ voelt zegt dat weinig over de schrijver van dit opiniestuk. Niet mijn mening, een feit.. Of toch gewoon mijn mening? Zeg het maar jongens en meisjes…

  38. Beetje vreemd, ik kwam op de reservatiepagina waar ik de kleur en opslag kon kiezen. Aantal 1 en dan klikte ik op Apple Store Brussel. En ineens kwam ik terug op de thuispagina? Is dat nu de reservatie? Normaal moet je toch de tijd/het uur meekrijgen?

  39. Origineel geplaatst door Aeh
    Was in amsterdam rond half tien vanmorgen, beste rij. Had reservering en was meteen aan de beurt. Hoeveel hadden ze nou op voorraad voor niet reserveringen ? Tegen mij zeiden dat ze het niet wisten, yeah right 😄

    Origineel geplaatst door Jeffrey
    Ik stond dus in de rij en had er wel een. Ik vroeg waarom ze niet zeiden hoeveel ze er hadden. Medewerker verklaarde: Apple is een beursgenoteerd bedrijf, door te vertellen hoeveel iPhone X’en ze hebben kan men het succes daarvan afleiden en dus de beursgang voorspellen.

    Ze weten het dus wel, maar mogen het niet zeggen.

    Maar hoeveel hadden uit de rij ongeveer een iphone en zijn er veel teleurgesteld ?

  40. Wat een negatief artikel zeg. Dat moet iedereen toch lekker zelf weten. Ik heb mijn iphone 8 plus ook op de dag van de lancering gekocht. Deze had ik ook gereserveerd bij Amac. Ging erg rustig. Ik hoef ook niet zo nodig tussen al die drukte makers te staan bij een Apple store. Maar ja, ieder zijn ding toch, als je daar je lol uit haalt.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.