Reacties voor: Interview Rabobank: Van eenvoudige bank-app tot financiële coach

Kijkje in de app-keuken van de Rabobank
De Rabobank-app is van ver gekomen en iCulture sprak met de ontwikkelaars achter de Rabo Bankieren-app over het verleden, de manier van werken en toekomstige functies van de app. Zo krijgt de app binnenkort een functie om geld naar mobiele nummers over te maken.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 23 reacties

  1. Op m’n iPhone Xs moet ik (dankzij ontbreken van TouchID) al 1,5 jaar ouderwets pincode typen vanwege gebrek aan FaceID, dat is toch achterhaald? Wanneer komt er eindelijk FaceID?

  2. @Gerard: De Rabobank-app heeft al sinds najaar 2017 Face ID-ondersteuning, zoals ook in het interview staat. Zie ook ons artikel van destijds: https://www.iculture.nl/nieuws/rabobank-face-id/

  3. Interessant artikel.
    Het verhaal over de Watch is natuurlijk een beetje kip-en-ei; de app die er was deed het niet als je de app op je telefoon niet “voor” had staan. Dan is het logisch dat niemand de Watch-app gebruikt; met je telefoon open kun je je zaken daarin net zo goed regelen…

  4. Snap eerlijk gezegd niet hoe het kan dat na zo’n blamage dat team er nog zit. En 2. het gaat nu de goede kant op maar de kwaliteit van de app is nog steeds oprecht bedroevend. Zitten hier wel de juiste mensen op? Of is het te corporate om snelheid te maken en echt een goed product neer te zetten?

  5. Heel leuk om dit te lezen. Als eind consument denk ik vaak: kom op joh pas het gewoon aan. Maar er zit natuurlijk meer achter.

  6. Face-ID is NIET te gebruiken als je meerdere rekeningen in je app hebt toegevoegd.

  7. Echt bizar. Onwaarschijnlijke langzame rot app. Zit hier kritiekloos te verkondigen dat er dingen “op de backlog” staan en er “aan gewerkt wordt”. Wat een treurnis. Zit ik-weet-niet-hoeveel man aan zo’n app te werken en dan kom je met zo’n gedrocht.

  8. @Toolhead: Dat is niet juist. Ik heb meerdere rekeningen in de app en gebruik Face-ID (iPhone 11).

    Wat ik mis in de app is QR-code scanner voor webshop betalingen, zoals de ING-app wel heeft.

  9. Dat is de reden dat we de eerste zijn in de eigen bank-app met de functie waarmee je ziet waar je geld naartoe gaat.

    Laat me niet lachen, natuurlijk is dat niet waar. Mobiele banken (bunq, N26, Monzo, Starling, etc.) kwamen hier het eerste mee en doen dit ook vele malen beter dan dat Rabobank dat doet.

    Ik merk dat het app-team vooral ontwikkelaars zijn en er niemand zit met de taak om enkel de UX te verzorgen, vandaar deze rommelige werkwijzen en magere executie. Het gaat in het interview duidelijk om de techniek, minder om de échte eindgebruiker.

  10. Origineel geplaatst door Benjamin Kuijten
    @Gerard: De Rabobank-app heeft al sinds najaar 2017 Face ID-ondersteuning, zoals ook in het interview staat. Zie ook ons artikel van destijds: https://www.iculture.nl/nieuws/rabobank-face-id/

    Wat idioot, ik heb dat gezocht, maar zie nu pas dat dat NIET staat bij “Zelf regelen” maar dat je het bij je Profiel moet instellen: verwarrend, maar alsnog dank voor de tip!

  11. @Sjoerd:

    Probleem is alleen vaak dat de developer niet bepaald maar uitvoert.

    Ik moet regelmatig functionaliteiten bouwen waarvan ik denk dat het minder waarde heeft dan andere zaken. Echter bepaal ik dit niet maar de business. Los van de wens moet je bijvoorbeeld ook naar haalbaarheid kijken.

    Er zijn ongetwijfeld meerdere developers in dienst voor de app maar die werken niet allemaal continue aan nieuwe functionaliteiten, is bij geen enkel bedrijf zo.

  12. Origineel geplaatst door Elliott
    Heel leuk om dit te lezen. Als eind consument denk ik vaak: kom op joh pas het gewoon aan. Maar er zit natuurlijk meer achter.

    Eigenlijk wel bijzonder dat je pas na het lezen van dit interview tot dat besef komt.

  13. Origineel geplaatst door ttl1982
    @Sjoerd: Probleem is alleen vaak dat de developer niet bepaald maar uitvoert.

    Ik moet regelmatig functionaliteiten bouwen waarvan ik denk dat het minder waarde heeft dan andere zaken. Echter bepaal ik dit niet maar de business. Los van de wens moet je bijvoorbeeld ook naar haalbaarheid kijken.

    Er zijn ongetwijfeld meerdere developers in dienst voor de app maar die werken niet allemaal continue aan nieuwe functionaliteiten, is bij geen enkel bedrijf zo.

    Klopt, gelukkig bepaal ik een groot deel van de backlog, maar uiteindelijk als de business iets Perse wil moet je ze soms eerst hoog tegen een muur aan laten knallen voordat ze het willen horen. Dat is denk ik hier in 2015 gebeurd.

    Een ontwikkelaar ontwikkelt. Die bedenkt zelf niks, maar kan wel meedenken in de beste & snelste oplossing. Je hebt een goede product owner nodig die verstand heeft van UX, techniek en verschillende disciplines samen kan brengen. Ook iemand die midden in de markt staat en oprechte interesse heeft in het product.

    Dat zie ik hier bij Rabo echt misgaan.

  14. Origineel geplaatst door Toolhead
    Face-ID is NIET te gebruiken als je meerdere rekeningen in je app hebt toegevoegd.

    Onzin

  15. De Rabo ‘app’ loopt zo vaak vast, nog nooit zo iets slechts op mun iPhone gehad. Het is omdat je bij overstappen je bankrekeningnummer kwijt bent maar anders al 1000x eerder overgestapt. En geen iPhone watch app? Stom argument dat er te weinig gebruik van gemaakt werd tig jaar geleden. In de tussentijd zijn er zoveel meer nieuwe gebruikers bijgekomen.

    Rabobank hobbelt elke keer weer compleet achter de feiten aan ipv eens de leiding te nemen. Een bank die totaal niet aanvoelt wat de consument graag wil zien.

    Er zou eens een tevredenheidspoll gemaakt moeten worden over de Rabobank.

  16. Die waardeloze app was voor mij de reden om te switchen naar een andere bank (Bunq, vele malen beter).

  17. “De eerste volgende grote stap is de mogelijkheid om bij online aankopen op de desktop iDEAL betalingen te doen met de Rabo-app in plaats van de scanner. De Rabobank verwacht dit binnen enkele maanden te introduceren.”

    Huh? Hoe duidelijk kun je aangeven dat je nog in de prehistorie leeft? Met al die miljarden winst is het opzetten van een fatsoenlijk ontwikkelteam toch peanuts?
    Kijk, evenals bijvoorbeeld ING doet, het kunstje maar weer af bij bunq. Al jaren is de app van de Rabobank een lachertje.

  18. Origineel geplaatst door Maurits
    Die waardeloze app was voor mij de reden om te switchen naar een andere bank (Bunq, vele malen beter).

    Same here. Eerst Rabo, toen ING en nu Bunq. Elke stap was een feestje 🎉

  19. De ‘ Belgische Rabobank app ‘ moeten ze terug opnieuw uitvinden. 🙂
    Al jaren is die niet meer te gebruiken of te downloaden.
    Een schande voor RABO België

  20. Origineel geplaatst door Toolhead
    Face-ID is NIET te gebruiken als je meerdere rekeningen in je app hebt toegevoegd.

    Origineel geplaatst door Pim
    Onzin

    Ik heb mijn eigen rekeningen en de rekeningen van de vereniging waar ik penningmeester van ben en kan dus GEEN face-id instellen. Dus jouw reactie is onzin!

  21. Qua functionaliteit best goed bruikbaar. Maar door de Libor affaire waarbij ze ons consumenten miljoenen afhandig gemaakt hebben voor hun eigen bonussen, zijn ze ethisch verwerpelijk. Vind het moeilijk te begrijpen dat iedereen daar zijn schouders over ophaalt.

  22. Ik vraag me af waar iedereen zo’n last van heeft. Ik boek soms wat tussen rekeningen. Betalingen gaan prima, mijn saldo checken gaat prima. Meer heb ik niet nodig.

    @Toolhead: Gaat hier prima hoor. Zelfs rekeningen van een ander familielid.

  23. Je kunt Face ID wel bij verschillende rekeningen gebruiken, maar niet bij verschillende “profielen”. Dan kun je maar bij een ven de profielen Face ID gebruiken.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.