Reacties voor: iPhone-duim en vliegtuigruzie scoren best op ZDNet

Wat vinden ZDNet-lezers interessant om te lezen? In de bestgelezen artikelen op de ZDNet-blog blijkt sensatie goed te scoren: het nepverhaal over de man die een iPhone-duimoperatie onderging en de man die in een vliegtuig ruzie kreeg over de airplane-mode van de iPhone, goed te scoren.
Jean-Paul Horn | iCulture.nl -

Reacties: 6 reacties

  1. Tja, werk zelf bij KLM en ook ik zet mijn iPhone helemaal uit. De meeste maatschappijen accepteren nml. ook geen Flight Mode! De reden hiervoor is dat het cabine personeel niet kan controleren bij elke passagier of het toestel daadwerkelijk in FM staat. Helaas is het zo dat we als cabine personeel in het geval van vliegveiligheid niet blindelings mogen vertrouwen op de oprechtheid van de passagier en dus een resoluut beleid voeren… alle gsm’s en blackberries uit! (hoe kinderachtig het ook misschien klinkt, maar zelf heb ik menige gsm uit laten zetten die ondanks het erewoord van de eigenaar toch niet in FM bleek te staan)

  2. Ik vermoed dat er op heel veel vluchten wel iemand z’n telefoon aan heeft laten staan. En er is nog nooit een ongeluk door gebeurd voor zover ik weet.

  3. er zijn ook al maatschappijen waar het toegelaten is. Of het echt kwaad kan weten we niet maar zoals de luchtvaart betaamd wordt er geen risico genomen. Heb zelf studie op dit onderwerp gedaan tijdens mijn studie vliegtuigoperatie.

    Ook zijn er al 2 maatschappijen die de mogelijkheid bieden te bellen met je gsm aan boord. Of we de tarieven willen weten is een andere vraag natuurlijk.

  4. Dit aan of uit zou eenvoudig gemeten kunnen worden, gsm lampje wifi hotspot melder etc kunnen stewards misschien voor een paar euro meenemen, er zij ook plenty laptops met hsdpa en/of wifi bluetooth etc.

  5. BTW tijdens start en landing moet ALLE elektronische apparatuur uit; dan is de flightmode dus ook niet goed genoeg; die is alleen voor als je “boven” bent. En er zijn wel degelijk onverklaarbare incidenten geweest (vnl. subtiele storingen in de automatische piloot en andere flight management computers) die waarschijnlijk waren veroorzaakt door elektronische interferentie. Mogelijk door telefoons e.d.

  6. @ Enderq
    Heb je helemaal gelijk in! Tegenwoordig zoveel apparaten die zenden en ontvangen zonder dat je er eigenlijk erg inhebt!

    Er is inderdaad nog nooit (voor zover ik ook weet) een ongeluk gebeurd door een GSM. Het gaat hiet ook niet om het apparaat zelf, maar doordat een gsm die aan staat continue op zoek is naar een GSM netwerk zend de gsm een signaal uit. Dit uitgaande signaal kan (ik zeg hier KAN) onder bepaalde omstandigheden storen met de communicatie en navigatie apparatuur in de cockpit (dit heb ik zelf ervaren). Deze storting uit zich in een geluid dat je ook hoort als je je gsm bij de autoradio houdt. Hierdoor kan de piloot niet goed horen wat de verkeersleiding zegt en kunnen menselijke fouten ontstaan doordat er verkeerde informatie begrepen wordt, en dat is natuurlijk erg gevaarlijk!
    Vandaar dat we het niet willen dat er gsm’s of andere zend-apparaten in het vliegtuig aan staan.
    Ik dacht ik leg het even uit waarom het precies “gevaarlijk” kan zijn.

    Overigens… op 10 km hoogte is er totaal geen netwerk dekking voor je telefoon haha 🙂

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.