Reacties voor: Neelie Kroes vindt dat telecomproviders VoIP mogen blokkeren

Europees commissaris Neelie Kroes vindt dat telecomoperators geen mobiele diensten mogen blokkeren of afknijpen, al vindt ze de situatie ongewenst als operators dat wel doen. Kroes laat een onderzoek instellen door Berec.

Reacties: 53 reacties

  1. Ik blijf het een vreemde ontwikkeling vinden, internet is internet en is niet beperkt tot alleen webpagina’s browsen om maar wat te noemen. Biedt dan een dienst “webbrowsen” en “chatten” aan maar breng het niet op de markt als de algemene dienst “internet” waarbij je mij het idee geeft dat ik alle diensten die op internet mogelijk zijn kan uitvoeren.

    Hoe zou het zijn als onze vaste internet verbinding thuis opgedeeld zou worden?

    Ik vind het echt slecht, telecomproviders hebben jaren de kop in het zand gehad heb ik het idee. Het is er qua tarieven de laatste jaren nou niet echt beter van geworden.

  2. Ik mocht haar altijd al niet

  3. KPN en Vodafone zoeken naar manieren om…?

  4. haha ze kan het zelf niet gebruiken denk ik 😀

  5. Typisch voor de VVD om het voor de corporaties op te nemen en niet voor de burger.

  6. Volgens mij weet ze amper wat voip is.

  7. Ben het helemaal eens met nanomeister. Internet is internet.

  8. Het is gewoon raar dat ze verschillende dingen binnen een geheel (internet) opnieuw in rekening kunnen gaan brengen.

    Het kromme is nog, dat alle providers zeggen dat de huidige manier van internet tegen het huidige tarief niet kan en nog steeds zijn er reclames MOBIEL INTERNET op je smartphone voor maar 2.95 p/m.

    ik betaal 10 euro p/m heb 1gb dataverkeer, dan mag ik toch zelf weten wat ik met die 1gb doe ?!

  9. Ach het is gewoon een pot nat met die telecombedrijven. Oplichters zijn het en ik ben ook blij dat ik al jaren geen KPN meer heb want die zijn het ergst.

  10. Ik denk niet dat deze aanpak echt ideaal is. Als alles straks in gesplitste tarieven gaat, wordt het voor de consument erg lastig om uit te zoeken waar hij nou eigelijk voor betaald.

    Een mobiel abonnement uitzoeken wordt hetzelfde als een eigen PC samenstellen. Eerst moet je gaan uitvogelen wat de betekenis is van de verschillende diensten(wat is VoIP, wat is Chat), daarna moet je bij jezelf nagaan welke applicaties gebruik maken van die verschillende diensten.

    Het lijkt mij dat het voor een consument met weinig kennis van al deze termen, het enorm lastig gaat worden om een goed abonnement uit te gaan zoeken. Die wil gewoon duidelijkheid. Ik zelf heb dat liever ook. Gewoon een vast bedrag per maand, voor mijn part met een fair-use-policy erop, zodat ik weet waar ik aan toe ben en dus niet dat ik eerst een puzzel moet oplossen om te kijken welke diensten ik wel of niet gebruik.

    Ik ben benieuwd hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen.

  11. Hebben jullie dit al gezien bij de voorwaarden op de site van vodafone. Als ik het goed lees blokkeert vodafone dus al voip en smsoip diensten….:
    “Vodafone Bel+Sms+Web Sim Only 2 Jaar
    Met dit abonnement kunt u geen gebruik maken van VoIP en SMSoIP-diesten. Gebruik in combinatie met pc/laptop en excessief gebruik
    van audio en/of video streaming zijn tevens niet toegestaan. Indien u toch gebruik wilt maken van VoIP-diensten, dan kan dat alleen vanaf het Bel+Sms+Web 620 2 Jaar Sim Only (€39,95) en hoger met
    de Internet Bellen BloX. Deze extra dienst kost €5 per maand…”

  12. Waarschijnlijk stond het in de sterren, toch nelie.

    Wat een onzin. Zie je het voor je dat TNT POST geld gaat vragen voor emails die je verstuurd. Waanzin !

  13. geef er maar aan toe, alles gaat tog over naar internet diensten, dat hou je toch niet tegen, kpn begint hem gewoon te knijpen en neelie kroes zag in dr glazebol dat ze er mee in moest stemmen, nou volgens mij weet ze er geen fuck vanaf!

    het standaard bellen en smsen gaat er toch wel uit, over een paar jaar hebben we overal vollebak databereik en draait alles op iOS, android, noem maar op.

    komt neelie daar met dr nokia 3310

  14. Voordat de iPhone er was, was er helemaal geen echt mobiel internet, alleen wat door de providers gereguleerd geWap of iMode, Apple heeft de providers ook altijd beschermt tegen te hoog data verbruik en nu hebben we plots allemaal rechten en dat voor slechts 10 euro per maand, wat nog gebaseerd is op het Wap verbruik, geloof je toch zelf niet!!!

  15. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    @Ingrid —Hebben jullie dit al gezien bij de voorwaarden op de site van vodafone. Als ik het goed lees blokkeert vodafone dus al voip en smsoip diensten….:Klopt, hebben we ook al in eerdere artikelen genoemd. Maar ik zal het er nog weer eens bij zetten.

    En toch kan ik gewoon Whatsappen, Viberen etc. op het 3G-netwerk van Vodafone…

  16. Ik zal wel weer spoken zien, maar volgens mij is er hier toch een hoop lobby werk voor verricht.

    En dan neemt de Nederlandse politiek (Verhagen in dit geval) een goed besluit, dan komt Kroes met het tegenovergestelde …

    Bah, politiek ….

  17. Ik dacht dat Neelie Kroes er was om de consument te beschermen tegen prijsafspraken en belachelijke rekeningen?!

    Fout gegokt denk ik??
    Jammer dat ze net verlengt heeft zie haar het liefst weer zo snel mogelijk vertrekken. Ook al ben ik een ras echte liberaal!

  18. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    @Ingrid —Hebben jullie dit al gezien bij de voorwaarden op de site van vodafone. Als ik het goed lees blokkeert vodafone dus al voip en smsoip diensten….:Klopt, hebben we ook al in eerdere artikelen genoemd. Maar ik zal het er nog weer eens bij zetten.

    En toch kan ik gewoon Whatsappen, Viberen etc. op het 3G-netwerk van Vodafone…

    Die voorwaarden gelden niet voor oude abo en ook niet voor de duurdere staat er toch!!!

  19. Ik kreeg altijd de indruk van Neelie dat ze juist consumenten wou beschermen voor hoge rekeningen ect ect, en dan nu weer dit..
    Internet is internet en volgens mij moet ej dan ook gwn gratis gebruik kunnen maken van diensten als VoIp en noem maar op. Je betaalt je per maand al suf voor die internet abbo’s.
    Heb toevallig geluk dat m’n moeder over een ruime 2 week m’n abbo+toestel over gaat nemen, dan ben ik weer lekker vrij om te kiezen. En ik zal eens fijntjes uit gaan zoeken wat ik ga nemen.

  20. Misschien een kwestie van aandelen in KPN?

  21. @MarcelXXX: Zeker niet, ik heb pas mijn abo nog verlengd onder deze voorwaarden. Ik ken niemand waarbij VoIP of SMSoIP is geblokkeerd…

  22. @MarcelXXX: Ik heb pas mijn abo nog verlengd onder de huidige voorwaarden en heb niet één van de duurdere abonnementen. En er wordt niets geblokkeerd.

  23. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    @hans —Volgens mij weet ze amper wat voip is.Omdat ze vrouw en 50+ is? Ik denk dat je je wel eens ernstig kon vergissen. Neelie is slimmer dan je denkt.

    Jah, daarom consulteert ze allerlei waarzeggers …….

  24. Voip vind ik wel logisch om te blokkeren, bellen is niet heel duur werkt vaak beter. Maar dingen als Whatsapp zijn weer heel handig omdat smsen gewoon heel duur is.

  25. Neelie Kroes heeft wel in de raad van bestuur gezeten van de MMO2 groep, wat dus mobiele diensten aanbied. Het zou mij verwonderen dat ze nu niet via een of andere weg verbonden is met de mobiele sector, al was het maar gewoon een leuk aandelen pakket.

  26. Neelie gaat er vanuit dat alles toch weer stabiliseerd door de marktwerking.

  27. Niks negatiefs over Neelie! Ze is en blijft een topper op dit gebied en ze weet donders goed wat voip is.. Ik heb best 20 euro per maand over voor normaal internet zonder dat alles wordt geblokkeerd. Censuur pas ik voor!

  28. Belachelijk! Is izij zelf op dit idee gekomen of heft haar horoscoop dit haar voorgeschreven. Ik ben mijn vertrouwen in mevrouw kroes totaal kwijt geraakt.

  29. het ergste vind ik dat netneutraliteit (in mijn ogen) geschonden word. de provider bepaald wat ik mag en niet mag. Bij vodafone heb je te weinig mogelijkheden, mijns inziens, om meer internet te hebben. Ik bel redelijk veel, en internet ook veel. ik wil wel dokken, maar ik wil ook alles gestroomlijnd hebben in 1 pakket! ik wil whatsapp voor m’n smsjes (hoewel dat ook op z’n retour is ivm email!!!) en gewoon nog kunnen bellen. en 1gb per maand? uhm… PER WEEK!

  30. Origineel geplaatst door JohanNeelie gaat er vanuit dat alles toch weer stabiliseerd door de marktwerking.

    Één van de weinige opmerkingen die wel snapt hoe het zit. Voor providers is dit dé kans om zich te onderscheiden van de andere providers. De telecom aanbieder met de beste voorwaarden tegen een redelijke prijs gaat heel veel klanten winnen. De provider die zaken als whatsapp gaar blokkeren gaat genadeloos afgestraft worden.

  31. Wat een bijzonder treurige (lees: kortzichtige) reacties vaak weer. Ik geef toe dat ik toen Neelie in NL werkte ik haar niet kon luchten of zien, maar ik denk dat ze het in Europa uitstekend doet.
    Zoals Gonny zegt: het is wel handig je even net een beetje beter te verdiepen… 😉
    Maar van Europa worden we allemaal niet echt uitgesproken vrolijk, wel?!

  32. Hier ook een recent afgesloten Vodafone web bel sms sim only voor een habbekrats.
    Ik kan gewoon Whatsapp, Viber en Skype gebruiken hoor.
    Het staat wel in hun voorwaarden, maar er wordt blijkbaar nog niet actief geknepen…

  33. T-Mobile ziet wel iets in het hanteren van meerdere tarieven, waarbij de grootverbruikers of klanten die hogere eisen stellen, meer betalen. KPN en Vodafone zoeken naar manieren om

    Ik heb een hekel aan mensen die hun zin niet… 😉

  34. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    eren van diensten door operators. Ze laat daarbij ook onderzoeken of de ope

    Sinds Nelie Europa in is gegaan, heb ik groot respect voor haar gekregen (voorheen als minister van het verkeer wat er staat niet). Ik vermoed dan ook, dat hier niet het volledige verhaal naar buiten is gebracht. Een tipje van de sluier wordt al opgelicht doordat ze wil verplichten dat de providers openheid geven over wat er wel en niet geknepen of geblokkeerd wordt.

    Mijn idee: ze wil toe naar een internet (mobiel en/of vast) waar door de providers nog steeds geld aan verdiend kan worden, maar waarbij de consument precies weet wat er wel en niet is toegestaan en dus een duidelijke keuze kan maken voor een passend pakket. Op dit moment is het een beetje hit-and-miss: er worden je gouden bergen beloofd maar in de praktijk mag je alleen naar een klein fotootje van die berg kijken, de toegang tot de gouden berg is afgesloten met een flink hek. En dat hek zie je pas nádat je je keuze voor een abonnement hebt gemaakt. Of nog erger (KPN): het wordt achteraf geplaatst, nádat je je voor langere tijd verbonden hebt (klinkt als Sony).

  35. Ik geloof dat de meeste mensen het niet goed begrepen hebben. Mevrouw Kroes zegt alleen dat het niet tegen de Europese regels is. Dat is iets heel anders dan dat ze het er mee eens is. Sterker nog, ze vindt het onwenselijk (lees: ze is tegen).

    Mevrouw Kroes kan de regels niet veranderen, ze kan ze alleen uitleggen. Dat is alles wat ze doet. Ik ben zelf van een andere politieke partij, maar vind dat ze het geweldig doet!

  36. Origineel geplaatst door hans
    Volgens mij weet ze amper wat voip is.

    volgens mij weet jij niet eens wie het is!

  37. Ik ben benieuwd hoe duur KPN het internet kan maken, voordat een buitenlandse provider goedkoper word. 😛

  38. Is weer zo’n oude taart die niet eens weet wat het is. En het daarom ook niet mist… Dus zegt ze dat het gewoon mag omdat ze er zelf geen last van heeft -.-

  39. Ik vind dat providers best wat meer speling mogen hebben als het gaat om de omvang van de diensten die ze aanbieden en de tarieven die ze daarvoor vragen. Dat het internet de technische mogelijkheden biedt om telefonie en SMS te vervangen brengt nu eenmaal ook de nodige kosten voor de telecommunicatiemaatschappijen met zich mee. Consumenten maken steeds meer gebruik van het internet, zij het bovenop de reguliere diensten, zij het als vervanging daarvan. Als bedrijven de ruimte krijgen om variabele kosten vast te leggen afhankelijk van het type dienst dat met het internet is verbonden, ontstaat er weer enige speling. Wie geen behoefte aan VoIP heeft, die laat het buiten het pakket, wie alles wil betaalt meer. Zolang consumenten voldoende keus hebben om van die diensten gebruik te maken en bedrijven gaan concurreren, vind ik het een goede zet.

  40. De betuwelijn heeft ze er ook door gedrukt heeft ons 5 miljard gekost, en is totaal overbodig.
    Misschien moet ze toch maar een andere Astroloog zoeken.

  41. Origineel geplaatst door Kok
    De betuwelijn heeft ze er ook door gedrukt heeft ons 5 miljard gekost, en is totaal overbodig. Misschien moet ze toch maar een andere Astroloog zoeken.

    Misschien moet jij maar een andere Wikipedia zoeken. Dat was Hanja Maij-Weg-er-mee die de Betuwelijn achter haar naam wilde zetten (en nog veel meer, inmiddels geknapte, proefballonnetjes). Misschien dat je daarom tegenwoordig nooit meer iets van haar hoort en wel van Neelie Kroes…

    Overigens, ik ben niet van haar partij en toen ze nog in de Nederlandse politiek actief was, was ik zeker geen fan van haar. Maar zoals ik al eerder zei, sinds ze in Europa actief is heb ik bewondering voor haar, ze blijkt wel degelijk te weten waar ze het over heeft en bovendien vergeet ze de gewone burger niet!

  42. De meeste mensen hier hebben wel een of andere mening over Neelie Kroes.
    Maar in plaats van zich druk te maken, over de uitspraak van haar waarin zij duidelijk maakt hoe de Europese regels hierover zijn opgesteld, is het misschien verstandiger om je af te vragen waarom ze dit willen doen.
    Met het internet abonnement wat je voor thuis hebt afgesloten, wordt je door de provider toch ook niet opgezadeld met welke site je mag bezoeken, en welke niet ??
    Waarom willen de telecom bedrijven dit dan wel ??
    Waarschijnlijk omdat ze zelf de fout hebben gemaakt, om sim only abbo’s te verkopen voor €5,- p.mnd, met daarbij nog eens voor €2,95 p.mnd onbeperkt internet. Dus verdienen ze niet genoeg……
    Maar via de mensen met een 2 jarig contract die p.mnd €30,- of meer betalen, en ViOP en Whatsapp gebruiken, houden ze waarschijnlijk weer geld aan over, omdat deze mensen hun beltegoed (en sms bundel) niet opmaken .
    Maar ze willen gewoon het onderste uit de kan, en nog meer winst maken!!
    Wat dat betreft moeten ze inderdaad maar bepaalde App’s gaan blokkeren, dan laat de consument ze in het vervolg helemaal links liggen, en stappen over naar een provider die hun geen restrictie oplegt, want die zijn er tegen die tijd wel (nieuwe of bestaande, die de markt wel begrijpen ).

  43. Wachtmaar, dit kun je niet verbannen, als er internet is dan vinden we altijd wel een weg om te teksten …. Dus zonde van de energie.

  44. Wordt tijd dat ze Neelie eens gaan blokkeren!

  45. Neelie vindt dit, Neelie vindt dat. Ongelooflijk hoeveel macht dat mens heeft.

  46. als Neelie niet snapt dat ze met haar politieke invloed druk kan zetten om regels te veranderen dan snapt ze haar persoonlijke status en functieomschrijving gewoon niet

  47. Ik vind het bijzonder kort door de bocht om dingen te zeggen als “ik mocht haar altijd al niet” e.d. Neelie Kroes heeft het de afgelopen jaren enorm opgenomen voor de consument, en ze zegt ook dat het blokkeren van dergelijke diensten niet wenselijk is…
    Zelf denk ik dat als er 1 provider is die het wel toe staat, dat de overige providers dan leeg-loop kunnen verwachten. VoIP is ‘de toekomst’ hoe cliche dit ook mag klinken, en dit verbieden of blokkeren is financiële zelfmoord…

  48. Ze had ook geen commentaar kunnen geven of gewoon kunnen zeggen dat internet is internet en als je voor betaald dan kan je er volledig gebruik van kunnen makken. Maar dat heb ze niet gedaan dus….

  49. Zij zal ongetwijfeld brieven met een metaal speeltje thuisgestuurd krijgen.

  50. Wat ik niet snap is dat iedereen meent RECHT te hebben op volwaardig internet. Wil alvast even de volgende punten nuanceren. Als KPN jou “toegang tot internet” verkocht heeft vind ik ook dat dit gewoon volledig moet zijn. Maar als zij vanaf 1 juli nieuwe contracten in het leven roepen waarin zij duidelijk vermelden dat er beperkingen op die internet toegang liggen, dan moet dat wettelijk toch kunnen? Marktwerking moet er dan voor zorgen dat consumenten KPN de rug toe keren en duidelijk maken dat dit niet is wat ze willen.

    Maar het als een wettelijk recht zien om onbeperkt internet toegang te hebben?

    Vergelijk het met kabel TV, daar bepaalt jouw provider toch ook welke kanalen wel en niet doorgegeven worden? Is die dan ook verplicht om alles onbeperkt door te geven?

    Persoonlijk vind ik het echt niet wenselijk om voor alle diensten die ik op internet gebruik ook nog eens apart een rekening van mijn provider (ISP of Telecom) te krijgen, maar zover gaan als het een wettelijk recht noemen… nee.

  51. @Ingrid

    Hebben jullie dit al gezien bij de voorwaarden op de site van vodafone. Als ik het goed lees blokkeert vodafone dus al voip en smsoip diensten….:

    Klopt, hebben we ook al in eerdere artikelen genoemd. Maar ik zal het er nog weer eens bij zetten.

  52. @hans

    Volgens mij weet ze amper wat voip is.

    Omdat ze vrouw en 50+ is? Ik denk dat je je wel eens ernstig kon vergissen. Neelie is slimmer dan je denkt.

  53. @Sarcastro

    Ik ben mijn vertrouwen in mevrouw kroes totaal kwijt geraakt.

    Je moet je even verdiepen in de standpunten van Neelie Kroes. Zelf is ze er niet zo enthousiast over hoor, maar ze volgt de Europese regels.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.