Reacties voor: Opinie: waarom de kwaliteit van apps steeds slechter wordt

De kwaliteit van apps gaat achteruit. Het loont steeds minder om tijd te steken in het ontwikkelen van kwaliteitsapps, die nauwelijks geld opleveren.

Reacties: 32 reacties

  1. Zorg dat je apps maakt waar mensen wél bereid voor zijn te betalen. Dat mensen steeds minder willen betalen voor apps is omdat de apps steeds slechter worden… Het is makkelijk om het om te draaien en de schuld bij een ander te leggen maar de gebruikers van apps proberen hun geld er immers niet mee te verdienen. Daarom ligt de verantwoordelijkheid ook niet bij hen imho.

    • @johandederde: Zo kun je er ook tegenaan kijken. Typisch kip-of-ei-probleem.

      Als jouw theorie klopt, zouden apps die met veel liefde en toewijding zijn gemaakt en kwalitatief goed in elkaar steken, nog steeds goed verkopen.
      Maar dat doen ze niet.

  2. Tja, ook een beetje hoe de markt werkt. Als je niet onderscheidend genoeg bent/ genoeg toegevoegde waarde hebt voor de consument, dan red je het niet.

    Als men er niet bereid is voor te betalen kan je ook de conclusie dus trekken dat het geen toegevoegde waarde had voor de consument anders was hij wel bereid geweest ervoor te betalen.

    Als er een ‘gat in de markt’ is voor bepaalde kwalitatieve apps dan zal een bedrijf dat wel kapitaal heeft er vanzelf een keer induiken zou je zeggen.

  3. Tja, ik heb een paar ‘bekende’ apps die wereldwijd veel media – aandacht hebben (CBS, BBC, maar ook deze site en NL kranten) gekregen. Mijn Dark Sky Meter app houd ik op $5,–. Ik kan daar absoluut niet van leven, maar omdat het een originele en technisch vrij complexe app is (meten van lichtvervuiling) krijg ik opdrachten van binnen- en buitenlandse organisaties. Dus daardoor kan ik als app-ontwikkelaar indirect toch profiteren van een app. Van mijn kant een pleidooi om juist kwalitatief goede (en originele) apps te maken. Want wat je zelf in de store zet, is je visitekaartje voor mogelijke klanten.

  4. Ik ben toch wel benieuwd waarom er kennelijk grote appfactories zijn die wel in staat zijn om geld te verdienen aan goede apps. Als zij diezelfde ontwikkelaars in dienst nemen om voor hen te ontwikkelen is er dus wel een markt voor dergelijke apps. Waarom kan een klein team die dan niet maken en er net zoveel aan verdienen? Wellicht heeft het meer te maken met marketing? Of worden al die kleine goede apps juist opgekocht door die grote appfactories?

  5. Ik proef heel sterk dat veel app gebruikers niet weten wat het is om een applicatie te maken. En dat de verwachting te hoog is tov wat een ontwikkelaar kan leveren. Er zijn zeker 1.000 apps die geniaal zijn maar jij nog nooit gespeeld of gebruikt hebt. Helaas.

    Origineel geplaatst door johandederde
    Zorg dat je apps maakt waar mensen wél bereid voor zijn te betalen.

    Ik ben het helemaal eens dat er ook een hele hoop zooi is, maar als jij app ontwikkelaar van een app zoals Monument Valley amper een paar euro kan vragen en men dat al te veel vindt ligt het probleem echt niet bij de kwaliteit van de app lijkt me.

    De gebruiker is zoals altijd in control, dat blijkt wel weer.
    Maar wat een gebruiker maar niet wil begrijpen is dat als het de ontwikkelaar niet goed gaat de gebruiker ook geen nieuwe apps meer krijgt.
    Maar wel meteen gaan piepen als een update naar iOS7 te lang duurt, want dat hoort gewoon.
    Als een gebruiker 5 euro voor een app over heeft weet ik zeker dat er andere apps in de store zullen komen.

    @Reem: Voor ontwikkelaars die echt serieus met ontwikkelen bezig zijn is het steeds moeilijker om een boterham te verdienen hieraan.

    Dat heeft m.i niks te maken met.

    “Tja, ook een beetje hoe de markt werkt. Als je niet onderscheidend genoeg bent/ genoeg toegevoegde waarde hebt voor de consument, dan red je het niet.”

    Je hebt wel gelijk, je moet ook onderscheidend zijn, maar wat juist het probleem is, is dat ALS je onderscheidend bent het nog steeds geen zin heeft. Zoals ook uit artikel blijkt.

    Kijk eens naar de rankings op dit moment in alle categorieën. Het is allemaal meer van hetzelfde. Welke is nu echt onderscheidend.

    “Als er een ‘gat in de markt’ is voor bepaalde kwalitatieve apps dan zal een bedrijf dat wel kapitaal heeft er vanzelf een keer induiken zou je zeggen.”
    Geloof me dat er enorm veel bedrijven aan apps werken die geld hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat het een succesvolle app is. Er duiken er op dit moment genoeg in het diepe. Maar de statistieken zijn bedroevend.

  6. Ik heb bewust een ipad gekocht vanwege de kwaliteit van de betaalde apps. En ik heb er behoorlijk wat van gekocht. Zelfs afgelopen maand nog met de release van IMPC PRO merk ik dit effect binnen de muziek afdeling dan ook nog niet. Ik denk wel dat sommige apps te duur zijn. 15 euro is wel veel, zeker omdat vrijwel alle software tenminste twee keer per jaar in de aanbieding gaat. Ik begrijp ook niet zo goed waarom je met het programmeren perse je brood moet verdienen? Muzikanten als ik produceren allerlei songs, waar hopelijk een keer een hitje tussen zit, maar meestal niet. Geeft ook niet, want je kunt toch ook lol hebben in het produceren van een song of een app?
    Ik denk wel dat er veel meer kaf is dan koren in de appstore en dat het veel overzichtelijker kan. Maar voor originele mooi uitgewerkte apps zal er altijd een markt zijn.

  7. Ik heb het idee dat iOS-apps steeds meer op Android-apps beginnen te lijken; veel gratis óf tegen een lage prijs met reclame (die je soms niet eens tegen een eenmalig bedrag weg kunt laten halen), slechte kwaliteit van de app, belooft niet wat het moet doen en zo kan ik nog wel door blijven gaan. Dus wat er al gezegd wordt: het ligt niet aan de gebruiker, maar aan de ontwikkelaar. Althans, ik denk dat de meesten wel bereid zijn om geld te betalen aan een applicatie dat goed functioneert, precies doet wat er in de omschrijving staat, en geen reclame bevat (desnoods moet men deze weg kunnen halen tegen een prijs).

    Maar goed, het feit dat er inmiddels ruim 1,2 miljoen apps in de App Store zijn weegt ook wel mee, hoor. Er is een hoop keuze en voor gebruikers wordt het moeilijker om de juiste te vinden. Daarom ben ik ook wel blij dat Apple met iOS 8 vernieuwingen gaat brengen om dat allemaal een beetje makkelijker te maken. En verder is het een kwestie van je app een beetje promoten. Niet teveel, want dat lijkt het wanhopig. Ook goede redenen geven waarom jouw app beter is dan die andere kan helpen. 😛

  8. Onzin artikel.

    Schrijfers hebben het dan *nog* slechter. Als die een boek schrijven weten ze niet eens of het uberhaupt in de winkel komt.

    Als je maakt wat mensen willen *en* je gebruikt de juiste marketing dan is er prima geld te verdienen.

    Het zou kunnen zijn dat de markt voor apps kleiner word, maar zelfs dat geloof ik niet met een geplande 60 miljoen iPhone 6 in aantocht. Misschien dat 55 miljoen van deze nieuwe eigenaren al een iPhone hebben zou kunnen.

    Zelf download (en betaal) ik ook weinig apps. Dit is meer omdat ik nauwelijks spelletjes speel en ik tevreden ben, met wat mijn telefoon nu kan (momenteel overigens een Windows Phone).

    Als iemand echter uit de klas van mijn zoon met een leuke app komt, ben ik de eerste die hem koopt.

    Hoe meer (goede) apps er zijn, hoe minder behoefte wellicht. maar dat iemand nauwelijks slaapt en dan anderen de schuld geven… ik koop dat niet.

  9. Dood en doodzonde. Ik denk dat de toekomst steeds meer gericht zal zijn op mobiele apps (tablet en smartphone). Helaas blijkt ook nu weer dat er door veel mensen weinig in geïnvesteerd wordt. Vaak als argument, de telefoon was al zo duur. Maar ja, diegene die de apps er voor ontwikkeld krijgt daar niets voor… Ik hoef me gelukkig niet schuldig te voelen. Ik geef al jaren gemiddeld 100 euro per maand uit aan apps. Niet alleen omdat ik ze gebruik, soms ook omdat ik het belangrijk vind de ontwikkeling te steunen. (Ja, Jared Sinclai, ik heb jou apps gekocht, en nee, ik vind ze inderdaad niet overstijgend genoeg voor dagelijks gebruik, sorry…)

  10. Wanneer je in de maak-industrie werkt, zul je je elke keer moeten afvragen wat de consument wil, tenzij je spelletjes maakt, dat blijft m.i. gokken. Om erachter te komen waar de consument behoefte aan heeft en wat hij ervoor over heeft in termen van geld, zul je onderzoek moeten (laten) doen en dat kost geld. En als uit dat onderzoek blijkt, dat men geen behoefte heeft aan (nog) een app waarmee je berichtjes kunt sturen of foto’s kunt bewerken, doe het dan niet! Kost een beetje, bespaart veel geld en energie.

    In dit kader: bizar genoeg lijkt het alleen aan Apple gegeven om zich niets van haar klanten aan te trekken. Apple komt er (nog steeds) mee weg haar klanten te negeren en wij pikken dat massaal.

    Terug naar de casus.
    Waarom word ik nooit gevraagd waar ik behoefte aan heb als het om apps gaat? Ik wil best betalen, maar ik hoef geen 31 bijna dezelfde agenda-apps op mijn iPhone. Ik heb er 1 gekocht (Easy Calendar). Kostte bijna niets. Had wat mij betreft het 3-dubbele mogen zijn. Ik heb ook 1Password gekocht. Kost bijna 70 euro (iMac en iPhone), maar je krijgt er een geweldige app voor en een uitstekende after sale.

    Ik begrijp dat iedereen graag wil verdienen, maar in het algemeen is bouwen zonder te weten dat het wordt afgenomen geen goede basis voor een onderneming, hoe klein ook.

  11. Apple is hier ook deels verantwoordelijk.
    “Kijk eens wij hebben meer dan een miljoen Apps in onze app store”
    De race naar hoeveel Apps je aanbied zorgt voor verzadiging en slecht overzicht. Veel rommel doet goede Apps die zich nog moeten bewijzen doen verdwijnen in de menigte.
    Opkuisen die handel, Apps die een jaar geleden niet meer zijn ge-update eruit om te beginnen.
    Via Google bvb heb ik email Apps gevonden waar ik nog nooit had van gehoord. ( deze stonden maar eerst op pagina 3 of 4 van Google ), deze had ik nooit gevonden in de app store en die veel belovend zijn.

  12. Voor een goede en nuttige app wil ik best betalen. Vooral zakelijk mis ik nog wel het een en ander. Helaas zijn de apps die ik dan toch koop vaak niet goed of voldoen niet aan de verwachting.

    Ook komen er te veel apps op de markt die vervolgens niet bijgehouden worden. Laat staan wensen van gebruikers vervullen.

    Toch koop ik gerust duurdere apps als ik ze goed kan gebruiken.

  13. Hebben wij al die apps wel nodig? is de hype niet gewoon minder?

  14. @frodo: Denk ik ook. Hebben we echt ‘tig apps nodig om het nieuws te lezen, of weersvoorspellingen, foto apps die veel kunnen, maar batterij vreten.

    Heel wat mensen, denk ik, gebruiken de iphone gewoon out of the box.

    Goeie sportapp erop en de kous is af voor mij.

    De native mailapp, kalenderapp en camera doet wat het moet doen: simpel en vlug.

    Het was lang een verkoopsargument dat er zoveel apps voor bestaan, maar door de veelheid van apps, wordt het echt onoverzichtelijk waardoor je het zou ontzien om in de app store te zoeken. (Doe ik trouwens nooit meer).

    Ik zou bovendien ook graag oudere downloads definitief willen verwijderen (niet alleen in itunes onzichtbaar maken) maar echt definitief….

  15. Hetgene wat ik mis in dit verhaal is het ‘nut’ van een bepaalde app. Er wordt beweerd dat men niet bereid is voor kwalitatief goede apps te betalen, maar wat nou als de doelgroep voor die bepaalde kwalitatief hoogstaande app bijzonder klein is?

    Je kan als app-maker alle liefde en tijd in een fantastische app steken over een bepaald onderwerp, maar wie garandeerd dat de mensen met een smartphone die app wel nodig hebben? Het lijkt mij verstandig om voorafgaand aan het app ontwikkelen, om eerst een beetje marktonderzoek te doen. Is er eigenlijk wel veaag naar het soort app watbik in gedachte heb? Als dat niet zo is kan je de mooiste app van de wereld bouwen, het is alleen zonde dat niemand hem nodig heeft.

  16. Ik ben ook van mening dat het tegenwoordig niet meer slim is om alles alleen te willen met een eigen (klein) team.

    Als je niet de mogelijkheid hebt om een app goed in de markt te zetten omdat je een klein team en budget hebt dan neem je bewust risico.

  17. Wat zou de nieuwe iCulture app eigenlijk gaan kosten? Als het een goede app is kunnen ze er best wat voor vragen lijkt me. Alhoewel ik het iCulture nieuws nu lees met mijn (betaalde) Reeder 2 App.

  18. Ik begrijp er echt niets van.
    Ik heb juist voor apple app store gekozen omdat ik goede maar ook betaalde apps wil gebruiken. Voor mij is de drempel bij apple (via prepaid) vele malen lager om te betalen dan voor Android!
    Dus ik koop graag!
    Maar… Apps mogen van mij tussen de 2,50 tot max 8,- duurder niet!
    Anders gebruik ik anders wel een programma die ik moet kopen voor de iMac of Windows machine.

  19. @iCulture: Jullie zijn ervan op de hoogte dat smartphonegebruikers 26 apps meer dan genoeg vinden? 🙂

    Origineel geplaatst door Peabz21
    Hetgene wat ik mis in dit verhaal is het ‘nut’ van een bepaalde app. Er wordt beweerd dat men niet bereid is voor kwalitatief goede apps te betalen, maar wat nou als de doelgroep voor die bepaalde kwalitatief hoogstaande app bijzonder klein is?

    +1

    @Flieps: Geen idee, maar als een nieuwsapp geld kost dan hoef ik die niet.

  20. Voor al die mensen die roepen dat app ontwikkelaars maar wat meer marktonderzoek moeten doen: dat lijkt me onzin. Marktonderzoek is overated. Als Henry Ford marktonderzoek was gaan doen, dan hadden mensen hem verteld dat ze een snellere paard en wagen zouden willen, niet een auto. Mensen vragen wat ze willen werkt bijna niet, omdat mensen geen idee hebben wat ze willen, vooral niet wat betreft dingen die ze (nog) niet kennen.

  21. Voor mij zou het ook goed helpen als Apple meer betaalmethoden zou toevoegen; ik betaal bijna alles met PayPal (denk ook aan Cydia), ik heb geen creditcard en ik doe te weinig aankopen om een iTunes-kaart aan te schaffen. Ik zou heus Monument Valley aan willen schaffen, maar om de rest van de 15€ weg te gooien vind ik ook maar niets.

  22. Origineel geplaatst door Andre
    Voor al die mensen die roepen dat app ontwikkelaars maar wat meer marktonderzoek moeten doen: dat lijkt me onzin. Marktonderzoek is overated. Als Henry Ford marktonderzoek was gaan doen, dan hadden mensen hem verteld dat ze een snellere paard en wagen zouden willen, niet een auto. Mensen vragen wat ze willen werkt bijna niet, omdat mensen geen idee hebben wat ze willen, vooral niet wat betreft dingen die ze (nog) niet kennen.

    Een auto is toch een snellere paard en wagen? Probleem opgelost. Markt onderzoek kan echt wel handig zijn je moet het alleen goed interpeteren. En tuurlijk gaat de vlieger niet altijd op zo als met sms’en. Daar had niemand behoefte aan volgens het marktonderzoek en is daarna mega populair geworden. Ik kan je wel een tip geven. Mensen willen vooral iets wat hun leven makkelijker en aangenamer maakt.

  23. Het probleem is kwaliteit icm marketing, Philips is een mooi voorbeeld (in het verleden) maakten mooie kwaliteits producten (ja kwaliteit, al mijn Philips spullen die ik ooit heb gekocht werken nog: van mijn1e cd speler en later cdi en audio cd recorder tot en met de portable radio aan toe) maar Philips heeft nooit een goede marketing gehad, ik zie het bij apps hetzelfde, veel zijn zo gericht op het “dwingen” naar in app aankopen dat ik ze er direct afdonder, er zijn er maar weinig die de goede structuur hebben, door voor een relatief laag bedrag van de reclame af te zijn (dat kan genoeg opleveren, je hebt honderd miljoen potentiële klanten (en ook in de digitale wereld werkt “mond op mond” reclame. En grote app bouwers hoor je niet klagen, want dat zijn toch veelal professionele app, die vaak via de zaak geïmplementeerd worden.

  24. Ik geloof eerder dat de enorme trend rondom apps gewoon sterk heeft afgenomen. Een paar jaar geleden was het hip om voor alles een app te hebben (‘there’s an app for that’), inmiddels worden er eisen gesteld aan functionaliteit en toegevoegde waarde. De lat ligt hoger en betaalde apps schrikken af.

    Ik herken het zelf, thans mis ik eigenlijk niets aan mijn smartphone. Ik heb daarom ook vrijwel geen impuls om naar de App Store te gaan. Daarbij komt dat de App Store steeds minder goed ingedeeld is. Whatsapp is nog steeds in the top 10, net zoals alle andere apps die ik al heb of ken. Met ieder onsuccesvol bezoek neemt mijn interesse in de App Store af.

  25. Jared Sinclair, ontwikkelaar van de app Unread, heeft dat nog eens goed inzichtelijk gemaakt. Met de app Unread for iPhone verdiende hij nog $32.000, een best aardig bedrag. Maar de iPad-versie leverde nog niet eens $10.000 op, terwijl hij er wel een jaar lang aan had gewerkt.

    Ja het is ontzettend sneu. Maar hij verdient wel $3,500 p.m. Ik zie het probleem niet? Ik snap dat het voor een zelfstandige ondernemer moeilijk is in een relatief nieuwe markt een goed product te maken. Maar dat is ook de risico die je neemt.

  26. @Ger: Same. Cydia is makkelijk te doen met Paypal. Prepaid iTunes-tegoed is voor mij een no no. Dus dan afhankelijk van ClickandBuy: een derde partij die je niet kunt vertrouwen. Zelf nog geen problemen mee gehad gelukkig, maar je blijft waakzaam na de vele probleemverhalen.

  27. @Ger: iTunes kaarten zijn er al vanaf 10 euro en dat resterende tegoed krijg je echt wel op. Er zijn voldoende betaalde apps die de moeite waard zijn en het hoeft toch ook niet ineens op?!

  28. @Merijn: Jij snapt het echt niet he? Hoogstwaarschijnlijk is die 32 + 10k puur omzet voor zijn eenmansonderneming. Dat is niet allemaal salaris want er moeten nog een hoop kosten vanaf.

    Ik geloof van harte dat het lastig is voor zelfstandige ontwikkelaars om boven water te blijven in de huidige app-wereld. Er zijn namelijk gewoon heel veel apps, dus is het erg lastig om eruit te springen.

    Het argument van goede marketing gaat hier niet echt op. Of ja, op zich wel, maar wat belangrijker is, is de term “economies of scale”. Als een markt verzadigt raakt zie je altijd dat er conglomeratie plaats vindt. Bedrijven gaan samen, worden overgenomen, etc. omdat de som van de kosten van de ontwikkelaars samen vaak lager is dan die van zelfstandige ontwikkelaars. Simpel voorbeeld: Een betaalde app developer account kost €99. Als twee ontwikkelaars samenwerken in één BV-tje hebben ze er maar één nodig. Besparing van 50%. En zo werkt dat bij een heleboel dingen. Een zelfstandige ontwikkelaar heeft geen budget voor een UI-specialist en een marketing team. Een app-fabriek wel, wat hoogstwaarschijnlijk resulteert in betere apps, al is het alleen maar omdat focus over het algemeen zorgt voor betere resultaten.

    Verder geloof ik dat vernieuwing cruciaal is. In de app store staan op dit moment 123432 task managers, 47823 notitie apps en 8843348 clones van (herinnert u zich deze nog) Angry Birds. Dat is niet vernieuwend. Dat is proberen een graantje mee te pikken van andermans succes. Op zich is dat prima, maar verwacht dan niet dat je net zoveel gaat verdienen als Rovio. Persoonlijk geloof ik dat het tijd is voor een volgende generatie van apps, meer richting the internet of things. Apparaten moeten dus veel meer met andere apparaten gaan praten. Let maar op: de eerste 25 apps die goed gebruik maken van Apple’s Homekit worden een succes, daarna gaat het zoals hierboven beschreven.

    Dan marketing. Marketing is moeilijk. Heel moeilijk. Natuurlijk zijn er een aantal dingen die je eenvoudig kunt doen. Een goede website, levende FB-pagina, etc. Maar dat kost tijd en expertise. Een ontwikkelaar is over het algemeen geen marketeer, en is daarnaast druk met het ontwikkelen van apps. Waardoor marketing vaak niet de aandacht krijgt die het nodig heeft. Plus dat er nog zoiets is als reputatie. Als Ubisoft een nieuwe game uitbrengt schrijven alle grote tech-sites daarover, gevolgd door alle app-discussie sites. En natuurlijk kun je Facebook Adds inkopen. Maar dat kost geld. Zie daar waar die 32k aan op gaat.

    Mijn inziens moeten app-ontwikkelaars meer gaan samenwerken om kostenbesparingen te bereiken. Het is natuurlijk hartstikke leuk om te zeggen dat je eigen ondernemer bent, maar als dat geen geld oplevert heb je er ook geen zak aan. Daarnaast is vernieuwing cruciaal. Wordt je ingehaald door de tijd, dan ben je niet meer relevant.

    Voor de goede orde: ik ben geen ontwikkelaar. Wel werk ik bij een IT bedrijf en ja, ook wij hebben ontwikkelkosten waar je u tegen zegt. Wij verkopen dan ook geen software voor max €8 euro, wat echt helemaal nergens op gebaseerd is…

  29. Origineel geplaatst door Norbert Schmidt
    Mijn Dark Sky Meter app houd ik op $5,–. Ik kan daar absoluut niet van leven, maar omdat het een originele en technisch vrij complexe app is (meten van lichtvervuiling) krijg ik opdrachten van binnen- en buitenlandse organisaties. Dus daardoor kan ik als app-ontwikkelaar indirect toch profiteren van een app. Van mijn kant een pleidooi om juist kwalitatief goede (en originele) apps te maken. Want wat je zelf in de store zet, is je visitekaartje voor mogelijke klanten.

    Dat is ook mijn ervaring. Ik heb een vrij complexe app voor domotica ontwikkeld, voor een specifieke controller. Een niche binnen een niche-markt, dus. Maar dat is misschien juist waar de markt zit. Ik breng regelmatig updates uit met nieuwe functionaliteit; dat kost tijd maar wordt door gebruikers erg op prijs gesteld, en potentiële nieuwe klanten zien dat ook: 2 jaar na de lancering is de verkoop nog steeds op peil.

    Een goede, originele app is volgens mij een app die een dagelijkse behoefte vervult die niet of slechts deels door andere apps gedekt wordt. Doe je dat goed, dan loont het om je app up-to-date te houden en blijven mensen je app ook wel kopen. Maar het blijft moeilijk om een toepassing te vinden waar werkelijk behoefte aan is: met de zoveelste “strakke” reader, “mooie” to-do app, of “minimalistische” weather-app ga je het niet redden, en zal je het moeten hebben van een eventuele kortstondige hype.

    Van de opbrengst van mijn app kan ik trouwens niet leven, maar het werkt inderdaad wel als visitekaartje, en ik heb dank zij de app een paar interessante deals kunnen sluiten.

  30. Zelfde verhaal als veel overige producten in de maatschappij. Neem bijvoorbeeld voedsel. Dat moet ook steeds goedkoper. En gues what? Dan stoppen ze er toch allemaal troep bij. Dan heb je meer voor minder. Want de eindgebruiker vraagt daarom. En dat zijn wij!
    Wat kun je eraan doen? Op zoek gaan naar goede producten, en daar gewoon voor betalen wat t kost. En ben jij iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, dan niet zeuren als je daardoor troep krijgt.

  31. @Merijn: Als je het artikel van Sinclair zelf leest, zie je dat daar vrij weinig van over blijft. Zet dat ook nog eens een keer af tegen de geïnvesteerde uren en het wordt wel erg minimaal. Het is inderdaad je eigen keuze om onafhankelijk ontwikkelaar te worden, maar als niemand meer die keuze maakt, geloof ik nooit dat wij daar als gebruikers uiteindelijk beter van worden.

    @William: Sinclair heeft inmiddels verantwoording afgelegd van zijn marketingactiviteiten op zijn weblog.
    Wat betreft vernieuwing, ben ik het deels met je eens, maar toch denk ik dat juist die gevestigde categorieën ook vernieuwing nodig blijven hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de hierboven genoemde Marco Arment met zijn Overcast podcatcher. Hij wist van tevoren dat hij in een dichtbevolkte categorie stapte, maar toch lees ik van velen op Twitter en in reviews dat hij een combinatie van functionaliteit heeft weten te bewerkstelligen die elders niet te vinden was en ervoor zorgt dat mensen zijn app als standaard zijn gaan gebruiken. Het is inderdaad een risico maar als hij die keuze niet had gemaakt hadden alle overstappers een minder optimale app tot hun beschikking gehad.

    Zelf denk ik dat de prijsvorming van mobiele apps een groot deel van het probleem uitmaakt. Mede hierdoor is er ook een veelgehoord advies om voor de Mac te ontwikkelen, omdat je daar fatsoenlijke prijzen voor je apps kunt vragen. In het begin was er Apple (en ook Google) veel aan gelegen dat de apps zo goedkoop mogelijk zouden worden, maar dat gaat nu terugkomen om ze in de kont te bijten. Zelf betaal ik als zuinige Zeeuw natuurlijk ook liever minder dan meer voor een app, dus ik ben ook schuldig. Als je echter vroeger software voor je computer kocht, was je minimaal €50,- (of equivalent in guldens) kwijt. Er was wellicht shareware van €19,- ofzo, maar dat was vaak een indicator voor beperkte functionaliteit. Toen ik voor mijn eerste Windows Mobile telefoon in 2006 ofzo een betere calender wilde, had ik de keuze uit 3 apps die allemaal meer dan €25 kostten. En hoewel dat als student even slikken was, had je het er uiteindelijk voor over. Ik weet inmiddels dat je het niet mag vergelijken met koppen koffie of iets dergelijks, maar als ik zie hoe vaak ik mijn RSS-reader en Podcatcher gebruik, is €4,79 per stuk natuurlijk echt peanuts. Inmiddels is het vrijwel onmogelijk om weer terug te gaan, ook voor mezelf. €10 of meer betalen voor een app die je niet eerst kunt proberen… oef. Maar als ik het in waarde uit zou moeten drukken, of zou moeten vergelijken met Mac-software die ik even vaak gebruik, zouden beide zeker het 10-voudige waard zijn. Alleen zou ik dat er vooraf vrijwel zeker niet voor gegeven hebben.

    Gezien de recente acquisities en aankondigingen van Apple gaat er waarschijnlijk iets verbeteren aan de App-store. Een dag lang ‘ruilen’ van de app en betere ‘ontdekbaarheid’ zou zeker een stap in de goede richting zijn voor mijn bereidheid meer te betalen. IAP blijft toch een soort minderwaardig alternatief voor het gratis proberen van de functionaliteit van een app.

    In de commentaren las ik verschillende keren dat de ontwikkelaars er maar wat naast moesten doen. Op zich een goed advies, hoewel het misschien niet voor iedere ontwikkelaar even praktisch is. Het is echter wel zo dat dit er voor zorgt dat ontwikkeling langzamer gaat (dus ook het oplossen van bugs en toevoegen van functionaliteit) en/of het resultaat is dat er minder van de beroemde ‘polish’ in de apps komt te zitten, wat natuurlijk ook erg zonde zou zijn.

    @Henri Koppen: Het is natuurlijk niet een onzin artikel! Zeker niet gezien je je mening dat het onzin is niet onderbouwt. Wat Jared Sinclair (onder bijval van verschillende prominente anderen) juist beschrijft is dat een app die erg goed ontvangen wordt (dus een goede app waar een zekere behoefte voor zou moeten zijn), die behoorlijk ‘gemarket’ wordt (met de beperkte middelen die een onafhankelijke ontwikkelaar daarvoor heeft) het niet super doet.
    Ook de stelling dat er anderen zijn die het nóg minder hebben, doet natuurlijk niets af aan het feit dat het een slechte situatie is voor onafhankelijke ontwikkelaars.

    Zelf ben ik (met veel ontwikkelaars) van mening dat het ranking-systeem met de top-lijsten moet verdwijnen uit de
    App-store. Ik gebruik ze zelf wel, maar dat is omdat ik door de bomen het bos niet kan zien. Feitelijk ben ik helemaal niet geïnteresseerd in welke app veel gedownload is, want het zegt niets over daadwerkelijk gebruik. De ranking met sterren is een vage indicatie, maar zeker niet betrouwbaar omdat de reden achter een ranking in de gemiddeldes niet wordt meegenomen. Ik wil gewoon weten welke apps mijn vrienden of de mensen die ik volg op Twitter adviseren. Welke apps worden uitzonderlijk goed gevonden door de reviewers van Apple? Laat klanten gewoon direct feedback kunnen geven (middels bijvoorbeeld een mail) over een bug, in plaats van een 1-ster review achter te laten. Verder kunnen we het 5-sterren systeem ook wel vervangen door simpelweg 1 ster: een app wordt aanbevolen of niet en dan kun je in de reviews wel zien waarom. Mijn ervaring is inmiddels dat ik alleen de waarderingen van gemiddeld 1-ster negeer en bij heel veel waarderingen de 4,5+ sterren extra waarde geef. Verder heb ik vaak genoeg ervaren dat apps die ik super vind, niet hoger komen dan 3-sterren om een of andere vage reden.

    Op dit moment is de App-store al niet meer het onderscheidende middel waardoor klanten Apple kiezen over een Android-smartphone. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat de kwalitatief betere apps er te vinden zijn. Als deze echter voor velen niet meer te vinden zijn, zouden ze er net zo goed niet kunnen zijn. Google is een ster in Search, dus de store zou zomaar eens een onderscheidende factor in negatieve zin kunnen worden voor Apple. Vandaar ook dat ik vind dat er z.s.m. wat aan moet gebeuren.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.