Reacties voor: Nieuwe limieten voor dataroaming in buitenland: KPN en Vodafone sluiten zich bij T-Mobile aan

Vanaf 1 juli gelden nieuwe limieten voor dataroaming. KPN en Vodafone hebben vandaag limieten aangekondigd voor dataverkeer in het buitenland, T-Mobile hanteerde al langer dergelijke limieten.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 42 reacties

  1. Momenteel betaal ik nog ruim 9 euro per mb in het buitenland, er moet dus heel veel veranderen zeg! (t-mobile)

    Wel goed dat er een max komt.

  2. Fijn dat T-Mobile het zo doet, heb er afgelopen zomer al blij gebruik van gemaakt.

  3. Ze zouden beter hun belachelijk hoge tarieven in het buitenland afbouwen. Dat komt de gebruiker ten goede, stimuleert innovatie en het gebruik van online diensten. Als ik in het buitenland kom, zet ik mijn iPhone data plan uit, en dat is jammer.

  4. De tarieven in het buitenland zijn absurd /// Eigenlijk zou de opta het zo moeten regelen dat de prijzen die in eigen land betaald worden europees gelden. /// Het is niet meer van deze tijd

  5. Wat een luxe met mijn iPhone abbo MAAR 50 euro per dag max. Dat kost je dus elke maand ongeveer 1500 euro.

  6. Als ze dit nou direct voor alle landen doen, nu alleen weer Europa, net alsof dit probleem niet geldt als je buiten Europa reist cq vakantie viert. Echt weer een halve politieke beslissing die de operators vanuit klantvriendelijkheid niet zelf oppakken!

  7. Vodafone had sindskort al ingevoerd voor zakelijke gebruikers, €50,- excl. btw hetgeen hetzelfde is als €59,50 incl. btw.

  8. @dave:
    U vergist zich een maand lang op vakantie mbt het roamen op een mobiel netwerk? Deze maatregel is om de grootste oenen in de maatschappij te beschermen. Een beetje verstandig mens zet roaming uit in het buitenland tenzij hij/zij het uitdrukkelijke nodig heeft…

  9. 50 euro per dag, dat is nogal wat. Het wordt tijd dat ze de tarieven in alle landen eens gaan aanpakken, dit gaat natuurlijk nergens meer over.

  10. Mee eens dat in ieder geval binnen de EU opta overeenkomsten moeten komen met normale data tarieven. Net zoals met telefoon gaat het heen en weer: de fransman die hier data geleverd krijgt door T mobile en de Nederlander die in Frankrijk data binnen haalt via Orange!

    Het email van Neelie Smit Kroes is beschikbaar in het public domain (google maar eens). Ik heb haar net gemaild, zij is verantwoordelijk voor deze tak van sport en heeft een goede track record om dit soort zaken aan te pakken

    Er is m.i. NUL rechtvaardiging voor dit soort tarieven

  11. Origineel geplaatst door tom
    Ze zouden beter hun belachelijk hoge tarieven in het buitenland afbouwen. Dat komt de gebruiker ten goede, stimuleert innovatie en het gebruik van online diensten. Als ik in het buitenland kom, zet ik mijn iPhone data plan uit, en dat is jammer.

    Dit is niet het probleem van T-Mobile. Maar van de telecom bedrijven in het buitenland. Die vragen zoveel geld aan T-Mobile per mb dat via hun gaat.

    T-Mobile houd hier dus zelf bijna niks aan over. Dus dat de prijs per mb omlaag moet, is waarschijnlijk ook alleen maar gunstig voor T-Mobile.

  12. @Steve: Dat van die € 9 per MB kan niet kloppen volgens mijn informatie. Als ik kijk naar dit tabelletje bij Tweakers: http://twk.rs/neta zou je momenteel € 1,19 per MB kwijt zijn, mits T-Mobile er een flinke opslag op neerlegt…

  13. Deze operators maken woekerwinsten met dataroaming. In Egypte koop je een Vodafone Holyday card en betaal je maar enkele centen voor een Mb. Dit betekent, dat Vodafone zelfs binnen eigen concern nog meer verdient, alleen omdat je de grens overgaat. Een goede taak voor mevr. Kroes.

  14. Origineel geplaatst door Jacob
    Origineel geplaatst door tomZe zouden beter hun belachelijk hoge tarieven in het buitenland afbouwen. Dat komt de gebruiker ten goede, stimuleert innovatie en het gebruik van online diensten. Als ik in het buitenland kom, zet ik mijn iPhone data plan uit, en dat is jammer.Dit is niet het probleem van T-Mobile. Maar van de telecom bedrijven in het buitenland. Die vragen zoveel geld aan T-Mobile per mb dat via hun gaat.T-Mobile houd hier dus zelf bijna niks aan over. Dus dat de prijs per mb omlaag moet, is waarschijnlijk ook alleen maar gunstig voor T-Mobile.

    onzin, ze hebben er allemaal belang bij geen overeenkomsten aan te gaan dan verdienen ze allemaal lekker veel aan buitenlanders die roamen binnen hun gebied, terwijl het qua data hoeveelheid bijna niks is, het is pure geldklopperij….

    je zou bijna denken aan kartel vorming, dit keer een kartel van niks doen want dat levert meer op dat data overeenkomsten sluiten

    de komst van de i[phone bracht dit in een stroomversnelling maar het wordt nu echt ridicuul…

  15. Ik denk dat ik bij proximus momenteel aan 20 euro voor 50 mb dataroaming zit. Bij 25% krijg ik een eerste berichtje.
    Aangezien ik 2/5 van de week in Nederland zit vond ik dit belangrijk. Snel even mail en/of laatste nieuwsberichten lezen.

    50 mb is niet veel, maar moet volstaan.

  16. Misschien moet het Europees parlement een keer gaan denken aan een netwerk voor heel Europa

  17. Ik las op het forum dat Vodafoon in Ierland een prepaid kaart verkoopt waarmee je voor €0,99 per dag online bent. Kan dat nou niet hier?

  18. onzin, ze hebben er allemaal belang bij geen overeenkomsten aan te gaan dan verdienen ze allemaal lekker veel aan buitenlanders die roamen binnen hun gebied, terwijl het qua data hoeveelheid bijna niks is, het is pure geldklopperij….je zou bijna denken aan kartel vorming, dit keer een kartel van niks doen want dat levert meer op dat data overeenkomsten sluitende komst van de i[phone bracht dit in een stroomversnelling maar het wordt nu echt ridicuul…

    Dat ze er aan verdienen is wel zo. Maar niet zo veel als we denken, omdat ze zelf maar klein percentage van overhouden. En T-Mobile vind het zelf ook vervelend om zoveel geld te moeten vragen per MB. Dus ik denk dat T-Mobile belang bij heeft om goede klant tevredenheid te hebben en niet bekend te staan als een bedrijf wat klanten belachelijk veel geld vraagt per MB

  19. Origineel geplaatst door Edwin
    Als ze dit nou direct voor alle landen doen, nu alleen weer Europa, net alsof dit probleem niet geldt als je buiten Europa reist cq vakantie viert. Echt weer een halve politieke beslissing die de operators vanuit klantvriendelijkheid niet zelf oppakken!

    Inderdaad. Ik ben vorig jaar een week in Amerika geweest in de veronderstelling dat ik maximaal5 euro per dag kwijt zo zijn. Bleek naderhand dat dat alleen voor Europa gold. Het stond er eerlijk gezegd wel bij in het bericht hier op IPhoneclub maar in kleine lettertjes onderaan.

  20. Origineel geplaatst door Jacob
    onzin, ze hebben er allemaal belang bij geen overeenkomsten aan te gaan dan verdienen ze allemaal lekker veel aan buitenlanders die roamen binnen hun gebied, terwijl het qua data hoeveelheid bijna niks is, het is pure geldklopperij….je zou bijna denken aan kartel vorming, dit keer een kartel van niks doen want dat levert meer op dat data overeenkomsten sluitende komst van de i[phone bracht dit in een stroomversnelling maar het wordt nu echt ridicuul…Dat ze er aan verdienen is wel zo. Maar niet zo veel als we denken, omdat ze zelf maar klein percentage van overhouden. En T-Mobile vind het zelf ook vervelend om zoveel geld te moeten vragen per MB. Dus ik denk dat T-Mobile belang bij heeft om goede klant tevredenheid te hebben en niet bekend te staan als een bedrijf wat klanten belachelijk veel geld vraagt per MB

    jij denkt dat T mobile dat vervelend vindt? Helemaal niet, hooguit dat ze vervelend vinden jouw als klant dit te moeten vertellen , maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door die Fransman, Griek of Spanjaard die in NL op de data carrier van T mobile terecht komt, dan lachen ze zich rot!

  21. Idd, alle operators berekenen elkaar absurde wholesale tarieven die de reizende klant uiteindelijk moet ophoesten.
    Daar moet eens rap een einde aan komen.
    Neelie rulez !

  22. En het zou mij ook niet verbazen dat bijvoorbeeld Vodafone Engeland hoge inkoopprijzen vraagt van Vodafone Nederland. Zo blijft het uiteindelijk allemaal lekker binnen het totale concern en kunnen ze mooi allemaal naar elkaar wijzen…

  23. Net zo onduidelijk is dat gedoe met hotspot is het buitenland. Was altijd n de veronderstelling dat hotspot-gebruik overal gatis is….Niet in het buitenland dus. Daar kost het 35 euro per maand. Dat stond echter niet in de bevestigings-sms met het wachtwoord en ik kwam er dus thuis pas achter….
    Roamen kostte echter 9 euro per mb, dus dat was ook geen alternatief…

  24. @Woudloper: Wat is dit dan?

    Welkom in Duitsland. Uw tarieven voor bellen naar Nederland en lokaal EUR 0.95 p/m, gebeld worden EUR 0.50 p/m, versturen sms EUR 0.55 en internet EUR 9.22 per MB . Prijzen zijn incl. BTW, afgerond op 2 decimalen. Noodoproep naar 112 is gratis. Meer gratis info? SMS prijs naar 5545. Groeten, T-Mobile

  25. Origineel geplaatst door bertvH
    jij denkt dat T mobile dat vervelend vindt? Helemaal niet, hooguit dat ze vervelend vinden jouw als klant dit te moeten vertellen , maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door die Fransman, Griek of Spanjaard die in NL op de data carrier van T mobile terecht komt, dan lachen ze zich rot!

    Dat laatste is natuurlijk ook zo, maar in verhouding komt dat veeeel minder voor dan andersom.
    En het gaat hierbij natuurlijk niet alleen om T-Mobile, maar iedereen doet er aan mee. En daarom is het goed dat daar nu verandering in komt, is beter voor consument maar ook voor T-Mobile/KPN/Vodafone/etc..

    En ja het is zo dat T-Mobile liever niet zo veel wilt vragen per MB. Maar ze kunnen op dit moment niet anders. En ik kan het weten want ik werk er.

  26. 1 Europa = ook 1 tarief!

  27. Waarom deze tarieven zo schofterig hoog zijn begrijp ik niet. Tenslotte gaat niet heel Nederland tegelijkertijd in hetzelfde land in de zelfde regio op vakantie, dus een enorm hogere belasting van de netwerken kan niet de oorzaak zijn.

    Wat dan wel? Nou, volgens mij geven deze schofterige tarieven de ware stompzinnige, half criminele korte termijnvisie weer van cowboys die zich ook wel telecombedrijven noemen.

    Er wordt door deze opportunistische cowboys gewoon geparasiteerd op de onwetende, onoplettende, of in nood verkerende telefoonberuiker die je eenvoudig even een poot kan uitdraaien van honderden tot duizenden euroos, zonder dat daar een redelijke levering tegenover staat.

    Deze praktijken vind ik gewoon misdadig, maar ook dom. Door lage tariven te rekenen kun je gewoon verschrikkelijk veel omzet maken, welliswaar met een lagere marge maar ik maak mij sterk dat de netto opbrengsten stukken hoger zijn.

    Bovendien opereren veel telecombedrijven Europees dus ik vind al die enorme niveauverschillen gewoon kunstmatig gecreerde fuiken.

    Ik vind het schandalig dat de (europese) overheid dit jatten gewoon toestaat, want het is gewoon jatten.

    Telkens weer blijkt dat die telecombedrijven helemaal niet geinteresseerd zijn in jouw welzijn en dagelijks functioneren. Het interesseerd ze geen reet dat je je email niet kan checken, of het internet niet kan raadplegen omdat jij anders geript wordt.

    Dit service-niveau is natuurlijk volkomen kut en ze snijden zichzelf van grote omzetten af. Tja, als ik ergens in het buitenland in de kreukels lig ofzo dan neem ik de exorbitante tariefen wel voor lief.

    Fijne jongens hoor die telecommertjes. En fijn ook dat onze politici allemaal van die mooie voorwaarden voor ons bedingen. Niet dus.

  28. Origineel geplaatst door Jacob
    Origineel geplaatst door bertvHjij denkt dat T mobile dat vervelend vindt? Helemaal niet, hooguit dat ze vervelend vinden jouw als klant dit te moeten vertellen , maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door die Fransman, Griek of Spanjaard die in NL op de data carrier van T mobile terecht komt, dan lachen ze zich rot!Dat laatste is natuurlijk ook zo, maar in verhouding komt dat veeeel minder voor dan andersom.
    En het gaat hierbij natuurlijk niet alleen om T-Mobile, maar iedereen doet er aan mee. En daarom is het goed dat daar nu verandering in komt, is beter voor consument maar ook voor T-Mobile/KPN/Vodafone/etc..En ja het is zo dat T-Mobile liever niet zo veel wilt vragen per MB. Maar ze kunnen op dit moment niet anders. En ik kan het weten want ik werk er.

    Jacob

    Zeker bij multinationale aanbieders is het een kwestie van een schakelaartje omzetten en alle dataroaming voor T mobile klanten in t buitenland op t mobiel netwerken is inclusief!

    En het is niet waar dat het andersom veel meer voorkomt. Er zijn flink meer iPhones verkocht in Duitsland en Frankrijk dan andersom en hoeveel Nederlanders procentueel meer in t buitenland op vakantie gaan , is het in absolute zin niet zo.

    Het probleem is UITSLUITEND te wijten aan het gebrek aan impuls voor de operators om overeenkomsten aan te gaan, omdat dit meer oplevert, gegarandeerd!

  29. @rwflink: nou dat wil je niet hoor. In Spanje en Frankrijk is bellen met je mobiel veel duurder. Als ze dus al de landen op 1hoop gooien en er 1prijs van maken haan we keihard achteruit.

  30. Wat een bs dat er nog steeds absurde prijzen gelden voor data roaming. Volgens mij is de kostprijs een fractie van de verkoopprijs. Tijd om internet eens fatsoenlijk te prijzen.

  31. Als de datalimiet aan wilt zetten bij Vodafone, moet je volgens mij een sms sturen naar 4000, net zoals bij al hun blox faciliteiten en NIET naar 5000, zoals in het ipc artikel staat beschreven.

  32. Bovenstaande inleiding is niet juist, als ik de EC regulering er op na lees. KPN en Vodafone hebben dit niet zelf besloten, want volgens http://tiny.cc/aRXm6 EC regulering, zijn alle Europese operators verplicht deze limiet van max E50 of vergelijkbare waarde in MBs (exclusief BTW; E50 excl btw = E59,50 incl btw -> kpn vs vodafone) in te stellen. Dit is dus niet vrijwillig en geldt dus voor KPN, Vodafone T-Mobile en Telfort.

    SMS notificatie is niet verplicht per 1 maart, maar moet notificatie wel beschikbaar zijn via diverse manieren per 1 juli 2010.

    Verder las ik dat de prijs per MB geldt voor tarieven tussen operators en dus zijn operators niet verplicht dit als maximumprijs voor de klant te berekenen.

    Bovenstaande link geeft meer details.

  33. Een Amerikaan kan van Canada tot aan Cuba bellen via zijn eigen provider voor één vast tarief. Als hij op vakantie gaat naar de zon of sneeuw binnen dit gebied blijven de kosten ook gelijk. Is het dan zo’n hele gekke gedachte om dit op z’n minst binnen Europa ook voor elkaar te krijgen. Mevrouw Kroes, wanneer staat dit punt op uw agenda?

  34. Kleine correctie, bij T-mobile betaal je bij Web’n’Walk Plus ook maximaal €5 per dag in zone 1, geen 15 euro. Hoop wel dat er ook bij T-mobile een optie komt om de 50 euro grens uit te schakelen. Maak zelf graag gebruik van het 5 euro per dag maximum in het buitenland, bij mijn Flex abonnement komt het toch uit de bundel.

  35. Wat nou als we in NL nou ook zo’n actie op touw gaan zetten. Jullie kennen die actie van een paar maanden geleden nog, tegen AT&N, toch?

    Als heel NL nou een datum en tijd prikt, wanneer de providers niet met een betere oplossing komen. Dan gaan alle mobiele internetters die dag en dat tijdstip, een uur lang data verbruiken. Youtube, uitzendinggemist en meer van dat soort dingen. De mobiele maffia aanpakken via hun eigen netwerk 😀

  36. Origineel geplaatst door bertvH
    Zeker bij multinationale aanbieders is het een kwestie van een schakelaartje omzetten en alle dataroaming voor T mobile klanten in t buitenland op t mobiel netwerken is inclusief!

    En het is niet waar dat het andersom veel meer voorkomt. Er zijn flink meer iPhones verkocht in Duitsland en Frankrijk dan andersom en hoeveel Nederlanders procentueel meer in t buitenland op vakantie gaan , is het in absolute zin niet zo.

    Het probleem is UITSLUITEND te wijten aan het gebrek aan impuls voor de operators om overeenkomsten aan te gaan, omdat dit meer oplevert, gegarandeerd!

    Dat is wel zo, maar ik wil alleen mee zeggen dat als het aan T-Mobile NL lag, ging dit ook niet zo en waren die overeenkomsten er misschien ook wel. Maar ze (T-Mobile Nederland) kunnen dat niet zomaar in hun eentje beslissen. Nu moeten de prijzen wel omlaag door de regelgeving.

    En natuurlijk profiteert T-Mobile er ook gewoon van, maar nu het aantal gebruikers met mobiel internet heel hard stijgt, is dit gewoon niet goed voor de klanttevredenheid.

  37. De telco’s doen net alsof het mobiele dataverkeer ook volledig mobiel wordt getransporteerd en dat is gewoon onzin. Het transport tussen smartphone en het basisstation van de telco beslaat nooit meer dan enkele kilometers. 90% van het transport gaat nog steeds via de conventionele internetinfrastructuur d.w.z. 2 koperen kabeltjes. Berekenen de niet-mobiele internetproviders in de landen om ons heen dan zoveel door aan de telco’s om die enorme hoge roamingskosten te motiveren!? Dit lijkt me sterk omdat de investeringen in de traditionele internetinfrastructuur inmiddels ruimschoots terugverdient zouden moeten zijn.

  38. Bovendien; op het moment dat ik ergens op vakantie in Frankrijk gebruik wil maken van data roaming zit er vast wel een Franssoos in Nederland die dat ook doet.

    Volgens mij kan je er vanuit gaan dat per saldo de netwerkbelasting gewoon hetzelfde blijft.

    Komt nog bij dat er nogal wat telecommers zijn die Europees werken onder eigen, of onder een andere naam, dus het koppelen van het e.e.a. zal niet zo kostbaar zijn.

    Het is mij dan ook volkomen onduidelijk waarop de enorme kosten van data roaming gebaseerd zijn anders dan een ietsje extrta administratie die overigens door de computer wordt uitgevoerd.

    Al met al is data roaming m.i. volkomen ongegrond peper duur. De EU, maar ook NL politici moeten zich dit aantrekken, en dan toch zeker die politici die claimen sociaal te zijn moeten er voor zorgen dat communiceren voor iedereen betaalbaar is en niet leidt tot kaalplukken.

    Bovendien; goedkoop, snel en betrouwbaar communiceren kan de EU mede helpen de economische crisis teboven te komen; immers, wij kunnen hier niet concurreren op arbeidskosten met lage landen; wij moeten het hier hebben van o.a. een uitstekende infrastructuur, specifieke kennis en een hoge kwaliteit.

    Openbreken die hap, de kosten van electronische communicatie moeten drastisch omlaag; ik vermoed dat er zelfs minder auto’s in de file door komen te staan.

  39. Ik heb een abo bij T-Mobile waarin i-net zit. Als consument is T-Mobile Zwitserland voor mij hetzelfde als T-Mobile NL. Ik vind dus dat ik, als klant, gewoon op ieder T-Mobile netwerk dezelfde rechten hoor te hebben, maar ja wat ik vind………
    Verder is de EU-regulering ingegaan per 1 maart 2010, dus vanaf 1 maart is het max € 59,50 per maand! Bij T-Mobile gaat dit pas in op 3 mei 2010. Nu kun je dus met € 5,= max per dag nog wel op 30 dagen € 150,= moeten betalen, da’s niet goed dus. Let op, dit geldt voor zone 1, voor zone 2 en 3 gelden andere regels en tarieven!

  40. Roaming is duur. Het kan ook anders. Gewoon een prepaidkaartje in het buitenland kopen en daar je data mee doen. Even uitzoeken, maar ik doe het zo al jaren.
    zie ook op HCC!forums.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.