Reacties voor: Deze Macs uit 2008 en 2009 repareert Apple niet meer

Apple heeft de lijst aangevuld met producten die officieel als 'Vintage' of 'Obsolete' aangeduid worden. De producten in deze lijst kunnen niet meer ingediend worden voor reparaties in de Apple Store.
Lars Paymans -

Reacties: 34 reacties

  1. Laatst naar de Apple Store gegaan voor een nieuw voetje en een nieuwe batterij voor mijn MacBook pro 15inch uit 2009, werd ook niet meer ondersteund…

  2. Wellicht weet iemand een goed en betrouwbaar alternatief? Doet iCentre het bijvoorbeeld nog wel?

  3. Volgens dit document van Apple laatst gewijzigd in november, waren die al een tijdje vintage/obsolete (en inderdaad de MBP 2009 van Fabian staat daar ook obsolete).

  4. Zwaar belachelijk dus mijn iMac 27″ met i7 processor en hs 2 tb die toen bijna €2500; heeft gekost is afgeschreven! Wat een super k bedrijf!

  5. @Fabian: Wellicht doet MacRepair dit nog? http://www.macrepair.nl

  6. Na 6 jaar pas vind ik toch wel netjes, en ik denk dat je na 6 jaar toch wel toe bent weer aan wat nieuws.

  7. @Dennis: Mijn Mac Pro uit 2009 doet het anders nog prima hoor. Na een upgrade met snelle SSDs is ie bijna net zo snel als de laatste iMacs (op basis van benchmarks). Ik hoop dus dat ie het nog even volhoudt tot de laatste iMacs significant sneller zijn (Pro is te duur geworden).

  8. Mijn MBP uit 2009 doet het nog prima met 8GB geheugen een een SSD erbij.. Dat ding gaat harder dan mijn 2014 iMac (zonder SSD)

    Jammer dat ze helemaal geen ondersteuning meer geven..

  9. Voor dit soort reparaties kun je ook terecht bij iPhoneRepair in Thorn. Zijn ook erg snel met reparaties trouwens. http://www.iPhoneRepair.nu

  10. Je mag 1000 euro of (heel veel) meer aftikken en kunt na 6 jaar de pot op. Mag ik dat schandalig noemen?

  11. Origineel geplaatst door Tim
    Je mag 1000 euro of (heel veel) meer aftikken en kunt na 6 jaar de pot op. Mag ik dat schandalig noemen?

    Ja hoor, maar of het nut heeft hangt er van af wat je er mee verwacht te bereiken.

  12. Origineel geplaatst door Tim
    Je mag 1000 euro of (heel veel) meer aftikken en kunt na 6 jaar de pot op. Mag ik dat schandalig noemen?

    Ik vind 6 jaar best lang de meeste andere Windows machines zijn dan al 2 keer vervangen, als die dan na die 6 jaar een keer kapot gaat dan zal ik hem niet eens meer laten maken.

  13. Vind het echt belachelijk dat Apple een dergelijk beleid heeft. Zeker als het gaat om Mac Pro van 5000 euro. Je koopt een dergelijke machine net omdat je er lang mee kunt doen. Geen pro voor mij meer iig.

  14. Origineel geplaatst door mark
    Zwaar belachelijk dus mijn iMac 27″ met i7 processor en hs 2 tb die toen bijna €2500; heeft gekost is afgeschreven! Wat een super k bedrijf!

    Is deze stuk?

  15. Mijn mid 2009 MacBook pro 15″ word ook niet meer ondersteund . Maar doet het nog super hoor ! Is me dagelijkse Mac .

  16. Mensen stop toch is met zagen niemand zegt dat jullie zoveel geld neer moeten tellen voor een Mac Pro of weet ik veel dit weten jullie net zo goed als ik op voorhand net als ik dat support op een gegeven moment ophoud.
    Jullie kopen die dure computers maar gebruiken jullie de volledige capaciteit ook van deze pc????????? voor de meeste is het een enorme overkill maar ze kunnen zeggen ik heb een mac ……… Ik werk nu al jaren op een mini veel goedkoper en werkt even goed neem afschrijfprijs iMac of pro vergeleken met een mini groot verschil een iMac hoeft voor mij niet zo nodig heb ik nog een prima scherm van een jaartje of 10 oud voor vele is het meestal de status en achteraf huilen dat er geen support meer is op hun toestel van 2500 euro en meer maar de meeste zullen echt niet de prijzen gaan betalen bij apple om hun toestel te laten maken dat 6 of 7 jaar oud is dus mensen koop is een pc na waar je hem voor gebruikt zul je zien dat je veel minder geld kwijt bent en ga je echt niet moeilijk doen als apple de support stopt na 6 jaar

  17. @Arnoud: Ja ook ik met een nog prima werkende MacPro 2009. Ga geen nieuwe MacPro kopen, dus maar gewoon afwachten hoe lang hij nog probleemloos blijft werken.

  18. En anders naar http://www.macreparatie.guru gaan. Ik heb bij hem al meerdere malen mijn oude macs laten repareren. Hij is gespecialiseerd in oude macs en stukken goedkoper dan Apple zelf.

  19. @ronaldoo: Volgens mij is je Mini toch echt kapot, of op z’n minst je toetsenbord. De punt, komma en Shift toetsen weigeren regelmatig blijkbaar.

  20. Weet iemand of een Macbook alu 13″ late 2008 ook op de lijst obsolete of vintage staat? Ik zie enkel de begin versie erbij staan..

  21. ik gebruik mijn macbook pro 15 inch 2009 nog elke dag en werkt nog goed mee. o.a. door het artikel om yosemite sneller te maken door o.a. animaties uit te schakelen gaat die ook een stuk sneller !

  22. Origineel geplaatst door eMilty
    @ronaldoo: Volgens mij is je Mini toch echt kapot, of op z’n minst je toetsenbord. De punt, komma en Shift toetsen weigeren regelmatig blijkbaar.

    Grappig 🙂

  23. Wat een belachelijke reacties van sommigen. Apple hoeft niks te repareren (muv garantie). Het is dus al leuk dat ze deze service bieden.

    Daarnaast vind ik het niet raar dat na 6 jaar geen reparaties meer mogelijk zijn. Dan is een computer gewoon afgeschreven. De aankoopprijs is hierbij irrelevant, want als een computer zoveel geld waard is, wordt er gewoon meer afgeschreven doordat hij meer gebruikt wordt of voor zwaardere dingen. Zo niet is dat je eigen probleem.

  24. @Tim: noem eens een merk waar je na 6 jaar nog onderdelen kan krijgen voor je high end laptop?

  25. Origineel geplaatst door ronaldoo
    Mensen stop toch is met zagen niemand zegt dat jullie zoveel geld neer moeten tellen voor een Mac Pro of weet ik veel dit weten jullie net zo goed als ik op voorhand net als ik dat support op een gegeven moment ophoud.
    Jullie kopen die dure computers maar gebruiken jullie de volledige capaciteit ook van deze pc????????? voor de meeste is het een enorme overkill maar ze kunnen zeggen ik heb een mac ……… Ik werk nu al jaren op een mini veel goedkoper en werkt even goed neem afschrijfprijs iMac of pro vergeleken met een mini groot verschil een iMac hoeft voor mij niet zo nodig heb ik nog een prima scherm van een jaartje of 10 oud voor vele is het meestal de status en achteraf huilen dat er geen support meer is op hun toestel van 2500 euro en meer maar de meeste zullen echt niet de prijzen gaan betalen bij apple om hun toestel te laten maken dat 6 of 7 jaar oud is dus mensen koop is een pc na waar je hem voor gebruikt zul je zien dat je veel minder geld kwijt bent en ga je echt niet moeilijk doen als apple de support stopt na 6 jaar

    Kennelijk heb je niet zoveel verstand van computers. Gebruik de pro professioneel. De hoofdreden om naar Apple uit te wijken was dat pc’s gewoonweg te instabiel bleken voor oa heavy audio engineering taken. Maar 5000 euro is genoeg geld om een machine die nu nog steeds zijn werk prima doet (processorbelasting ligt nog steeds onder de 50%, maar die is dan ook niet de bottleneck (dat is de randapparatuur die ik gewoon vervangen kan)) niet onnodig te vervangen. Begrijp dat Apple dat wel graag zou willen zien vanuit financieel oogpunt.

  26. Het is allemaal betrekkelijk. In het bedrijfsleven schrijf je een pc af in 3 jaar en meestal is die dan ook technisch al redelijk verouderd.
    Dat is nou de prijs die we betalen voor een product met zo’n snelle ontwikkelingscurve. Als we met zijn allen stoppen met elke keer meer fancy software en dergelijke wordt er ook niet elke jaar een groter beroep op de pc gedaan en kan die langer mee. Maar ‘helaas’ is dat een utopie.

    Ik ben allang blij dat mijn iMac uit 2011 het nog steeds fantastisch doet, terwijl daarvoor ik op Windows zat en na 3 jaar mijn bakkie al niet meer lekker performde (en ik ben niet eens een heavy user) en dan heb ik het nog niet eens over technische mankementen.

    Op mijn werk wordt ik ook elk jaar wel geconfronteerd met het stoppen van support op een bepaald product. Dat is nu eenmaal de levenscyclus die bij dit type apparaten hoort. Realiseer ja dat als je een auto koopt, hij ook alleen maar lang mee gaat omdat je er jaarlijks een redelijke bak met geld tegen aangooit aan onderhoud.

    Overigens ben ik er van overtuigd dat een ander product ontwerp een veel langere levensduur zou kunnen opleveren, maar dat staat haaks op steeds lichter en accent op zeer dun. En gezien het koopgedrag is dat blijkbaar wat we willen.

  27. Ik had vorig jaar een probleem met het toetsenbord van mijn MacBook 13-inch (begin 2008) en ben ermee naar de Apple Store in Amsterdam geweest en men bood toen al geen ondersteuning meer voor deze MacBook. Gelukkig toen wel van de Apple Store medewerker http://www.parts4mac.nl als tip gekregen en daar is alles vlot en betaalbaar hersteld.

  28. Niet op de kaart:
    iMac 24-inch, eind 2009

    Vreemd!

  29. Na 6 jaar ben je ook snel veel geld kwijt voor een reparatie, dus het loont minder. Reparaties bij Apple Service Providers zijn nou niet per se goedkoop. Voor eenvoudige dingen (geheugen, ventilator, batterij) kun je vaak nog zelf met iFixit aan de slag, maar voor de meeste dingen zul je toch echt iemand moeten inschakelen én moet je ergens de onderdelen vandaan halen. Een zes-jaar oude computer heeft een veel grotere kans om serieuze gebreken te vertonen, dus het blijft ook maar de vraag hoeveel je er nog mee kunt doen.

    Überhaupt ben je ook niet slim bezig om een hele dure computer aan te schaffen, puur omdat je deze heel lang wilt houden. Koop dat wat je op dat moment nodig hebt, met een redelijke buffer qua processor en geheugen en vervang het toestel zodra het nodig is. Het heeft geen zin om een supercomputer te kopen om daarmee de voortgang van de technologie te compenseren.

  30. @Dennis: Het wordt tijd voor een andere aanpak. Zes jaar, en dan? Wat doe je met dat ‘oude’ ding? Dit is wat er mee gebeurt en het is om je kapot te schamen.

  31. Mensen die een Mac Pro echt nodig hebben schrijven deze gewoon af in 6 jaar.

    Als je als grafisch vormgever o.i.d. in 6 jaar geen 5 mille (incl.) afschrijft kan je beter een ander beroep zoeken lijkt me.

    En met mijn vroegere Toshiba en Acer laptops/pc’s is het na één of twee jaar afgelopen met dit soort ondersteuning en hangt je scherm nog aan 1 scharnier.

  32. @Bram: hoi Bram, grappig dat Apple je naar je eigen bedrijfje stuurt. Prettig voor je eigen portemonnee.

  33. Origineel geplaatst door Anna: @Dennis: Het wordt tijd voor een andere aanpak. Zes jaar, en dan? Wat doe je met dat ‘oude’ ding? Dit is wat er mee gebeurt en het is om je kapot te schamen.

    Héél goed punt.

    Zouden veel meer reageerders hier eerst ‘s over na moeten denken voor ze meteen in de ‘Apple maakt geen fouten’ verdedigingsreflex schieten, het goedpraten ‘omdat de andere fabrikanten het niet beter doen’ en/of andere reageerders botweg voor dom (‘niet slim’) uitmaken omdat ze wèl verder dan één neuslengte vooruit kijken bij de aanschaf van een computer.

    Overigens is hardwareondersteuning niet het enige punt waarop Apple op duurzaamheidsgebied de laatste jaren grote steken laat vallen. Mijn vorige MacBook uit (inderdaad) 2008 werd al veel langer – sinds (mountain)lion! – niet meer met OS X updates ondersteund, maar in veel meer Apple apps en SW is de backwards compatibiliteit iha hardhollend achteruit gegaan 😢

    Op dat vlak – SW ondersteuning voor oude HW – geeft inmiddels nota bene MS ze het nakijken!😖 Itt dat 2008 macbookje kon ik uitgerekend een (toen al) simpel acer laptopje uit 2006 (!) nog nagenoeg probleemloos updaten naar W8.1, waarop het soepeler draait dan XP ooit gedaan heeft. En nu wordt daarop zelfs de W10 update aangeboden, op een bijna 10 jaar oud low-end B merk laptopje!

    Inderdaad om je kapot te schamen – natuurlijk voor Apple, maar eigenlijk ook voor ons dat we ze daarmee weg laten komen 😳

  34. @J@n: nee hij is niet stuk, onlangs 16 gb intern geheugen upgraden. Vind het erg jammer dat dit bedrijf zo is veranderd de laatste jaren. Het is een graai bedrijf geworden. Ze maken met bepaalde bugs in de software je iphone of ipad van een paar jaar oud extra traag. Terwijl ze zeggen dat het besturings systeem je device ondersteund. Jammer dat we er niets tegen kunnen doen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.