Reacties voor: Nederlandse Apple Store-medewerkers boos over voornamen in enquêtes

Apple gebruikt voornamen van Nederlandse Apple Store-medewerkers in klanttevredenheidsenquetes en daar is het betrokken personeel niet blij mee. Ze spanden daarom een zaak aan.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 46 reacties

  1. Is toch heel normaal dat je bij een klantenservice je voornaam geeft als je iemand helpt???

    Als ik een klacht heb en ik kom daar niet verder mee, vraag ik ook altijd “met wie heb ik gesproken?” zodat ik er naar kan verwijzen bij verder contact.

  2. Het gaat nu over winkelpersoneel volgens mij en niet over klantenservicemedewerker.

  3. Nu dacht ik altijd dat nederlanders zo open mensen zijn? Wij dragen in onze winkels naam badges met onze voornaam en de eerste letter van onze achternaam, maar op de facturen die we met de klant meegeven staat onze volledig naam. En bij ons hoor je niemand klagen 😉 Als ze je echt willen vinden, lukt dat hoe dan ook…

  4. Hi welcome to Apple my name is Carrie, just let me know if there is anything I can help you with.

    Dit is toch een veel leukere en persoonlijkere aanpak, zouden ze in Nederland ook moeten doen.

  5. ik geef ze groot gelijk en daarbij heeft de medewerker een prestatie om het goed te doen als je iets verkeerd doet dan hang je en dat is in mijn ogen verkeerd

  6. Ik geef het personeel groot gelijk. Als alles goed gaat gaan we joviaal met elkaar om en noemen we elkaar bij de voornaam… wat als het nu fout gaat… zijn we dan nogsteeds zo joviaal tegenover elkaar? Trouwens wie spreek de directeur met zijn voornaam aan?
    Misschien ouderwets, maar waar is de tijd gebleven dat we elkaar met u aanspraken?

  7. Welke idioot stuurt er nu ongewenste berichten naar een medewerker van de Apple store. We raken hier echt helemaal de kluts kwijt.

  8. Ik weet niet hoor… bij alle geniusbar meetingen die ik heb meegemaakt stellen ze zich zelf netjes voor met Een handdruk. Ik vraag me af waarom ze dan moeilijk doen over die enquête. Ik zou het zien als persoonlijke feedback. Natuurlijk gaat het hier niet om.

    Het gaat om de berichten die ze ontvangen die ongewenst zijn. Ik vergelijk dit met een BN-er… die krijgen ook zo nu en dan vervelende berichten… als je bij apple werkt…. tja… dan zien mensen je toch anders dan dat je bij een BCC of een mediamarkt werkt. Die andere blik is onder andere wat apple in mijn ogen sterk maakt. Het is vervelend voor de medewerkers. Maareh… elk social media platform heeft een block functie.. 🙄

  9. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  10. Origineel geplaatst door Frank
    Ik geef het personeel groot gelijk. Als alles goed gaat gaan we joviaal met elkaar om en noemen we elkaar bij de voornaam… wat als het nu fout gaat… zijn we dan nogsteeds zo joviaal tegenover elkaar? Trouwens wie spreek de directeur met zijn voornaam aan?

    Misschien ouderwets, maar waar is de tijd gebleven dat we elkaar met u aanspraken?

    Sorry ik ben 27 en ik vind persoonlijk dat we de tijd van “U” voorbij zijn. Dat heeft in mijn optiek alleen maar een distantiërende werking in een wereld waar we graag persoonlijk benaderd willen worden?

  11. @Flieps: dit dus ja. Zieke wereld.

  12. Origineel geplaatst door De Rotterdammert
    Hi welcome to Apple my name is Carrie, just let me know if there is anything I can help you with.

    Dit is toch een veel leukere en persoonlijkere aanpak, zouden ze in Nederland ook moeten doen.

    God nee verschrikkelijk. Zo over de top.

  13. Origineel geplaatst door Frank
    Ik geef het personeel groot gelijk. Als alles goed gaat gaan we joviaal met elkaar om en noemen we elkaar bij de voornaam… wat als het nu fout gaat… zijn we dan nogsteeds zo joviaal tegenover elkaar? Trouwens wie spreek de directeur met zijn voornaam aan?

    Misschien ouderwets, maar waar is de tijd gebleven dat we elkaar met u aanspraken?

    Origineel geplaatst door JustinK
    Sorry ik ben 27 en ik vind persoonlijk dat we de tijd van “U” voorbij zijn. Dat heeft in mijn optiek alleen maar een distantiërende werking in een wereld waar we graag persoonlijk benaderd willen worden?

    Ik ben het helemaal met Frank eens. Ik ben 38 en kan me er gruwelijk aan ergeren als ik in een winkel door een 17-jarige met ‘je’ en ‘jij’ wordt aangesproken. We hebben niet samen geknikkerd vroeger!
    Ik ben van mening dat het nog steeds een vorm van fatsoen is. Ik zeg dus nog gewoon ‘u’ tegen mensen die ik niet ken.

  14. Ik was net in de AH, daar hebben de medewerkers – vaak nog maar 15, 16 jaar – ook allemaal een naam badge, waarvan er met voornaam en AH ook vele wellicht op internet kunnen worden gevonden.

  15. Ik ben ook gewoon op social media te vinden, dus…

  16. @Serena: Ben ik volledig met je eens Serena. Ik ben zelf ook 38 en als ik door iemand van 17 met jij en jou aangesproken word dan heb ik zo iets van……uhuuu ik heb niet bij je in de klas gezeten.

    Dit is gewoon een stukje respect naar iemand die een heel stuk ouder is, maar dat leren ze tegenwoordig niet meer.

  17. Als je googlet op iemands naam in combinatie met de Apple Store, dan heb je ons zo gevonden via sociale media.

    Ik heb het geprobeerd met mijn eigen voornaam in combinatie met mijn werkgever: niks gevonden.

    Als je zelf je werkgever vermeld op facebook oid moet je niet zeuren.

  18. @JustinK: Persoonlijk kan prima met beleefdheidsvormen. Ik wil niet getutoyeerd worden door een onbekende NOCH zal ik dat doen. Ongeacht leeftijd overigens. Kwestie van respect.

    Net zoals bij Uber’achtige diensten namen gebruiken; personeel is als zodanig ambassadeur van je bedrijf en dient zich professioneel te gedragen.

    Kortom teleurstellend gedrag wat ik van Aldi personeel verwacht had.

  19. @John: dus jij als 38 jarige spreekt mij (50) ook met u aan ??

  20. Iemand met de voornaam aanspreken vind ik heel normaal. Doe ik met iedereen waarvan ik de voornaam ken. Heeft niks te maken met gebrek aan respect. Maar je hebt in Nederland nog steeds die calvinistische aanhangers met hun U en Uw. Ja, ze zullen daar nog een tijdje rondlopen, vrees ik.

    Maar wat me enorm stoort vandaag de dag zijn mensen die hun hele leven van uur tot uur op Facebook gooien en dan gaan ’zeiken’ over privacy en bijvoorbeeld het gebruik van hun voornaam. Je weet precies wat ze gegeten hebben gedurende de hele dag, hoe ze zich voelen, waar ze allemaal hun geld aan uitgegeven hebben, waar ze zo de hele dag uithangen, enz…. maar noem ze aub niet bij hun voornaam.🤯

  21. Bij mij op mijn werk was het nog erger, daar konden mensen je voor en achternaam zo vinden.

    Iedereen heeft een naambordjes en op de kassabon stond je achternaam. Ze konden je zo vinden. Har op een gegeven moment collega`s die naambordjes met andere namen gingen dragen. Uiteindelijk is dit veranderd en staat alleen je voornaam nog op het bonnetje.

    Dus zo erg is dit niet.

  22. Origineel geplaatst door Frank
    Ik geef het personeel groot gelijk. Als alles goed gaat gaan we joviaal met elkaar om en noemen we elkaar bij de voornaam… wat als het nu fout gaat… zijn we dan nogsteeds zo joviaal tegenover elkaar? Trouwens wie spreek de directeur met zijn voornaam aan?
    Misschien ouderwets, maar waar is de tijd gebleven dat we elkaar met u aanspraken?

    Origineel geplaatst door JustinK
    Sorry ik ben 27 en ik vind persoonlijk dat we de tijd van “U” voorbij zijn. Dat heeft in mijn optiek alleen maar een distantiërende werking in een wereld waar we graag persoonlijk benaderd willen worden?

    Sorry ik ben ook 27 en ik vind persoonlijk dat de tijd van “U” weer terug mag komen. Getutoyeer heeft in mijn optiek alleen maar een respectloze werking terwijl het in mijn ogen niet persoonlijker is dan “U”

  23. @John: Ik ben 45 en mij maakt het dus helemaal niet uit of ze je of u tegen mij zeggen in een winkel. Het gaat meer om hoe ze het je/u uitspreken want soms vind ik u dan zelfs vervelender.

    On topic, vind dat de medewerkers wel een beetje zeuren hoor. Gewoon werkgever niet vermelden op je social media en probleem opgelost, je bent niet meer vindbaar in combinatie met Apple 😝

  24. De DHL stuurt mailtjes en gooit kaartjes in de bus met de tekst “Jouw pakketje wordt/is bezorgd…”.
    Er zijn ook oudere mensen die bestellen. Dat kan toch niet?

  25. @John: Ha, ha, ik ben 67 en de meisjes bij de kassa van AH zegt altijd je en jij tegen me. Ik blijf U tegen die pubers zeggen, maar dat hebben ze niet eens door.

  26. Origineel geplaatst door GEO
    @John:Ha, ha, ik ben 67 en de meisjes bij de kassa van AH zegt altijd
    je en jij tegen me. Ik blijf U tegen die pubers zeggen, maar dat hebben ze niet eens door.

    Ik (bijna) ook maar in het tijdperk van animojies voel ik me weer en beetje kind (en daar heb je kennelijk nog niet eens een X voor nodig;))

  27. @JustinK: Dat lijkt mij niet. Een klant spreek je niet aan met je of jij. U is het en zo hoort het.

  28. Origineel geplaatst door GEO
    @John: Ha, ha, ik ben 67 en de meisjes bij de kassa van AH zegt altijd je en jij tegen me. Ik blijf U tegen die pubers zeggen, maar dat hebben ze niet eens door.

    Hoewel we van leeftijd verschillen, doe ik exact hetzelfde. De ervaringen zijn gelijk in dit opzicht.
    Wat betreft die namen, snap ik de Apple medewerkers wel. En triest dat er mensen zijn die hen persoonlijk nastaan. Het zegt helaas iets over onze tijd.

  29. Origineel geplaatst door Frank
    Ik geef het personeel groot gelijk. Als alles goed gaat gaan we joviaal met elkaar om en noemen we elkaar bij de voornaam… wat als het nu fout gaat… zijn we dan nogsteeds zo joviaal tegenover elkaar? Trouwens wie spreek de directeur met zijn voornaam aan?
    Misschien ouderwets, maar waar is de tijd gebleven dat we elkaar met u aanspraken?

    Origineel geplaatst door JustinK
    Sorry ik ben 27 en ik vind persoonlijk dat we de tijd van “U” voorbij zijn. Dat heeft in mijn optiek alleen maar een distantiërende werking in een wereld waar we graag persoonlijk benaderd willen worden?

    ben het helemaal met je eens als mede 27-jarige. De ‘U’ benaderingswijze creëert zeker meer afstand binnen communicatie. Dat terzijde vind ik dat er voor sommige winkels nog wel de ‘U’ benaderingswijze van toepassing dient te zijn. Maar daar valt voor mij Apple niet onder, aangezien dit een merk is voor IEDEREEN en de ervaring een persoonlijke dient te zijn – onze apple producten zijn ook erg persoonlijk toch(?)

  30. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  31. Ik heb zelf in de Apple Store gewerkt en ik kan je vertellen dat het niet leuk is om door klanten via Facebook uitgenodigd te worden als vriend, berichten te ontvangen met vragen over hun iPhone, etc. Niet te vergeten dat er ook mensen zijn die haat berichten sturen over slechte ervaringen en je de naarste dingen toewensen. Het gaat er niet zo zeer om dat we onze naam niet willen delen, maar we willen ons werk graag gescheiden houden van ons privé leven. Als je ontevreden bent over bijvoorbeeld garantievoorwaarden ga dan naar http://www.apple.com/nl/legal maar ga ons niet stalken via social media.

  32. @Flieps: Hier ben ik het helemaal mee eens!

  33. Ik (18) ben van mening dat je zakelijk, dus ook in een winkel, elkaar met u aan spreekt. Zelf gebruik ik u ook privé tegen mensen die ouder zijn en niet tot je vrienden(de vrienden waar je veel mee optrekt) behoren

  34. Toch héel normaal dat je de naam van de verkoper kent ?
    Overigens zou het dragen van een badge met naam en functie verplicht moeten zijn.
    Weet je tenminste wie je hebt gesproken en niveau.

  35. Deze je/u discussie vermaakt me meer dan dat geneuzel over een IPhone X!
    🤪

  36. @karsten: De medewerker mag toch een incentive krijgen als ie het goed doet, en naar zijn voeten als ie het verpest. Nie mee dan normaal.

  37. En ik hoor veel liever jij dan u … 😳

  38. Het hangt per klant af of je deze met u of jij aanspreekt, zoiets voel je aan als verkoper. Ik ben zelf 38 en heb liever dat dat verkopers mij met ‘je’ aanspreken. Zo zie je maar weer, iedereen is anders 🙂

  39. Bij mij op het werk spreekt ook iedereen van hoog tot laag elkaar met de voornaam en je/jij aan.

    Wel leuk als er dan van directeur gewisseld wordt (regelmatig een Belg) die daar echt aan moet wennen. Ook aan het fout dat ze regelmatig tegen gesproken worden 😀 .

    Buiten mijn werk spreek ik zelden mensen met u aan. Of ik moet echt merken zien dat ze dat prettiger vinden.

    Ben 35 trouwens.

  40. Zit je in de “verkoop”, dan spreek je je klanten aan met u. Geen flauwekulletjes. Horeca/Hotel of Winkelpersoneel moet dienstbaar zijn en tevens een goede gastheer/vrouw. Daarbij past geen ge-jij in mijn optiek. Een naambordje etc. hoort daar nu eenmaal bij. Zint dit je niet, school je om of zoek iets anders.

  41. Toch vind ik een voornaam altijd wel zo netjes, of je nou in een winkel bent of een supportmedewerker.

    Het spreekt toch net iets persoonlijker in plaats van “he hallo, ja ik heb een vraagje”

  42. Origineel geplaatst door Frank
    Ik geef het personeel groot gelijk. Als alles goed gaat gaan we joviaal met elkaar om en noemen we elkaar bij de voornaam… wat als het nu fout gaat… zijn we dan nogsteeds zo joviaal tegenover elkaar? Trouwens wie spreek de directeur met zijn voornaam aan?

    Misschien ouderwets, maar waar is de tijd gebleven dat we elkaar met u aanspraken?

    Origineel geplaatst door JustinK
    Sorry ik ben 27 en ik vind persoonlijk dat we de tijd van “U” voorbij zijn. Dat heeft in mijn optiek alleen maar een distantiërende werking in een wereld waar we graag persoonlijk benaderd willen worden?

    Dus jij spreekt jouw grote baas ook met zijn voornaam aan? Kan me voorstellen dat een directeur (die meestal van de oude garde zijn) je dan niet meer serieus neemt.

  43. Origineel geplaatst door JustinK
    Ik weet niet hoor… bij alle geniusbar meetingen die ik heb meegemaakt stellen ze zich zelf netjes voor met Een handdruk. Ik vraag me af waarom ze dan moeilijk doen over die enquête. Ik zou het zien als persoonlijke feedback. Natuurlijk gaat het hier niet om.
    Het gaat om de berichten die ze ontvangen die ongewenst zijn. Ik vergelijk dit met een BN-er… die krijgen ook zo nu en dan vervelende berichten… als je bij apple werkt…. tja… dan zien mensen je toch anders dan dat je bij een BCC of een mediamarkt werkt. Die andere blik is onder andere wat apple in mijn ogen sterk maakt. Het is vervelend voor de medewerkers. Maareh… elk social media platform heeft een block functie.. 🙄

    In welk opzicht zien mensen medewerkers van Apple-winkels anders dan die van BCC of Mediamarkt? Ondanks hun tandpastalach blijven het verkopers die hun praatjes goed uit het hoofd hebben geleerd, maar niet overlopen van technische kennis. Dozenschuivers dus.

  44. Origineel geplaatst door JustinK
    Ik weet niet hoor… bij alle geniusbar meetingen die ik heb meegemaakt stellen ze zich zelf netjes voor met Een handdruk. Ik vraag me af waarom ze dan moeilijk doen over die enquête. Ik zou het zien als persoonlijke feedback. Natuurlijk gaat het hier niet om.

    Het gaat om de berichten die ze ontvangen die ongewenst zijn. Ik vergelijk dit met een BN-er… die krijgen ook zo nu en dan vervelende berichten… als je bij apple werkt…. tja… dan zien mensen je toch anders dan dat je bij een BCC of een mediamarkt werkt. Die andere blik is onder andere wat apple in mijn ogen sterk maakt. Het is vervelend voor de medewerkers. Maareh… elk social media platform heeft een block functie.. 🙄

    Origineel geplaatst door merel
    In welk opzicht zien mensen medewerkers van Apple-winkels anders dan die van BCC of Mediamarkt? Ondanks hun tandpastalach blijven het verkopers die hun praatjes goed uit het hoofd hebben geleerd, maar niet overlopen van technische kennis. Dozenschuivers dus.

    Dat vind ik dus een ontzettend onaardige opmerking. Lekker iedereen over een kam strijken. Apple’s visie is wel degelijk anders dan die van een mediamarkt. Maar dat weten de meeste mensen niet als je er zelf nooit gewerkt hebt.

  45. Wat is de reden dat ik als klant de voornaam moet weten van iemand die mij helpt? Een simpel goedendag waarmee kan ik u van dienst zijn vraag is voldoende.

  46. De opkomst van het tutoyeren is mijns inziens evenredig met het verval/afglijden van de maatschappij. Alles wordt steeds asocialer en respectlozer. Ik ben zelf 41 en opgevoed met respect naar ouderen en onbekenden toe, dus gebruik ik altijd ‘u’ totdat het duidelijk wordt dat ‘je’ gebruikt kan en mag worden. Een snotneus van 15 hoeft echt niet met je en jij bij mij aan te komen want dan negeer ik hem of haar gewoon. Ook vind ik naambordjes bij winkelpersoneel ongepast. Het vergrijst het gebied tussen privé en zakelijk. Wat gaat het mij als klant aan hoe de verkoper heet? Je gaat een ‘contract’ aan met het bedrijf waar je iets koopt, niet met een persoon! Dus ik kan me de boosheid van de Apple-medewerkers goed aanvoelen hoor!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.