Reacties voor: ‘iPhone 6 levert Apple kleinere winstmarge op’

Apple moet bij de iPhone 6 genoegen nemen met een kleinere winstmarge. De verkoopprijs is hetzelfde gebleven ten opzichte van de iPhone 5s, maar de fabricage is duurder. Is er reden tot paniek?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 7 reacties

  1. “Het grotere toestel is echter duurder om te fabriceren, onder andere door het grotere scherm en extra functies zoals NFC”

    Dat klopt niet helemaal, onder andere door het grotere scherm kan ik me wel iets bij voorstellen…
    Maar de iPhone 6 heeft ook NFC dus daar kan het niet aan liggen.

    Misschien wel omdat er een betere accu inzit, meer behuizing, en een camerastabilisator

  2. @St3pHaN: Ik denk dat hier wordt gerefereerd naar het grotere 4,7 inch model. Welke natuurlijk groter is dan de huidige 4 inch zonder NFC.

  3. Niet vergeten de BTW, die 21% van de verkoopprijs opslokt.

  4. @Tim: Daar zit het em in 🙂 inderdaad!

  5. @Jasper Krul: Niet helemaal juist wat je zegt, 17% van de verkoopprijs komt overeen met een BTW tarief van 21%

  6. Wil je het meeste waar voor je geld, dan moet je dus de iPhone 6 hebben. Apple levert daarop wat meer marge in, maar maakt het weer goed met de hogere prijs van de iPhone 6 Plus.

    De laatste conclusie is niet helemaal correct. Het inleveren van de marge willen ze waarschjnlijk inlopen door de aantal verkopen te verhogen. Je verkoopt 80 toestellen met een winstmarge van 50dollar = 4000 dollar of 100 toestellen met een winstmarge van 45 dollar = 4500 dollar.

    Als daarnaast de 6 PLUS ongeveer dezelfde bruto winstmarge heeft als de 5S, hebben de 6 en de 6 PLUS gemiddeld samen een lagere winstmarge dan de 5S.

  7. Inderdaad geen reden tot zorg, de consumenten kunnen zich in ieder geval iets minder ‘opgelicht’ voelen en kennelijk hebben de analisten er inderdaad vertrouwen in dat de verkoopcijfers de kleinere winstmarge compenseren. De beurskoers zou er anders wel op gereageerd hebben maar is bij opening van de beurzen stabiel op het moment.

    Een winstmarge van richting de 50% is bijna absurd te noemen in deze tijden. Apple heeft er lang van kunnen ‘genieten’ maar doet er goed aan dit net te willen vasthouden.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.