Reacties voor: iCulture peilt: koop jij minder apps door de prijsverhogingen in de App Store?

iCulture peilt de meningen: koop jij minder apps voor je iPhone nu de prijzen in de App Store verhoogd zijn? Hoeveel invloed heeft de prijsverhoging van Apple in de App Store?
Bram Balk - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 23 reacties

  1. Dan hoop ik toch dat een €1 app in Amerika nu dan ook $1.18 kost want anders vind ik weer zo’n rotstreek van Apple. Wij betalen al veel meer voor alle Apple producten.

  2. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  3. @Luuk Lamers: Het is niet Apple’s schuld! Het is de schuld van de EU. Zij verhogen de belasting.
    Apple voert die wijzigingen alleen maar door!

  4. Sommige apps van Square Enix Inc. zijn met anderhalf euro tot 2 euro duurder geworden. Bijv. Final Fantasy 1 & 2 twee euro. Final Fantasy 3 t/m 6 anderhalf euro.

  5. Natuurlijk zullen er per saldo minder apps verkocht worden, zelfs al denk je dat je je er niets van zal aantrekken. Vroeger was het nog leuk in de appstore, met name de tijd toen in-app aankopen nog niet bestond.

  6. @Luuk Lamers: Hopelijk niet. Kan je gewoon gaan shoppen in de Amerikaanse Appstore…

  7. Vóór de prijsaanpassing had je al twee laagste prijzen, nl. €0,89 en €0,99. Gek genoeg was dat dubbeltje verschil meestal genoeg om me over de streep te halen (bij €0,89) of een aankoop af te ketsen (bij €0,99). Die 10 cent doet het hem echt niet, maar het is denk ik meer een psychologische barriëre. Ik denk daarom dus ook dat ik na deze prijsverhoging (die overigens niet ten goede komt aan Apple of de ontwikkelaars, zoveel snap ik er wel van) wat vaker naar gratis alternatieven zal zoeken of een app gewoon niet neem.

    Eigenlijk is dat vreemd als je bedenkt wat veel mensen zonder bedenken uitgeven aan bv. een spel voor een Xbox of Playstation.

    Ik denk dat Panic gewoon een beetje aan het paniekzaaien is. Ze kunnen overwegen de app gratis te maken met alleen basisfunctionaliteit of tijdsbeperking, zodat je kunt proberen of het wat voor je is. De volle functionaliteit kunnen ze dan achter een in-app aankoop stoppen, die dan wat duurder mag zijn omdat je weet wat je krijgt. Of naast de beperkte gratis versie een wat duurdere “full” app uitbrengen. Mijn ervaring is dat als ik weet dat iets goed werkt voor mijn situatie, ik eerder bereid ben geld uit te geven aan meer functionaliteit.

    Waar ik wel een bloedhekel aan heb zijn apps met “consumable” in-app aankopen (meestal spelletjes, maar ook “nuttige” apps met een abonnementsmodel). Vooral wanneer je ze eigenlijk wel zonder die aankopen kunt spelen, maar door de app voortdurend gepusht wordt om toch die aankopen te doen. Zulke apps zijn bij mij snel weer van het toestel af.

  8. Nu apple het retourrecht heeft aangepast naar 14 dagen vind ik het (in mijn hoofd) nog te overzien dat alles ‘iets’ duurder is geworden. Ik zie bij vooral games dat ik twijfel achtig ben om een game zomaar te kopen als deze niet gratis is, de teleurstelling na het uitgeven is (was) gewoon wat groot en dan helemaal als deze niet de standaard ’89c’ was.

    Ditzelfde geld voor Apps, maar het ligt er gewoon aan hoe hard ik het nodig heb.

  9. Ik was al gestopt met apps kopen omdat mijm springboard zo traag wordt
    Respringen, opstarten van iPhone 6 bij 350 apps duurt eindeloos
    Eeuwig geheugengebrek ?

  10. Ik heb eigenlijk zo goed als alle App’s die ik nodig heb of nuttig zijn al reeds gekocht toen de laagste prijs nog op 0,79€ stond. App’s zoals TomTom, Weather Pro, iCoyote, Flight Track, Regenmelding, My measures pro, Heart Rate, Runtastic, Navigon, Brandstof, Road Trip, Doodle, ….En voor de rest vooral gratis App’s van de fabrikant zelf zoals Hue, Sonos, IMDb, Facebook, Twitter, YouTube, Skype, Nespresso, iPC, Autoblog, …Dus antwoord, neen, ga niet echt geen app’s meer downloaden aangezien ik heb wat ik nodig heb. Je kan ook niet blijven app’s kopen.

  11. Lekker boeiend, ik koop ze toch alleen als ik wat nodig heb, en of ik nou gemiddeld 15, of 16,25 per jaar aan apps uitgeef, dat ga ik toch niet merken.

    @Peter: Met 350 apps op je iPhone doe je toch wat verkeerd.
    Je kan ze toch ook gewoon downloaden wanneer je ze nodig hebt? Hoeveel gebruik je er nu werkelijk per week?

  12. Ik koop eigenlijk nooit apps wacht gewoon tot ze een keer gratis aangeboden worden

  13. Origineel geplaatst door Stef Heck
    Het is niet Apple’s schuld! Het is de schuld van de EU. Zij verhogen de belasting.
    Apple voert die wijzigingen alleen maar door!

    Dat is een beetje te kort door de U-bocht 😉

    Zoals je in dit iCulture artikel had kunnen lezen gebruikte Apple tot voor kort een constructie waarbij je in de héle EU het BTW tarief van het goedkoopste land, Luxemburg, betaalde ook al kocht je het in de app store van een ander land. Dat was natuurlijk krom (het heet niet voor niets U-bocht :-P), en de EU heeft nu een streep door die mogelijkheid gehaald. Dus er is geen verhoging opgelegd, het NL BTW tarief is ongewijzigd maar werd door Apple voorheen ahw ‘ontdoken’.

    Als je bij een Duits bedrijf met een NL webshop koopt moet je ook gewoon het hogere NL BTW tarief betalen. Zoals bij de berichten over de 14 dagen retourtermijn al bleek is het allebei (app store en webshop) een koop op afstand, dus logisch dat ook voor BTW dezelfde regels gaan gelden.

  14. Ik kijk nog amper voor een app.

  15. @Peter: is dat echt zo?
    Want ik heb ruim 700 apps en het opstarten van de iphone 6 valt me best mee. (minder dan 1 minuut) Bij de oude ipad mini is het overigens wel langer. Bovendien: het herstarten van een iphone is toch een zeldzaamheid?

  16. De prijsverandering van €0,79 naar €0,89 vond ik gevoelsmatig heftiger dan deze aanpassing van €0,89 naar €0,99. Aan de andere kant; er worden geweldige apps gemaakt. Daarvoor mag betaald worden.

  17. Ik zou het belachelijk vinden om alleen vanwege een prijsverhoging minder tot geen apps meer te kopen. Dus nee, ik koop nog evenveel apps als altijd. 🙂

  18. Ik koop wat ik nodig heb / leuk vindt, de bedragen blijven laag. Voor veel apps is de prijs voor mij nu omlaag gegaan want btw terugvorderen is nu echt simpel.

  19. Ik koop er nog net zoveel apps om.
    Ik besteed gemiddeld zo’n €15,- per maand aan apps en in app aankopen. Als dat nu een paar euro meer gaat worden dan betaal ik dat gewoon.
    Ik heb heel veel plezier van de apps. En de in app aankopen in games maken gamen veel leuker dus ik heb het ervoor over

  20. En ik heb driemiljoen apps op mijn iPhone (: hahah lol kom op. Ik download enkel apps wanneer ik ze nodig heb. Zo blijft mijn iphone 6 lekker leeg, overzichtelijk en snel!

  21. Voor mij verandert er weinig. Ik koop zelden apps, omdat ik meestal de toegevoegde waarde niet zie. Na jaren ervaring met iOS heb ik inmiddels wel een idee welke apps het geld waard zijn en welke niet. Ik heb het dan alleen over de functionele aspecten, geen bugs of crashes (die worden sowieso geretourneerd).

    Als ik een app zie die aan mijn iPhone iets toevoegt en een redelijke prijs heeft, dan weerhoudt mij deze prijsverhoging er in ieder geval niet van.

    Ik vind het eigenlijk wel verstandig dat Apple de prijzen verhoogt. Het BTW-tarief had hoe dan ook aangepast moeten worden. Dan heb ik liever dat ontwikkelaars daar niet onnodig de klos van worden, i.e. door een deel van de omzet in te leveren alleen omdat meer belasting ingehouden wordt. Nu blijft de omzet per app tenminste enigszins gelijk.

  22. Origineel geplaatst door Akoni2011
    Ik kijk nog amper voor een app.

    …. dan mis je potentieel een boel denk ik

  23. Origineel geplaatst door ultimasnake
    Nu apple het retourrecht heeft aangepast naar 14 dagen vind ik het (in mijn hoofd) nog te overzien dat alles ‘iets’ duurder is geworden. Ik zie bij vooral games dat ik twijfel achtig ben om een game zomaar te kopen als deze niet gratis is, de teleurstelling na het uitgeven is (was) gewoon wat groot en dan helemaal als deze niet de standaard ’89c’ was.

    Ditzelfde geld voor Apps, maar het ligt er gewoon aan hoe hard ik het nodig heb.

    Voorheen kon je tot 90 dagen nog heel gemakkelijk geld terugvragen. Dit vind je ‘te overzien’?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.