Reacties voor: Opinie: Waarom Apple het beter deed dan de analisten voorspelden

Alle doemverhalen die je over de iPhone X hebt gelezen in je lokale dagblad, blijken onwaar. De iPhone X is het populairste toestel van Apple en alle paniekverhalen van analisten bleken grotendeels uit de lucht gegrepen. Hoe kan het toch dat analisten er steeds zo naast zitten? En waarom blijven mensen toch gefascineerd door die verhalen?

Reacties: 24 reacties

  1. Al deze problematiek interesseert nauwelijks iemand.
    Het is en was nog altijd het grootste bedrijf en bedient nog altijd dezelfde massamarkt.
    Daardoor voert het ongeveer 15% van de mogelijke innovatie werkelijk uit – de rest van de patenten zijn of te ambitieus of verstoren teveel de status quo en worden gewoon in de ijskast gelegd.
    Op computer gebied trekt zich langzaam terug, want dat vindt het niet meer interessant.
    Klanten weten het nu wel, en de magie is er al lang uit. Beleggers verdienen hier en daar wat procenten, meer door deze marktmanipulatie want het werkelijke van rendement is nou niet al te geweldig tov. echte pioniers in het bedrijfsleven.

  2. Het enige product dat de laatste paar jaar écht verrassend was, vind ik de AirPods, verrassend innovatief en prima geluid voor een prijs die zelfs lager is dan bij de meeste concurrenten. Maar verder is het wachten op belangrijke stappen vooruit voor de Apple Watch én een aandachttrekkend nieuw product. De HomePod trekt niet geweldig de aandacht. Op een fraaie Apple Smart TV durf zélfs ik niet meer te hopen, daarom toch maar een 65” Sony 4K tv gekocht, die prima bevalt. Enige Android apparaat in huis, jawel (dat ik dit nog moet beleven..) maar verder uitstekend. Via een app kan ik direct vanaf mijn iPhone muziek en video’s er naartoe streamen. Alleen (nog) geen Apple Music.

  3. …compliment. Een uitstekend louterend opinie stuk!

  4. Origineel geplaatst door Jesse
    de magie is er al lang uit

    Kun je voorbeelden geven van bedrijven die wel magie uitstralen? Ik heb zitten denken aan Disney (nah, commerciële troep), Samsung (neuh, functionele troep) en merken waar mensen passievol over praten (Moleskine, Dyson) maar het lukt me niet echt om er eentje te bedenken waarbij magie cruciaal is voor het voortbestaan. Ik heb het idee dat ‘magie’ te pas en te onpas wordt gebruikt om een vaag soort onbehagen onder woorden te brengen.

  5. Ja, echt een goed artikel, duidelijk en pertinent de waarheid.

  6. Wat veel mensen ook vergeten… er zit een (relatief korte) levenscyclus in zo’n product als een iPhone. De maanden voor de intro start Apple al met de productie. De productie wordt flink opgevoerd zodat na de intro iedereen een iPhone kan kopen. De productie wordt verder opgevoerd om de afname te kunnen dekken en de drukke maanden (november en december) te kunnen leveren. Nog een piek in januari en daarna bouwt het al weer af. Vervolgens komt het nieuwe model al weer.

    Het is dus niet meer dan normaal dat in de loop van het jaar de aantallen fluctueren. Maar analisten grijpen dit soort dingen aan om er ‘fake nieuws’ van te maken. Binnenkort verboden 🙂

  7. Apple heeft gisteren prima cijfers laten zien en alle criticasters de mond gesnoerd. Maar ja, dat levert geen clickbaits op. En dat is m.i. gewoon de kift… 😉

  8. @Gonny van der Zwaag: Nou, Amazon bijvoorbeeld.
    Komt uit het niets met een veel betere spraakassistent. Reageert veel sneller dan Apple op de behoefte aan een muziekdoos. Is echt veel alerter dan anderen als het gaat om nieuwe produkten en produktcategoriën, vernieuwde distributiepatronen via drones, meervoudige relaties tussen bestellingen om logistieke stromen te optimaliseren. Echte (disruptieve) vernieuwingen die complete bedrijfskolommen vervangen.

    Google Wifi komt uit het niets met een complete routerfamilie, fris en super gebruiksvriendelijk te installeren (OK, de privacy bezwaren zijn bekend)

    Bij Apple hebben we dan de iPhone X met best wat vernieuwingen die dan weer absurd veel extra kosten (volstrekt onnodig, alleen maar om alle peperdure hobbies en onroerend goedprojecten van te betalen – de rest van het geld wordt gewoonweg opgepot)
    Voor een fractie van dit alles hadden ze een goed lopende computerindustrie kunnen opbouwen met courante modellen, betere netwerken en serieuze beheerssystemen voor de zakelijke markt.
    En als ze dat niet willen, stop er dan ook helemaal mee en verkoop het desnoods aan Michael Dell of Asus die er echt wel raad mee weten inplaats het een zachte dood te laten sterven.
    Meer nee hoor, ik eindig hier met een Brother printer, een Linksys router, een Yokohigijma (of weetikveel) scherm en driemaal raden wat er gaat gebeuren als er geen Macbook met fatsoenlijk toetsenbord meer is…
    Als je zo met je merk (en de nagedachtenis van Steve Jobs) omgaat snap je gewoon de betekenis van je eigen bedrijf niet meer en ben je het leiderschap m.i. niet waard.

  9. @Jesse: Waarom gebruik je überhaupt nog Apple?
    Als het dan zo slecht geregeld is allemaal neem je toch alles van ander merk.

  10. Origineel geplaatst door Jesse
    De magie is er al lang uit

    Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    Kun je voorbeelden geven van bedrijven die wel magie uitstralen? Ik heb zitten denken aan Disney (nah, commerciële troep), Samsung (neuh, functionele troep) en merken waar mensen passievol over praten (Moleskine, Dyson) maar het lukt me niet echt om er eentje te bedenken waarbij magie cruciaal is voor het voortbestaan. Ik heb het idee dat ‘magie’ te pas en te onpas wordt gebruikt om een vaag soort onbehagen onder woorden te brengen.

    Toverland?

  11. @Dick de wit: Zo magisch vind ik Toverland ook niet.. de Efteling daarentegen wel.

  12. Origineel geplaatst door Gertje
    @Jesse: Waarom gebruik je überhaupt nog Apple?

    Als het dan zo slecht geregeld is allemaal neem je toch alles van ander merk.

    Zeker, zie bovenstaand stappenplan.

  13. Origineel geplaatst door Jesse
    de magie is er al lang uit

    Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag

    Kun je voorbeelden geven van bedrijven die wel magie uitstralen? Ik heb zitten denken aan Disney (nah, commerciële troep), Samsung (neuh, functionele troep) en merken waar mensen passievol over praten (Moleskine, Dyson) maar het lukt me niet echt om er eentje te bedenken waarbij magie cruciaal is voor het voortbestaan. Ik heb het idee dat ‘magie’ te pas en te onpas wordt gebruikt om een vaag soort onbehagen onder woorden te brengen.

    Tesla, Space X 🙂

  14. @Jesse: Je zegt dat wel zo leuk dat andere bedrijven het zo goed doen, maar vergelijk het ook eens over de hele linie. Zijn die andere bedrijven dan ook nog zo geweldig? Je kunt niet overal in toppen en ik denk dat Apple zich met vrijwel alles vrij hoog aan de ladder begeeft of zelfs hoger en over de gehele linie genomen zeker nog steeds een van de beste bedrijven is. Maar ach, er moet altijd wat te zeuren zijn hè?

    Ik vind het artikel erg goed!

  15. Ik ben het deels met Jesse eens, vanuit een iets andere invalshoek.
    Apple is z’n focus gaan leggen op consumenten electronica en serieuze markt is verder gaan kijken. Veel media bedrijven in de film, motion graphics en muziek industrie zijn van Apple naar PC gegaan.
    Final Cut Pro en Logic zijn hobby producten geworden en de Mac Pro ligt al jaren te verstoffen.
    Oh ja, in 2019 komt er een nieuwe en ”it will be great”, aldus Cook.
    Mooi, maar te laat.

  16. @Coen: Ik ben dus gedwongen van Apple naar anderen overgestapt, omdat ze die spullen gewoon niet meer leveren – of het is 5 jaar oud.
    Als dat dan gezeur is, vertel mij dan waar ik mijn monitor, printer, TimeMachine NAS, router wel moet kopen als Apple ze niet meer maakt.
    En als je dat niet kan ben je net zo briljant als Tim Cook – want die kan het nl. ook niet.

  17. @Jesse: Goed punt over Amazon. Netflix past ook in het rijtje wat mij betreft qua innovatie en uitvoering (dat laatste wordt door veel mensen vergeten). Microsoft past qua uitvoering niet in het rijtje. Ze proberen van alles maar het “net niet” gehalte van dat bedrijf is nog steeds enorm aanwezig.

    Google wifi vind ik dan weer een slecht voorbeeld. Het is voortborduren op wat andere bedrijven al jaren lang deden.

    Ik betwijfel of het zo slecht en ongewenst is nu Apple bepaalde apparaten zoals routers en schermen niet meer maakt… vooral qua schermen vond ik de “cinema displays” echt tegenvallen ten opzichte van de concurrentie. Apple’s succesformule was altijd een sterke focus op een beperkt aantal producten.

    Maar blijkbaar verkoopt Apple goed en maken ze winst. Of ze ook echt nog even veel daadkracht hebben en innovatie blijft, ondanks de goede cijfers, nog maar zeer de vraag wat mij betreft.

  18. En ondertussen krijgen die analisten genoeg aandacht etc. Waar het echt om draait denk ik. Aandelen laten zakken, kopen en dan komt Apple met goede cijfers en zijn een aantal mensen weer wat rijker omdat het aandeel na het goede nieuws weer omhoog gaat. Thats it.

  19. @Erik-jan: Uiteraard kan je het minder erg vinden dat routers en monitors gestopt worden omdat ze niet meer courant zijn. Dat is ook precies waarop Apple aanstuurt met hun verslof-strategie. Mac Pro, Final Cut, iWork, Mac Mini – ook al niet courant meer – dus daar mis je niet zoveel aan (…?)

    Als je ziet wat er zo over een tijdpad van 10 jaar verdwenen is (ook al gaat dat de gem. tijdhorizon hier wellicht te boven) is dat doodzonde.

    Het Google voortbeeld is niet om te vertellen hoe origineel Google is, maar hoe simpel en snel je zonder distributienetwerk of enorme technische ontwikkelafdelingen een zeer gebruiksvriendelijke router kan lanceren.

    Dat moet voor een bedrijf als Apple met echt veel meer techneuten een fluitje van een cent zijn (of zijn geweest, kijk eens naar het gestuntel met het Airpower oplaadmatje…)

    Kijk je een keer door alle borstklopperij en PR heen, dan presteren ze voor een bedrijf van deze omvang echt vrij mager.
    Los van iPhone/iPad dan

  20. Wat niet genoemd wordt is gewoon botte manipulatie. Extreem winstgevend om te handelen in zo’n liquide aandeel terwijl je enige controle over de newsflow hebt. Er worden ook hordes freelancers betaalt om negatieve artikelen te schrijven over Apple op Forbes, Business Insider, zelfs de Wall Street Journal en vele andere. Zie hier voor een columnist gespecialiseerd in het fileren van deze fake-stukken.

    Elk voorjaar komt er weer een alarm over de supply chain vanuit asia.nikkei.com en elke keer weer duikt de koers dan naar beneden totdat Apple’s cijfers anders uitwijzen.

    Je kunt er vanuit gaan, als ergens heel veel geld mee te verdienen is en de pakkans is klein, dan gebeurt het. Gegarandeerd. Er is zelfs een naam voor: the Apple Slingshot: probeer de koers maximaal naar beneden te krijgen, stap in en laat de koers opveren. Ad Libitum.

    Dart de koers vandaag zo’n sprong omhoog maakt ligt aan het aangekondigde inkoop-programma van 100 miljard. Een immens groot bedrag. Short zitten is dan zelfmoord, de strategie is nu om Apple de aandelen niet te goedkoop in handen te laten krijgen.

  21. @bm: Helemaal gelijk. Gaat (met alle mooiweerpraterij en slechtweerpraterij) over geschuif met miljarden en dus voor ons als klanten nergens meer over

  22. @Jesse: dankjewel! Je voldoet exact aan het profiel van nay sayers waar Gonny het over heeft in het artikel en daarmee bevestig je de accuraatheid van het artikel.

  23. @Jesse: Ik kan me best wel een beetje voorstellen dat mensen teleurgesteld zijn als bedrijven bepaalde (voor hun gevoel?) succesvolle producten uit het assortiment halen. Ik baalde ook dat AH hun smeerbare roomboter eruit hebben gehaald. Maar daaropvolgend ga ik niet zeggen dat AH waardeloos is en ondermaats presteert.

    Waarschijnlijk hebben zij de verkopen van die roomboter zien dalen en gedacht ‘die eruit en de Cornet speciaal bier erin’.
    Mag jij raden wat ik toch afgelopen weekend heb gekocht.

    Zo’n hoge omzet EN gigantische winst – maar dan zeggen dat ze ‘vrij mager presteren’….? Nee, daarvoor is jouw pleidooi dan te mager…..

  24. @bm: bedankt voor je link naar de Macalope. Heerlijke, rake satire.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.