Reacties voor: NS Reisplanner-app toont nu vrije zitplaatsen in de trein

Functie van start op eerste traject
NS toont in de Reisplanner Xtra-app het aantal vrije zitplaatsen in een trein. Hierdoor kun je drukte vermijden en is het makkelijker om een vrije plek te vinden. Het eerste traject is nu voorzien van deze zitplaatszoeker.
Redactie iCulture.nl -

Reacties: 10 reacties

  1. Schitterend hergebruik van reeds aanwezige sensoren!
    Ik ben alleen zeer benieuwd of en zo ja hoe veel het gaat helpen om een zitplaats te vinden.

  2. Dit gaat niet werken. Treinstellen vaak niet met doorloop. Dus binnendoor onmogelijk. Iedereen met app op perron rennend naar ‘lege’ coupé. Geduw hutjemutje stinkende zwetende oksels gatver op de balkons.

  3. Laat me raden, helemaal voorin en achterin is er plaats 🙂

    ik reis elke dag met een lange (als die niet regelmatig ingekort wordt) intercity (stopt bijna elke tussenstop, is dat nog steeds een intercity ?)
    maar als ik in de “lege” coupes voor of achter gaat instappen, dan ben ik behoorlijk lang onderweg om naar een trap te komen, sommige stations hebben maar een trap op het perron naar de hal, en dan wil je niet je verbinding missen door een wandel traject.
    en vele reizigers met mij gaan ook precies instappen, waar je weet dat je stopt in de buurt van een trap, en dan wordt het daar een beetje druk 🙂

  4. Uitgaande van het gemiddelde gewicht van een reiziger en het aantal stoelen, weet je direct hoeveel mensen er in de trein zitten en staan en waar precies ze zich bevinden”, aldus de bedenkers

    ‘Gemiddeld’ en ‘precies’ gaan niet echt samen (vormen eigenlijk zelfs een contradictio in terminis), maar toch lijkt dit in de basis wel een slim idee om zonder extra sensoren een globale indruk te kunnen geven waar een trein vol zit en waar nog ruimte is. Zou echter nog handiger zijn als je op het perron een beter idee zou hebben welk ‘balkon’ waar uitkomt, want eenmaal in een (over)vol treindeel is doorlopen naar een rustiger deel meestal lastig😕

    In dubbeldekkers, die iha juist het meest op drukke trajecten ingezet worden, gaat dit overigens sowieso niet werken omdat de bestaande sensoren geen onderscheid tussen boven en onder kunnen maken…

    Als dagelijkse treinreiziger is een zitplaats vaak een onbereikbaar ideaal, zeker als je ergens halverwege het traject opstapt.

    Dat ligt maar net aan het traject natuurlijk, zelf de mazzel momenteel voor langere tijd op een toch al relatief rustig traject ook nog ‘s ‘de goede kant op’ te reizen, dwz tegen de ‘grootste’ spitsstromen in 😃

    Helaas echter ook een traject waar hét grote nadeel van de trein, dat ‘ie rijdt van waar je niet bent naar waar je helemaal niet moet zijn, zwaar telt door de grofmazigheid van het spoornet (en OV iha). 😕
    Als ze dáár nog ‘s wat op vinden, al dan niet met bestaande technologie… Nu legt zelfs als deze toevoeging op de app komt de trein het vrijwel altijd af tegen de auto in deur-tot-deur reistijd.

  5. Kan de NS dan ook gelijk aangeven welk treinstel eerste klas is en waar stilte coupé.

  6. ??????

    Vorig jaar ging mijn aanstaande schoonzoon Jonathan Boogaard met een geweldig plan naar de Nederlandse Spoorwegen: hij had een idee voor een app die mensen een plek zou kunnen wijzen in volle treinen. Sensor in de stoelen, koppelen aan app en aan de reisplanner. Goed plan, vond ook de NS, en hij en een studiegenoot werkten het verder uit en werden door NS ontvangen. Hij vertelde er hier trots over, daarom weet ik het. Ze presenteerden het plan bij NS en kregen een rondleiding op de afdeling van Mw Verberne van de NS, maar de NS liet later weten dat het helaas niet haalbaar was. Nu – een jaar later – heeft dezelfde mevrouw Verberne, met exact hetzelfde plan een NS-prijs gewonnen. En nu kunnen ze het dus wel uitvoeren. Dieven zijn het! #nederlandsespoorwegen
    Linda Puymbroeck
    4 uur ·
    Mijn Media van TMG
    ·

    Ik zeg niet vaak iets maar dit is zo onrechtvaardig!!
    Vorig jaar zijn mijn zoon en een studiegenoot met dit volledig op papier uitgewerkte idee bij de NS in Utrecht bij Jasper vanZanten op gesprek geweest. Hem werd zelfs een tour over de afdeling waar mevrouw Sophie Verberne en haar collega werkt gegeven. Hun idee was niet haalbaar werd hen verteld. En nu via een wedstrijd wint de bij de Nederlandse Spoorwegen werkende mevrouw met hun idee? Wat een komedie. Wat een oplichterij. Wanneer je als bedrijf dit soort capriolen gebruikt zul je nooit het respect van het publiek verdienen waar je zo op hoopt. Mw Sophie Verberne en collega! Wees trots op je winnende gestolen idee dat vast nog op de hoek van je tafel lag

  7. Als dagelijkse treinreiziger is een zitplaats vaak een onbereikbaar ideaal.

    Mijn ervaring is dat er in de 1e klas bijna altijd wel zitplaats is. Het kost wel wat meer, maar ‘een onbereikbaar ideaal’ is toch echt wat anders dan het geld er niet voor over hebben.

  8. @elly: Misschien eerst ’s wat andere bronnen raadplegen voor je tot ‘naming and shaming’ overgaat?

    Dit artikel is nogal summier met details, elders kun je zien dat het niet om hetzelfde idee gaat, laat staan ‘exact’. De nu gepresenteerde manier gebruikt namelijk geen extra sensoren in stoelen, maar bestaande sensoren in de wagons/wielstellen.

    Dat nu niet duizenden extra sensoren geïnstalleerd hoeven te worden lijkt mij een heel logische verklaring waarom dit idee wél haalbaar is, en wat jij beschrijft níét… 🤔

  9. (Red.) De zitplaatszoeker is nu beschikbaar op het eerste traject. Het artikel is hiervoor aangepast en opnieuw gepubliceerd.

  10. Uitgaande van het gemiddelde gewicht van een reiziger en het aantal stoelen, weet je direct hoeveel mensen er in de trein zitten en staan en waar precies ze zich bevinden

    Niet zo accuraat dus.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.