Reacties voor: Opinie: Waarom Apple miljoenen iCloud-accounts zou moeten resetten (maar dat waarschijnlijk niet doet)

Apple zou de wachtwoorden van slecht beveiligde iCloud-accounts moeten resetten, om in één klap van alle problemen met gelekte accountgegevens af te zijn.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 30 reacties

  1. Optie een en twee zijn geen optie.. toegeven aan chantage.. nooit, niks doen…echt fout

    Maar of optie 3 de enige optie is, dat betwijfel ik ook..

  2. Daarom gebruik ik al sinds dag 1 (dat het beschikbaar kwam) 2-factor. Tegenwoordig gebruik ik overal 2-factor, zelfs bij mijn google diensten.

  3. Ik betwijfel dat de impact bij het niet betalen echt heel groot zal zijn. Als deze groep de gegevens over jaren heeft verzameld, is er bij het gros niets aan de hand. Apple forceert je toch om de zoveel tijd je wachtwoord te veranderen, dus de meeste wachtwoorden die zij hebben zijn verouderd, en als je nog geen tweestapsverificatie hebt geactiveerd dan ben je echt zelf debet eraan dat je slachtoffer kan worden. Los van het feit dat er mensen zijn die verschillende wachtwoorden een gedoe vinden. Je hebt notabele Keychain om je te helpen “onthouden” en als je dat niet vertrouwd dan heb je altijd nog Last Pass om je te helpen.

  4. Ze hebben 250-600 miljoen accounts?
    Ze bedreigen Apple?
    Ze eisen $ 150.000?

    Lijkt mij een schijntje. Zit gewoon een student achter ofzo. Sowieso nooit toegeven aan chantage.

    Apple moet zelf maatregelen nemen!

  5. Waarom een probleem willen oplossen dat geen probleem is?

  6. “Om te ‘bewijzen’ dat ze niet zitten te bluffen gaven de hackers een lijst met inloggegevens van 54 Britse accounts aan ZDNet. Zij konden van 10 accounts vaststellen dat het wachtwoord klopt.”

    Dit lijkt me niet een echt bewijs. Hoe gemakkelijk kun je zelf 10 accounts aanmaken! De overige 44 accounts hoef je niet eens aangemaakt te hebben want die werken dan zogenaamd niet (omdat ze niet bestaan). In dat geval is $150k snel verdiend!

    Als er echt ‘miljoenen accounts’ gehackt zouden zijn, zou het losgeld gemakkelijk een 100-voud kunnen zijn. Het lijkt nu vrij amateuristisch allemaal.

  7. @Kijkwijzer: Ik lees $150.000 bitcoin in het artikel, ik ga er van uit dat dat 150k bitcoins zijn, in dat geval 150 miljoen dollar. Het zou een interpretatiefout kunnen zijn, maar dat lijkt me wel een stuk logischer voor zo’n enorme hoeveelheid accounts.

  8. Zou zelf de optie gebruiken van:
    100 zogenaamde accounts met password aanleveren om te zien of ze bluffen. Dan pas daarop een reactie wat te doen.

    Nu is het koffiedik kijken.

  9. Buiten deze complete problematiek vraag ik me af waarom het bij diensten als iCloud maar ook Social media accounts niet standaard de regel is dat je eens per bijvoorbeeld 6 maanden je wachtwoord moet wijzigen. Levert frustratie op bij gebruikers, maar iedereen die maar een beetje om zijn privacy geeft zou hier voorstander van moeten zijn.

  10. Ik heb volgens mij 2f nooit ingeschakeld voor de icloud, want ik gebruik die niet (of in elk geval zo minimaal mogelijk; Apple pushed het heel erg en gebruikt het voor alles).
    Hoe dan ook, ik log zojuist in en krijg meteen een popup op mijn scherm of ik inloggen wil toestaan. Plus een code die ik moet invoeren. Plus een melding op mijn iphone.
    Is dit de 2f waar over wordt gesproken ? Heb ik dat dan toch zelf aangezet ? In elk geval voel ik me nu een stuk veiliger 😉

  11. Gewoon die flapdrollen opsporen en de bak in gooien voor chantage!!

  12. Origineel geplaatst door Carsten
    Apple forceert je toch om de zoveel tijd je wachtwoord te veranderen.

    niet dus. je kan rustig jaaaaaaren lang hetzelfde zwakke wachtwoord houden.

  13. @Gijs: Ja, dat is de 2fa

  14. Apple moet de wachtwoorden resetten en de hackers opsporen.

  15. @iDennis: Iedereen die een beetje om zijn privacy geeft kan beter niet actief zijn op sociale media 😉

    En meer serieus: de meeste mensen hebben geen idee wat privacy is, wat het betekent, waarom het belangrijk is, etc. Privacy = gedoe. Hoort in het vakje pensioenen en verzekeringen. Het moet blijkbaar, maar liefst zo weinig mogelijk mee te maken hebben.

    @Thijs: Bedankt !

  16. Amateur opinie is dit.
    Je gaat niet mee in blackmail.

    Apple kan ook een email met uitleg sturen. Aangeven dat er geen serieuze breach lijkt te zijn maar van de moeite gebruik maakt om gebruikers het wachtwoord te laten wijzigen en 2fa aan te zetten.

    Enne, je weet dat “En die ook: wachtwoorden hergebruiken voor meerdere ddiensten”. beetje lastig voor Apple om te controleren hé?!

  17. Ik denk optie 4, waar zodra accounts verwijderd gaan worden (na die deadline) de “verwijdering” omkeerbaar is. Of is dit alsnog stiekem optie 2?

  18. Origineel geplaatst door Cloverfield
    Amateur opinie is dit.
    Je gaat niet mee in blackmail.

    Gelukkig adviseer ik dat ook niet.
    Wel leuk dat je meedenkt over oplossingen.

    Apple kan ook een email met uitleg sturen. Aangeven dat er geen serieuze breach lijkt te zijn maar van de moeite gebruik maakt om gebruikers het wachtwoord te laten wijzigen en 2fa aan te zetten.

    Dat kan, maar meer dan de helft leest dat niet of doet er niets mee. Als ik een mailtje krijg dat ik eens over mijn verzekeringen moet nadenken, knik ik ook instemmend en vergeet het daarna weer. Afdwingen is effectiever.

    Overigens verplicht Apple je niet om elk halfjaar het wachtwoord te wijzigen, zoals iemand hierboven onterecht beweerde.

  19. Ik heb meerdere accounts, waaronder eentje met een zwak wachtwoord. Als ik daarmee inlog op icloud moet ik opnieuw twee veiligheidsvragen beantwoorden (naam van je moeder, en zo). Vervolgens moet ik een nieuw en sterk(er) wachtwoord aanmaken.

    En zoals ik al eerder zei, heb ik ooit eerder onbewust 2fa aangezet voor andere accounts.

    Dus eigenlijk ben ik best goed beschermd.

    Ik kan me heel goed voorstellen dat Apple een afwachtende houding aanneemt…

  20. Je doet toch ook de deur op slot thuis? Als een vervelend vriendje een sleutel heeft, verander je wellicht zelfs het slot?
    Waarom zijn mensen dan zo laks met hun virtuele “deuren”? En nog erger, leggen ze de verantwoordelijkheid daarvoor bij iemand anders.
    Het lijkt me je eigen verantwoordelijkheid.

  21. Voor een ‘onzin’ verhaal krijgt deze groep behoorlijk wat aandacht.

  22. Origineel geplaatst door Jules
    Optie een en twee zijn geen optie.

    Afwachten lijkt me toch wel een optie. Als maar 10 wachtwoorden van de beschikbaar gestelde set werken, krijg je toch wel een beetje de indruk dat ze vooral zitten te bluffen.

  23. Ze moeten het lekker noet doen. Zo laten zo als het is.

  24. Origineel geplaatst door Carsten
    Apple forceert je toch om de zoveel tijd je wachtwoord te veranderen

    Bij mijn weten is dat niet zo. Ik vraag het even aan een Genius in Haarlem, daar zit ik nu.

    Genius zegt nee, Apple verplicht je niet om om de zoveel tijd je wachtwoord te veranderen.

  25. Als je miljoenen accounts reset, voornamelijk mensen die het al niet goed voor elkaar hadden, kun je ervan uitgaan dat er een enorme hoeveelheid support verzoeken binnen gaan komen. Dat is dan werk en kosten voor Apple. Zullen ze ook niet op zitten te wachten. Uiteindelijk is de gebruiker zelf verantwoordelijk.

  26. Ach joh, dat is grote onzin. Die Alibaba en zijn 40 rovers zijn de boel flink aan het flessen. Stelletje sukkels!

  27. Wat ik bizar vind is dat ik op de telefoons van mijn minderjarige kinderen geen two-factor kan instellen. Navraag bij apple support leverde dit antwoord op

    Two-factor authentication is only available for accounts with an age over 13. If the accounts are set up for children under 13 two-factor authentication is not available and this may be where you’re not seeing the option to enable it.

    Snap ik echt geen reet van.

  28. “54 Britse Accounts waarvan er 10 klopte”
    Dan zou ik dat groepje van 10 maar ns goed onder de loep nemen
    Kan maar zo een ‘clubje’ zijn die uit is op geld….
    Speel het (potentiële) slachtoffer terwijl je feitelijk de boef zelf bent.

  29. Niemand neemt zo’n hackersgroep serieus. Zitten vast een paar scholieren achter. Zelfs een kleine crimineel zou een beter verhaal verzinnen. Niet in strappen.
    Wél af en toe je wachtwoord vernieuwen!

  30. Origineel geplaatst door Eva
    Je doet toch ook de deur op slot thuis? Als een vervelend vriendje een sleutel heeft, verander je wellicht zelfs het slot?
    Waarom zijn mensen dan zo laks met hun virtuele “deuren”? En nog erger, leggen ze de verantwoordelijkheid daarvoor bij iemand anders.
    Het lijkt me je eigen verantwoordelijkheid.

    Waarom denk je dan dat momenteel die super-irritante reclamecampagne (“Hallo … ik blijf ’t toch zeggen hoor”) wordt gevoerd? Verbazingwekkend veel mensen doen dat dus óók niet, de deur op slot draaien 🤔

    En risico’s en gevolgen in de digitale wereld zijn, zo lang het goed gaat, nog veel onzichtbaarder en ongrijpbaarder. Dus hanteren nog meer mensen daarin de logica achter dat gezegde van het verdronken kalf…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.