Reacties voor: Invallen door NMa bij KPN, Vodafone en T-Mobile wegens prijsafspraken

De NMa heeft vandaag invallen gedaan bij de telecomproviders T-Mobile, Vodafone en KPN. Reden hiervoor is een tweetal verklaringen van klokkenluiders over prijsafspraken tussen beide providers.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 46 reacties

  1. Dat wisten we natuurlijk al vanaf het moment dat de nieuwe tarieven bekend werden gemaakt.
    Mooi dat er iets aan gedaan wordt….

  2. Prima actie!

  3. Top
    Want de prijzen zijn te gek voor woorden hele mooie actie van nma

  4. Als ik het niet dacht!

  5. De eventuele boete zullen ze dan wel weer doorberekenen aan de klant! dus of we hier nou zo blij mee moeten zijn valt nog te bezien

  6. leuk en aardig, ze krijgen vast een boete, maar de prijs zal daardoor niet naar beneden gaan.

    als er toch een prijs aanpassing afgedwongen wordt zal er zeker weer een jaar of twee over gaan voordat je het merkt, want als het om prijsdalingen gaat, kunnen ze behoorlijk de tijd rekken.
    met de smoes dat het niet 1-2-3 kan, kijk maar naar de kosten voor buitenland bellen.

  7. Dat betekent dat de prijzen binnenkort weer verder omhoog gaan want de NMA is een club zonder ballen.

  8. Ik zit inderdaad niet te wachten op eenboete voor deze providers. Eerder dat de prijzen moeten worden bijgesteld en dat ze geen brieven meer mogen sturen zoals vorige week. 😀

  9. Origineel geplaatst door Marc
    Dat betekent dat de prijzen binnenkort weer verder omhoog gaan want de NMA is een club zonder ballen.

    Ervaring?

    Als blijkt dat er inderdaad prijsafspraken gemaakt zijn, zal het de providers dwingen dit in ieder geval vanaf nu niet meer te doen. Dan kan de concurrentie weer eens beter worden. Als de NMA ze op de korrel heeft, zullen ze vaker worden gecontroleerd en dat kost ze geld en hun reputatie. Wat mij betreft mag de telecomoorlog losbarsten!

  10. Ik voorzie een straf van enkele tonnen waarbij men ZEER VEEL spijt betuigt…
    Terwijl de miljoenen-omzetten doortetteren.

  11. Origineel geplaatst door Peter
    Dat wisten we natuurlijk al vanaf het moment dat de nieuwe tarieven bekend werden gemaakt. Mooi dat er iets aan gedaan wordt….

    Er word naar gekeken, dat is iets anders dan dat er iets aan gedaan zal worden. Er zal hooguit het een en het ander bekend worden, een aantal hoge piefen krijgen daarna een tik op de vingers waarna zaken door zullen gaan zoals normaal…

    Kom op zeg internet voor tablets €20,- p/m, extra kosten om een hotspot te maken met bv iPhone €20,- p/m. Graaien waar er te graaien valt tot er geklaagd word en dan nog zo lang uitpersen tot het verboden is, dat is de instelling van deze bedrijven..

  12. Origineel geplaatst door Mojito
    De eventuele boete zullen ze dan wel weer doorberekenen aan de klant! dus of we hier nou zo blij mee moeten zijn valt nog te bezien

    Grote kans ja. En telecom in Nederlands is al zo ontzettend duur!! Ik heb ik de UK voor £ 15 (€ 17,5) 300 minuten 3000 smsjes en onbeperkt data! Ik kan me niet voorstellen dat de provider hier verlies aan lijdt, ergo NL telecombedrijven zijn afzetters.

  13. Zonde voor de moeite die gedaan wordt. Zelfs een klein kind weet dat er prijsafspraken zijn gemaakt. En er zal toch uit eindelijk niks veranderen tenminste niet in het voordeel van de consument

  14. Niemand verplicht je om overal te willen internetten op je tablet. Als je het niet wil, koop je het toch niet? Het is niet alsof het een eerste levensbehoefte is.

    De enige manier waarop we iets aan de prijs kunnen doen is massaal ermee stoppen. Zolang men blijft betalen, schroeven de providers de prijzen wel omhoog. Zo gaat het met sigaretten, benzine, printerinkt en dus ook met belminuten en mobiele bytes.

    Dat er illegale prijsafspraken zijn gemaakt heeft niets te maken met of de prijzen te hoog zijn. Het kan zelfs zo zijn dat uit het onderzoek blijkt dat ze afgesproken hebben om gedurende een bepaalde periode onder de kostprijs te opereren (afhankelijkheid creĂŤren) en daarna de prijzen vrij te laten bewegen. Ik denk niet dat ik hier dan iemand hoor klagen dat de prijzen te laag waren!

  15. Zoals verwacht en ook dat er niets aan te doen is!

  16. Zou de perfecte boete niet zijn om alle prijzen terug te MOETEN zetten op wat in 2008 de standaard was. Uhh zoiets

  17. En wat doet dit theater kabinet hier mee ?
    Tijd dat er duidelijke controle is.
    Tijd dat er juridische stappen worden ondernomen ?
    Hoogtijd dat de abbonementen met terugwerkende kracht omlaag gaan ??

    Vragen en nogmaals vragen !!!

  18. En die boetes zijn leuk en aardig, maar die verdwijnen in de staatskas en gaan niet terug naar de portemonnee van de klant…

  19. Ik hoop dat ze wat vinden maar denk het niet. en of er wat aan gedaan wordt moeten we maar zien. Krijg een beetje deja vu gevoel als bij de bouwfraude :p

  20. Natuurlijk zijn op dit moment 1 of meerdere communicatie-managers bij bevriende PR-buro’s bezig om voor elke provider apart goedklinkende, sussende persverklaringen aan het opstellen, en om hun (oud-)collega’s van VVD en CDA in stelling te brengen. Bevriende media (krant van wakker mokum en grootste TV-familie) zullen de “razzia” van de NMA, zo draaien alsof deze met grof geweld zijn uitgevoerd. Uiteraard zijn er afspraken tussen de providers, hun directeuren hadden zich “toevallig, tegelijkertijd” getroffen bij een diner in Oostenrijk. Over de klokkenluiders zal men nu de meest verschrikkelijke rumoeren doen verspreiden, bv dat zij screensavers hadden met naakte badende kinderen, en zo.

  21. Prijsafpraken… tja.. dat moeten ze dan aan kunnen tonen. Denk niet dat de telco’s die afspraken echt ergens hebben opgeschreven om het de NMA makkelijk te maken…

  22. Mogelijke prijsafspraken voor PREPAID mobiele telefonie & internet!
    Het gros van de smartphoners heeft een abbo met een bundel voor spraak & data.

    Ik ben bang dat eventuele boetes 1 op 1 zullen worden doorbelast aan Henk & Ingrid de klant, die in 2012 een verhoging krijgen van de abbo’s. Marktwerking….wat een heerlijk woord toch en een ‘zegen’ voor de klant. 😉

  23. Origineel geplaatst door Mojito
    De eventuele boete zullen ze dan wel weer doorberekenen aan de klant! dus of we hier nou zo blij mee moeten zijn valt nog te bezien

    precies wat ik dacht ja…

  24. @dmr: Je kunt geen sancties opleggen met dit soort argumenten. Kleine kinderen geloven ook in Sinterklaas. Je moet bewijzen hebben en daarvoor is dit onderzoek.

    @iPhonist von Gates: laten we vooral Henk & Ingrid niet tot norm verheffen!

  25. Zucht waar maken we ons druk om.. Iedereen zit te schreeuwen om het feit dat ze minder data krijgen maar wie gebruikt er nou zoveel data?

    Misschien wordt het eens tijd dat er een poll gehouden wordt over hoeveel data iedereen nou verbruikt en mensen die tetheren worden daarbij uitgesloten..

    Al moet ik wel eerlijk zijn dat de data limieten onder de 1 gig buitengewoon karig zijn..

  26. De NMa zal de administratie van de bedrijven doorzoeken, om vermoedens rond de prijsafspraken te bevestigen of ontkrachten. De zoektocht zal waarschijnlijk meerdere dagen duren.

    Maak daar maar twee jaar van :).

  27. Persbericht KPN:

    KPN bevestigt dat de Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMa) vanochtend omstreeks half negen een inval heeft gedaan op het hoofdkantoor van KPN in Den Haag.
    De NMa doet onderzoek naar:

    1) “Afstemmen van verdienmodellen voor het aanbieden van mobiele communicatiediensten op de consumentenmarkt”;
    2) “Verdelen van onafhankelijke verkoopkanalen”.

    In het kader van het onderzoek worden vijf medewerkers van KPN gehoord.
    KPN verleent alle medewerking aan het onderzoek van de NMa.
    KPN verplicht alle managers en medewerkers te werken volgens wet- en regelgeving. Daarvoor heeft KPN uitgebreide compliance-programma’s, waarmee managers en medewerkers worden geschoold op het punt van mededingingsrecht. Ook heeft KPN een eigen klokkenluidersregeling.

    Bij de Compliance Officer van KPN zijn over deze twee onderwerpen geen interne meldingen ontvangen.

  28. En nu maar hopen dat de NMA ook een vinger krijgt achter de afspraken tussen telecomproviders om gebruik in ‘t buitenland als een stiekeme melkkoe te gebruiken…..

  29. Leuke actie van deze hobby club, maar meer moeten we niet verwachten. Prijzen zullen echt niet teruggezet worden naar ouderlijke niveaus.

  30. Meer dan terecht, maar volgens mij zijn providers al jaren met elkaar in gesprek over kartel vormingen.
    Je ziet het gewoon ook de mobiele sites als typhone en dergelijke dat die acties en contracten voor prijzen extreem dicht bij elkaar liggen, en dat het overigens HELEMAAL GEEN GOEIE ACTIES ZIJN.

  31. Ja nu lachen we allemaal totdat het NMA de boetes gaat uitschrijven als het waar blijkt te zijn, en wie betaalt die boetes dan? Inderdaad de consumenten, voorkomen is beter dan verzekeren, uh ik bedoel natuurlijk oplossen…

  32. Ja. Dat zal echt helpen zo’n inval. De bewijzen zitten natuurlijk gewoon in de dossierkast onder de p van prijsafspraken. Je kunt natuurlijk veel van de telecom top zeggen. Maar dat ze zo dom zijn dat hier ergens een hard bewijs van te vinden is denk ik niet….

  33. Zullen we eerst de bevindingen en eventuele boetes van de NMA eens afwachten. Ten eerste hoeft er niets aan de hand te zijn. Daarnaast zal het zeer lastig te bewijzen zijn. Dit soort afspraken ligt echt niet in een kluis opgeslagen of zo. Slechts heeeeel weinig mensen zullen hiervan weten. De beste boete is het laten terugbetalen van teveel betaalde kosten aan de consument.

  34. En die prijsafspraken zullen ze zeker zwart op wit op papier hebben staan

  35. Rara waar de providers de boete van zullen betalen en op wie ze dat gaan door berekenen….

  36. Dat is toch logisch,dat doen ze allemaal zo ook de supermarkten.
    DvB en Hoogvliet zitten gewoon lekker te dineren hoor kunnen ze rustig overleggen.

  37. het moest een keer gebeuren,dank aan de klokkenluiders,zeer dankbaar werk.maar ja worden wij als consument er beter van.

  38. Ach iets van bewijslast en zo, een veroordeling op basis van vermoedens is natuurlijk uitgesloten.

    Iemand straffen voordat schuld is vast komen te staan lijkt me eveneens uitgesloten.

    Dus voor alle benaaldeelden hierboven die al stroppen aan het maken zijn. Berg die maar weer op.

  39. Eindelijk wordt er actie ondernomen!
    Ik heb dit vermoeden al jaren.. maar goed.
    Prima dat er nu eindelijk wat aan wordt gedaan!
    Hulde aan NMa

  40. Dit begint al goed NMA heeft niet zo een erge reputatie van succes, maar met die nieuwe prijzen is het opeens alles heel duurder terwijl het goedkoper moet zijn.

    Ik denk dat er deze maanden veel boetes wordt uitgeschreven maar of het echt effect heeft voor een prijsdaling zullen we moeten wachten.

    Ik ben echt blij dat er eindelijk iemand er wat aan doet, want uiteindelijk heeft iedereen hier bijna een abonnement en het is gewoon eerlijk gezegd gewoon DUUR..

  41. Ik hoor ook geluiden dat als ze schuldig worden bevonden, ze eventueel ook kunnen worden uitgesloten van de komende frequentieveilingen, wat zou betekenen dat ze straks gewoon geen telecomprovider meer zijn.

    Een dergelijke complete ‘purge’ lijkt me economisch gezien alleen erg desastreus, denk aan al die banen die verloren gaan, en vooral hoe kritiek de stabiliteit van die netwerken is voor praktisch alles wat we doen… nieuwe providers hebben ook niet 123 volledige dekking met een goed signaal, dat vereist investeringen.

  42. ze moeten maar eerst per sec afrekenen en niet per minuut dit is puur diefstal???

  43. LoL de huidige prijzen vallen nog opzicht mee het Nederlandse datanetwerk is de drukste ter wereld dat ze daar veel geld voor vragen vind ik dan ook wel logisch..
    Als je gaat vergelijk met Engeland waar data op je mobiel vergeleken met NL laag is wordt er ook niet veel voor gevraagd , op het moment dat ook men daar losgaat op data zul je die prijzen ook omhoog zien gaan.

    Dat alles duurder wordt is ook wel logisch vroeger kostte een brood bij den backker ook 0,15 Cent

    och en de meeste mensen hier kunnen zich waarschijnlijk ook de oude KPN prijzen niet herinneren :

    fl 160,- voor een mobiel abonnement zonder dat je er ook maar 1 minuut bij kreeg .. kon je alleen maar bellen bij een Greenpoint ( voor de kids onder ons : een echte groene zendmast waarbij je bereik kreeg op je mobieltje bij meer dan 450 tankstations! door heel Nederland jajaa! ) voor fl 2,50 per minuut een smsje kostte ook fl 0,25cent!
    Gratis mobieltje? Ben je gek! voor fl 499,- kon je die erbij kopen

    hahaha de good ol’ days!

  44. op zich wil ik best betalen, maar hoe providers je behandelen:
    – T-mobile: Relax abo niet meer te verlengen, beltegoed vervalt bij nieuw abo. (ja ahd ik maar een SIM only abo dan had ik het door laten lopen…)
    – Data wil ik best voor betalen, maar je zou verwachten dat hoe meer je afneemt hoe goedkoper de stuksprijs wordt.
    1000MB = 15 euro
    2000MB = 115 euro ?????

  45. Er zijn zeker prijs afspraken gemaakt. Maar ik durf 100 procent te wedden dat er geem bewijs wordt gevonden. De providers zijn niet gek. Het enige echte gekke is de consument!

  46. Wat ze nu willen doen is deze providers niet laten bieden op de snellere mobiele netwerken die Nederland gaat krijgen. Dit vind ik echt niet goed. Ze moeten flinke boetes krijgen maar ze ontbinden van het bieden op o.a. het 4g netwerk zorgt voor een stilstand (lees: achteruitgang) van de ontwikkeling van het mobiele platform. Zo snijden we ons zelf alleen maar in de vingers.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.