Reacties voor: Ook tweede test sluit antenneproblemen iPhone 3G uit

Na het eerdere Zweedse onderzoek waarbij de iPhone 3G-antenne werd onderzocht is er nu een tweede test ter verificatie uitgevoerd. Ook daaruit blijkt dat er met de antenne van de iPhone niets mis is.
Ramy Mobarak -

Reacties: 27 reacties

  1. Huh dat laatste probleem is juist wat zo belangrijk is. Ik ben benieuwd wat daar mee gaat gebeuren. Ik heb het gisteren nog getest, met een hele oude Nokia telefoon kon ik over het algemeen prima bellen bij mijn zus. Met de iPhone had ik daar bijzonder veel problemen met het maken van een verbinding. Het gekke was wel weer: Als ik eenmaal aan het bellen was kwam tijdens het gesprek keihard ‘no-service’ in beeld terwijl ik wel door kon bellen. Heel vreemd.
    Met “no-service” lukte het dan weer niet om een nieuw gesprek op te zetten.

  2. ik krijg sinds enkele dagen de melding dat Safari geen verbinding kan maken met het netwerk, terwijl ik de volle 5 streepjes 3g ontvangst zou hebben 🙁
    Apple of T-mobile …..

  3. T-Mobile heeft gewoon geen goede dekking qua 3G, dat is het hele eieren eten. Ik hoop date ze Orange en T-Mobile masten gaan combineren. Zou hier heel veel bereik meer opleveren omdat er in m’n netwerklijst altijd Orange (3G) staat, zelfs binnen.

  4. Ik heb vorige week tussen Raamsdonkveer en Den Bosch de hele weg “geen service” gehad en toch via 3G naar nederland.fm radio geluisterd met slechts twee korte onderbrekingen. No service betekent in feite dat het service kanaal niet beschikbaar is of te zwak wordt ontvangen. Dit is een controle kanaal die de verbindingen maakt en voor elke verbinding een data kanaal toewijst. Heb je eenmaal een verbinding dan blijft die vaak wel lopen via het data kanaal ookal valt het controle kanaal weg maar je kan dan geen nieuwe verbindingen maken. Dit is overduidelijk een T-Mobile probleem, of anders een software fout in de iPhone in het gedeelte die naar de sterkste service-kanaal scant. Gezien het recente geknoei van T-Mobile ga ik er van uit dat het probleem toch echt daar zit.

    @rene
    Ik denk dat je je netwerkinstellingen moet herstellen of de iPhone even opnieuw opstarten.

  5. @Piet: Dat is alsnog bijzonder vervelend. Als er ‘no-service’ staat gaat nokt het browsen er keihard mee en ben je niet bereikbaar :S. Hopelijk komt er een fix.

  6. Ik merk nu al verschil na nog geen 24 uur met een iPhone 3G. iPhone heeft notabene een beter 3G bereik dan een MDA Vario III.

  7. ik krijg nu steeds meer de indruk dat het niet zozeer te maken heeft met echte 3G verbinding, maar wat het toestel aangeeft met een paar streepjes.

    en we weten nu toch wel dat als 3G geen streepjes geeft je wel kan bellen, omdat er altijd nog de 2G goede verbinding geeft.
    de iPhone laat volgens mij nog steeds het 3G logo zien, al dan wel zonder streepjes, omdat het toch verbinding probeert te maken, maar op dat moment is er altijd nog de 2G verbinding actief en kan je daar gewoon mee bellen en internetten (al gaat dat een beetje langzamer).

    ik kan me niet herinneren dat er zo’n felle discussie was omtrent echte 3G verbinding sinds de introductie van de iPhone, normaal werden de streepjes op de andere phones klakkeloos aangenomen wat voor verbinding er is, en niet wat de desbetreffende phone daadwerkelijk heeft.

    misschien moet Radar niet zozeer concentreren op de iPhone maar wat meerdere phones aangeven wat voor ze verbinding ze hebben (aantal streepjes) en de werkelijke verbindings sterkte op die plek.

  8. @Piet: dank voor de tip, alleen lost dat het probleem niet op….
    Overigens krijg ik na de melding, wel gewoon een dataverbinding, vermits ik maar niet op OK druk als ik de melding krijg.
    Ik blijf het vreemd vinden, maar heb inmiddels wel geleerd dat computers af en toe zelf een eigen wil hebben…..
    Wellicht schakelt de iPhone niet goed over van Wifi naar umts/edge verbinding, of heeft de software die de melding geeft gewoon een ‘hick-up’. Ik blijf het voorlopig maar negeren. Lastiger negeren is als je niet kunt bellen vanwege de melding No Service die ik ook regelmatig heb.

  9. Geweldig hoe T-Mobile (Nederland) op z’n flikker krijgt.
    Dit is nou ook precies de reden waarom ik überhaupt geen abonnement bij T-Mobile af wil sluiten, ook niet voor de iPhone 3G.
    Zelfs de gsm dekking is niet toereikend, en zoals blijkt de 3G dekking ook niet.
    3G snelheid was dé reden voor mij om allicht over te stappen op de iPhone 3G, maar als dat niet werkt is er voor mij hélémaal geen reden over…
    Nog steeds ben ik op zoek naar een 3G toestel zonder simlock (Zwitserland?) om daar dan een sim-only vodafone kaartje in te drukken…

  10. Volgens mij een software probleem in fw 2.0/2.0.1/2.0.2. Ik krijg na mijn upgrade vanaf 1.1.4 regelmatig: Geen service.
    Mijn vrouw heeft fw1.1.4 en we hebben dezelfde provider (Vodafone) en zij heeft op dat moment gewoon bereik.

  11. @Azamc

    Het zou natuurlijk kunnen, maar ik heb hier ook fw 2.0 en heb altijd volop bereik…..

  12. Het klopt dat de streepjes (bij geen enkel merk) een goede indicator zijn.

    En het klopt dat het niet aan het toestel ligt. Elke 3G telefoon werkt brak. En het ligt aan de netwerken.

    Ik ruik lawsuits waarbij de operators abonnementsgeld terug moeten gaan betalen. Je kunt namelijk inmiddels wel aantonen dat hun netwerken niet de performance en beschikbaarheid bieden die men beweert te kunnen bieden. We zijn jarenlang voor de gek gehouden.

    Wie helpt er samen een claim op te zetten?

  13. Het is volgens mij meer dan de streepjes alleen. Het is inmiddels genoeg bekend dat deze vrij onnauwkeurig zijn. Wat er in mijn geval gebeurt is dat het toestel in een groot deel van de regio overgaat in een GPRS verbinding die gewoon zichtbaar en merkbaar trager is. Zouden de “streepjes” ons voor de gek houden is daar, uiteraard, prima mee te leven.

    Zou de dekkingskaart ingekleurd zijn door één van de kinderen van de TMO bazen? of hebben ze verkeerde kleuren gebruikt…licht paars is GEEN 3G dekking 😉

  14. Ik woon in Lisse en heb met de grootste regelmaat thuis geen service. Heb een 3G iphone en toen ik mijn 2G had, had ik hier veeel minder last van. Lijkt me dus een iphone 3G probleem.
    3G zelf hebben we nog niet in Lisse..ook redelijk vaag, want zo’n beetje het kleinste boerengehucht heeft het en ik woon Tussen Amsterdam Rotterdam en Utrecht in!! Alle plaatsen om me heen 3G ontvangst, behalve in Lisse/Hillegom niet???? Vaag!!

  15. Zojuist is op AppleInsider een “wetenschappelijke” onderbouwing voor de 3G problemen van de iPhone/ AT&T gepubliceerd, waarin volgens mij de schuld toch bij het netwerk wordt gelegd. Voor wie het kan volgen:

    “In [AT&T 3G] UMTS, power control is key to the mobile and network success. If the UE [phone set] requires too much downlink power then the base station or Node B can run out of transmitter power and this is what was happening. As you get more UEs on the cell, the noise floor rises and the cell has to compensate by ramping up its power to the UEs.”

    “The power control issue will also have an effect on the data throughput,” the source said, “because the higher the data rate the more power the Node B transmitter requires to transmit. If the UEs have poor power control and are taking more power than is necessary then it will sap the network’s ability to deliver high speed data.”

    The source added that the issue had compelled AT&T to send iPhone 3G users an SMS text message about the availability of the new iPhone 2.0.2 software, and that, “In a mixed environment where users are running 2.0, 2.0.1, and 2.0.2, the power control problems of 2.0 and 2.0.1 will affect the 2.0.2 users.”

  16. Beste Iphoners, Het ligt echt aan Tmobile en kan het namelijk bewijzen. Ik heb 2 Iphones de eerste en de 3G uitvoering. Als ik een simkaart van KPN in de eerste Iphone doe dan heb ik geen problemen en een stabiel en volledig bereik. Doe ik de simkaart van Tmobile erin dan krijg ik wel problemen met het bekende GEEN SERVICE. Eerst dacht ik dat het aan de Iphone lag maar de 3G uitvoering heeft het ook. 3G bereik heb ik overigens nauwelijks en heb hiermee Tmobile geconfronteerd. Zij gaven toe dat het netwerk op dit moment niet top is en kwamen mij tegemoet met een 50% korting voor 3 maanden.Het moet in november opgelost zijn, zal mij benieuwen.

  17. iPhone weblog legt het overigens iets anders uit: het zou gaan om een probleem met het energiebeheer van de 3G chip.

    “Het energiebeheer is zeer belangrijk om een een goede verbinding te houden met het netwerk.

    Als de iPhone 3G te veel gegevens van de 3G (UMTS) zendmast vraagt gaat het mis. In combinatie met andere 3G toestellen moet de mast dan teveel data verzenden en raakt overbelast. De doorvoer van het dataverkeer van de mast in combinatie met slecht energie beheer in de iPhone verhinderen een goede doorstroom van gegevens vanaf de UMTS zendmast. Op die manier kan de mast niet de volle beschikbare bandbreedte gebruiken en gaat compenseren met als gevolg een slechter ontvangst.

    Om die rede heeft AT&T een SMS verzonden aan iPhone 3G eigenaren om zet te vragen om de update naar de 2.0.2 firmware te installeren. AT&T had ontdekt dat er bij UMTS zendmasten gebruikers met een iPhone die 2.0, 2.0.1 en 2.0.2 firmware gebruiken het energiebeheer probleem van de 2.0.2 firmware ook aantast.”

  18. Geen service op het scherm maar kon gewoon bellen. En andere keren wel bereik maar kan niet gebeld worden. Krijg dan later smsje van gemiste oproep. Had hier trouwens ook last van met mda compact 3 icm tmobile

  19. Ik was 2 weken geleden voor werk in Iran, mijn collega, ook iPhone bezitter had overal netwerk op plaatsen waar ik dat niet had, zelfde instellingen per telefoon. Zeer vreemd.

  20. T-Mobile heeft het gewoon veels te druk op hun netwerk. Ik heb vandaag meerdere keren 5 streepjes gehad, maar ontiegelijke slechte verbinding. T-Mobile had gewoon geen rekening gehouden met het aantal nieuwe mobile internet gebruikers op hun netwerk

  21. Ik heb nooit No-service, zelfs in mijn school (een blok beton) heb ik meestal 1 streepje 3G al dan niet 5 streepjes Gprs.

  22. Probleem ligt zowel bij netw. als telefoon.
    Twee identieke foons op zelfde plek met versch. signaalsterktes bewijzen dat.
    Naar elkaar wijzen is de meest primitieve response van Apple en Tmob.
    Tmob is de hoofdaannemer want zij levert het combinatieproduct en moet op haar beurt Apple vorderen. Claims dus naar Tmob.

  23. Mijn 3G loopt thuis sindskort als een trein. 2.99 op testmyiPhone.com. Een stuk sneller dan een paar weken terug!

    Gr. Vanuit hartje Tilburg

  24. Ik snap niet hoe het kan dat iedereen zo’n problemen heeft met het T-Mobile netwerk.
    Met mijn HTC Tytn heb ik nog nooit gemerkt dat ik geen ontvangst had. Ik heb nog altijd kunnen bellen. Het klopt dat ik niet overal 3G ontvangs heb maar GPRS lukt dus altijd.
    T-Mobile kan vast wel wat aan hun netwerk sleutellen maar het echte probleem lijkt me dus te zitten in de iPhone zelf.

  25. Als het ‘No service’ bericht afhankelijk is van een softwarematige controle of er bereik is, dan kan het verklaren waarom er dan geen netwerk is. De streepjes indicator is niet juist. Ik denk dat daar het probleem/bug zit.

  26. @ piet
    Ik woon in Raamsdonksveer, maar ik heb af en toe 1 streepje van 3G, meer ook niet, maar op de A 59 en A27 heb ik gewoon wel bereik.

  27. Laat ik nou over twee identieke Nokia’s N70 beschikken. De N70 kan 3G ontvangen. In de ene Nokia een KPN kaartje en in de andere een T-mobile kaart, allebei onbeperkt internet abo. Beide toestellen naast elkaar gehouden tijdens een rit van Gorichem over de a27 naar Oosterhout. Beide toestellen 5 streepjes 3G ontvangst. Van Oosterhout naar Rijen over de 5 eikenweg. Net buiten de bebouwde kom van Oosterhout valt 3g van t-mobile helemaal weg. KPN blijft ook in de bossen rond Dorst gewoon 5 streepjes geven. Net voor Rijen komt T-mobile weer op 5 streepjes 3G. Van Rijen naar Tilburg over de oude Bredaseweg. Net buiten Rijen T-mobile weer weg, KPN blijft. Vlak voor de afslag naar de Reeshof is T-mobile er weer met 5 streepjes 3G. De volgende dag deze zelfde route maar de kaartjes verwisseld. Precies hetzelfde effect. Kortom het ligt volgens mij wel degelijk aan het ( nog in opbouw zijnde) netwerk van T-mobile.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.