Reacties voor: KPN gaat voorlopig door met heffing op mobiele diensten

Telecomoperator KPN heeft aan NOS laten weten dat het bedrijf voorlopig doorgaat met de voorbereidingen voor nieuwe abonnementen, waarbij bepaalde mobiele diensten extra worden belast.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 60 reacties

  1. Ik vind het geen probleem om (in verhouding) wat meer te gaan betalen voor mijn onbeperkt internet abonnement. Wel vind ik dat belminuten dan wat voordeliger moeten worden. Zo bereiken operators twee dingen: ze vergroten de inkomsten uit mobiel internet bundels, en ze verleiden mensen om toch vaker via voice-bundel te bellen ipv. via VOIP.

  2. KPN gaat achteruit. Heffing op diensten. Wordt steeds duurder.

  3. Ik snap ze ook wel. Ik heb sinds ik whats app heb elke maand 300 berichten over. Van de 300. Dus als de prijs daarvan omhoog gaat geen probleem. Wat KPN doet is ook raar. Zo verliezen ze klanten. Die waarschijnlijk naar tmobile zullen gaan. Maarja KPN is zowiezo al slecht

  4. Dus met andere woorden….halen we het geld niet links om bij onze klanten wel dan doen we het gewoon rechts om. Betalen zullen we toch wel….klaar.

    Ik vind het een goeie zaak dat er een verbod op komt, ik moet toch zeker zelf weten met welke app ik mijn data verbruik. Of ik zou een sms verstuur met Whats app of bel via Viber, de date blijft data al zal je met Viber meer gebruiken dan met Whats app.

    Ik wil best betalen voor de data die ik verbruik, maar ik maak zelf uit wat voor apps ik gebruik en wil daar niet extra voor betalen.

  5. Ben ik blij dat ik nog een oude tmobile Abbo heb voor 29,95 onbeperkt internet die niet afgeknepen word
    Deze ga ik nooit meer vernieuwen koop losse iPhone Nieuw voortaan elk jaar

  6. de arrogantie… het lijkt wel een oost duits staatsbedrijf uit 1988

  7. Er is geen enkele reden dat sms-en niet praktisch gratis zou zijn. Het zijn plain txt berichtjes van max 300 bytes en belasten het netwerk dus nauwelijks. De providers hebben dit 10 jaar lang uitgemolken en dat willen ze blijven doen. Alleen extra belasten op data werkt niet want het kost nauwelijks data. Juiste keuze dus van Verhagen, ook al was het de kamer die het wilde…

  8. Origineel geplaatst door Don_Grigori
    Ben ik blij dat ik nog een oude tmobile Abbo heb voor 29,95 onbeperkt internet die niet afgeknepen word Deze ga ik nooit meer vernieuwen koop losse iPhone Nieuw voortaan elk jaar

    Tot ze ineens je abbonementskosten verhogen… (Ja dat mag).

  9. Als KPN of vodafone diensten gaat blokkeren (behalve voip) dan ga ik direct naar t-mobile. Hoe slecht het netwerk daar dan ook wel mag zijn!

  10. Vet irritant om reacties te lezen van ‘kinderen’ die alleen maar denken aan een dure iPhone met een zo voordelig mogelijk abonnement.

    Als een KPN geen extra vergoedingen mag en gaat rekenen voor diensten als Skype betalen we straks de volle mep voor hardware, is dat dan wat jullie willen?

    Wees bereid een euro of 5 tot 10 extra te betalen voor Skype en je bent verzekerd van een geweldige iPhone.

    Overigens: KPN gaat absoluut WhatsApp niet extra belasten, daar is geen sprake van geweest, dat is door de media uit zijn verband getrokken. Wel zal VoIP worden belast. IM-diensten dus niet. (Bron: KPN, Deal-It).

  11. Origineel geplaatst door Julio
    Origineel geplaatst door Don_GrigoriBen ik blij dat ik nog een oude tmobile Abbo heb voor 29,95 onbeperkt internet die niet afgeknepen word Deze ga ik nooit meer vernieuwen koop losse iPhone Nieuw voortaan elk jaarTot ze ineens je abbonementskosten verhogen… (Ja dat mag).

    Voor het geld wat je dan betaald voor je abbo en geen toestel mag je dan ook inderdaad wel onbeperkt internet verwachten… Al heb je de iPhone 2 jaar kost het je nog 25 euro per maand extra…

  12. Zolang ze VPN toelaten kunnen ze mij niks maken, en anders hack ik de vpn client zodat hij een andere poort gebruikt.

  13. Ideetje, als ze nou is allemaal een stabiel internet netwerk stabiliseren in Nederland, en met stabiel bedoel ik zoals bij je thuis, en tuurlijk niet met die snelheid, want dat is onhaalbaar. En vervolgens alles op dat internet zetten bellen enzo, en alleen dat in rekening brengen. Desnoods doen ze nog wat met datalimieten en snelheden om een prijsverschil te behouden, maar volgens mij zijn we dan beide best tevreden?

  14. @ayla – die 300 sms’jes heb je toch al betaald?
    Welke inkomsten lopen ze mis dan?

  15. Origineel geplaatst door ayla
    Ik snap ze ook wel. Ik heb sinds ik whats app heb elke maand 300 berichten over. Van de 300. Dus als de prijs daarvan omhoog gaat geen probleem.

    Dat houd dus in dat ze ook geen kosten hoeven te maken voor die 300 niet gebruikte smsjes!

  16. Ik vind het allemaal erg dubbel.
    Van de ene kant vind ik dat ik helemaal vrij ben om te doen met mijn databundel wat ik wil.
    Van de andere kant heb ik geen behoefte dat straks de abbokosten omhoog gaan omdat er een hele kudde is die massaal gebruik maken van VOIP en dat het gevolg is dat mijn kosten straks omhoog gaan…
    Tsja, wie de juiste oplossing weet

  17. Afgelopen maand is mijn abbo bij T-mobile verlopen. Ik heb er over nagedacht om bij KPN een abbo te nemen met een iPhone4, maar toen dit nieuws naar buiten kwam, dacht ik. leuk voor je, ik blij wel bij T-mobile. Ik weet niet voor welke diensten ik extra moet betalen, vandaar.

    De CEO van T-mobile zal nu zeker in zijn kantoor keihard aan het lachen zijn. KPN en Vodafone, durven hardop te zeggen wat de plannen zijn en T-mobile blijft lekker stil en kaapt zo veel klanten van KPN en Vodafone en dan kunnen ze ook de prijzen verhogen als ze genoeg gekaapt hebben 🙂

    Van mij mogen de abonnement kosten voor internet wel iets duurder worden, maar dan moeten ze de extra service (zoals voip enzo) niet extra gaan belasten.

    Tegenwoordig heb je thuis al een i-net abbo voor 20 euro met een snelheid van +20MB (en nog wel onbeperkt of Fair Use Policy). Dus als ze internet abbo gaan verhogen, dan verwacht ik tenminste onbeperkt internet!

  18. Ik vind het onzin dat dat soort programma’s betaald worden ze zijn er om gratis berichten te versturen

  19. Dit slaat nergens op. Straks gaan ze extra geld vragen voor mail…

  20. Ziggo maar dan wireless lekker simpel

  21. Het gaat ook gewoon om het feit dat niemand meer over zijn bundel heen gaat op deze manier, en daar verdien(d)en ze juist volop geld mee. Dus dan maar op een andere manier terug halen..

  22. KPN loopt achter de feiten aan. een groot log bedrijf met veel stropdassen en dikke leasebakken. tja, die moeten betaald worden he? door jou.

  23. Ja yo ik steel straks ook een fiets is wel verboden maar toch doei ik het.
    En ik weet wel dat het nog niet verboden is, maar wel do goed als.

  24. Aan de ene kant moet er geld vrediend worden om te kunnen investeren in innovatie.

    En dat er geld verdiend gaat worden is wel zeker, is het niet linksom dan rechtsom.

    We betalen met zijn allen al jaren voor beltegoed wat niet gebruikt wordt maar die je op het einde van de rit wel kwijt bent.

  25. Origineel geplaatst door rob36: KPN loopt achter de feiten aan. een groot log bedrijf met veel stropdassen en dikke leasebakken. tja, die moeten betaald worden he? door jou.

    Wat maakt KPN anders dan andere bedrijven?

    Valt me wel op dat het gezeik over T-Mobile zich heeft verplaatst naar KPN. Ach, we blijven Nederlanders..

  26. Origineel geplaatst door Don Grigori
    Ben ik blij dat ik nog een oude tmobile Abbo heb voor 29,95 onbeperkt internet die niet afgeknepen word Deze ga ik nooit meer vernieuwen koop losse iPhone Nieuw voortaan elk jaar

    Ze zullen blij zjn met jou! Aan jou verdienen ze nog het meest, want al die jaren (minstens elke 2 jaar) dat je geen dure (gratis) telefoon hebt gepakt, pakken ze zo’n €500.- à €800,- op jou! Topper;-)

  27. Origineel geplaatst door Niels
    Vet irritant om reacties te lezen van ‘kinderen’ die alleen maar denken aan een dure iPhone met een zo voordelig mogelijk abonnement.Als een KPN geen extra vergoedingen mag en gaat rekenen voor diensten als Skype betalen we straks de volle mep voor hardware, is dat dan wat jullie willen?Wees bereid een euro of 5 tot 10 extra te betalen voor Skype en je bent verzekerd van een geweldige iPhone.Overigens: KPN gaat absoluut WhatsApp niet extra belasten, daar is geen sprake van geweest, dat is door de media uit zijn verband getrokken. Wel zal VoIP worden belast. IM-diensten dus niet. (Bron: KPN, Deal-It).

    Vet irritant van die betweters zoals jij…. het gaat hier niet om de “dure” iphone bezitters, maar om iedereen met een smartphone (dus ook de mensen die een “goedkopere” android hebben bijvoorbeeld), het maakt dus geen reet uit wat voor tel je hebt, het gaat erom dat ze je aan alle kanten willen uitmelken (bedonderen)

  28. Volgens mij is de overheid duidelijk geweest. Maar KPN gaat gewoon door met zijn plannen, en wacht de nieuwe wetgeving niet af. Ze hebben waarschijnlijk een training gehad met als item “Hoe kom ik zo snel mogelijk van mijn klanten af”.

  29. Origineel geplaatst door Julio
    Tot ze ineens je abbonementskosten verhogen… (Ja dat mag).

    …en die wijsheid haal je waar vandaan?

  30. Origineel geplaatst door Kawaschapi“Ben ik blij dat ik nog een oude tmobile Abbo heb voor 29,95 onbeperkt internet die niet afgeknepen word Deze ga ik nooit meer vernieuwen koop losse iPhone Nieuw voortaan elk jaar”
    Ze zullen blij zjn met jou! Aan jou verdienen ze nog het meest, want al die jaren (minstens elke 2 jaar) dat je geen dure (gratis) telefoon hebt gepakt, pakken ze zo’n €500.- à €800,- op jou! Topper;-)

    En ze vernieuwen ook je oude voorwaarden, waardoor jij zelf mag weten of je wilt opzeggen of niet…. En dan heb je al die jaren dus toch veel te veel betaald

  31. Mensen kijk eens verder dan je neus lang is! In plaats van te klagen kun je beter naar oplossingen zoeken. Een simpel voorbeeld, als er in elk huis een Fonera router zou staan, en tadaaa, een landelijk wifi netwerk, te gebruiken door iedereen die z’n internet deelt. Zo hoef je geen gebruik te maken van kpn, vodafone of TMob en kun je lekker naar hartelust voipen, youtuben etc…

    T hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn….

  32. Data = Data. VOIP extra belasten omdat ik anders hun voice minuten niet gebruik is belachelijk. Dat zou hetzelfde zijn als dat een bakker 4 Euro rekent voor een brood van 2 Euro omdat ik ook wel eens krentebolletjes koop bij een andere bakker in het dorp.

    Desnoods ga ik mijn VOIP wel encrypted verzenden. Kunnen ze volgend mij met deep packet inspection niet achter komen.

  33. @John: Ik heb nog een contract van 2004 die k niet heb verlengd etc.. lekker alles nog in seconde betalen

  34. Als ik de website van KPN lees, dan stelt men pertinent GEEN diensten te gaan blokkeren maar de gebruiker te willen laten betalen naar verbruik (bandbreedte en aantal MB’s). Ook is mij dit telefonisch bevestigd door een verkoper van KPN.

    Heeft iedereen zijn eigen interpretatie van de plannen van KPN, of begrijp ik het gewoon niet goed? Of zit de crux in de op een na laatste zin?

    link
    Het nieuwe verdienmodel van KPN wordt in lijn gebracht met het gebruik van haar klanten. Hierbij zal het gebruik van mobiel internet duurder worden. De klant zal gaan betalen naar gebruik van mobiel internet.

    Alle mogelijkheden van het mobiel internet staan hierbij open. Waardoor KPN volledig netneutraal opereert. Hierbij geldt dat er geen diensten geblokkeerd worden. KPN hecht eraan dat er voldoende keus is voor de klant zodat de klant ook een abonnement kan kiezen dat aansluit bij de wijze waarop de klant belt en mobiel internet wenst te gebruiken. KPN zal transparant zijn over zijn voorwaarden. Met de huidige abonnementen gebeurt niets.

  35. Ik ben vorig jaar op bezoek geweest bij Agentschap Telecom (zij regelen dat allemaal met ruimte en dataverkeer en masten enz enz). Daar hebben wij een mooie presentatie gehad waarin verteld werd dat er nog zat ruimte in de ether zit en dat snelheden die wij thuis halen (gem 20mbit/s) over een paar jaar geen uitzondering meer zijn. Zolang er maar geïnvesteerd wordt (door overheid en telecom-providers). Op dit moment is het puur het business model van KPN dat kant noch wal raakt. Dus proberen ze naar mijn inziends bij ons, de consument, het geld op een andere manier te op te halen

  36. Het moet gewoon zo simpel mogelijk: gewoon betalen per kb. Maar wel voor een eerlijke prijs. Iemand die normaal gebruik maakt van mobiel internet moet op zo’n 10 tot 15 euro uitkomen. Daar kan je dan 2 GB data voor verstoken. Hoe je dat wilt doen is aan jezelf. Zonder enige restrictie. WhatsApp gebruikt bijna geen data dus das geen enkel probleem. Even op Google maps kijken ook niet. Maar als je de hele dag YouTube wil kijken of FaceTime chat bellen dan brand je het zo op. Maar het kan wel! Voor groot gebruikers zou eventueel voor een x bedrag de limiet afgekocht kunnen worden (30 euro of zo). Maar als je bijna niets gebruikt hebt moet je ook maar een paar euro betalen. Mensen die willen besparen op hun rekening kunnen dus zuinig aan doen en het netwerk ontlasten. Groot verbruikers krijgen de rekening gepresenteerd omdat zij het netwerk het meest belasten. Eerlijker kan je het niet maken.

  37. @Kawaschapi – Een i-150 (ik doe het ook) a 29,95 zonder toestel maar met strontvoorwaarden = 15,01 i-150 simonly. Nadeel is 14,95 per maand x 24 = 358,80 meerprijs. Maar daarvoor krijgen hij en ik i.p.v. 150 min/sms en 7,2mbit(dat via T-Mobile toch nooit haalbaar is) internet met 1gb limiet (verlaging naar 64kbit na 1gb?! Ik betaal nog liever 30 bij),150 min en 150 sms met 2mbit (tegenwoordig omgeving Rotterdam zeer haalbaar) en internet dat onbeperkt is (geen f.u.p., voip en thetering (my a** dat het niet mag, zien ze toch niet)). Ik verbruik gemeten 6-8gb data per maand, met dualsim op een iPhone4 en een HTC Desire Z en mijn laptop geniet mee…

    500 tot 800 euro per 2 jaar laat me niet lachen! Als ik met mijn verbruik bij welke provider dan ook zou vernieuwen/afsluiten dan zou ik me maandelijks scheel betaald (T-Mobile voorbeeld, 10 euro per maand per gb meer = 50-70 euro bovenop abonnementskosten… Ik koop GRAAG een los toestel… Die 15,- per maand verdien ik per week al terug.

    Voorwaarden veranderen nooit en als ze veranderen mag ik per direct opzeggen en zoek ik mijn heil elders.

    Back on topic, verdienmodel moet veranderen dat is duidelijk. Maar doe dan inderdaad de internetkosten omhoog i.p.v. Apps in abonnementskosten mee te nemen. En stop met die arrogantie, verbod is verbod!

  38. Wat m.i. nog meer belastend is voor het netwerkdan voip zijn tieners die YouTube filmpjes on the go willen bekijken. Leg dat maar eens aan banden. Voor de rest, de technologie is de laatste jaren zo veranderd, laat dan concurreren met het nieuwe gegeven
    dat over het datanetwerk gebeld kan worden. Ipv de consument niet van de voordelen van de lagere kost van de nieuwe technologie te laten genieten om toch je winsten maar niet naar beneden te zien gaan..

  39. Origineel geplaatst door Niels: Vet irritant om reacties te lezen van ‘kinderen’ die alleen maar denken aan een dure iPhone met een zo voordelig mogelijk abonnement.

    Als een KPN geen extra vergoedingen mag en gaat rekenen voor diensten als Skype betalen we straks de volle mep voor hardware, is dat dan wat jullie willen?

    Wees bereid een euro of 5 tot 10 extra te betalen voor Skype en je bent verzekerd van een geweldige iPhone.

    Overigens: KPN gaat absoluut WhatsApp niet extra belasten, daar is geen sprake van geweest, dat is door de media uit zijn verband getrokken. Wel zal VoIP worden belast. IM-diensten dus niet. (Bron: KPN, Deal-It).

    . Niels kan niet zo goed rekenen en begrijpt niet dat de korting op zijn telefoon nu al verdisconteerd is in zijn abonnement, hij is zelfs bereid nog een €120 tot €240 extra te betalen. Beetje domme reactie Niels

  40. “verbruik gemeten 6-8gb data per maand”, dat is een zin die ik hier ergens heb gelezen. Wat ik er uit begrijp is dat deze meneer dit doet met zijn t-mobile abonnement. Ik snap nu best waarom ze een limit willen voor data. Hoe krijg je het toch voor elkaar om zoveel data in een maand te hebben?

    Dat zijn nu de mensen die het verpesten voor de mensen die niet zoveel gebruiken. Ik haal zeker nog geen 1 kb per maand, doe alles via WiFi op het werk, thuis en als ik weg moet onderweg bij verschillende plekken. Dus waarom moet iemand zoveel KB kunnen behalen.

    Voor wie zoveel KB per maand neemt mag van mij best 6x meer betalen voor zijn/haar abonnement dan ik. Nu moet ik onder de vreemde regels gaan vallen omdat andere zoveel gebruiken. Overigens, waarom doet t-mobile er niets aan om die mensen te knijpen, vind het nogal erg veel voor een F.U.P.)

    Zo, dit moest ik even kwijt…

  41. @marc: Die 6-8gb haalt hij waarschijnlijk door gebruik te maken van tethering.

    Maar als jij niet eens 1kb per maand gebruikt vind ik het niet zo slim dat je een data abbonnement hebt… Betalen voor iets wat je niet gebruikt.

  42. ”Wel noemt de telecomoperator het ‘onvermijdelijk’ dat de prijzen van mobiel internet omhoog gaan.”

    Dit is volgens mij de kern van het verhaal. De knuppel is door KPN in het datahok gegooid. Nu iedereen twee weken uit heeft kunnen razen en Verhagen met een aanpassing komt, is het tijd om te vertellen waar het echt over gaat:

    ”Het is ‘onvermijdelijk’ dat de prijzen van mobiel internet omhoog gaan.”

    Wake-up! Dus wat je er ook van vindt, naar welke provider je ook overgaat, welke poort je ook gaat gebruiken. Feit is dat je gewoon de wallet gaat trekken, pre-paid, vast, los, dik of dun of bij welke provider dan ook. Is het niet linksom of rechtsom, dan gewoon middendoor.

    Laten we hopen dat, als de prijzen omhoog gaan, we eindelijk dan ook eens ECHT afgerekend gaan worden. En daarmee bedoel ik dat b.v. een bel-, sms- of data tegoed aan de eind van de maand niet weg valt maar blijft staan. Lijkt me een goed compromis en het maximaal haalbare.

  43. KPN gaat nu geld stoppen in een maatregel die naar verwachting binnen de kortste keren door de politiek om zeep wordt geholpen. Ik heb niet zo veel verstand van business modellen, maar als ik KPN zou zijn zou ik eens gaan denken over innoveren en investeren ipv nieuwe technologien extra te belasten en vast te houden aan oude middelen.

    KPN: WE GAAN NOOIT MEER FAXEN, TELEXEN EN TELEGRAFEREN! Binnen een aantal jaren is de vraag naar SMS’en voor EUR 15ct misschien ook wel verdwenen. WAKE UP!

  44. KPN = Kansen Pakken Nu (het nog kan)

  45. @Julio: Ja, dat mag mits ze dat via een officieel schrijven laten weten. Tevens mag de klant dan besluiten het contract kosteloos te ontbinden omdat de voorwaarden zijn gewijzigd.

  46. @marc: Precies zo denk ik er nou ook over. Ik heb helemaal geen zin om mee te betalen aan de kosten voor een beter netwerk voor een paar grootverbruikers. Die lekker hun laptop aan de telefoon hangen en dan complete films gaan downloaden. Mobiel internet is handig voor email onderweg, zaken opzoeken op internet en je weg te vinden met allerlei handige apps. Als je zo je telefoon gebruikt kom je niet over die 2 GB heen. Die hele dikke investeringen zijn dan ook niet nodig. Natuurlijk kan er wel in de snelheid van het netwerk geinvesteerd worden maar voor de meesten is het 3G netwerk zat (als tenminste de snelheden gehaald worden die de telco’s beweren te leveren).

    De lasten moeten gewoon eerlijker verdeeld worden. Wie weinig data verstookt moet beloond worden met kortingen dat zij het netwerk ontlasten. De gemiddelde gebruiker moet een bedrag kwijt zijn dat wat overeenkomt met de huidige gebruiker. De dataverslinders moeten het keihard in de portemonnee voelen dat zij het netwerk overmatig belasten. Op deze manier wordt ook het verbruik genormaliseerd.

    Maar op de een of andere manier heb ik sterk het gevoel dat de telcos het verhaal van netwerk overbelasting gebruiken om hun dalende inkomsten te gaan compenseren en dat het in de praktijk reuze meevalt met het verbruik van de gemiddelde gebruiker.

  47. @marc: Oh ja en 1 kb is wel heel weinig hoor (eigenkijk is het 0). 1 e-mail bekijken en je zit er al overheen 🙂

  48. Voip blocked by vodafone , sorry but your facts are wrong as i use skype and fring on 3g without any problems or cydia hacks. So voip does still work on vodafone , my wife has t-mobile and she cant use whatsapp , she has been blocked from monday , put in my vodafone sim and it works , seems t-mobile are starting to block apps as well , my wife used whatsapp alot and sends around 70 messages a day and is not happy , by calling the customer services the only option open was to cancel her contract and return her white iphone 4 as they were not going to unblock the app , so look out as it seems networks might be choosing heavy users to block

  49. Origineel geplaatst door marc: “verbruik gemeten 6-8gb data per maand”, dat is een zin die ik hier ergens heb gelezen. Wat ik er uit begrijp is dat deze meneer dit doet met zijn t-mobile abonnement. Ik snap nu best waarom ze een limit willen voor data. Hoe krijg je het toch voor elkaar om zoveel data in een maand te hebben?

    Dat zijn nu de mensen die het verpesten voor de mensen die niet zoveel gebruiken. Ik haal zeker nog geen 1 kb per maand, doe alles via WiFi op het werk, thuis en als ik weg moet onderweg bij verschillende plekken. Dus waarom moet iemand zoveel KB kunnen behalen.

    Voor wie zoveel KB per maand neemt mag van mij best 6x meer betalen voor zijn/haar abonnement dan ik. Nu moet ik onder de vreemde regels gaan vallen omdat andere zoveel gebruiken. Overigens, waarom doet t-mobile er niets aan om die mensen te knijpen, vind het nogal erg veel voor een F.U.P.)

    Zo, dit moest ik even kwijt…

    Ik wist dat minimaal 1 persoon moraalridder zou gaan spelen. Allereerst bij 1kb per maand hoef jij je geen zorgen te maken over extra kosten. Dat is praktisch 0 verbruik.

    Ten tweede dat komt inderdaad door thetering, maar ook door mijn HTC (Android) die gelukkig niet gebonden is aan parameters qua downloaden. Waar je op je iPhone nooit meer dan 20mb kan binnenhalen op 3G, kan ik ongelimiteerd binnenhalen via Android op 3G. PSX roms (700mb per stuk) is hier een voorbeeld van.

    Ik wist tevens niet dat ik na jaren 250-300 euro per maand abonnementskosten te betalen, ik nu op (voip we love you) 30-40 euro zit nog een morale verantwoording moest afleggen voor het gebruik van mijn abonnement! Het spijt me zeer maar bij mijn oude abonnementsvoorwaarden wordt je niet afgeknepen (lees: GEEN f.u.p.), daarom dus nooit meer opzeggen, verlengen of een nieuw abonnement voor mij.

  50. Lekker bezig KPN. Blij dat ik weg ben als werknemer bij die zakkenvullers.

    @nibs: That’s just bullsh*t. I’m also a heavy whatsapp user on the T-mobile network with lots of groupmessaging and they aren’t blocking anything right now, nor will they in the future! Try to reinstall the application.

  51. Ik snap het niet helemaal; KPN mag geen extra kosten heffen op bepaalde diensten maar ze gaan wel nieuwe abbo’s introduceren waarbij ze wel extra kosten gaan rekenen voor diensten als Skype. Ze mogen lopende abonnementen niet meer aanpassen ofzo?

  52. Prima dat ze zeggen: Klanten moeten betalen naar gebruik. Als ik meer data verstook over hun netwerk wil ik er ook best meer voor betalen.
    Wat ze niet mogen is zeggen: 1 MB via internet = 1 euro en 1 MB whatsapp/scydo/fringe/skype = 10 euro.

    Voor de mensen die niet helemaal snapten wat KPN nu wil gaan doen. Dat laatste is waarmee ze in het nieuws kwamen… (de prijzen zijn schromelijk overdreven, gaat om het principe). Als ik voor 1 GB aan data inkoop via mijn abonnement wil ik er gebruik van kunnen maken, ongeacht met welke app ik dat doe.

  53. @zilli:
    Nee ze mogen ook nieuwe abo’s niet zo gaan aanbieden, tenminste ze mogen het nu nog wel aanbieden (er is nog geen wet die het verbied), maar in de toekomst mogen ze dat niet doen.
    Grootste probleem dat ik er mee heb is behalve het feit dat het idioot is dat ze me verschillende tarieven willen rekenen voor de fysiek gelijke dienst (1 MB data = 1MB data) ze ook nog eens mijn netwerkverkeer moeten bekijken om te zien van welke dienst ik gebruik maak. Als ze met DPI kijken of mijn MB data Scydo/Safari/Whatsapp is kunnen ze ook zien wat er in staat. Mijn berichtjes zijn privé!

  54. @Maarten: Oke, dus zolang het dus nog niet als een officiele regeling/wet wordt gezien zet KPN door met nieuwe uitzuigende abonnementen zodat nieuwe er niet omheen kunnen. Slim van ze.

    Ja DPI is inderdaad te intensief, werk veel op zakelijk niveau met mijn toestel en vind het veels te ver gaan. Maar bedankt voor de informatie!

  55. Ik heb al 0.79 cent betaald voor WhatsApp( dat is niks maar ja) en ik betaal ook voor internet bundel dus wat willen ze je maken als er maar genoeg mensen hem uit naaien bij KPN dan gaan ze Miss toch eens na denken wat ze nou eigenlijk willen…….

    Ik vind het een k*t bedrijf en ben blij met mijn Vodafone blox werkt prima en 3G is ook nog eens snel

  56. Ik snap het niet. Iedereen heeft bel en smsbundels en als die niet worden verbruikt vervallen ze uiteindelijk. Dus what’s the problem

  57. Wil je vast eens aan de slag met VPN op je IPHONE dan nodig ik je uit om eens uit te proberen. Email “pptp test” of “OpenVPN test” naar IPHONE-VPN@emailme.nu. Door via VPN te verbinden kan je geblokkerde diensten toch gebruiken zonder daarvoor bij te hoeven betalen. Iets voor jou? Succes en tot mails…

  58. Origineel geplaatst door ayla
    Ik snap ze ook wel. Ik heb sinds ik whats app heb elke maand 300 berichten over. Van de 300. Dus als de prijs daarvan omhoog gaat geen probleem. Wat KPN doet is ook raar. Zo verliezen ze klanten. Die waarschijnlijk naar tmobile zullen gaan. Maarja KPN is zowiezo al slecht

    je betaald die 300 smsjes gewoon hoor? ook al maak je ze niet op of wel je betaald 1 vast bedrag voor 300 smsjes.. dus het geld krijge ze zowiezo!

  59. Hoop onzin gelezen, een telecomaanbieder mag inderdaad de prijzen omhoog gooien, maar als dit ten nadele is van de klant is het ook contractbreuk, en heb je dus een maand de tijd om zonder problemen je abonnement af te breken, ook hoef je er geen boeted o.i.d. Over te betalen.

  60. Ik krijg nu een melding van face time dat hij kosten in rekening kan brengen bij een whatsapp van 1 persoon. die persoon doet via de draadloze router whatsappen. kan dat? Dat ik dan voor de whatsappies moet gaan betalen?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.