Reacties voor: Meldpunt Afzetabbo wil geld terugclaimen voor ‘gratis’ telefoons

Het meldpunt Afzetabbo wil een claim indienen tegen telecomproviders die 'gratis' telefoons hebben aangeboden. Sommige consumenten beseften niet dat ze toch voor de telefoons betaalden.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 33 reacties

  1. Dit is toch ontzettend flauw. Ieder weldenkend mens kan bedenken dat die prijs bij je abonnement in zit. Hoop dat dit groepje mooi de grond in geboord wordt.

  2. @Pieter: Precies en bij de meeste telefoons moet je zelfs nog bij betalen, daarbij zijn er al maatregelen genomen door de providers na bericht uit de 2de kamer.
    De mensen die zich gemeld hebben zijn gewoon uit op geld, ze ruiken iets en denken er geld uit te kunnen slaan.

  3. Heel naïef idd, alles wat gratis is zit in je prijs verwerkt. Er zullen wel uitzonderingen op zijn voor sommige diensten of producten. Maar betalen doe je het toch. Het enige verschil is dat je dan minder betaalt als normaal. Dit krijg je dan terug in de vorm van een gratis product.

  4. En sinds de telco’s met een constructie kwamen van lease of toestel abonnement bij je abonnement (ok, welke een deel van de kosten voor jou rekening bekleden, een ander deel zit alsnog in de abo verwerkt) zijn ze toch al transparant in dat je het toestel zelf meefinanciert. Een deel is voor jou rekening een “deel” voor de telco. Ik zie niet hoe ze dit succesvol kunnen afronden zonder jaren terug te moeten claimen. Wat de afgelopen 2 jaar betreft, kansloos

  5. Je moet al echt van een andere planeet komen om te geloven dat providers iets gratis gaan geven, laat staan een telefoon van rond de 700€. Maar stel dat je dit toch gelooft, dan nog weet je dat je een contract tekent waarbij je 24 maand een bepaald bedrag dient te betalen voor de diensten die je krijgt. Meestal staat daar ook in wat je nog dient te betalen als restwaarde voor de telefoon als je het contract vroegtijdig wenst stop te zetten. Ik denk dat die grote telecombedrijven juridisch wel in orde zullen zijn. Ik denk dan ook dat die stichting weinig kans heeft om dit tot een goed einde te brengen, dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

  6. Kotsmisselijk wordt ik van die Amerikaanse toestanden. 800 miljoen claimen? Achterlijk.
    Hopelijk lacht de rechter deze organisatie recht in het gezicht uit en kunnen ze inpakken.
    Ieder weldenkend mens weet dat een toestel van 800 euro niet gratis kan zijn. Maar normaal denken is er voor veel mensen niet meer bij, en dan dus maar een claim indienen.

  7. Los van wat de kenners hier melden, is het gebruik van het woord “gratis” natuurlijk het dilemma.
    Als ik ergens een gratis caravan afhaal verwacht ik ook dat die niet betaald hoeft te worden in plaats van een afbetalingsregeling
    Oftewel: misleiding

  8. Ik vind het eigenlijk wel goed.
    Er wordt door providers duidelijk aangegeven “gratis toestel”. Dit moeten ze simpelweg veranderen naar iets anders wat niet duidt op “gratis”.
    Het kan wettelijk gezien als misleidend worden gevat gezien het toestel NOOIT gratis is.
    Ja, het is naïef om toch te denken dat het echt gratis is…maar het is ook misleidend vanuit de provider zelf!
    Ik ga wel een schadeclaim indienen…kijken of ik er een leuk slaatje uit kan slaan 🙂
    Bruur is jurist…

  9. Als jongeren schuldproblemen hebben door hoge telefoonkosten moeten ze eens stoppen met de godsganselijke dag met die telefoon in hun handen te zitten

  10. Ik heb een keer een iPhone 3GS “gratis” gekregen bij een jaarabonnement van 30 euro per maand. Dat was toen de IPhone 4 er bijna was en men dacht dat de 3GS eruit ging. Dat mag je gerust gratis noemen. Ik heb toen incl abonnement 200 euro minder betaald dan de iPhone kostte. Nooit meer zo’n abonnement gezien helaas 😀

  11. @Pieter: Inderdaad. Zo lastig is het toch niet om dat te begrijpen…
    (p.s. coole naam XD)

  12. Gaat nergens over, als je je een beetje verdiept kom je daar wel achter, en aan de andere kant, als je zo’n abonnement afsluit ga je akkoord met de desbetreffende maandlasten, dus er is geen discussie. 🙂

  13. Ik denk dat degenen die zeggen dat het logisch is dat het niet gratis is de gevolgen van deze aanbiedingen onderschatten en zelf waarschijnlijk ook nog genaaid worden waar bij staan.

  14. Flauw? Dat kon je toch weten? De mensen die hierboven met dergelijke opmerkingen reageren weten blijkbaar niet wat een uitspraak van de Hoge Raad inhoudt. Dat je dat kon weten is voor de Hoge Raad namelijk geen argument, die is er duidelijk over en spreekt van een wandaad met wellicht grote gevolgen.

  15. Hoewel ik hoop dat degene die hier geld door ontvangen het fatsoen hebben dit aan een goed doel te doneren (kom op zeg, hoe naïef ben je…gratis), vind ik het wel een goede zaak dat hier nu eens hard tegenop getreden gaat worden. Ik wordt dus kotsmisselijk van alle misleidingen van bedrijven. Reisbranche, telcom, energie. Overal proberen ze je te verleiden met mooie aanbiedingen, terwijl de consument het linksom of rechtsom gewoon de hoofdprijs betaalt. Wees gewoon eerlijk en zeg waar het op staat.

  16. Ben het eens met de meesten hier. Een normaal mens pakt even een excel sheet je of rekenmachine erbij en gaat rustig uitrekenen of een abbo met toestel of sim only en zelf aanschaffen goedkoper is. En dan maak je een keuze of je de extra kosten per maand wil pakken of de kosten van het toestel ineens pakt met sim only. Je gaat bij het kopen van een auto, fiets, keuken etc. Toch ook eerst vergelijken voordat je een aankoop doet? Ben wel benieuwd of mensen hier een slaatje uit kunnen slaan. Want iets anders is het niet

  17. @Jan: Ik ben het met je eens het is en blijft misleiding wat ze de afgelopen jaren gedaan hebben en soms zelfs nog steeds doen
    Dat ik het zelf ook te belachelijk voor woorden vindt om nu de telecom provider aansprakelijk te stellen voor iets wat je toch echt zelf hebt gedaan staat daar dan even los van
    Persoonlijk ben ik meer van de middenweg

    het is een fout van zowel de consument als de provider (de consument moet beter opletten voor ze een abbo afsluiten en de provider moet een duidelijker verhaal ophangen en niet de wet manipuleren waar het hun uitkomt)

    dus laat de consument zijn abbo vervroegd beëindigen zonder boete clausule en daarmee de kous af want zoveel van die oude abbo’s zullen er toch niet meer zijn aangezien de meeste providers toch al de laatste 1 tot 2 jaar al netjes niet meer gratis maar 0 euro heeft staan (juridisch)

    Dat de telecom bedrijven een tik over hun vingers moeten hebben ben ik het zeker mee eens want het zijn soms boeven hoor

    just my 2 cents

  18. Die “terugbetaling” zal ergens van betaald moeten worden. Mensen die zo DOM zijn te geloven dat een telefoon van 700 euro gratis, kunnen uiteindelijk rekenen op hogere abonnementskosten voor iedere klant. Deze DOMME mensen zorgen voor hogere kosten bij mensen die het wel begrijpen. Ik ben een SimOnly man en heb een hekel aan dit soort geklaag! Amerikaanse claimcultuur…

  19. Er wordt vaak geadverteerd met: gratis toestel bij abo of €0 bijbetalen, dus ik kan wel begrijpen dat er echt mensen zijn die oprecht denken dat het toestel dan ook gratis is.

  20. Het gaat er niet om of je denkt een gratis toestel gekregen te hebben; het gaat erom of de providers een zuiver en eerlijk aanbod doen.
    Met hun vermelding ‘gratis toestel’ doen ze dat dus niet. En mogen ze daarvan ook de consequenties dragen.

  21. Door dit soort acties worden telefoons voor een grote groep onbetaalbaar. Het is vrij duidelijk dat de telefoon niet gratis is. Ik hoop dat als ze gelijk krijgen ze wel moeten betalen voor de telefoon. Dat zou dan ook eerlijk zijn.

  22. “Door dit soort acties worden mobiele telefoons voor een grote groep onbetaalbaar”

    Dat is natuurlijk klinkklare onzin.
    Een mobile telefoon kost €30 bij de kijkshop.
    Er zijn alleen een hoop mensen die de rare illusie hebben dat ze “recht” hebben op de nieuwste smartphone van €900 en dan gaan klagen dat het niet eerlijk is dat zo een telefoon duurder kost dan ze kunnen betalen.

  23. Wat een stomme naam… AfzetAbbo…

    Volgens mij schrijf je abonnement nog altijd met 1 b…

  24. Origineel geplaatst door Jan
    Wat een stomme naam… AfzetAbbo…
    Volgens mij schrijf je abonnement nog altijd met 1 b…

    Er staat geen abonnement Jan.

    Fijne jaarwisseling allen!!!
    Ja ook jij Jan😜

  25. Origineel geplaatst door Nick Seamore
    Er staat geen abonnement Jan.
    Waar staat Abbo dan voor? Heb ik iets gemist?

    Fijne jaarwisseling allen!!! Ja ook jij Jan😜

    Thnx, jij ook hoor 👍

  26. Dit soort stichtingen hebben maar één belang; het belang van de juristen op de loonlijst. Jullie moesten eens weten waarvoor de rechtspersoon ‘Stichting’ tegenwoordig wordt gebruikt, bijna misbruikt.

    Ten aanzien van de kans van slagen acht ik deze nihil. Ook als expliciet is vermeld dat het om een gratis toestel gaat, dan nog mag men in redelijkheid aannemen dat de kostprijs in de abonnementsgelden verwerkt is. Alleen al hierom zal de collectieve actie niet slagen.

    Maar ach, hier is het primair de oprichters van deze stichting niet om te doen.

  27. Wat ik mij afvraag of dit plan gaat werken, bij een afsluiten van een abonnement moet je namelijk eerst akkoord gaan met de voorwaarden , en ik moet jullie eerlijk bekennen heb die nog nooit doorgelezen , maar het lijkt mij dat als je daarmee akkoord gaat dat je geen poot om op te staan hebt? Of zie ik dit verkeerd?

  28. Vul de zakken van Stichting ConTel niet!! Als Stichting ConTel werkelijk zulke goede bedoelingen zou hebben, waarom voeren ze het dan niet gewoon die rechtszaak.Als ze daadwerkelijk gelijk hebben, dan is er jurisprudentie en wordt het heel simpel. Ze stellen een paar standaard brieven op en iedereen kan zelf zijn geld claimen.Mocht de provider nog steeds niet gehoor geven, zullen ze bij een dagvaarding alsnog snel over gaan tot een schikken.Persoonlijk vind ik het wel gek. Je sluit een abon. af waarbij je kunt kiezen voor een toestel. Het toestel blijft van jou, ook als de contract periode is afgelopen. Het is de afspraak die jezelf hebt ondertekend. Waarom zou een provider moeten betalen als jij de afspraak niet na wil komen?

  29. Dit is echt de reinste onzin om een provider aan te klagen. Bij het aangaan van een abonnement weet je toch hoeveel je per maand moet betalen en voor hoe lang???? Hoe hoger het abonnementsgeld hoe minder je voor het toestel hoeft te betalen!

    Het is een kwestie om je gezond verstand te gebruiken. Of een rekenmachine zucht…..

    Doordat alles duurder wordt in Nederland, ontstaat makkelijk een claimcultuur. En natuurlijk is het makkelijker om Iedereen de schuld geven in plaats van bij zichzelf te rade gaan…..

  30. dit is toch oud nieuws.. is toch een mooie regeling dat je op deze manier een duur toestel met abbo kunt nemen

  31. Toen ik mijn 1 jaar geleden een iPhone 6 wou kon ik uit twee dingen kiezen.

    Een abbo met “gratis” iPhone 6: 50,-
    Een abbo zonder telefoon: 10,- (Dus de iPhone apart aanschaffen…)

    Ik denk niet dat die nieuwe stichting je geld echt terug kan krijgen. Indien wel, laat mij het weten, dan kan ik 700 euro terug verdienen. 😅

  32. Volgens mij staat er al jaren niet meer bij dat de telefoon gratis is, maar ‘toestelprijs vanaf 0 euro’. Lijkt hetzelfde, maar is het volgens de wet blijkbaar niet.

  33. Wacht.. Er zijn serieus mensen die geloven dat het gratis was…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.