Reacties voor: Opinie: Apple maakte nog nooit zoveel blunders

Apple heeft afgelopen week de ene blunder op de andere gestapeld met iOS en macOS. Komen ze er nog weer bovenop?
Lees het complete artikel → Opinie: Apple maakte nog nooit zoveel blunders
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 95 reacties

  1. Zolang ze bug met verdwijnende mailnotificaties niet hebben opgelost ben ik nog niet echt blij met m’n X. 😔

  2. Er zijn nog veel meer bugs die er al vanaf iOS 10 inzitten.

    Game center die regelmatig vastloopt.

    Meldingen dat er nog een ongeopende mail is maar er niets meer in de mailbox staat.

    Er komen meer en meer fouten in het iOS.

    Zo langzamerhand is begint het net zo slecht te worden als Android

  3. Ik denk dat ik tot zover dan wel geluk heb eigenlijk nergens last van en zeker niet sinds ik de X gebruik.
    Mijn 6s had wel wat kuren maar daar sluit ik niet uit dat een breuk en daardoor maybe vochtschade de oorzaak was.

  4. Mee eens! Bij mijn iPhone 4s en 5s eigenlijk nooit problemen gehad. Maar vanaf mijn 6s is het draaamaaa! Ene bug na de andere. Het begint inderdaad op Android te lijken 😫

  5. Ik heb juist op eerdere ios versies meer problemen gehad. Op de X heb ik nauwelijks issues. Hooguit kleine dingen die ook op de ios9 en 10 waren.
    Zoals audio imessages die niet vanuit een popup afspelen en soms ook niet grijs markeren als ze klaar zijn met afspelen. Verder zeer stabiel. Heb wel een verse installatie gedaan en geen backup terug gezet. Dat lost een hoop dingen op.

  6. En video call dat niet werkt bij VOIP apps zoals WhatsApp en Messenger op de iPhone X.
    Het resetten van alle netwerkinstellingen werkt maar even en dan komen de problemen weer.
    Wel erg dat het een toestel van 1329€ slechter werkt dan een iPhone 5/5s. Ok, de X is veel sneller maar niet zonder problemen.
    En het is allemaal softwarematig. Want FaceTime is ook VOIP en deze werkt wel perfect op de X.
    iOS 11 is eerlijk gezegd het slechte wat ik ooit heb gehad.
    En ik gebruik al 10 jaar iPhones, mijn eerste was een US model uit Californië. Met hardwarematige hack. En werk 17 jaar met Apple Computers. Dus nog allemaal vóór de iHype…

  7. Nee, dan de iphone 6, waarmee je na de nieuwe ios update destijds, niet meer kon bellen.
    Die vergeet ik nooit meer.

  8. Origineel geplaatst door Gertje
    Er zijn nog veel meer bugs die er al vanaf iOS 10 inzitten.

    Game center die regelmatig vastloopt.

    Meldingen dat er nog een ongeopende mail is maar er niets meer in de mailbox staat.

    Er komen meer en meer fouten in het iOS.

    Zo langzamerhand is begint het net zo slecht te worden als Android

    Hoe kan Game center vastlopen zonder dat er een app is? (IOS11)

  9. Origineel geplaatst door Pien
    Mee eens! Bij mijn iPhone 4s en 5s eigenlijk nooit problemen gehad. Maar vanaf mijn 6s is het draaamaaa! Ene bug na de andere. Het begint inderdaad op Android te lijken 😫

    Ik heb ook al een jaar een iphone 6s en ik ben al meerdere keren terug gegaan naar de apple store met bugs waardoor mijn telefoon volledig vast door liep.. ze kunnen niet achterhalen wat het precies is maar het heeft waarschijnlijk wel met de software te maken zeggen ze.. 😪wel goede service in de store zelf.. dat dan weer wel 👌🏼

  10. Soms vraag ik mij af wat mensen allemaal met hun iPhone doen. Ik gebruik nu bijna 10 jaar alleen maar iPhones, en nog nooit problemen gehad met welke telefoon dan ook.
    Mijn X heb ik eens geconfigureerd als nieuwe iPhone zonder reserve kopie terug te zetten. Werkt als een malle. Geen enkel probleem.
    En de andere 3 hier in huis hebben met hun iPhones ook nergens last van.
    Ik blijf het vreemd vinden.

  11. Het begrip Apple = premium loopt nogal wat schade op door de voortdurende fouten en niet werkende functies in het belangrijkste besturingssysteem (iOS) en in mindere mate macOS. De koploperspositie qua design zijn ze ook al langere tijd kwijt. Blijft over het leuke ecosysteem en goede hardware…

  12. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de 600 euri reparatiekosten als je je nieuwe iPhone X uit je handen laat vallen (Kassa, zaterdagavond). Dat vind ik een blunder die ook wel in dit rijtje past…

  13. Origineel geplaatst door Gertje
    Meldingen dat er nog een ongeopende mail is maar er niets meer in de mailbox staat.

    Kijk je wel in de postbus “Alle inkomende”?

  14. Bugs zijn er altijd geweest en zullen er ook blijven. Met elke nieuwe versie worden er dingen opgelost maar komen er (soms) weer nieuwe bij. Persoonlijk vindt ik iOS11 niet slechter qua stabiliteit dan vorige versies. Ik heb zelf een backup van mijn 6 met iOS10 teruggezet, maar een schone installatie lost vaak veel problemen inderdaad op. Wat mij steeds meer opvalt is de diversiteit aan klachten. Het sterke punt van Apple is (of was) dat ze hun besturingssystemen optimaal kunnen aanpassen aan de hardware die ze zelf ontwikkelen. Misschien is dit ook wederom een indicatie dat mensen eens vaker een schone installatie zouden moeten doen ipv steeds maar weer backups gebruiken indien ze problemen ervaren.

  15. Ik vind t gezeur… oplossingen komen veel sneller dan bij Android. Het is en blijft mogelijk dat er fouten zijn, alleen draait t om hoe je iets oplost…

  16. Het komt ook deels door de consument zelf.

    Het moet allemaal sneller en sneller en als een update niet snel genoeg komt loopt men daar weer over te klagen. Plus dan het gezeur en gezanik over functies in de diverse OS’en…
    Als deze mensen het eens lekker zelf gingen bouwen dan?

    Misschien moet deze maatschappij het geduld terugvinden. Een goede OS ontwikkelen kost tijd. Dan maar even wat langer wachten en een stabiel OS met nagenoeg geen bugs.

    Zelf happy eigenaar van de 8 en erg tevreden overall.
    Het is en blijft techniek dus iets wat eruit klapt of uitvalt kan altijd wel een keer gebeuren, er zijn belangrijkere dingen om ons druk over te maken…..

  17. Ze innoveren nog steeds en dat brengt altijd problemen met zich mee. Natuurlijk zijn er zaken die eigenlijk niet zouden moeten kunnen maar als je telkens vasthoudt aan het oude en binnen de lijntjes blijft kleuren, waren er nooit zulke toffe producten geweest.

  18. Ik heb nog steeds nergens last van met mijn 7+

    Zit nog lekker op 10.3 ik ga echt pas mijne updaten bij IOS 12! 😎 Of zo. ben echt zooooo blij dat ik gewoon lekker wacht.

    En ja vervelend als je een X HEB. Maar dit was voor mij de reden waarvoor ik dit jaar de X. Oversla. Ik wacht tot 2018 okt. Dus mensen die geen x hebben blijf gewoon lekker op 10.3 zitten.!

  19. Apple in 2017 is Microsoft van “vroeger”….

    (heel jammer)

  20. Niet alleen software. Neem de nieuwe MacBook Pro. Het toetsenbord is zo slecht bestand tegen vuiltjes dat je continue pestlucht bij de hand moet hebben.

  21. Origineel geplaatst door JustOleg
    Het komt ook deels door de consument zelf.

    Als deze mensen het eens lekker zelf gingen bouwen dan?

    Die opmerking zou juist zijn als het om een open source project gaat van vrijwilligers. Het gaat hier om een duurbetaald commercieel produkt.

    Ik vraag niet om snelle updates of wilde functies; ik wil dat er geen adressen spontaan uit het adresboek verdwijnen, dat ik de normale smartphonefuncties kan gebruiken zonder problemen.

    Van een nieuw huis verwacht je ook dat het dak niet lekt en het riool goed afvoert.

  22. Origineel geplaatst door Patrik
    Soms vraag ik mij af wat mensen allemaal met hun iPhone doen. Ik gebruik nu bijna 10 jaar alleen maar iPhones, en nog nooit problemen gehad met welke telefoon dan ook.
    Mijn X heb ik eens geconfigureerd als nieuwe iPhone zonder reserve kopie terug te zetten. Werkt als een malle. Geen enkel probleem.
    En de andere 3 hier in huis hebben met hun iPhones ook nergens last van.
    Ik blijf het vreemd vinden.

    Idem dito. Het verbaasd mij echt. Ook ik heb nergens last van. Kreeg bij de 6/6s en de 7/7s weleens een melding van een nieuwe mail die ik nergens kon terug vinden. En nu bij de X flikkert de topbar in de mail app, wanneer ik die voor het eerst open. Maar daar is alles mee gezegd.

    Om maar nu meteen te roepen dat Apple op Android of Windows begint te lijken? Ze komen niet eens in de buurt van Apple’s iOS. Maar het is natuurlijk altijd makkelijk om te kijken naar wat fout gaat…zodat we wat te zeiken hebben om… nou ja… te zeiken.

  23. Als je kijkt naar de prijzen van de Apple producten kan je de dag van vandaag niet meer zeggen prijs = kwaliteit.

    Vroeger was dit wel zo, je betaalde (veel) meer voor Apple producten maar daar kreeg je iets voor terug. Vandaag is dit niet meer zo.

    Als je een iPhone koopt van +1.000 Euro dan verwacht je ook dat deze 100% perfect werkt .. niet dus …

  24. Ben al meer als een jaar bezig met de MacBook pro 2016/2017 waarmee ik zo veel problemen mee heb dat ik er over na denk om maar een Windows laptop moet gaan kopen

  25. Bij Apple komen de updates betrekkelijk snel.
    Bij Android duren de updates soms lang.
    Soms wel maanden

  26. In het artikel wordt gesproken over “sommige iPhones”, maar ook bij iPads kan het probleem zich voordoen.

  27. Origineel geplaatst door Patrik
    Soms vraag ik mij af wat mensen allemaal met hun iPhone doen. Ik gebruik nu bijna 10 jaar alleen maar iPhones, en nog nooit problemen gehad met welke telefoon dan ook.
    Mijn X heb ik eens geconfigureerd als nieuwe iPhone zonder reserve kopie terug te zetten. Werkt als een malle. Geen enkel probleem.
    En de andere 3 hier in huis hebben met hun iPhones ook nergens last van.
    Ik blijf het vreemd vinden.

    En dat is nu precies het punt. Er klagen heel veel mensen over dat hun toestel “ineens sinds iOS huppeldepup ondraaglijk onstabiel geworden is”. Altijd is er dan wel een helpende hand die zegt “installeer het apparaat schoon opnieuw vanuit iTunes” maar ja, dan moet men die suggesties wel van harte nemen en niet door blijven updaten. Het is precies wat je zegt, heb je last van een onstabiel iOS apparaat , installeer het apparaat schoon vanuit iTunes en je zult zien de je problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen!

  28. Vraag me altijd wel af over hoeveel gebruikers het gaat? 10? 20? 1000en? van de hoeveel verkochte toestellen?

    Problemen worden gemeld op het internet, als alles goed gaat met je toestel ga je niet op een Apple support pagina dat melden.

  29. Origineel geplaatst door ice
    Apple in 2017 is Microsoft van “vroeger”….

    (heel jammer)

    Dan ben je waarschijnlijk te jong om ooit Windows 95, Millennium of Vista te hebben gebruikt, want dan zou je zo’n statement niet maken.

    Als ik mensen tegenkom die een iPhone hebben die crasht of vastloopt, dan zijn het allemaal stuk voor stuk mensen die totaal niks kennen van computers en die nog niet eens weten hoe ze een back-up van hun telefoon moeten maken, laat staan dat ze weten hoe ze een schone installatie moeten uitvoeren.
    Na de zoveelste update (pakweg van iOS4 tot iOS11 bijvoorbeeld, wat bij de meeste mensen het geval zal zijn omdat het grote publiek pas instapte vanaf de iPhone 4) krijg je sowieso ooit problemen en moet je eens alles eraf gooien en opnieuw beginnen.

    Neemt niet weg dat vorige week een beschamende week was voor Apple. Die Root-bug was écht een blunder.

  30. Weet niet of het een bug is maar het screenshot maken en gelijk bewerken, werkt niet meer op mijn iPhone 6s Plus

  31. Altijd een clean install doen en je hebt nooit ergens last van. Kost misschien een uurtje meer instellen.

  32. Ik neig te beamen dat met iOS11 heel wat meer bugs mee zijn gekomen dan bij de vorige generaties. Neem bijvoorbeeld de bug waarbij in het lockscreen de datum- en tijdaanduiding regelmatig wegvallen. Dit is een erg knullige bug die er al vanaf het begin van iOS11 in zit en waarvan je toch mag aannemen dat deze ook bij de hoge pieten bij Apple niet onopgemerkt zal zijn gebleven, mochten zij in het dagelijks leven – net als ik – ook een iPhone gebruiken. Maar ik denk dat de klant ook steeds kritischer wordt (natuurlijk is dat niet irreëel, gezien de hoge prijzen die Apple voor z’n producten rekent) en dat de software steeds complexer wordt. De concurrentie zit ook niet stil en de (tijds)druk die dat wellicht met zich meebrengt, zal – naast het besef te moeten presteren – vast ook een keerzijde hebben.

  33. Ik vind het ongelooflijk zoveel ernstige en opvallende bugs er in de software zitten. Apple heeft zóveel mensen in dienst, dan moét je toch een afdeling hebben die software uitgebreid test voordat het wordt uitgebracht. Bovendien zoekt Apple al hulp bij ontwikkelaars en het bredere publiek door eerst bèta’s uit te brengen en dan nóg zitten er zoveel fouten in. Dat is echt slecht voor het imago van Apple.

    Ook zijn er bugs die heel lang blijven bestaan. De hoogst irritante bug van voortdurend foute rare woorden in straatnamen in Apple Maps heeft er maar liefst bijna anderhalf jaar ingezeten; die zat er al in bij iOS 9. Pas nu bij iOS 11 merk ik het niet meer. Dat vind ik echt ongelooflijk. Hoe moeilijk kan het zijn om dat er uit te halen. Ik heb dat zelf al een jaar geleden een paar keer bij Apple gemeld en denk niet dat ik de enige ben. Een slecht zaak!

  34. Ik heb iOS 11.2 op mijn 7+ maar ik heb nergens last van 🙂. Laten wij het zo houden.

    Met mijn Mac heb ik root gebeure geprobeerd maar lukte niet.

  35. Prijzen met 20% omlaag en mij hoor je niet meer klagen. Ik ga dan gelijk naar de winkel een iPhone vervanger voor mijn 5S te kopen. 😉

  36. Ik denk dat het komt door een combinatie van complexiteit en veiligheid.
    We willen alle functies die Android heeft, ook op onze iPhone apple.
    Maar dat die functies niet bepaald ‘veilig’ zijn op de Android en dus moeilijker zijn te ‘porten’ naar de iPhone, maakt het voor Apple ook moeilijker om het bugvrij te leveren.

    Ik las een voorbeeld van NFC tag; op de Android al heel lang beschikbaar en je kon lekker NFC tags scannen. Dit heeft Apple pas op de iPhone7 (deels) gezet, nadat ze eindelijk hadden uitgevogeld hoe ze dit voor elkaar konden krijgen, zonder dat hun server kon meekijken.
    Dat Google precies weet wat je allemaal scant en op welke locaties dit zijn etc…..(als dan niet ‘per ongeluk), tja – dat maakt het ‘programmeren’ wat makkelijker.

  37. Wij betalen (een hoop geld) voor bv een nieuwe iPhone. Is het dan te veel gevraagd dat hij werkt zoals Apple trots beloofd?

    Het zijn geen kleine foutjes die de laatste maanden opduiken. En ook niet 1 of 2…..

  38. Nogmaals: er zijn bugs die ontstaan door update bovenop update te gooien. De datum en tijd die van je lockscreen verdwijnen is er zo ééntje.
    Even schoon installeren.

    Hier geen enkel probleem met iOS11 behalve misschien de overlappende tekstinvoer bij sms’jes. Maar dat is bij deze opgelost in iOS11.2.
    Mijn batterij gaat trouwens langer mee in deze laatste versie.
    Als ik mensen hoor spreken over IEOS en de vele bugs, dan weet ik meestal genoeg.

  39. Hier erg blij en tevreden met mn 6s, laatste iOS versie.

    Maar blijf wel vinden: eerst testen testen testen en bij een foutloos versie de update de lucht in sturen.

  40. Ik vind het altijd wel leuk, allemaal blah blah……. wij hebben hier 4 iPads en 5 iPhones. Sinds het bestaan na de iPhone al de modellen gehad en op de dag van uitbrengen updates gelijk alles weer up to date gemaakt. Nooit een probleem gehad of gevonden. Wij vragen ons dus wel eens af ligt dit niet gewoon aan de gebruiker? Ik zeg het lijkt erop. Een verbeter update blijft altijd welkom iOS blijft een mooi en lekker lopende besturing systeem! ❤️ Apple

  41. Maanden gewerkt een het toevoegen van eigen teksten aan mijn collectie muziek in iTunes, nu update iPhone x 11.2 en weg alle eigen songteksten.
    Moet je daarvoor een iPhone x hebben. Echt lullig

  42. @Tristan: Ik weet wat hij bedoelt: Postbus “Ongelezen” wordt niet goed bijgewerkt, is soms leeg als er wel ongelezen berichten zijn, of andersom..

  43. Heb nog nooit zo veel updates gehad van ios. An sig fijn dat Apple snel erbij is om fouten te repareren maar de fouten die erin zitten zijn wel van een nogal grote orde. Veel bugs die in beta’s allang eruit gehaald dienen te zijn. Ik wacht liever een paar maanden langer dan elke week een update te installeren. Er lijkt wel paniek te zijn bij Apple zo komt het nu wel over.

    Heb zelf geluk dat ik en m’n vriendin geen problemen hebben maar ben geen voorstander van ios 11.

  44. Origineel geplaatst door iVar
    Ik vind het altijd wel leuk, allemaal blah blah……. Wij vragen ons dus wel eens af ligt dit niet gewoon aan de gebruiker?

    Als 55 jarige kan ik zeggen dat ik al HEEL wat ervaring met Apple producten, zowel soft- als hardware. Vroeger was er veel concurrentie tussen bv. Microsoft / Apple. (ben zelf MSE geweest) .. en Apple had veel voorsprong omdat hun product gewoon deed wat het moest …

    Hier thuis heb ik een arsenaal aan Apple producten … altijd het nieuwste willen hebben .. wel Apple is HEEL wat achteruit gegaan … alleen de vele updates zijn daar het bewijs van … Apple is ‘gready’ geworden …

    Dus NEE, het ligt niet gewoon aan de gebruiker .. het ligt aan Apple

  45. sins cook apple achter uit gang zijn worden na steve ze dood, apple zou niet veranderen hij heeft het behoorlijk veranderd helaas niet ten goede van de stabiliteit erg jammer

  46. @Yo: omdat gamecenter nog steeds werkt. Dus als je een turn based spel speelt en het is jouw beurt om een steentje te leggen, dan kan het soms gebeuren dat je een melding krijgt dat de connectie met gamecenter is mislukt. Of je bent ineens een spel kwijt die je speelde. Op zich ben ik zeer tevreden over gamecenter maar er zijn wel wat bugs die verholpen mogen worden

  47. Ik heb echt sinds iOS 11 problemen met me batterij. Die gaat supersnel leeg. Zelfs in energiebesparing modus gaat de batterij super snel leeg. Heb al hele telefoon opnieuw ingesteld als nieuwe iPhone zelfs dat helpt niet. Ik wacht nog wel ff met updaten.

  48. @William: ‘Dus NEE, het ligt niet gewoon aan de gebruiker .. het ligt aan Apple’

    Ik heb ook al jaren Apple en niet/nauwelijks problemen. Ik hanteer het principe elke nieuwe iOS VERSIE dus de 10.0 of 11.0 schoon te installeren. En dan heb je geen problemen. De tussentijdse versies doe ik OTA.
    Heb hier in huis 3 iPhones (SE, X en 6) en 2 iPads (4th en air2), MacBook Pro late 2013 en ATV4 maar echt niet de problemen die vele gebruikers hier beschrijven. Er klapt weleens een app uit, maar meestal zijn dit bugs van developers, die na een update van de app verholpen zijn. Dus ook ik begrijp het niet helemaal, of ik ben gewoon een gelukkig man!

  49. @Robin M.: ja dat heb ik gister ook ontdekt. Op m’n iPad air2. M’n screenshot stond wel in m’n fotoalbum. Maar hij verscheen niet onder in beeld om te bewerken

  50. @William: Zo gauw er objectieve kritiek is op om het even welk Apple product wordt dat vanuit bepaalde hoek niet geaccepteerd, vooral ook bij veel bezoekers van deze site. Wat de reden is blijft voor mij gissen, maar vreemd is het. Het heeft overeenkomsten met “alleen de auto die ik rijd is de beste auto”. Ik deel jouw mening en verwacht voor de hoge prijzen die men hanteert perfecte producten, zowel v.w.b. de soft- als de hardware. En een update is een update, die hoort niet pas te werken na een nieuwe installatie. De laatste maanden roepen de vele updates, zowel voor iOS als MacOS, bij mij vervelende herinneringen op aan Microsoft Windows waar ik, ook om die reden, jaren geleden afscheid van nam. Laten we wel zijn, de lijst met problemen die Gonny in haar artikel plaatst is toch véél te lang. Voor mij is dat absoluut onacceptabel en reden tot schaamte.

  51. @Y: Precies dat. Ook nooit problemen gehad, ja toen ik m’n eerste iPhone had gejailbreaked.

  52. Inderdaad geen goede week voor Apple. Enkele ernstige, bevestigde bugs. Ik neig er naar de personen die hier roepen…. gebruiker is schuld, schone update lost op, …. als “fan boys” te bestempelen. De bugs deze week zijn gewoon door Apple bevestigd en gepatcht. Met de X en de nieuwe mac book pro’s vraagt Apple van haar gebruikers het uiterste wat betreft prijs in relatie tot prestaties. De touch bar is nog steeds van twijfelachtig nut, 8ste generatie Intel cpus (quadcore) en 32gb ram nog steeds niet verkrijgbaar, macOS crasht helaas een stuk vaker dan voorheen als applicaties beyond browser en tekstverwerking worden ingezet, iOS weigert WiFi en BT uit te schakelen omdat dit beter voor mij zou zijn en zo kan ik nog even door.

    Vervanger voor de iPhone 7 en mac book pro 2015 maar even uitgesteld.

    Apple, waar ben je mee bezig :-(.

  53. Origineel geplaatst door Pien
    Mee eens! Bij mijn iPhone 4s en 5s eigenlijk nooit problemen gehad. Maar vanaf mijn 6s is het draaamaaa! Ene bug na de andere. Het begint inderdaad op Android te lijken 😫

    Werkelijk nog nooit problemen gehad met m’n 6s

  54. @Mondo: de meeste zijn ook te lui om eens met een schone installatie te beginnen

  55. Als Apple fan zie ik dat sinds Tim aan de macht is, Apple pure focus heeft op omzet en winst maken. Niets anders. Je ziet het in alles.
    – Binnenkant van verpakking is simpeler geworden.
    – Prijzen zijn gestegen
    – Innovatie is minimaal
    – Kwaliteit van diensten
    – Functionaliteiten worden tactisch zorgvuldig achtergehouden
    – veel fouten in hardware en software om producten sneller op de markt te krijgen

    Etc etc etc

  56. @Gertje: Het loopt juist contra, Android Oreo is stabieler en sneller dan iOS11.
    Android is van ver gekomen, iOS stond altijd als een huis maar is nu aan het wankelen.

  57. @Mike: Volledig mee eens!

  58. Origineel geplaatst door JustOleg
    Het komt ook deels door de consument zelf.

    Als deze mensen het eens lekker zelf gingen bouwen dan?

    Origineel geplaatst door Barman54
    Die opmerking zou juist zijn als het om een open source project gaat van vrijwilligers. Het gaat hier om een duurbetaald commercieel produkt.

    Ik vraag niet om snelle updates of wilde functies; ik wil dat er geen adressen spontaan uit het adresboek verdwijnen, dat ik de normale smartphonefuncties kan gebruiken zonder problemen.

    Van een nieuw huis verwacht je ook dat het dak niet lekt en het riool goed afvoert.

    Ja maar je wil toch ook je huis een keer verbouwen en ik vind inderdaad dat mensen snel zeuren kom aan mensen het is techniek en ik ben heel blij met Apple ze proberen zo goed mogelijk te kunnen op te lossen qua iOS systeem en trouwens we willen toch ook steeds betere apps en dan moet het oude systeem het ook aan kunnen en daarom is iOS 11 ook gemaakt maar ik heb zelf geen problemen gehad met iOS 11

  59. Gelukkig heb ik iOS 11.(2) maar op 1 device staan, verder alles op iOS 10.3.3. Op mijn Mac mini en MacBook pro nog steeds een wat oudere versie van OS X, daar houdt ik het voorlopig maar bij. Testen door Apple van iOS en Mac OS kun je grote ??? bij plaatsen. Ooit was Apple een top bedrijf waar kwaliteit voorop ging, maar het glijd nu steeds verder af. Microsoft verging het een aantal jaren geleden net zo, maar die zijn uit het diepe dal geklommen.

    @Mike: Ik ben het met je eens.

  60. hmmm

    laat ik nou zelden of nooit iets hebben (gehad) in de bijna 30 jaar dat ik Apple gebruik…. en ook nu nog niet wat ik ook doe. Gebruik zelfs alle betaalde versies

  61. @Rene: bèta versies – die autocorrectie

  62. Origineel geplaatst door Gertje
    Er zijn nog veel meer bugs die er al vanaf iOS 10 inzitten.
    Game center die regelmatig vastloopt.
    Meldingen dat er nog een ongeopende mail is maar er niets meer in de mailbox staat.

    Er komen meer en meer fouten in het iOS.
    Zo langzamerhand is begint het net zo slecht te worden als Android

    Origineel geplaatst door Yo
    Hoe kan Game center vastlopen zonder dat er een app is? (IOS11)

    Als je een spel speelt dat via game center moet lopen (skip bo) anders Kun je niet spelen tegen anderen.
    Dan doet game center niets meer als je er op klikt, en moet in de telefoon eerst resetten om weer te kunnen spelen.

    Origineel geplaatst door Gertje
    Meldingen dat er nog een ongeopende mail is maar er niets meer in de mailbox staat.

    Origineel geplaatst door Tristan
    Kijk je wel in de postbus “Alle inkomende”?

    Jazeker.
    Ik heb bv ook een melding dat er nog een mail staat in mijn spam box. Terwijl die helemaal leeg is. Zelfs op de server staat er niks.

    Origineel geplaatst door Rick
    @Gertje: Het loopt juist contra, Android Oreo is stabieler en sneller dan iOS11.
    Android is van ver gekomen, iOS stond altijd als een huis maar is nu aan het wankelen.

    Ik vrees dat je gelijk hebt.
    Apple moet zich eerst maar eens focussen in plaats van 100 verschillende dingen proberen te maken

  63. Origineel geplaatst door Rob
    Bij Apple komen de updates betrekkelijk snel.

    Bij Android duren de updates soms lang.

    Soms wel maanden

    Dat is Android (Google) niet, maar de fabrikanten die de updates niet naar hun telefoons brengen.

  64. De enorme populariteit van Apple hebben ze jaar na jaar weten op te bouwen dankzij hun super stabiele iOS systemen en de superveilige systemen.
    Ik ben 7 jaar Androidgebruiker geweest. Toen ik mijn 2 jaar oude smartphone van de hand deed omdat er na een hogere Androidversie weer massa’s bugs inzaten wisselde ik hem om voor een nieuwe. De eerste update en weer nieuwe bugs. Ik was er klaar mee en ruilde die definitief in voor Apple. Een maandje onder iOS 10.3.3 was mijn kennismaking met het Appeltje en wat een zegen zo’n stabiel systeem. Tot de update naar iOS 11.

    Smartphones die dubbel zoveel kosten als de vergelijkbare Androids. Mogelijkheden zijn de helft minder, maar evenveel problemen. Wat een stupide beslissing maakte ik zeg. Op de Galaxy S8 zijn de bugs inmiddels opgelost. Mijn collega’s lachen nogal met mijn switch.
    Apple stabiel… mijn ******

    Begin januari is genoeg om te zeggen dat het allemaal stabiel moet zijn, zoniet zal ik snel genoeg gaan vanwaar ik kwam 😡

  65. 11.2 geeft niet alleen problemen met goedkope oplaadkabels. Ik heb een Brodit Active holder (Mfi certified!) en die geeft problemen.
    Verder ervaar ik weinig problemen.

  66. Werkgerelateerd heb ik ook veel met Microsoft telefoons moeten werken.
    Als daar iets niet meet op werkte was bij de helft van de problemen ‘deze app gewoon niet meer gebruiken’ de beste oplossing.
    Met de complexiteit van alle nieuwste telefoon vind ik de bugs wel meevallen. Ook bij Android.
    Zolang je niet op een oud toestel de nieuwste software wilt draaien gaat het daarop wel goed.
    Plus de complexiteit van alle software stijgt harder dan het aantal bugs. Das vooruitgang lijkt mij!

  67. Alle iphones sinds de 4 …. sinds mogelijk “ota” updates .. nog NOOIT … NOOIT een probleem gehad.

    Ik sluit alles af voor de update … start opnieuw op … dowload en install update …. start opnieuw op … en viola. Zelfs geen batterij issues … niets … nada … noppes.

    De x draait als een zonnetje. Batterij gaat superlang mee …. gebruik hem meer dan mijn 7. De 7 was leeg voor het einde van de dag …. de x heeft meestal nog boven de 35% bij slapen gaan.

    En ja zullen best bugs zijn bij mensen. Maar bugs zitten ook in mijn 3 jaar oude samsung tv van 4000 euro…. al een jaar geen update gehad … geen ondersteuning meer. In alles zitten bugs. Het gaat erom hoe iets word opgelost … en hoe its ondersteund wird

  68. Nergens geen last van, en eigenlijk nooit last van een toestel die vast slaat of crasht. Wat ik doe ?? Bij elke update: kabel in de computer met telefoon eraan, powerbutton ingedrukt met volume -, toestel komt in herstelmodus, dan iTunes openen en dan toestel herstellen en updaten. Een “SCHONE INSTALLATIE” dus. De tot nu toe toestellen die ik heb gehad hebben NOOIT geen software problemen gehad geen bugs helemaal niets. Blijkbaar doe ik toch wat goeds door aan een vast ritueel vast te houden. Het is een tip en weet je hij kost je niks. Succes…

  69. Met al die bugs wordt Apple een waardevolle concurrent van Android.

  70. Tja al vaker gezegd. Apple is bij lange na niet meer wat het was. Sinds dood Jobs is visie verdwenen en kwaliteit ook.

  71. @Patrik: heel simpel. Ik heb ook erg weinig problemen maar tegenwoordig wordt elk “probleempje” enorm breed uitgemeten. Alsof het gedoe op de mac, het zonder ww in kunnen loggen, een enorm probleem was. Als de persoon in kwestie t niet had gemeld was nagenoeg niemand op deze planeet erachter gekomen. Nu wordt t wereldkundig gemaakt en ineens zou het een probleem van ongekende omvang zijn. En zo wordt elk “dingetje” tot een enorm DING.

  72. fouten zijn menselijk.
    Ik ben Apple-fan vanaf 1990 en toen paste een OS op één 800kb diskette incl. enkele applicaties (zoals paint). Tegenwoordig zijn het Gb’s geworden.

    Elke ‘bit’ is door de mens ingetypt, ook al hebben we steeds meer slimmere software het blijven die bits. Ik ben nog steeds tevreden en zal dat ook lang blijven …

  73. iOS11 is imho de slechtste/traagste versie ooit!
    Tja, meer willen doen met minder…
    Dan kan je het verwachten

  74. Ik vind het ontluisterend wat voor broddelwerk Apple heeft afgeleverd. Het bedrijf gooit zijn perfectionistische imago volledig te grabbel. De stroom negatieve berichten heeft ervoor gezorgd dat ik mijn iPhone nog steeds naar volle tevredenheid heb draaien op iOS10. Het is de eerste keer dat ik een iPhone niet bijwerk naar het nieuwste OS.

  75. Het verbaasd mij hoeveel mensen er zeuren hier in de reacties… Ja, er zijn wat bugs en problemen maar deze worden meestal met een paar dagen weer opgelost (probeer dat maar eens maar bij Android).
    Daarnaast, denk is aan al die andere duizenden functies die wél werken? Of zijn we deze al weer vergeten.

    Ik zag iemand die zei dat een iPhone 5/5s het beter zou doen dan een iPhone X. Dit kan inderdaad wel zo zijn omdat vrijwel alle bugs op de iPhone 5 al zijn verholpen, maar dat ie écht sneller is dan de X betwijfel ik toch echt.

    Zullen we voor één keer gewoon niet gaan zeuren op datgeen wat we al hebben, ik kan jullie allemaal ervan verzekeren dat Apple al deze problemen met een week heeft opgelost.

  76. Ik ben blij voor de mensen die zeggen nog nooit problemen te hebben ondervonden met een update, tot voor kort was ik een van hen maar sinds iOS11.1 ben ik uit de gratie gevallen. Direct na de update liep de batterij in een hels tempo leeg. De verschillende updates met de daarbij horende clean installs brachten geen soelaas. Ik ben al weken in overleg met de technici van Apple. De hardware is ok, de instellingen minimaal ingesteld maar toch blijft het probleem hardnekkig bestaan. Er is een grote groep mensen die net hetzelfde probleem ondervinden. Kom Apple, laat deze mensen niet in de kou staan!

  77. Wat ik vooral geestig vind is dat ze juist meer testen tegenwoordig, maar blijkbaar minder learnings hieruit halen. Beta anyone? Ik ben het er wel mee eens dat Apple zijn glans aan het verliezen is.

    Ik hoop dat ze het kunnen veranderen maar ze zijn niet echt meer een agile bedrijf. Een grote olietanker is lastig om te keren.

  78. Origineel geplaatst door Arie
    Niet alleen software. Neem de nieuwe MacBook Pro. Het toetsenbord is zo slecht bestand tegen vuiltjes dat je continue pestlucht bij de hand moet hebben.

    Ja met pestlucht spuit je ook wel heel veel bugs je mac in 😂

  79. Origineel geplaatst door EOTB
    Tja al vaker gezegd. Apple is bij lange na niet meer wat het was. Sinds dood Jobs is visie verdwenen en kwaliteit ook.

    Dan heb je het Steve Jobs-tijdperk toch gemist. Nooit gehoord van Mobile Me? Nooit gehoord van de iPhone 4, met zijn antenneprobleem? Nooit 10.1 of 10.2 gebruikt, die vol zaten met bugs? Allemaal fouten die onder Steve ook gemaakt werden.

    Nee, het hele gezaag is begonnen met Web 2.0, toen ineens iedereen zijn zegje kon doen en kon klagen over alles waar je ook maar over kon klagen. Altijd is het vorige systeem beter en is het gedaan met Apple. Dat gaat al jaren zo.

  80. Op zich valt het allemaal wel mee. Hoewel de rootbug echt niet door de beugel kan. Steve Jobs was veel erger. Die ontkende altijd alles glashard bij het publiek terwijl er echt grote problemen waren. Wat dat betreft is Apple nu transparanter. Op zich zijn er niet heel veel bugs wel heel veel slordigheden.

  81. Het enige waar ik last van heb ik dat ik iedere week moet updaten. Ik had voorheen een bug in Whatsapp, maar dat ligt niet aan iOS.

    Netflix trekt mijn batterij leeg, maar ook dat is geen iOS bug.

    Verder een tevreden gebruiker.

  82. Onder Steve Jobs was heel Apple ondertussen ontslagen..

  83. Ja we kunnen weer los gaan, zijn wij Nederlanders best goed in, toch?
    Hier iedereen dik en dik tevreden. Meerdere Apple devices in huis en weinig tot geen last van problemen.
    Als er iets ff niet helemaal 100% loopt is er altijd wel weer een update die het oplost.
    IPhone 7, 7- en 8Plus het meest gebruikt en voor geen goud meer willen overstappen naar andere merken.

  84. Sinds een paar dagen de X en ervaar constant tikken in de audio met gebruik van de Audioquest Red. Met de SE nog nooit gehad.

  85. Wat betreft de goedkopere oplaadkabels is dat niet echt een bug toch. Iedereen weet dat je zonder mfi certificering problemen kan krijgen. Dat Apple dit nog niet streng genoeg controleert in de software is alleen maar meegenomen.

  86. @Jeroen: En voor mij is het de eerste keer dat ik NIET upgrade naar de nieuwste iPhone X. Toestel + IOS 11 heeft voor mij een té groot Beta gehalte. Volgend jaar, beter? 😉

  87. @Patrik: Sluit me hier graag bij aan , snap niet wat mensen voor problemen hebben , loop ook al vanaf het begin mee, maar zoals er geklaagt word ……

    heel blij hier !!

  88. Nooit eerder problemen gehad, maar nu met OS 11 op m’n iPad vertoont m’n dock kuren. Bij wisselen tussen portrait en landscape komt ‘ie de ene keer links of rechts van het midden, soms verdwijnt ‘ie volledig uit beeld. Terwijl de puntjes die het aantal schermen aangeven wel op hun juiste plek blijven staan.

  89. Hoop dat mensen dit nog lezen…Sinds ik eergister 11.2 geinstalleerd heb, heb ik het volgende gekke issue: bij het omhoog vegen van het controle centrum maakt de taptic nu een “tikje” en soms gewoon een subtiele trilling. Dit had ik niet voordat ik 11.2 erop had. Ik heb dit nog kunnen testen door te downgraden, nu was het geluid van de taptic weer in orde. Ben benieuwd naar mensen met een X in combi met 11.2….dan controle centrum helemaal vanaf beneden omhoog vegen.

  90. @redactie en @Gonny:

    Voeg daar maar gerust het 11.2-geklungel i.c.m. Xcode aan toe…
    11.2 uitbrengen, maar Xcode 9.1 was niet compatible met die 11.2 devices. Dus geen interactie met het Devices-paneel in Xcode. Dan maar de beta installeren.
    Vandaag Xcode 9.2 uitgebracht, maar daar blijkt nog beta-code in te zitten die ervoor zorgt dat het submitten van nieuwe apps via de Application Loader niet meer lukken. Fora staan vol van meldingen.

    Ik vind dat jullie artikel absoluut niet overdrijft. Dit is heel erg aan het worden. Ik al bijna 30 jaren Apple-gebruiker en het laatste jaar is het gewoon huilen met de pet op. Ja, vroeger waren er ook wel schandaaltjes. Maar nu volgen ze elkaar heel erg snel op en de ernst van de kemels is niet om mee te lachen….

  91. @Richard: Nee hoor, gisteren gedaan en de problemen zijn er NOG STEEDS….

  92. Apple had eerst een ondernemer aan het roer en worden nu volledig gerund door loonwerkers.
    Dit fenomeen zie je altijd terug bij bedrijven die de oorspronkelijke ondernemer niet meer aan het roer hebben.
    Loonwerkers hebben een andere mentaliteit. Ook op directie niveau. Corporate gedrag is dan de maatstaaf en inhoudelijk, innovatief is het dan niet meer.
    Je ziet ook dat Apple nu exact doet waar Steve Jobs zo’n hekel aan had.
    Hij vergeleek dit gedrag met het lanceren van hetzelfde in andere flessen en verpakkingen met enkel kleine variaties op een bestaand concept. Apple is verworden tot exact dat wat hij verafschuwde.
    De video is hier te zien

  93. En hupakee, de Homekit-bug…

  94. Origineel geplaatst door Patrik
    Soms vraag ik mij af wat mensen allemaal met hun iPhone doen. Ik gebruik nu bijna 10 jaar alleen maar iPhones, en nog nooit problemen gehad met welke telefoon dan ook.

    Mijn X heb ik eens geconfigureerd als nieuwe iPhone zonder reserve kopie terug te zetten. Werkt als een malle. Geen enkel probleem.

    En de andere 3 hier in huis hebben met hun iPhones ook nergens last van.

    Ik blijf het vreemd vinden.

    Same here! Echt nooit problemen gehad.

  95. Heb nog veel meer problemen (en ik niet alleen): bij een telefoongesprek kan de andere kant me opeens niet meer horen. Verbinding blijft goed en de ander is wel nog te verstaan.
    De batterij gaat versneld van 12% naar 1%. De iphone valt soms volledig uit met een herstart als er genoeg batterij nog over is.
    De iphone hangt als je ermee bezig bent en duurt wel 5 seconden voor je weer verder kan.

    Wie herkent dit?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.