Reacties voor: Is de Mac App Store een ghost town? Ontwikkelaars delen hun cijfers

Iedere ontwikkelaar streeft naar een plekje in de App Store-hitlijsten. Maar op de Mac sta je verrassend snel bovenin de App Store-lijst en verdien je opvallend weinig.
Redactie iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 26 reacties

  1. Langst de andere kant is de kopieerbeveiliging van mac apps waardeloos. Niet zoals windows software is het een fluitje van een cent om een mac app te kraken. Om het daarna te installeren is nog gemakkelijker. Vaak belanden deze dus rechtstreeks op torrent of downloadsites.

    Waarom zou een gebruiker vaak 40 euro neerleggen voor een app zoals :things of omnifocus als deze gewoon te installeren is zonder problemen.

    Vele andere bedrijven bieden deze apps zelf niet aan via de store maar gewoon via een website. Er moet dus vanuit de ontwikkelaars of apple zelf – door de apps te ondersteunen – iets gebeuren om dit beter te voorkomen.

  2. Als een app op een dag vierhonderd dollar opbrengt is dat best netjes toch?

  3. Nou, nee. Van $400 kan je geen programmeur aan het werk houden.

  4. Het is waarschijnlijk omdat bijna alle mac apps betaald zijn en daarom blijven mensen weg van de macstore

  5. Ik gebruik appshopper.com als unified front-end voor de beide Apple App Stores. Al mijn notificaties krijg ik via RSS en als ik iets wil kopen is een App Store alleen maar de kassa.

  6. mn ervaring van 1ste dag macbook.

    dropbox app @appstore fail.
    spotify app @appstore fail.
    popcorn app @appstore fail.
    teanviewer teamspeak ….

    appstore is kansloos. ik zoek wel eerst bij google, net als vroeger.

  7. @andre: 400 X 30 is 12000 euro…

  8. Tsja logisch. Als alle programma’s gewoon uit de store te downloaden zouden zijn, zou men hem vaker bezoeken. Maar nu heb je er eigenlijk niks te zoeken. Je kan alles net zo makkelijk van het internet plukken.

    Origineel geplaatst door Pieter
    400 X 30 is 12000 euro…

    Ja 3 of 4 misschien. Maar waarschijnlijk werken er wel meer aan zo een app. En we hebben het hier dan over een echt succes nummer..

  9. Ik heb zelf geen Mac en kan dus niet uit goede ervaring spreken. Heb alleen een tijdje terug OS X op m’n Windows-pc gedraaid met VMWare, en kwam al snel tot de conclusie dat Mac Apps simpelweg duur zijn. Dat ze geld kosten, prima. Logisch ook, want men betaalt toch wel voor een goede app.

    Maar sommige apps, die nagenoeg hetzelfde doen als hun iPhone-/iPad app, kosten soms gewoon dubbel zoveel of zelfs nog meer. Heb genoeg apps gezien van €30, terwijl die niet eens doen wat ze voor zoveel geld zouden moeten doen. In mijn ogen althans.

    Da’s mijn visie natuurlijk. Wil nog niet zeggen dat met lagere prijzen de omzet zou stijgen. Ik bedoel, zelfs als je een app met de helft goedkoper zou maken en je krijgt er dubbel zoveel kopers bij dan verandert er niets. Veel mensen leven dan ook van wat de browser doet of ze downloaden software van websites. Werkt net zo goed eigenlijk.

  10. Zou er niet een streaming serive voor apps moeten komen? Ik herinner me een artikel op iCulture waarin stond dat mensen heel terughoudend zijn met het kopen van apps. Zelf denk ik dat een streaming app service (of apphuren) potentiëel kan hebben.

  11. Sorry hoor maar met 100 downloads kom je in de NL iPhone App Store ook al sterk dichtbij de eerste plek hoor!

    Ik kom met mijn app met gemiddeld 10 verkopen per dag (in NL) al op de 50e tot 70e plek namelijk… Was ooit veel en veel meer, maar mensen kopen minder apps in het algemeen. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

  12. Origineel geplaatst door Pieter
    @andre: 400 X 30 is 12000 euro…

    Helaas zet de trend op een lanceringsdag niet door maar zakken de verkopen meestal snel weer in.

  13. App economie is een fenomeen dat je moet leren begrijpen voordat je app ontwikkelaar wordt
    De iOS AppStore heeft een compleet ander #/prijs patroon om dezelfde omzet te genereren dan de Mac Appstore.
    Alleen iedereen denkt dat de prijzen in de Mac AppStore dezelfde moeten zijn als in de iOS store, de reacties hier geven dat ook aan.
    Daar gaat het al mis.
    Oplossing is er niet

  14. @Klug: Dat kan zo zijn, maar als ik 1Password op mijn telefoon gebruik, ga ik er niet vanuit dat ik nog eens €50 moet neerleggen om hem ook op m’n MacBook te kunnen gebruiken. Dat zijn geen prijzen die een student als ik voor een app kan betalen. Bij programma’s als Adobe Photoshop etc kan ik het enigszins wel begrijpen dat je er een hoop voor moet betalen, maar voor heel veel “standaard” (lees: relatief simpele, kleine) apps vragen ontwikkelaars toch al vaak teveel geld waardoor je het illegaal downloaden bij bijvoorbeeld mijn doelgroep toch echt aanmoedigt.

  15. Ik heb mijn imac nu een 1 jaar ik heb de macstore 1 keer bezocht nou ik kan je zeggen het is zeker een ghost town ik heb daarna ook nooit meer de macstore bezocht.

    Echt de apps die je daar vind stellen niks voor of zijn zo oud dat ze het downloaden niet eens waard zijn.

    Wereld van verschil tussen de Mac and iphone store.

  16. Misschien als apps als MS Office er in komen voor €150 en dan zonder verder abbo aan te hoeven schaffen.. Maar ja dat moet Apple regelen dan.

  17. 1. Prijzen zijn te hoog voor een aantal apps.
    €40 voor een app als Things is belachelijk duur.
    2. Overbodige software.
    Daarbij is er ook een hoop, vaak overbodige, software te vinden waar niemand wat aan heeft omdat je die functies al standaard op je Mac hebt staan.
    3. Vroeger beter?
    Ik vraag me af of er vroeger (voor er een store was) meer te verdienen viel aan nonsens-apps als “memory optimiser”, “clean my Mac”, “fireplace” of “background changer”.

  18. De alles in een oplossing die Apple voor ogen Had ik het niet. Er zijn te veel nadelen aan Mac AppStore apps.
    Veel ontwikkelaars willen de 30% niet kwijt en daarnaast wordt de store overspoelt door half fake achtige apps met maar een functie die ze slecht uitvoeren.

    Het is dus goed zoeken tussen de waardeloze apps van 1-5 euro en het vermijden van overpriced apps als Things. Blijft weinig over.

    En als laatste: de zoek mogelijkheden zijn ruk.

  19. Ten eerste zijn Mac apps gewoon anders dan iOS apps. Men downloadt er minder van in aantal.

    Ook de slechte beveiliging zorgt ervoor dat een heleboel via torrenting gedownloadt wordt. Op mijn mac staan Final Cut Pro, Logic Pro, Motion, Compressor, Adobe After Effects en Photoshop — en ik heb geen cent betaald. Toegegeven, als ze niet gratis gedownload hadden kunnen worden had ik ze ook nooit gekocht.

  20. Dit geldt niet alleen voor Mac, maar net zo goed voor de Windows 8 Store.
    Ook daar zijn er weinig apps, en is er vooral veel rommel. Enige pluspunt is dat de prijzen lager liggen: veel apps zijn gratis of kosten maar een paar euro.
    Lage verkopen komen mede omdat iDEAL niet wordt ondersteund, veel mensen in Nederland hebben of mogen geen creditcard. Bij Apple heb je nog ClickAndBuy en gift cards wat wel gewoon goed werkt. Van een Windows Store gift card heb ik nooit gehoord, misschien bestaat deze ook.

  21. Dit komt mede omdat je Mac niet zo heel veel extra software nodig heeft om interessante dingen te doen. IWorks en iLife staan er al standaard op. Blijft over de software die echt wat toevoegt. Dat is niet zo heel veel. Ik open de Appstore bijna dagelijks omdat het ook meteen de updates controleert. Ideaal. Maar zoals gezegd, veel heb je niet nodig. Ik heb Pixelmator gekocht (fantastisch programma voor geweldige prijs) en 1Password. Wel duur maar op zich wel waard. Veel meer heb ik niet gekocht. Komt ook dat apps in de iOS appstore iets doen wat je vaak in je browser beter kan op de Mac (bijv bioscoop kaartjes zoeken, informatie opzoeken, route plannen). Heb nog wel wat gratis apps als Evernote gedownload maar ook niet veel meer dan dat. Ik mis ook verder niets in de Appstore. De betere recente games worden sowieso al niet via de Appstore uitgebracht. Logisch want een 30% cut is dan veel geld. Apple kan het aanbod wel verhogen maar dan moeten ze de cut omlaag brengen naar bijv. 10%. Zie ik niet snel gebeuren. Bij iOS is de Appstore ook meteen de enige officiële manier om veilig aan je apps te komen. Bij Mac apps kan je gewoon ff op internet zoeken.

  22. Ergens vind ik het niet vreemd.
    Iedereen denkt makkelijk een app te kunnen maken die gelijk succesvol is. Echter, van de meesten apps zijn tientallen alternatieven. Dan verlies je al snel downloads. En al is een nieuwere app beter, dan nog win je niet zo makkelijk nieuwe gebruikers (kopers) als ze al iets hebben wat bevalt.
    Er lijkt ook steeds meer rotzooi bij te komen, waardoor de App Store vervuild raakt en het minder aantrekkelijk wordt om iets te kopen of de juiste app eruit te vissen waar je geld voor over hebt (had).

  23. Het probleem van de is dat de apps veel en veel te duur zijn ga niet telkens even 30 euro neer tikken dan zoek ik wel een gratis app met reclame die precies het zelfde doet bovendien speel ik geen spelletjes op me iMac

  24. Toch koop ik liever een app in Mac Appstore dan erbuiten. Met name dat al je programma’s up to date blijven is makkelijk. Nu loop ik te klooien met de Appstore, office update checker en macupdate wat zelfs een betaalde dienst is om te checken of je programma’s nog up to date zijn.

  25. Origineel geplaatst door WvB22
    Komt ook dat apps in de iOS appstore iets doen wat je vaak in je browser beter kan op de Mac (bijv bioscoop kaartjes zoeken, informatie opzoeken, route plannen).

    Dit inderdaad.

    Hoeveel Apps in de iOS strore zijn niet meer dan “Site Specific Browsers”? Puur omdat je dan minder traffic van internet hoeft te halen, bijv. door images in de App in te sluiten.
    Handig, maar totaal nutteloos op een Mac met groot scherm en snelle (bedrade) internetverbinding zonder datalimiet.

  26. @Ger: Zijn Mac apps te duur? Ja, over het algemeen wel.
    Moeten Mac apps gratis zijn? Nee, ik vind dat geen enkele app gratis moet zijn. Anderen maken iets voor je. Of je betaalt door je te laten bestoken met advertenties, of je betaalt een redelijk bedrag. De Apple marge van 30 %, die zou omlaag moeten!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.