Reacties voor: Ontwikkelaar zet game in twaalf uur om van iPhone naar Zune HD

Een ontwikkelaar slaagde erin om in 12 uur een iPhone-spelletje om te zetten naar een versie voor de Zune HD, door gebruik te maken van XNA. Zomaar installeren lukt echter niet.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 21 reacties

  1. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind het niet echt mooi op de Zune.

  2. Als ik het zo snel zie is de scherm-verhouding van de Zune heel anders. Als de dan in 12 uur een app weet om te zetten heb je natuurlijk geen tijd meer de graphics aan te passen en wordt alles een beetje uitgerekt… althans, zo ziet het er voor mij uit.

  3. Ik dacht dat er niet eens een sdk voor dat ding was. De review zijn overigens vernietigend.

  4. @gijsmans: Ik vraag me dan echt af welke reviews je bedoelt

  5. Origineel geplaatst door Oktay
    @gijsmans: Ik vraag me dan echt af welke reviews je bedoelt

    http://arstechnica.com/gadgets/news/2009/09/zune-hd-review.ars

    OK, misschien niet vernietigend maar ik heb het met verbazing gelezen. “Ja, het is zo’n goede muziek speler!” Alle rest is meuk. Een genius playlist met songs die je nog moet kopen/huren?! 9 apps waarvan de spelletjes bij het opstarten (wat eindeloos duurt) eerst een reclamefilmpje tonen.

  6. Wat een zielige vertoning….

  7. ” En ze zijn voorlopig niet van plan om de Zune HD in Nederland te verkopen”

    Dat komt dan goed uit, ik ben voorlopig ook niet van plan er een te kopen. 😉

  8. Concurentie is altijd goed, maar ik geloof niet dat ik hier ooit over zou twijfelen.

  9. Denk niet dat ik zou willen overstappen maar wat me wel opvalt is dat er tegenwoordig telefoons bestaan die er wat meer 3D uitzien en werken t.o.v. de iPhone.

    Zou dat in de toekomst nog veranderen ? Of zou Apple zich aan het zelfde concept houden ?

  10. het spelletje leek me wel leuk maar kan Wordmonger niet in de NL app Store vinden 🙁 Nja kan wel kijken of die in de US Store staat, mja ik wil het spelletje wel in het NL dus schiet niet op 🙂

  11. Dat zijn typische PR-verhalen natuurlijk; MS zou maar wat graag willen dat iedereen die een succesvolle iPhone-app heeft deze omzet naar de Zune. Wat die verhaal echter een tikje optimistisch maakt is het volgende:
    – het draait al op meerdere platformen; ontwikkelaar heeft ervaring in multi platforrm apps en de code zal makkelijk te porten zijn.
    – het is een simpel ding waar geen specifieke hardwareversnelling oid wordt gebruikt;
    – en misschien nog wel het belangrijkst: het heeft een custom UI. Als je een mooie iPhone App hebt zal die vaak gebruik maken van de ui-libraries op de iPhone. Zowel kwa uiterlijk en gedrag ben je dan voorlopig nog niet klaar als be moet overstappen naar iets anders.

    Geen leugentjes kortom maar wel duielijk een best case. Niet iedereen die een app heeft (en zeker niet iets serieus als Things of zo) gaat het zo makkelijk klaar krijgen.

  12. Het porteren van een game van iPhone naar Zune betekent een rewrite. De meeste iPhone apps worden in Objective C geschreven (waardeloos antieke taal, die zelfs nog onderdoet voor C++ naar mijn mening) en dat is niet beschikbaar voor de Zune. De reden dat het snel te porteren was komt waarschijnlijk dat de programmeur goed bekend is in ontwikkelen voor MS devices. Overigens is dat ook een stuk moderner, ondanks dat het eindresultaat er minder fraai uitziet.

    Verder is in de VS een Zune HD helemaal geen slechte deal. Voor $15/maand kun je ongelimiteerd muziek luisteren. Alle liedjes in de Zune store kun je beluisteren, dus dat Genius je ook liedjes laat horen die je niet hebt is juist een aanwinst. Dan ontdek je tenminste ook eens nieuwe muziek.

    Verder kan de Zune HD via WIFI synchroniseren. Iets dat de iPhone / iPod Touch niet kan. Het is dus juist goed dat MS ook de Zune heeft. Dan blijft er tenminste competitie.

  13. Sterker nog:

    We are building a game in C# using #OpenGL. It runs on the #iPhone with #monotouch and ZuneHD with #dotnet. Performance of MonoTouch Rocks!

    (Van Twitter)
    Kortom, het is geen Zune port van een iPhone game maar een applicatie die geschreven is in een taal die voor beiden gecompileerd kan worden.

  14. Ik ben ook erg benieuwd naar MonoTouch. Jammer dat het geen gratis ontwikkelplatform is. Als MonoTouch een succes wordt, dan is dat meteen het bewijs dat Objective C wel eens een keer door Apple aan de kant gezet mag worden.

  15. @BugBoy: Antiek, modern: who cares (en wie bepaalt)? Het gaat om het resultaat en hoe makkelijk je dat kunt bereiken. De frameworks die er om heen hangen zijn daarbij veel belangrijker dan het specifieke C-dialect dat gebruikt wordt.

    Komt bij dat Objective C makkelijk te leren is en goed leesbare code oplevert – ik zie het probleem echt niet zo. Het resultaat mag er ook zijn, zie app store.

    Reken er niet te hard op dat een concurrerende ontwikkelomgeving Apple ertoe zal bewegen ObjC aan de wilgen te hangen 😉 Denk ook aan de enorme hoeveelheid mensen die nu voor de Mac kunnen gaan ontwikkelen omdat ze via iPhone-development kennis maken met Objective C. Die netwerkeffecten kun je niet verwaarlozen.

  16. Origineel geplaatst door shorty007
    het spelletje leek me wel leuk maar kan Wordmonger niet in de NL app Store vinden Nja kan wel kijken of die in de US Store staat, mja ik wil het spelletje wel in het NL dus schiet niet op

    Wie zei dat de game al in de App Store staat? Hij zou in ieder geval voor Windows en misschien ook voor Windows Mobile moeten bestaan (ik heb dat niet verder uitgezocht). iPhone is nog officieel uitgebracht.

  17. Even voor de goede orde; ik werk zelf notabene voor een Apple winkel, het spreekt dan ook bijna voor zich dat ik geen Microsoft-liefhebber ben, maar ik wordt altijd zó moe van dit soort domme reacties. Door figuren zoals jij krijgen de normale Apple-gebruikers hun slechte naam. Grow up, please.

    Over de reviews gesproken, ik lees toch echt voornamelijk erg positieve dingen. Wat me alleen verbaast is dat het lijkt dat alle zaken waarover bij de iPod touch en de iPhone (terecht) zo geklaagd werd (geen Flash, Copy/Paste, etc.) bij deze reviews gewoon vergeten worden…

  18. @sredlums:

    Helemaal mee eens.
    Fanboys moeten een beetje redelijk blijven. De iPhone is goed, maar daarom zijn dingen die anders zijn (zelfs Microsoft) niet persé slecht.

    Concurrentie is in ons (de consument) voordeel, anders komt Apple straks met de 4e iPhone WEER met de dezelfde looks aanzetten.
    De “Think different” is verdwenen, de laatste paar jaar.
    Maar misschien begin ik wel een oude l*l te worden, datkandanweerookwel.

  19. ontopic: mooi dat er mogelijkheden zijn om naar andere platformen uit te wijken. Zolang mobiel internet nog te duur is of niet mag – en cloudcomputing met applicaties alleen nog op het web geen realiteit is – zullen appstores voor alle grote telefoonleveranciers blijven draaien. En dan is het toch leuk om te weten dat je ook andere mobiele OS-en kunt benutten.

  20. Inderdaad ziet er niet goed uit op de zune Hou het maar bij de iphone/ipod touch

  21. Ziet er niet goed uit op de Zune? Ja, het scherm is een stuk smaller. Daardoor lijken de verhoudingen niet echt te kloppen. Maar als hij eerst de Zune had laten zien, dan had je dat juist weer met de iPhone versie.

    Maar je moet wel toegeven dat de kleuren en scherpte veel beter is van de Zune. Daarmee wordt het echt tijd voor een oled scherm voor de iPhone. Ook de UI is overigens een stuk mooier bij de Zune. Hopelijk gaat Apple het een en ander kopieëren voor OS 4.0. Of gewoon een Zune phone, vind ik ook goed. Dan kan gelijk iTunes weg.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.