Reacties voor: Opinie: Voorlopig weinig kans op OV-inchecken met je iPhone

De OV-bedrijven laten 10.000 klanten inchecken met hun smartphone. Maar voor iPhone-gebruikers zijn de vooruitzichten somber. Eén technologie kan nog uitkomst bieden.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 14 reacties

  1. apple blijft eigenwijs, nfc is best toekomst materiaal maar stug blijven volhouden dat hun opties beter zijn.
    Ook microsd kaartjes in apparaten doen om filmpjes en fotos te zien en te kopieren is zo iets simpels wat apple nooit zal toelaten. (tenzei je bestanden perfecte namen hebben, in goede mappen staan en goede formaten zijn wil de apple adapter helpen)

  2. “Ook bij de nieuwe plannen lijkt het erop dat iPhone-gebruikers worden overgeslagen”

    Apple word niet overgeslagen. Apple is gewoonweg niet compatibele. En dat is niet de schuld van de NS maar van Apple zelf.

  3. Openbaar behoort gratis te zijn vind ik. Meteen al dit soort “problemen” opgelost. 😊

  4. Het ligt allemaal wat genuanceerder dan Apple de schuld geven vind ik. De ov-chipkaart is gewoon geen systeem dat je met andere betaalmethodes kunt harmoniseren. Hoogstens dat je het opladen betaalt met Apple pay.
    Uiteraard is t straks hartstikke achterhaald, maar goed, als de NS ook nu pas begint met het bestellen van treintoestellen met stopcontacten en USB aansluitingen kun je al zien hoe lang de vooruitgang in t ov op zich laat wachten. Ik bedoel: over drie jaar gaan er treinen rijden met ingebouwde USB poorten. Maar dat is de oude standaard. Ik denk dat over vijf jaar USB-C de nieuwe standaard is. Dan is de huidige USB-poort opeens hopeloos achterhaald. Daar heeft de NS nooit rekening mee gehouden.
    Zo ook met nieuwe technologieën en de ov-chipkaart. T klonk allemaal heel hip, toen ze t bedachten in de jaren ’90, maar het blijft een onhandig en ouderwets systeem.

  5. Origineel geplaatst door Bert
    Het ligt allemaal wat genuanceerder dan Apple de schuld geven vind ik.

    PRECIES DIT!!

  6. @Bert: Over 3 jaar wat dacht jij van einde dit jaar komt de 1ste set nieuwe sprinters, daarna begin 2017 de rest van Fabrikant Flirt.

    Verder komen er vanaf 2018 nog meer nieuwe sprinter treinen, deze komen Fabrikant CAF een andere fabrikant dus.
    Naast usb aansluitingen zullen er ook stopcontacten zijn, maar ja goed die heb je meestal niet bij je.
    Maar een aanpassing voor usb c zo gedaan is, dat ze 1 normale usb poort en 1 usb c poort zullen doen dan.

  7. Waar maken jullie je nou druk om, we hebben toch allemaal en OV-Chipkaart !

  8. Slechte zaak dat het zo lang moet duren om innoverende methodes in te voeren, terwijl het technisch al mogelijk is. Het lijkt mij toch niet ingewikkeld om een OV-app te maken die automatisch geld van je rekening afschrijft als je in de trein of bus stapt. Ook het gebruiken van je iPhone als betaalpas moet mogelijk worden. De ING heeft vorig jaar al aangegeven dat ze graag meedoen met innovaties op dit gebied. Uiteindelijk heeft iedereen er voordeel van als betalingen allemaal via je telefoon lopen.

  9. @puccini: Hoe minder ik mee hoef te nemen hoe beter. Het is toch alleen maar mooi als het zou kunnen met een ander pasje/apparaat die je toch al bij je hebt?

    Een OV-chipkaart kost geld, moet vervangen worden, kan beschadigen, kan je kwijtraken en je kan het vergeten. Doe mij maar een digitale OV-chipkaart in de vorm van een app hoor.

  10. Origineel geplaatst door puccini
    Waar maken jullie je nou druk om, we hebben toch allemaal en OV-Chipkaart !

    Ja, we hebben ook allemaal een credit card, bankpas, ah kaart, rijbewijs, verzekeringspassen en nog meer dode bomen en plastics.
    Dat is het hele punt: als we kunnen concluderen dat >80% een smartphone heeft, mag je toch wel gaan ontwikkelen voor slimmere toepassingen?

  11. Vind het ook erg jammer dat dit zo lastig gaat. Ik sta regelmatig in de supermarkt waarbij ik al m’n boodschappen scan met m’n mobiel, maar om af te rekenen moet ik nog steeds m’n pinpas uit m’n portemonnee halen. Hoe fijn zou het zijn als ik gewoon m’n telefoon die ik toch al vast heb langs de pinautomaat kan halen.

    Hetzelfde voor OV. Ik heb m’n telefoon toch al vast als ik naar het station loop (Pokemon GO :P) dus als ik met m’n telefoon meteen kan inchecken, des te handiger. Als dan ook nog eens de OV chipkaart aan m’n bankrekening gekoppeld zou zijn (die eveneens op m’n telefoon staat gelinkt) dan hoef ik niet na te denken of er nog genoeg geld op m’n chipkaart zou staan…

    Het is allemaal zo simpel. Als nu alle grote bedrijven gewoon samen zouden werken om dit mogelijk te maken en niet alleen hun eigen belangen behartigen… Maar helaas.

  12. Het is gewoon triest om te zien dat logge organisaties als banken de boel continu om zeep helpen. Ook de beperkingen op de NFC van Apple is gewoon achterlijk van Apple zelf. Tuurlijk gaat het ze om veiligheid, uhu, gewoon ook eigen ecosysteem beschermen net als de banken.

    Je hebt het verdorie over vooruitgang. De technologie bestaat allang en wij lopen nog steeds met een hoop plastic in de zak rond. Een telefoon heeft iedereen altijd bij zich.

    De Apple watch is ook nog steeds nutteloos als betaal accessoire terwijl de potentie enorm is.

    De overheid snapt er niets van en bemoeit zich er niet mee. Die hele Ov kaart is alleen maar ontwikkeld uit het oogpunt van geld verdienen over de rug van de de overs. Geen moment is er over gebruiksgemak nagedacht en bugs in het systeem zitten er na bijna 10 jaar gebruik nog steeds in.

    Doe niet zo moeilijk en spreek staffels af over het aantal transacties. Water bij de wijn en bij een gigantisch aantal transacties worden de afspraken herzien en gebalanceerd op een punt waarbij alle partijen geld verdienen. Iedereen blij en de wereld gaat weer vooruit.

    Dramatisch.

  13. Ik word horendol van alle chipcards in mijn portefeuille. Kom op banken, credit card maatschappijen, telcos, tankpas leveranciers, OV Chip, New Motion etc. Doe eens modern, veilige infra met Apple Pay en Apple’s Wallet. Ik ben er klaar voor denk nu eens aan de klant.

  14. Het systeem in Londen is niet te vergelijken met NL: in Londen zijn de poortjes “dom”, alle verwerking gebeurd in een centrale computer. Je kaart is ook “dom”: bevat slechts een ID, geen saldo bijvoorbeeld.
    In NL zit alle logica in de OV-Chipkaart (saldo, reisproduct) en de poortjes.

    Het ombouwen naar een ander betaalsysteem is daarom in Londen een makkie en in NL heel complex en duur.

    De proef die nu loopt is dan ook niet meer dan het een speciale simkaart die ook een ov-chipkaart bevat. En een App om die OVChip op de simkaart te laten praten met de NFC.

    Betalen met bankpas of Apple Pay kan pas na ombouwen van alle Nederlandse poortjes en in/uitcheck apparaten…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.