Reacties voor: Nederlandse rechter bepaalt: Apple moet bij vervanging volledig nieuw product leveren

De rechter heeft Apple bevolen om een splinternieuwe iPad te leveren aan een klant met een kapotte iPad. Een remanufactured exemplaar is niet toegestaan.

Reacties: 40 reacties

  1. Ik voorspel heel plotselinge iCloud onderbrekingen op het account van deze vrouw… 😈

    Wel een heldin overigens om dit helemaal door te zetten tot de rechter.

  2. Volkomen terechte uitspraak!

  3. Ik denk dat dit uiteindelijk nadelig wordt voor de consument. Apple zal nu beter zijn best doen om toestellen te repareren i.p.v. direct vervangen.

  4. Juiste uitspraak. In lijn met de EU Directives. Onbegrijpelijk hoe een bedrijf zoals Apple (en ze zijn niet alleen) de regeling inzake verborgen gebreken/wettelijke garantie voor consumenten niet meteen correct naleeft. Eerst de duur van de garantie, nu dit. De marges liggen wellicht niet hoog genoeg…

  5. Waarschijnlijk gaat er niks veranderen. Apple doet het over de hele wereld zo, waarom in Nederland of all places dan anders doen?

  6. Hoewel ik de uitspraak van de rechter, naar de letter van de wet, begrijp, getuigt dit toch van een gebrek aan achtergrondkennis. De vergelijking met een pak hagelslag is echt onzinnig, omdat het dan niet om een functioneel gelijkwaardig product gaat en omdat elektronische onderdelen veel minder last hebben van slijtage dan alles wat eromheen zit (batterij, behuizing, scherm; onderdelen die Apple altijd nieuw gebruikt in een remanufactured product).
    Ik ben het met Apple eens dat het erom gaat dat het een functioneel gelijkwaardig product is.
    Mijn ervaring met gefurbished en remanufactured producten van Apple is, dat ze niet van nieuw te onderscheiden zijn. Sterker nog: ik heb ze liever dan nieuwe, omdat nieuwe producten nooit zo uitentreuren getest zijn als remanufactured: die worden immers gemaakt van onderdelen waarvan bewezen is dat ze geen gebreken hebben.

    Slecht voor de consument dus inderdaad, zoals Kamran ook zegt.

  7. @Gabor: idd een heldin, maar had waarschijnlijk ook het geld om een advocaat in te huren … ik heb al regelmatig van pure ellende apple spullen weggegooid, omdat Apple niet genegen is om garantie te verlenen … (en ik kan geen advocaat betalen) .

  8. Dus ieder onderdeeltje moet gloednieuw zijn bij zo’n vervanging? Benieuwd wie dat gaat controleren. Ik zou bijna hopen dat Apple hierin ongehoorzaam is. Dit soort denken is exemplarisch voor de wegwerpmaatschappij. Recyclen mensen, recyclen. We hebben geen eindeloze hoeveel zink, en weet ik wat voor andere zware metalen er in onze mooie devices zitten. Laten we het maar niet hebben over de milieuschade die het winnen van dat spul oplevert. Zonder de moraalridder uit te willen hangen: eisen dat iets splinternieuw moet zijn is in dit licht echt een zwaar egocentrische gedachte. Maar wees vooral blij dat alle printplaatjes net uit de fabriek komen, gaan je mooie appjes vast beter door werken… 😖.

    Als het prima functioneert, dan is er toch niks aan de hand? Op dat vervangend toestel krijgt ze nota bene weer een nieuwe garantie van twee jaar.

  9. Helemaal terecht!

    Ik heb momenteel een iPhone 6. En deze is binnen 2 jaar al 5 keer vervangen voor een remanufactured toestel.

    Ik had er op een gegeven ogenblik genoeg van en gemeld bij mijn Rechtsbijstand.

    De ritten en parkeerkosten die ik elke keer moest maken naar Apple Amsterdam komt er ook nog bij.

    Mijn rechtsbijstand gaf me gelijk en ze hebben in ieder geval 400 euro terugbetaald aan mij. En ze hebben nu een rechtszaak bij Apple staan om het volledige aankoopbedrag terug te vragen.

    En als ze niet zeker van hun zaak zijn, hadden ze dit echt niet gedaan.

  10. Ik moet ineens denken aan die post een paar dagen geleden over dat Apple niet goed genoeg recycled volgens veel mensen hier. Moet je voorstellen wat voor een gezeik ze krijgen als blijkt dat ze hergebruikte onderdelen in een nieuw apparaat gebruiken.

  11. Wat een geneuzel. Wat heb je liever terug, je gerepareerde iPad met krassen en gebruikte batterij die gerepareerd is of een die een nieuw buitenkant heeft nieuwe baterij en een door en doorgetest onderdeel dat is vervangen. Man man. Dit is enorm nadelig als ze meer gaan repareren. Apple is uniek met hun service. Een persoon kan het voor iedereen verpesten.

  12. En de goedpraters hier zijn weer in de meerderheid

    Volledig terecht ten eerste je betaald niet voor niets veel geld voor een apparaat.
    Ten 2e betaalde mevr ook nog eens flink aan die nep  care!
    Ten 3e zegt zelfs de Europesche wetgeving dat elk electronisch apparaat minstens 2 jaar mee moet gaan vandaar ook de 24maanden garantie.

    Maar nee apple geeft nog steeds maar 1 jaar en daarbij na 4 maanden al kapot dan is het toch meer dan logisch dat je een volledig nieuw apparaat krijgt.

    Doen ze dit met een apparaat wat al bijna 2jaar oud is dan snap ik het nog een klein beetje.

    En nogmaals het bewijs dat al die extra verzekeringen alleen maar geld klopperij is.

  13. Origineel geplaatst door Yah
    Wat een geneuzel. Wat heb je liever terug, je gerepareerde iPad met krassen en gebruikte batterij die gerepareerd is of een die een nieuw buitenkant heeft nieuwe baterij en een door en doorgetest onderdeel dat is vervangen. Man man. Dit is enorm nadelig als ze meer gaan repareren. Apple is uniek met hun service. Een persoon kan het voor iedereen verpesten.

    Dus als de iphone 8 uitkomt ga jij in de wacht tot er refurb versies zijn? Hahahahhahaha laat me niet lachen.

    Apple denkt al jaren qua garanties anders te moeten en kunnen zijn dan overige multinationals. Prima statement is hiermee gezet. EU garantie voorwaarden zijn duidelijk dus daar houden ze zich maar aan.

  14. Die vreemde refurbished regel daar ga ik ook niet mee akkoord. Ik heb enkele jaren geleden dit ook voorgehad en bleef aandringen op een nieuw vervang toestel dat ik uiteindelijk ook heb gekregen. Het is not done om voor zulke dure spullen mensen zo af te schepen bij garantie.

  15. Het is weer een beetje uit z’n verband getrokken lijkt het.
    Als de device gewoon gerepareerd kan worden hoeft er geen nieuw device geleverd te worden.
    Dit hele verhaal gaat pas spelen als de device niet meer gerepareerd kan worden.
    Dan moet er een nieuw exemplaar geleverd worden en dat is terecht.
    Maar ja, wat heb je liever, meteen een “nieuw” refurbished exemplaar mee naar huis of een paar weken ( in het ergste geval ) wachten tot je eigen exemplaar gerepareerd is.

    En vergeet niet, als je na 6 maanden je device laat repareren zijn de onderdelen daarin ook nog steeds 6 maanden gebruikt op dat ene onderdeel na dat vernieuwd is als je hem terugkrijgt.
    Dus dan heb je geen nieuwe batterij ect wat je bij een refurbished exemplaar wel hebt.

  16. Het gaat erom als je als consument een product NIEUW koopt voor veel geld.
    Refurbished voelt toch 2e hands en hoe je het went of keert de producten die erin zitten zijn toch gebruikt.
    Ik heb ook een refurbished toestel gehad en je zag inderdaad geen verschil met nieuw. Laat Apple anders refurbished toestellen geven bij toestellen ouder dan een jaar of laat ze het verkopen tegen een gereduceerd bedrag.

  17. Origineel geplaatst door Jeroen
    En de goedpraters hier zijn weer in de meerderheid.

    Volledig terecht ten eerste je betaald niet voor niets veel geld voor een apparaat.

    Ten 2e betaalde mevr ook nog eens flink aan die nep  care!

    Ten 3e zegt zelfs de Europesche wetgeving dat elk electronisch apparaat minstens 2 jaar mee moet gaan vandaar ook de 24maanden garantie.

    Maar nee apple geeft nog steeds maar 1 jaar en daarbij na 4 maanden al kapot dan is het toch meer dan logisch dat je een volledig nieuw apparaat krijgt.

    Doen ze dit met een apparaat wat al bijna 2jaar oud is dan snap ik het nog een klein beetje.

    En nogmaals het bewijs dat al die extra verzekeringen alleen maar geld klopperij is.

    Verbijsterend, niet? Hoe sommigen denken alles dat Apple doet goed te moeten praten 😖

    En zelfs net doen of je beter af zou zijn met Apple’s (opnieuw aangetoonde) illegale praktijken!? 😂😂😂 / 😢😢😢

    Is al gezegd, maar leg het nog maar ’s uit: de wet geldt voor iedereen, ook voor Apple!

    Dat de dame in kwestie zelfs met AppleCare zo wordt afgescheept maakt het idd (voorzover mogelijk) nog triester.
    Betaal je veel geld iets voor wat eigenlijk niets meer is dan een ‘geen-gezeik’ verzekering, krijg je juist gezeik in het kwadraat! 😱

  18. @Starscreamer: Je zegt het goed! Refurbished is gebruikte telefoon /iPad. Remanufactured is een nieuwe ipad uit de fabriek waar een gebruikt onderdeel in zit die nog aan alle eisen voldoet om nieuw te zijn. Bijvoorbeeld een printplaat, camera, processor. Mensen wat is het probleem? Apple recycled hier en werkt zo mee aan een betere consumerende wereld. Remanufactured is totaal iets anders als refurbished. Mensen lees goed en begrijp.

  19. Origineel geplaatst door Svan
    Als het prima functioneert, dan is er toch niks aan de hand? Op dat vervangend toestel krijgt ze nota bene weer een nieuwe garantie van twee jaar.

    Je krijgt niet opnieuw 2 jaar garantie

  20. Origineel geplaatst door evad1st
    @Gabor: idd een heldin, maar had waarschijnlijk ook het geld om een advocaat in te huren … ik heb al regelmatig van pure ellende apple spullen weggegooid, omdat Apple niet genegen is om garantie te verlenen … (en ik kan geen advocaat betalen) .

    Een advocaat kan ook pro deo werken. Als die wint krijgt hij zijn kosten alsnog vergoed door de tegenpartij.

  21. Mooi zo! Aanpakken dit soort arrogante praktijken!

    Zorgwekkend dat sommige het met Apple eens zijn en blijkbaar bereid zijn om eerst € 750 te betalen voor een nieuwe iPhone en vervolgens genoegen zouden nemen met een refurbished iPhone ter waarde van € 550 zodra er gebreken zijn.

    Koop dan gelijk een refurbished iPhone! 😂🤣😜

  22. Jongens refurbished en remanufactured is echt iets anders.
    Refurbished = Gebruikt maar gecontroleerd en opgeknapt waar nodig.
    Remanufactured = Gegarandeerd nieuwe: behuizing, Scherm, Accu, Knoppen, slijtageonderdelen zoals geheugen (opslag en ram). Het enige wat hergebruikt kan zijn is bijvoorbeeld een camera module of iets dergelijks.

    Remanufactured komt ook uit de fabrieken van Apple

    Maar ik moet zeggen Apple is hier nooit eenduidig over. Een apple advisor heeft mij laatst verteld dat er helemaal niets herbruikt wordt op bijvoorbeeld schroeven of metale plaatjes na. Volgens die mevrouw in Amsterdam is het onmogelijk dat ze een moederbord of iets anders zouden hergebruiken in een remanufactured telefoon.

  23. @Yusuf Sen: Hahahaha Yusuf.

  24. Een volledig nieuw apparaat is meer dan logisch. Ik weet niet eens waarom een bedrijf als Apple zich voor de rechter laat uitdagen voor zo iets.
    Nieuwe iPhone,iPad of een Macbook na vervanging is meer dan logisch.

  25. Origineel geplaatst door Yah
    Wat een geneuzel. Wat heb je liever terug, je gerepareerde iPad met krassen en gebruikte batterij die gerepareerd is of een die een nieuw buitenkant heeft nieuwe baterij en een door en doorgetest onderdeel dat is vervangen. Man man. Dit is enorm nadelig als ze meer gaan repareren. Apple is uniek met hun service. Een persoon kan het voor iedereen verpesten.

    Origineel geplaatst door Henk
    Dus als de iphone 8 uitkomt ga jij in de wacht tot er refurb versies zijn? Hahahahhahaha laat me niet lachen.

    Apple denkt al jaren qua garanties anders te moeten en kunnen zijn dan overige multinationals. Prima statement is hiermee gezet. EU garantie voorwaarden zijn duidelijk dus daar houden ze zich maar aan.

    Alle andere bedrijven zoals samsung repareren jouw telefoon of tablet die bij veel mensen al krassen en andere gebruikssporen hebben. Ook is de batterij al een tijd gebruikt.

    Wat ik zeg is als volgt: Ik vind het beter om dan, in plaats van een gerepareerd toestel (waar je ook enkele weken op moet wachten) een remanufactured toestel te krijgen vaak binnen 1 a 2 dagen danwel direct. Apple zal nu door deze uitspraak vaker gaan repararen. Het is namelijk niet zo dat ze niet kunnen repareren. Alleen koos apple voor een klantvriendelijkere benadering.

    En dan zit je en met je gebruikte toestel en je kan langer wachten en ja je krijgt dat een gerepareerd onderdeel. Is dat nou wat je wilt?

    Doe mij maar direct in geval van reparatie na enkele maanden dan een remanufactured toestel met nieuwe batterij en buitenkant. Waar lees jij dat ik dan bij de launch voor een remanufactured toestel ga? Ik heb het niet over de eerste 2 a 3 weken. Dan wil ik uiteraard wel een nieuw toestel. Die krijg je ook zeker in de eerste 2 weken. Dus nee ik kies niet de kant van apple maar mezelf in dit geval.

  26. @icook: Dit is niet geheel waar – ik had een remanufactured iPhone, en het geregistreerde serienummer in mijn iPhone (Instellingen > Algemeen > Info) kwam niet overeen met het serienummer dat aan de Genius bar werd uitgelezen door het apparaatje dat Apple er aan hangt – dat serienummer was namelijk van een of andere telefoon uit Japan. Ik had dus een remanufactured exemplaar met een logic board uit Japan.

  27. apple is gewoon gierig punt uit

  28. Ik vond het nogal een onzinverhaal. Als ik een scheerapparaat koop en daar mankeert wat aan, zijn ze ook alleen verplicht het te repareren. Alleen als het binnen garantie niet meer te repareren is, heb je recht op nieuw.
    Het woord remanufactured heb ík bij Apple nog nooit gehoord. Dat noemden ze altijd refurbished. Ik heb het wel ‘s gehad en mijn zoons ook. Meerdere keren. Zelfs een keer bij Apple Store; mijn zoon kwam met een iPhone met een kapot knopje. Het werd bekeken en direct omgeruild voor een zogenaamd ‘refurbished’ toestel. Het zag er in alle gevallen splinternieuw uit. Geen krasje erop. Helemaal nieuw. Oude binnenkant en nieuwe buitenkant?? Denk je echt dat ze kapotte toestellen naar China sturen of ergens anders heen en daar een hele nieuwe buitenkant omheen bouwen? Volgens mij gaat de defecte gewoon de prullenbak in. Volgens mij deed Apple gewoon het doosje eraf en de oortjes weg en gaf een splinternieuw toestel onder de titel ‘refurbished’. Dat is goedkoper van al die toestanden uithalen. Prima service!

  29. Origineel geplaatst door Svan
    Als het prima functioneert, dan is er toch niks aan de hand? Op dat vervangend toestel krijgt ze nota bene weer een nieuwe garantie van twee jaar.

    Origineel geplaatst door Werner
    Je krijgt niet opnieuw 2 jaar garantie

    Mijn iPhone 6s is onlangs vervangen onder garantie door de Apple Store. Zal best refurbished zijn, whatever.
    Volgens de Genius krijg ik opnieuw twee jaar garantie, iets wat Apple vrij recent heeft besloten.

  30. Origineel geplaatst door Marc
    Ik ben het met Apple eens dat het erom gaat dat het een functioneel gelijkwaardig product is.
    Mijn ervaring met gefurbished en remanufactured producten van Apple is, dat ze niet van nieuw te onderscheiden zijn. Sterker nog: ik heb ze liever dan nieuwe, omdat nieuwe producten nooit zo uitentreuren getest zijn als remanufactured: die worden immers gemaakt van onderdelen waarvan bewezen is dat ze geen gebreken hebben.

    In de meest gunstige omstandigheden is dat inderdaad iets waar ik mij bij zou kunnen aansluiten. Echter, de wet is op iedereen van toepassing en wat een rechter in één zaak bepaalt kan een leidende interpretatie van de wet worden. Zelfs al is Apple het schoolvoorbeeld van een bedrijf dat kwalitatief hoge eisen stelt aan exemplaren die ‘remanufactured’ or ‘refurbished’ zijn, andere bedrijven hebben wellicht lagere eisen. Als consument heb je daar helemaal geen zicht op en kan een verkoper zich verschuilen achter allerlei technische termen en zou je wel eens kunnen opschepen met een minderwaardig product (de consument weet het immers toch niet beter, zeker bij zo technisch complexe toestellen).

    Het consumentenrecht is er juist voor de consument. De verkoper is in de allermeeste gevallen in een betere positie. Dit verschil wordt door een betere rechtspositie voor de consument gecompenseerd. Deugt het product niet heeft de verkoper het op te lossen, anders heeft de consument gewoon recht op een nieuw exemplaar of een ontbinding van de overeenkomst. Dit wetende, kan Apple daar ook op inspelen. Ze kunnen bijvoorbeeld een gedeeltelijke restitutie aanbieden in ruil voor een gereviseerd exemplaar. Het consumentenrecht geeft een verkoper geen gelegenheid om te kunnen bewijzen dat een gereviseerd toestel voldoet, het doet er immers niet toe op het moment dat de consument bij de verkoper aanklopt en het niet beter weet.

    Uiteindelijk dient het consumentenrecht ook er toe om geschillen te vermijden. Het risico van een defect product komt voor rekening van de verkoper, dat is nu eenmaal het ondernemersrisico.

  31. @Svan: Helemaal mee eens, ook met Marc. Als de startmotor van mijn Goldwing het na 4 maanden niet meer doet (ik kan hem aanduwen, dan loopt hij ook…), verwacht en krijg ik een nieuwe startmotor, ik verwacht dan ook geen compleet nieuwe Wing… Zou wel mooi zijn, nul kilometers, geen krasjes of vlekjes na 4 maanden gebruik…

    Die ICT-juris is al helemaal niet goed bij met zijn hagelslag; Nee, tuurlijk ga je de doos niet leegkiepen en die in de fabriek opnieuw vullen, dát weegt nl. níet tegen elkaar op…

    Dus Apple, gewoon re-manufactered of re-furbished meegeven, wel in doos en gewoon niets zeggen, behalve ‘hier heeft u een andere’. Wat niet weet wat niet deert

  32. Geinig dat mensen zich hier graag laten piepelen door Apple omdat ze simpelweg idolaat zijn

  33. Ik heb ook gewoon een remanufactred iphone, onder garantie.

    Wat mij normaal lijkt is:
    Als je apparaat stuk is, dan ga je terug om het te laten repareren, of als het ding nog gloednieuw is, dan als DOA. Bij een DOA heb je wel recht op een nieuw artikel. Bij reparatie kan het gewoon een paar weken duren voor het ding terug komt. Remanufactured / refurbished replacement lijkt me in zo’n geval een hele mooie service. Maar om dan te eisen om een nieuw apparaatlijkt me niet terecht: wacht dan maar gewoon lekker af tot je reparatie klaar is. Het alternatief is dat de Apple apparatuur helemaal onbetaalbaar wordt.
    Andere fabrikanten gaan ook niet zo ver in hun garantie afhandeling.

    Naar mijn idee slaat de rechter wat door in het beschermen van de consument. Aan andere kant, de 1 jaar garantie die Apple biedt in haar stores is ook volkomen los van de (europese) realiteit. Daar mag die rechter best wat aan doen.

  34. Het is gewoon heel simpel. Dit is de wet en daar heeft Apple zich gewoon aan te houden. Punt uit. En geloof me: Apple gaat echt niet één onderdeel repareren en het apparaat daarna weer teruggeven. Het is veel te duur, en veel te tijdrovend om een Apple genius telefoons en iPads uit elkaar te laten schroeven. Zeker nu ze ook nog eens waterdicht gemaakt moeten worden. Kan gewoon niet snel genoeg in een Apple Store. Dus ze kunnen nu bijna niet anders dan gewoon omruilen naar een nieuw exemplaar. Precies zoals de wet voorschrijft.

    Vanuit het oogpunt van recycling en een een beter milieu is dit wel een discutabele beslissing. Ik ben het er ook mee eens dat een remanufactured model eigenlijk niet te onderscheiden is van een nieuw model. En de refurbished modellen eigenlijk ook niet. Op zich slijt de binnenkant van de elektronica nauwelijks (battrerij uitgezonderd). Indien een defect optreedt is dit bijna altijd al een aanwezig defect bij fabricage of door omstandigheden van buitenaf (vallen, waterschade etc.). Een chip zelf zal vrijwel nooit falen, meestal zijn het de soldeerpuntjes, stressfractuurtjes of een module die faalt (maar makkelijk vervangbaar is, echter tijdrovend om te troubleshooten en te repareren binnen de tijd van een genius afspraak).

  35. Deze vrouw staat volledig in haar recht. Dit is gewoon Europese regeling. Als ik ene nieuwe telefoon koop en hij gaat stuk door de fabriek verwacht ik ook gewoon een nieuwe. Ik wil geen refurbished , je koopt een nieuw product..

    Om even te reageren op dat andere fabrikanten het niet Beter doen. Ik had een Samsung galaxy note 4. Deze kreeg een fout in het scherm waardoor de pen niet meer werkte. Ik ben gewoon geweest naar de winkel, die wilden mij ook afschepen met dat het niet vergoed zou worden. Verder kreeg ik gezeik dat het mijn eigen schuld was. Maar ik heb gewoon gewezen op mijn rechten, enkele dagen later kreeg ik een nieuwe s7 edge met een 128 Gb SD kaart.. (Als vervanging)

    Apple Verdiend zoveel aan hun spul maar ze zijn veelste erge geld wolven geworden. Ik wou naar jaren geen nieuw Apple product meer gehad te hebben naar een MacBook te gaan. Maar toen ik de 2500 euro zag ben ik toch maar gebleven bij mijn Windows laptop. Het is jammer Apple was een prachtig bedrijf.

  36. Weet een hier anoniem postende apple store medewerker of er inmiddels ook nieuwe richtlijnen zijn uitgedeeld binnen de store. Oftewel, is het nu beleid geworden?

  37. Ik vraag me eigenlijk af of de Apple Care die de mevrouw had afgesloten nog verschil heeft gemaakt in het oordeel van de rechter. Daarmee koop je immers extra fabrieksgarantie.

  38. Origineel geplaatst door Bert
    Ik vraag me eigenlijk af of de Apple Care die de mevrouw had afgesloten nog verschil heeft gemaakt in het oordeel van de rechter. Daarmee koop je immers extra fabrieksgarantie.

    Het blijkt in ieder geval niet uit het vonnis. De zaak werd op grond van de wettelijke garantie beoordeeld.

    Het vonnis toont eigenlijk ook wel aan dat je zelfs met Apple Care niet beter wordt behandeld. Wat consumentenrecht betreft is Apple al jaren een bron van frustratie en dat was al zo toen ik mijn eerste MacBook in 2008 kocht.

  39. @Marc: Recent een remanufactred iPhone 6s ontvangen, maat de batterij duur is veel korter dan mijn bijna 1 jaar oude exemplaar. Geloof niet dat de batterij nieuw is.

  40. @Svan: ??
    Het geremanifacturede toestel kan toch nog steeds aan een ander verkocht worden? Wellicht tegen een lagere prijs?

    De essentie van het verhaal is dat Apple kennelijk goedkoper af wil zijn door geen nieuwe iphones te verschaffen bij een apparaat dat binnen 4 maanden defect is.

    De batterij is vier maanden oud.

    Voor duurzaamheid kun je beter naar het bedrijf of het kapitalistische systeem kijken, dan je druk te maken over een persoon.

    geen idee waarom ik dit typ trouwens. Ik ben denk ik verveeld.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.