Reacties voor: KPN: ‘Laat Apple en Google meebetalen aan netwerk’

Volgens KPN-directeur Eelco Blok moeten Apple en Google meebetalen aan het mobiele telefoonnetwerk. Doen ze dit niet, dan is het lastig het netwerk op peil te houden.
Lees het complete artikel → KPN: ‘Laat Apple en Google meebetalen aan netwerk’
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 87 reacties

  1. “Zij gebruiken onze netwerken zonder dat ze meebetalen aan investeringen in die netwerken.”

    Nee, de gebruikers gebruiken de netwerken, Apple en Google (en in dat geval alle smartphone-fabrikanten) bieden alleen de tools.

    Voor 2008 (of 2007) riepen alle providers: “Gebruik meer internet!”

    Toen kwamen er een stel telefoons op de markt die mobiel internet een stuk makkelijker maakten, en nu gaan ze huilen dat ze het internetgebruik niet meer aankunnen. Absoluut onprofessioneel ingeschat door de providers.

  2. Wie wil er nou een mobiel netwerk runnen??? KPN toch… Zullen ook maar is mee moeten gaan in de tijd!

  3. En gaat KPN over de afgelopen 10 jaar ook nog wat aan Nokia, Ericsson etc betalen omdat ze dankzij die fabrikanten jarenlang hun zakken hebben gevuld met het mobiele netwerk?
    Misschien moeten Volkswagen, Opel, Audi etc ook maar mee gaan betalen aan de wegenbelasting en de accijns op brandstof.. 😉

  4. De vraag behoort andersom te liggen.
    Zonder content heb ik geen ( duur ) data abonnement nodig.
    Google en Apple moeten dus geld aan KPN vragen, zonder hun ( gratis ) diensten, verkoopt KPN geen dure data abbo’s.

  5. Wat een pannenkoek!!! Alsof Mercedes meebetaald aan het nederlandse wegdek… KPN snapt het niet! Zullen het nooit snappen!!! En zijn echt te dom voor woorden.

  6. En dan 2x geld vangen? Van de aanbieder èn gebruiker? Ik snap dit soort opmerkingen echt niet… En waar ligt dan de grens? Die Blok heeft een bord voor z’n kop, de reactie van Vodafone was een stuk opener!

  7. Moeten de fabrikanten van besturingssystemen ook mee gaan betalen aan providers van vaste internetverbindingen?

    Windows en MacOS zorgen ook voor veel internetverkeer denk ik.

    Eerst zelf een dienst aanbieden, en als je erachter komt dat het te veel gaat kostten, andere bedrijven laten betalen.

    Lekker makkelijk.

  8. wat een gierige mensen zeg daar bij KPN..
    die komen wel heel goed in het niets tegenwoordig
    goed voor de aandelen ”NOT”

  9. Erg makkelijk om schuld af te schuiven naar fabrikanten. De telecom providers hebben de groei van de mobiele markt gewoon onderschat en dat merken ze nu.

    Ze moeten Google en Apple dankbaar zijn omdat zij ervoor zorgen dat klanten toenemen en deze markt steeds groter wordt.
    Zonder smartphones > geen mobiel internet > geen abonnees > geen extra inkomsten providers.

    Als ze Apple en Google zo vervelend vinden, waarom verkoopt KPN dan hun smartphones?

    Het zijn toch ook niet de autofabrikanten die meebetalen aan wegenbelasting?

    Kom op KPN, T-mobile, Vodafone etc. Investeer in je netwerk. Tuurlijk zal het je een vermogen kosten op de korte termijn maar het gaat alleen maar opleveren op de lange termijn. Net zoals dat toen met mobiel telefonie is gegaan.

  10. @Fry: Dat van die wegenbelasting is sarcasme, vandaar ook de mooie knipoog erachter 🙂
    En inderdaad KPN snapt het niet, dat was m’n hele punt ook. En het is pannekoek overigens 😉 (weer sarcasme!)

  11. Vreemde opmerking van Blok. Het is de gebruiker die betaald voor de verbruikte MB’s, niet de contectprovider. Anders kun je ook redeneren dat Volkswagen moet meebetalen aan het wegennet in ons land.

  12. Wat een onzin taal van Eelco Blok. De autofabrikanten betalen toch ook niet mee aan het wegennet, dat betaald de gebruiker.

    Gezien de torenhoge abonnementsprijzen denk ik dat we al voldoende betalen aan het telecomnetwerk. Jarenlang hebben ze ons schandalig hoge prijzen laten betalen voor bellen/smsen.

    Waar is al die winst gebleven Eelco? Juist, in de zakken van de directie!

    EDIT: (lees nu de reactie van Johan, onbedoeld ge-repost. Zelfde gedachte hier)

  13. Hmm, heeft KPN erbij stil gestaan dat de iPhone bezitters onder ons bijna allemaal minimaal 45 euro per maand betalen?

  14. Dit zijn echte top zaken mensen. Maar niet huis!! Verstand van 0,0

  15. Ben bang dat directeur Eelco Blok bang is dat z’n bonus 1% minder wordt. Ik voorzie een reddingen actie van de overheid in 2012 voor de telecom aanbieders in Nederland.

    Gaat ons dus weer geld kosten, hoe dan ook!

    “KPN behaalde over het tweede kwartaal een winst van 414 miljoen euro, tegen 465 miljoen in dezelfde periode in 2010. De winst voor rente, belasting, afschrijving en amortisatie (EBITDA) nam met 5,6 procent af tot 1,31 miljard euro” (bron:NRC)

    Lijkt mij toch ruim voldoende winst om niet te zeuren. En om meneer Eelco gerust te stellen, die bonus komt er toch wel……..

  16. Wat een stelletje debielen daar zeg, Ze hebben er zelf toch voor gekozen om de Iphone aan te bieden!

    Nu met die gekke datalimieten zullen ze bakken met geld binnenslepen omdat mensen over hun bundel gaan. En als mensen niet over hun bundel gaan, dan wordt het netwerk ook niet zwaar belast!

  17. Echt weer typisch top management gedrag. Zelf hun zakken willen vullen maar totaal geen verantwoording willen dragen voor het gevoerde beleid en zelfs geen inzicht hebben in hun eigen producten en diensten en de ontwikkeling van de markt. Als je zo weinig inzicht hebt maak je jezelf kapot.

  18. Pffff. Ja dit slaat echt alles. Waarom kan trouwens iedereen voor een paar tientjes wel snel internet tv bellen in huis hebben en moet internet op je telefoon alsmaar duurder worden?

  19. Wat een onzin…. KPN echte opportunisten.
    Miele moet ook voortaan mee gaan betalen aan ons elektriciteitsnet. Als we dan toch bezig zijn laten we dan ranja fabrikanten ook meebetalen aan ons waterleidingnetwerk…..

  20. PS: Moet KPN dan niet ook aan alle Energiemaatschappijen voor hun stroomverbruik betalen 😉

  21. Dit zijn inderdaad van die types die zelf voor geen meter kunnen werken met de technieken. Daar hebben ze ten slotte een secretaresse voor. Ze zitten met een heel dik bord voor hun kop zaken te bedenken die kant nog wal raken. Hallooooooo wordt wakker…… misschien wordt het tijd om een keer het stof en de spinnewebben van je af te kloppen en uit je ivoren toren te klimmen?

  22. Met andere woorden Apple spant binnenkort ook een rechtszaak tegen KPN aan, wegens dit belachelijke excuus om geld te vangen.
    Dan zouden alle netwerk eisende telefoon bedrijven/besturingssystemen mee moeten betalen.
    Zou lekker eerlijk zijn om het alleen bij de 2, toevallig goed lopende, bedrijven in te gaan voeren.

  23. Waar de telco’s misschien ook eens over na mogen denken: als de providers dit soort toestellen aan de normale retail prijzen zouden verkopen ipv de klant het quasi kado te geven, dan zouden er minder toestellen in omloop zijn. Nu loopt (pardon my french) iedere tokkie met een smartphone waardoor het data verbruik explosief is gestegen, tegen de lage inkomsten (nee, zoveel mogelijk abonnee’s binnen trekken).

    Ik en vele met mij, gebruiken smartphones zakelijk en dat bespaart mij tijdwinst. Ik betaal daar GRAAG voor! Het levert mij onder aan de rekening nog altijd profijt. Echter doordat de toestellen aan iedereen maar wordt meegegeven én er tot voor kort een gedachte was “doe maar zo gek je wilt, data genoeg” vindt er geen natuurlijke (financiële?) selectie plaats onder de gebruikers die dit soort diensten/producten kunnen en willen betalen.

    Of koop (krijg) je een Aston Martin en ga je klagen als de subsidie van de importeur aan de dealer opeens wordt verminderd bij het ouderhoud en over de kosten van de dure onderdelen? Nee, want die kreeg je niet toen het het product kocht…

  24. Met andere woorden Apple spant binnenkort ook een rechtszaak tegen KPN aan, wegens dit belachelijke excuus om geld te vangen.
    Dan zouden alle netwerk eisende telefoon bedrijven/besturingssystemen mee moeten betalen.

    Zou lekker eerlijk zijn om het alleen bij de 2, toevallig goed lopende, bedrijven in te gaan voeren.

  25. Pff wat een opportunisten weer bij KPN. Dat dat bedrijf überhaupt nog bestaat.
    Omdat ze zelf tekort schieten, richten ze pijlen op een ander . . .. Neem eens een voorbeeld aan deze innovatieve bedrijven.

    Laten we meteen Miele meebetalen aan ons energienetwerk. En als we dan toch bezig zijn, is het ook wel zo eerlijk om alle ranjafabrikanten mee te laten betalen aan ons waterleidingennetwerk . . ..

  26. zakke vullers zijn het eerste met z’n alle de tarieven verhogen dan nog zeggen dat het geen kartelvorming is
    en dan weer zo’n belaggelijk voorstel.
    maar als je hen iets vragen wilt over je telefoon leiding weten ze het niet of zijn niet thuis.
    service 0 zakken vullen 100%

  27. @Sander: 100% eens! Tijd staat niet stil.
    Klinkt ook als een muziekindustrie die de schuld geeft aan mp3 en downloads!

  28. Welke score zou zo’n man halen tijdens de nationale IQ test?

  29. Waar ik me nog het meest over verbaas is de introductie van iCloud op het moment dat de databundels steeds verder afgeknepen worden. Kan iemand mij vertellen waarom ik in godsnaam iCloud moet gebruiken voor het beluisteren van muziek of bekijken van foto’s?? Het dataverbruik en de kosten die daarmee samenhangde kosten staan toch in geen verhouding tot het ‘voordeel’ van je media bestanden op één plek te hebben staan?? Dit staat nog los van de haperende 3G dekking op diverse plaatsen waardoor je muziek steeds onderbroken wordt.

  30. achhhhh arme directeuren we verdienen niet genoeg boehoe ik hoop dat we ze in de toekomst helemaal niet meer nodig hebben bloedzuigers

  31. Origineel geplaatst door baltar
    Waar ik me nog het meest over verbaas is de introductie van iCloud op het moment dat de databundels steeds verder afgeknepen worden. Kan iemand mij vertellen waarom ik in godsnaam iCloud moet gebruiken voor het beluisteren van muziek of bekijken van foto’s?? Het dataverbruik en de kosten die daarmee samenhangde kosten staan toch in geen verhouding tot het ‘voordeel’ van je media bestanden op één plek te hebben staan?? Dit staat nog los van de haperende 3G dekking op diverse plaatsen waardoor je muziek steeds onderbroken wordt.

    Niemand verplicht je om iCloud te gebruiken hoor. Foto’s en muziek kun je nog steeds prima lokaal op je iPhone zetten, beluisteren en bekijken.

  32. KPN moet niet zo zeuren; Ze verdienen goed aan mobiel en telefoons als de iPhone en betere Androids brengen juist klanten binnen die meer kunnen en willen betalen voor hun gebruik.

    Is hun reclame slogan niet zo iets als “De iPhone 4S verdiend het beste netwerk”?

  33. @baltar: Je kan iCloud ook heel goed gebruiken in Wifi. Btw, Photostream werkt alleen maar in wifi.

  34. Volgens mij snap jij iCloud nog niet helemaal hè?

  35. Apple streeft , lees Steve’s boek, een optimale gebruikersbeleving van haar producten na! KPN en andere telco’s vormen een reëel gevaar in de eindfase van deze beleving. Ik zeg Apple koop wat telco’s en lever je product van front to end. Klaar met dat gezeik!

  36. Wel eens gehoord van een tolweg en rekeningrijden, zo gek praat KPN niet, Apple steekt 100den Miljarden in zak!!!

  37. @Wienjo: Wat een gelul zeg, in de zakken van de aandeelhouders (DE EIGENAREN VAN DE ONDERNEMING).

    Aangezien er een scheiding van eigendom en leiding in een beursgenoteerde onderneming is, wordt het management afgerekend op de financiële resultaten van de onderneming.
    Deze vallen tegen door gestegen kosten, het management zoekt een manier om dit op te vangen en dan krijg je dit soort “oplossingen”.

    Ik hoop dat Apple zelf een wereldwijde provider overneemt, ze hebben geld zat en zo kunnen ze ervoor zorgen dat alles gewoon goed werkt, Apple style, wij betalen er wel voor en kunnen dan gewoon goed genieten van onze iDevices.

  38. Wat een pannenkoek! Zelf dolgraag die dingen willen verkopen en dan huilen dat het te belastend is op het net! Staatsbedrijf KPN lol!

  39. KPN had dit veel eerder serieus moeten nemen, nu zijn Apple en Google de schuldigen ?!

  40. Read these words dear telco’s:
    AINT GONNA HAPPEN!

  41. Telecomoperators worden waterleveranciers..
    Wat bedoel ik daarmee? Alles wordt data, het onderscheid tussen bellen , smsen en internetten gaat steeds meer vervagen en alles wordt uiteindelijk data met een prijs per GB. Het probleem voor de operators nu is hoe ze met die transitie moeten omgaan, want aan de ene kant hebben ze nog die klant met die oude nokia die vrijwel alleen belt en smst en aan de andere kant de snelle smamrtphonegebruiker die ook nog met zijn moeder wil bellen……
    De prijs voor data gaat dus omhoog tot het moment dat iemand (KPN?) de mogelijkheid heeft zijn uitgerolde glasvezelnetwerk aan de zendmasten te koppelen, maar dan zijn we 20 jaar verder.

  42. Wat een sukkel. En dat soort gasten verdienen salarissen waar je gek van wordt en pakken elk jaar nog een fikse bonus.

    Oplossing? Ja, allemaal ons mobieltje aan de kant zetten.
    Moet je eens zien hoe de prijzen dan omlaag gaan en ze ons smeken een abonnement te nemen.

  43. Hoezo apple? Voor die 1-10kb per imessage? Hahah, als je dat gaat doen zou elke site moeten betalen aan het verkeer. Maar als dat zo is waarom betalen we uberhaupt nog aan KPN?

  44. Ik denk dat Apple en Google een heel duidelijk antwoord aan deze meneer kunnen geven;
    ‘dan ga je toch gewoon GEEN smartphones op je netwerk toelaten? Wij verplichten KPN tot niets. MAAR; Vodafone en T-Mobile zullen dolgraag jouw klanten willen overnemen!’

    KPN wil de smartphone bezitter als klant!

    Google en Apple kunnen het ook andersom gaan zeggen; ‘zeg KPN, jij laat je klanten volop gebruik maken van alle leuke functies die wij hebben gemaakt, het wordt tijd dat jullie mee gaan betalen aan de ontwikkeling; dankzij onze innovaties, heb jij klanten!’

  45. Vervelend is dat er zo weinig echte concurrentie is. Een nieuwe provider zal in eerste instantie toch gebruik gaan moeten maken van bestaande gsm masten en moet daarvoor aankloppen bij KPN, Vodafone en T-Mobile. Op hun beurt zijn zij niet gebaad bij concurrentie dus is het m.i. logisch dat zij een vrij hoge prijs zullen vragen voor gebruik van hun masten. Een nieuwe speler kan dan al moeilijk concurreren op prijs lijkt mij. Leuk vooruitzicht….. NOT!

  46. Volgens de redenatie van KPN moet UPC dus ook alle websites die ik bezoek laten betalen voor de data die ik verbruik door mijn bezoek. En dan mij nogmaals voor hetzelfde laten betalen. Voelt u ‘m al aankomen? Beste aandeelhouders, onze winst is met 50% gestegen, waardoor wij ons 50% meer bonus toekennen. KPN = verleden tijd.

  47. Door de gierigheid van KPN is de overheid begin dit jaar overgestapt naar Vodafone en hierdoor loopt KPN geld mis. Dit willen ze nu bij ons halen.

  48. Ja he ja, laten we dat gaan doen

  49. Het wordt tijd dag er een nieuw product komt in de vorm van data-only en er nieuwe providers toegestaan worden zodat de arrogante telecombedrijf helemaal buiten spel worden gezet en de markt opengebroken kan worden.
    De drie telcos van nu houden vast aan oude achterhaalde verdien modellen,en investeren minimaal.
    Het is natuurlijk niet zo verwonderlijk dat de kosten de pan uit rijzen, maar dat hebben deze telcos toch zelf in de hand gewerkt…
    De telcoms worden door non-telcom 3rd party bedrijven buiten spel gezet, en ze hebben het niet eens door. Sterker nog, ze zagen het niet eens aankomen omdat ze veel te druk bezig waren met geld tellen..

    Het was trouwens KPN en Vodafone die Apple zo’n beetje smeekten om ook een licentie te mogen krijgen om de iPhone te kunnen aanbieden…
    Beetje raar dat deze KPN topper nu met de staart tussendeks beentjes terug krabbelt…
    Apple is niet gek, en het contract is door KPN zelf getekend…

  50. Maar lieve KPN,

    Jullie zijn niet eens een officiele reseller van Apple. Die verplichten jullie helemaal niet om hun iPhone of iPad te verkopen. Waarom willen jullie andersom Apple iets verplichten te doen? Jullie willen blijkbaar zelf de iPad en de iPhone verkopen omdat jullie daar blijkbaar dik aan verdienen.
    In beiden gevallen is er sprake van wanbeleid bij jullie. Of jullie zetten dat verdiende geld niet goed in om het netwerk op peil te houden, of jullie verkopen allemaal producten waar jullie niets aan verdienen. Oplossing is stoppen met het verkopen van producten waar je niets aan verdient of juist het verdiende geld goed gebruiken.
    Sowieso KPN, zolang jullie dik winst draaien heeft niemand bij jullie het recht om een ander bedrijf aan te kijken en hun aan te spreken bij te dragen aan jullie netwerk waar jullie dik aan verdienen. En dan heb ik het over de daadwerkelijke winst en niet de cijfers die jullie elk jaar presenteren (stijging winstmarge ten opzichte van het voorgaande jaar) om heel zielig te lijken.

  51. Laat ze eerst eens fatsoenlijk gaan investeren. Ik ken nog genoeg plekken waarbij de kwaliteit erg slecht is. Met name in de grens-streken. Daar kun je beter een buitenlandse provider hebben dan een NL’e. Wellicht reeel laten betalen naar gebruik en niet van die belachelijke bundels. Misschien moeten we wel richting elektro en gas markt. Je hebt daar een onafhankelijke leverancier van gas of elektro en vervolgens neem je een contract bij een bedrijf die de facturering verzorgt.

  52. Ik vind het geen onzin verhaal van Blok.

    In de achterliggende periode is het gebruik van de communicatie infrastructuur veranderd: van “call-oriented” naar “data-oriented”.
    Waar data provision eerder een bijkomende secundaire service was, is het nu een primaire service. Het voeren van gesprekken en sturen smsjes secondaire services (en zelfs deels geabsorbeerd door de data-oriented door VOIP en WhatsApp etc).
    Het data-gebruik stijgt ook nog exponentieel (b.v in de halfjaarcijfers van vodafone in het afgelopen jaar nog met 80%). Deze groei maakt het erg kostbaar om de Quality of Service voor dataverkeer te waarborgen.

    Voor data-oriented gebruik het lastig om een transparant prijsmodel te hebben: zodat door de consument de kosten direct naar zijn gebruiksgedrag vertaald kunnen worden.

    Hier zijn wel mogelijkheden voor b.v. (deep packet inspection, service/site blocking), maar deze tasten de privacy, en de openheid van het internet te veel aan (zoals de wetgever heeft geoordeeld).

    Wanneer het niet mogelijk is om de kosten naar consumenten te vertalen, dan is het niet meer dan logisch om te kijken naar kostenmodellen waarbij de providers van services worden bekeken, of de primaire enablers van data-communicatie (in dit geval Apple & Google).

  53. Sinds wanneer is Facebook van Google of Apple? En Skype dan? Moet Microsoft ook niet meebetalen? En met die nieuwe Nokia opkomst waarop Windows Phone draait, moet dan Nokia of Microsoft betalen?

    Steve Jobs wilde al onderzoeken of een eigen netwerk geen optie was, maar als ik dit zo hoor denk ik dat het er ooit wel van gaat komen.

  54. Origineel geplaatst door Sjeltur
    Ik denk dat Apple en Google een heel duidelijk antwoord aan deze meneer kunnen geven; ‘dan ga je toch gewoon GEEN smartphones op je netwerk toelaten? Wij verplichten KPN tot niets. MAAR; Vodafone en T-Mobile zullen dolgraag jouw klanten willen overnemen!’KPN wil de smartphone bezitter als klant!Google en Apple kunnen het ook andersom gaan zeggen; ‘zeg KPN, jij laat je klanten volop gebruik maken van alle leuke functies die wij hebben gemaakt, het wordt tijd dat jullie mee gaan betalen aan de ontwikkeling; dankzij onze innovaties, heb jij klanten!’

    +10 idd 😀 bij KPN Qwest was ijsblok trouwens ook goed bezig.

  55. Totdat Apple het zat is en een eigen netwerk opstart. Dan moet je KPN horen janken….

  56. @Sjeltur: Precies, volgens mij moet KPN ook gewoon aan Discovery Channel en Playboy betalen om hun content uit te mogen zenden aan hun klanten.

  57. Ach….
    Eelco Blok ga dat geld halen bij roofvogel Ad Scheepbouwer.
    Die vond de iPhone niet interessant genoeg
    Waarom “verdiende” die tientallen miljoenen met zijn “prestatiebeloning”…?
    Kennelijk een negatieve prestatie geleverd…

  58. Ik lach me rot als hier een discussie over gaat ontstaan in de Tweede Kamer. Dit is ronduit belachelijk uiteraard.

  59. maaruh, ik heb ook een website, die bekeken kan worden met een telefoon.
    Moet ik nu ook 5ct per gebruiker gaan meebetalen?

    Als Google/Apple slim is dan kopen ze hun eigen provider.

  60. Als KPN het toch allemaal te duur vindt om een netwerk aan te bieden, dan kappen ze er toch gewoon mee. Sukkels

  61. Laat….jezelf eens na kijken…

  62. Het zijn Pannenkoeken bij KPN. Dan moet Shell en BP ook gaan betalen voor de wegen want daar rijden auto’s op die benzine gebruiken 🙂 en dan moet de gemeente ook gaan meebetalen aan een verbouwing want ze vragen onroerendgoed belasting 🙂

  63. Origineel geplaatst door Pat
    @Baltar, Je kan iCloud ook heel goed gebruiken in Wifi. Btw, Photostream werkt alleen maar in wifi.

    Ja en als ik dan onderweg mijn foto’s wil bekijken moet ik ze dus toch weer op mijn iPhone zetten??

    Origineel geplaatst door RoelJewel
    Niemand verplicht je om iCloud te gebruiken hoor. Foto’s en muziek kun je nog steeds prima lokaal op je iPhone zetten, beluisteren en bekijken.

    Echt waar…. precies mijn punt.

    Origineel geplaatst door Wouter
    Volgens mij snap jij iCloud nog niet helemaal hè?

    Wat een argumentatie.. Je hebt me overtuigd. Vanavond meteen iCloud erop.

  64. Ik heb een rekening gestuurd naar Hak, bruine bonen afdeling. Ik verwacht van hen een bijdrage aan het toiletpapierverbruik in ons huis.

  65. KPN moet eens gewoon doen waar we ze voor betalen.

  66. Ach gut, de KPN heeft ook weer eens een (onjuiste) stelling. Het begint ook steeds meer een hoog Calimero gehalte te krijgen, het is allemaal zo oneerlijk wat er allemaal gebeurd. Ondertussen hebben ze zelf jarenlang de mensen kaal geplukt met belachelijke contracten en een service van lik m’n vestje en een helpdesk die nagenoeg onbereikbaar is. De dag dat de KPN verdwijnt komt steeds dichterbij, het zal een zegen zijn voor de telecom markt.

  67. en dan zijn we de prijsafspraken vergeten wat een aantal weken geleden in het nieuws kwam. Misschien niet zo handig om het op dit moment in het nieuws te brengen.

  68. Is dit echt???
    Wat een kleuters bij KPN met een verstand van 0,0

  69. Aah wat zielig… KPN ziet de dat de omzet in de toekomst minder wordt. Nou gaan ze gekke dingen zeggen.

  70. Ow, ik dacht dat KPN dáárom duurder was. Omdat ze veel geld in het netwerk stopten. Maar het is nog niet genoeg dus?!

  71. Ben het eens met de consensus hier, maar wat mij het meest verbaasd is hoe die Blok dacht dat dit zou vallen bij het volk. Zeker na de toespraak van vodafone. M.a.w die Blok is echt een randdebiel van de hoogste rang.

    Maar goed, er is wel wat te zeggen over het feit dat de genoemde apps data toegestuurd krijgen van/via de Apple en google service. Maar dat is ook meteen het idee van internet, informatie toegestuurd krijgen, van welke bron dan ook.

    Van mij mag KPN de prijzen gerust laten stijgen, laat ze zelfs entree-toeslag vragen aan alle smartphone producenten, want dan kan een andere provider dit bedrijf dan de laatste paar jaren al zo debiel is worden overgenomen. Dus voordat gebeurd wel even alle aandelen verkopen van KPN, u bent gewaarschuwd.

  72. Eigen schuld dikke bult meneer Blok.
    Als jullie telecom operators vanaf het begin data per MB hadden afgerekend net zoals jullie gesprekken per minuut afrekenen hadden jullie nooit problemen gehad.

  73. omg KPN ziet het verkeerd … helemaal verkeerd. ze hebben juist klanten door apple en google … ze zouden blij moeten zijn. en kan KPN lekker koppig zijn. maar ik zit liever met een iphone bij t-mobile dan een nokia bij KPN dus ze hebben toch niks te zeggen hier

  74. Ongelofelijk stom idee. Ik vind dat DHL ook extra moet betalen met zoveel vrachtwagens op onze wegen.

  75. Probleem zit ‘m vooral in de winst. Ze geven aan minder winst te maken, niet dat ze geen winst maken.

    Bijv. we hebben 40 miljoen minder winst, niet we hebben maar 200 miljoen winst maar dat had 240 kunnen zijn. Kwestie van zwaartepunt verleggen.

    De Telecom bedrijven hebben meer dan genoeg geld om hun inschattingsfout goed te maken, alleen willen ze graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten… en als ze dan toch bezig zijn… zorgen dat wij en Apple/samsung zelfs ook dat dubbeltje betalen.

    Wat een oplichters!

  76. Hmm, het wordt steeds interessanter voor Apple om een eigen netwerk te hebben. Maar dan in alle landen! Geen gezeur meer met roaming of met verschillende sims tijdens reizen. En het allermooiste: Ik en vele anderen zouden er nog voor willen betalen ook!

    Als Apple er ook een service-organisatie achter zet die vergelijkbaar is met die achter de producten, zouden mensen met plezier een premium betalen voor ongelimiteerd internetten wereldwijd.

    Overigens moet gezegd worden: Er wordt geklaagd over prijsafspraken in Nederland. Maar in de VS zijn de prijzen van abo’s ook niet mals, en valt er meer te klagen over ontvangst. Logisch, de VS is natuurlijk veel groter en de kosten om dekking te bereiken daarmee veel hoger. Maar toch. Zo onredelijk zijn de tarieven in NL nou ook weer niet.

  77. Ik denk dat het product “op zich zelf staand netwerk” zijn langste tijd heeft gehad en de bedrijven die het leveren dus ook. Een netwerk leveren zonder de toegevoegde waarde (de apparaten of software die gebruik maken van een netwerk) lijkt me geen haalbare kaart meer. Ik denk dat veel van de netwerken binnen zeer korte tijd voor weinig in de aanbieding staan want een inhaalslag met eigen hardware is nog vele malen moeilijker dan met eigen software. Het is een beetje vergelijkbaar met de muziekindustrie, alleen die waren er nog slechter aan toe: geen eigen (digitaal) netwerk, geen eigen hardware, geen eigen software, alleen maar een product, een product dat eenvoudig te kopiëren was geworden ook. Ik vermoed toch te weinig vooruitziende blik, of te veel kruideniersmentaliteit van aandeelhouders, of beide ;), die heeft voorkomen dat men op tijd met nieuwe wegen is gekomen.

  78. @Johan: Ah, het was ook geen reply op je post 🙂 Toen ik postte stond er nog geen post, dus niks persoonlijks 😀 Ik ben het volledig met je eens namelijk 🙂

  79. Ik zeg: Doen! Stuur een mail naar TimCook@me.com en LarryPage@gmail.com leg je probleem uit. Vraag ook meteen of ze meebetalen aan de netwerken van de rest van de wereld. Doen ze vast wel. Als ik me niet vergis hebben ze het er al eens over gehad samen en waren ze het ook al van plan te doen…….

  80. Ik zou best wel eens met die Eelco Blok een discussie willen voeren. Ik trap hem de grond in met zijn grote bek!

  81. De KPN is compleet gek geworden. Pomp die miljarden winst in het netwerk. Daar is het voor bedoeld. Als je je zaakjes op orde hebt ga je eens denken aan je aandeelhouders. Tot die tijd werk je door om service te verlenen tot het hoogst haalbare niveau. Wat een ontzettende prutsers in Den Haag. Om te janken zo slecht.

  82. Lachwekkend! En toch de prijs met een clubje kunstmatig hooghouden???
    Dit had je ook kunnen voorspellen. Beide kanten op.
    Nee, de providers moeten toch maar eens kijken of ze zich niet vergaloppeerd hebben in hun pretenties vs prestatie vs vraag. Moet een ander boeten voor slecht management en / of slechte research?

  83. Oftewel, ik was zo’n “professional” die het niet door had en nu geef ik de schuld aan een ander. Als ik dit zou doen op mijn werk, lig ik er uit. Als voormalig staatsbedrijf zal het bij KPN wel meevallen maar hun uitlatingen zijn natuurlijk te stom voor woorden. Eerst mega cashen en dan jammeren? Pfff…..
    Heel simpel. Er is geen gek meer die via een te duur netwerk belt en smst (als je dat uberhaupt zou doen). Beter opletten KPN en inspelen op de markt. Smartphones bestaan ook pas sinds gister he?

  84. Wat een flauwekul van die KPN. Toen ze een monopoliepositie hadden en volop winsten maakten, hoorde je niemand.
    Een goede ondernemer investeert dan een deel van zijn winsten! Maar KPN??? Daar gaat het grootste deel van het verkeer nog door 2 draadjes.
    Zij investeren veel liever in elke keer een andere bedrijfskleur, een nieuw wagenpark, bonussen voor de managers, knotsen van gebouwen met een uitstraling van heb ik jou daar. En zit het resultaat dan wat tegen, dan gaan ze piepen en mauwen, zodat ze weer wat overheidssteun los kunnen peuteren, of een tariefsverhoging erdoor kunnen jassen.

    KPN = Klanten Pester Nederland

  85. De groooote man met hun in het verleden groooote bonus zitten in het nauw. Binnenkort kunnen ze hun groooote huis met hun groooote auto vaarwel zeggen.Het groooote geld wat ze verdiende met alleen op hun groooote stoel zitten en toekijken gaat hun neus voorbij. Ga maar fijn iets anders bedenken om iedereen te bestelen.

  86. Denk je dat ze gaan meebetalen in ons kleine landje? Whahaha

  87. Maarh.. Kostprijs winstmarge= verkoopprijs.. Simpel hè?

    Maar hoe groot is de marge en hoe vast staat die?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.