Reacties voor: Gevolgen btw-verhoging voor jouw mobiele abonnement

Gevolgen BTW-verhoging voor jouw mobiele abonnement. Mag je opzeggen? Worden de tarieven verhoogd en hoe zit het met prepaid?
Rick Stevenhaagen - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 39 reacties

  1. En dit is deels waarom ik iPhoneclub iedere dag in de gaten houd. Niet alleen leuke apps en nieuwtjes, maar ook enorm handige berekeningen zoals deze, waar je zelf niet eens aan zou denken.

    Bedankt!

  2. Ik zit met een vraag mbt dit artikel. Ik heb mijn contract op een ander moment afgesloten. Zou dan niet voor de duur van het contract de dan geldende btw moeten blijven staan?

  3. Mooi overzicht, alleen jammer van T-mobile.

    Heb nog wel een vraag over de inflatiecorrectie bij KPN(en Hi), Dit is toch wel een prijs verhoging waarmee de consument zijn/haar contract kan ontbinden ?

    EDIT: Oplossing op KPN Site gevonden:

    Kan ik nu zonder opzegtermijn mijn abonnement opzeggen?

    Nee, beide wijzigingen geven niet het recht tot voortijdige opzegging. Alleen Prepaid klanten van KPN hebben recht op kosteloze beëindiging. Kijk voor meer informatie op kpn.com/prepaidbtw.

  4. ja hoor, de overheid heeft weer een melkkoe gevonden….

  5. Origineel geplaatst door fcruizer
    ja hoor, de overheid heeft weer een melkkoe gevonden….

    Als je dit ziet als “melkkoe” dan heb je het echt niet begrepen, het is dan ook maar te hopen dat je niet mag of gaat stemmen.

  6. Origineel geplaatst door Donstil
    Als je dit ziet als “melkkoe” dan heb je het echt niet begrepen, het is dan ook maar te hopen dat je niet mag of gaat stemmen.

    Als jij na zo’n opmerkinkje al deze conclusie trekt mogen we hopen dat ook JIJ nog niet mag of kan stemmen…

  7. Zoveel is dat toch niet?
    Waarschijnlijk nog geen euro per abonnement per maand.
    Als ik dit artikel niet gelezen zou hebben, had ik het waarschijnlijk niet eens geweten of gemerkt.

    Hopelijk lezen ze in Den Haag niet mee want hiermee roep ik de volgende verhoging over ons af.

  8. @Donstil: Keep dreaming!
    Het is net als de auto! Men wil niet zonder, dus kun je hier wel degelijk een melk koe van maken. Het is te hopen dat ze daar in den Haag het daar bij laten.

  9. Wow, 21%, iets wat wij in belgië al 10-tallen jaren betalen op al onze producten 🙂

  10. Origineel geplaatst door Frankie
    Zoveel is dat toch niet? Waarschijnlijk nog geen euro per abonnement per maand. Als ik dit artikel niet gelezen zou hebben, had ik het waarschijnlijk niet eens geweten of gemerkt.Hopelijk lezen ze in Den Haag niet mee want hiermee roep ik de volgende verhoging over ons af.

    En hoeveel mensen hebben een abonnement!, dus tel uit de winst!

  11. Inflatiecorrectie? Die kreeg ik bij T-Mobile er ook ineens bij. Wat een bulls..t! Je gaat een contract aan voor twee jaar. Dan mag een heldere geest er bij T-Mobile of KPN toch vanuit gaan dat er in die twee jaar een inflatie zal plaatsvinden en dat ze daar dus vooraf rekening mee zouden ouden. Dit komt dan bovenop de ‘administratiekosten’ die je ineens moet betalen….gelukkig kan de overheid een btw verhoging nog verantwoorden. Telecomproviders kunnen en hoeven dit niet. Wie is hier de koeien aan het melken?

  12. Origineel geplaatst door laszlo_
    Wow, 21%, iets wat wij in belgië al 10-tallen jaren betalen op al onze producten

    wou net hetzelfde zeggen. Ze zijn in Nederland er al jarenlang nog goedkoop vanaf gekomen.

  13. @Dekon: Wij hebben ook nog eens de accijns (weet niet hoe het bij jullie is maar op b.v. Tabak, alcohol en brandstof betalen wij ook al de hoofdprijs ). Dan heb ik het niet eens over de zorg. Kortom : We worden langs alle kanten geript.

  14. @Ray: Nergens ter wereld wordt arbeid zo zwaar belast als in België. Naast de uitgavenzijde zijn de inkomsten van belang om in het plaatje op te nemen. (anyway, wat zinloos om daar hier over te gaan discussiëren)

  15. Op een abonnement zou maar 6% moeten zitten.
    Ik heb mijn telefoon om in geval van nood van mijzelf of anderen als elke seconde telt 112 te bellen.
    Komt’t geloofwaardig over?

  16. Origineel geplaatst door Ray
    @Dekon: Wij hebben ook nog eens de accijns (weet niet hoe het bij jullie is maar op b.v. Tabak, alcohol en brandstof betalen wij ook al de hoofdprijs ). Dan heb ik het niet eens over de zorg. Kortom : We worden langs alle kanten geript.

    Accijns is ook in Belgie van toepassing hoor. Mensen die nabij de grens woonden gaan zelfs in Nederland gaan tanken omdat de accijnzen lager liggen en dus ook goedkoper is (je gaat dan natuurlijk ook voor een volle tank).

  17. @Donstil: Wat ben jij nou weer voor een *. Zeker een bankier? Prima begrepen en ik ben het ermee eens dat we worden uitgemolken. Komt waarschijnlijk omdat het niveau van politici ongeveer op jouw niveau ligt.

    Of KPN die inflatiecorrectie in zinnvoorwaarden mag afvangen vind ik twijfelachtig. Iemand een idee wat de wet ervan vindt?

  18. Origineel geplaatst door @rno
    Op een abonnement zou maar 6% moeten zitten. Ik heb mijn telefoon om in geval van nood van mijzelf of anderen als elke seconde telt 112 te bellen. Komt’t geloofwaardig over?

    Om 112 te bellen heb je niet eens een simkaart nodig laat staan een abonnement.

    “Ook vanaf een mobiele telefoon die geen beltegoed meer heeft, buiten bereik van zijn eigen netwerk is of die geen SIM-kaart heeft blijft het mogelijk 112 te bellen, en dan worden er geen telefoonkosten in rekening gebracht.”

  19. In zo verre ik het weet mag jij je abonnement beëindigen bij een inflatiecorrectie, staat ook zo in de telecomwet.

    Ik heb het nog even nagezocht, het betreft artikel 7.2 TW.

    Zie alhier:
    Telecommunicatiewet schreef:
    Artikel 7.2
    1.Ten minste vier weken voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
    a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
    b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.

    Geldt overigens niet voor een BTW verhoging dit is wettelijk opgelegd door de staat.

  20. Goed artikel, maar in het begin zit een fout. Het btw-tarief gaat niet met twee procent omhoog, maar met twee procentpunt. Dat is waarom de tarieven niet met 2% stijgen.
    (Red.) Aangepast.

  21. Alle providers moeten per 1 okt. a.s. de verhoogde btw afdragen. Blijft de vraag of ze het doorberekenen aan hun klanten. En of het netjes is om dan maar direct meer te vragen voor een abo (die zgn inflatiecorrectie), is een tweede vraag. Hopelijk is T-Mobile niet zo brutaal.

  22. Goed artikel! Handig om te weten en om het in de gaten te houden zulke verhogingen. Helaas geldt het niet alleen voor de telefoonabo’s. UPC was al wel zo netjes hierover te informaren, toch vreemd dat T-mobile nog bezig is met het ‘op een rijtje zetten’ van deze info :S #kostenverhoging op luxe goederen is al aardig lang bekend…

  23. In mijn algemene voorwaarden bij KPN staat dit er niet in..
    En volgens de telecomwet artikel 7.2 TW mag ik het beeindigen zie ook het artikel van consuwijzen

  24. In de jaren ’80 / ’90 was het 18, 19 en 20,5% in België.

  25. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn
    @michel: Niet als die uitzondering voor inflatiecorrectie al in door jou eerder getekende algemene voorwaarden is opgenomen.

    Gaat wetgeving niet boven algemene voorwaarden?

    Overigens had de overheid al die moeite niet hoeven doen om onze telefoonabo’s duurder te maken, de telecomprividers redden zich daar zelf wel mee…

  26. @Emve: Ik wil daar ook geen discussiepunt van maken ( dat is hier niet de juiste plek) om alles op te gaan noemen wat de verschillen zijn tussen Nederland of Belgie. Het was maar om aan te geven dat ze met zoveelste ripdeal weer geld uit onze zak trekken.

  27. Mensen die zeggen dat die BTW verhoging geen melk koe is, omdat een consument er niks van merkt; denk ff na, miljoenen abonnementen, waarvan een hoop er zelfs 2 hebben, wordt al snel een euro per abbo extra belasting, dus miljoenen extra per maand. Dan heb je het alleen over abonnementen, maar de 21% gaat ook over andere producten, die veel duurder zijn, zoals bijvoorbeeld een iPhone, dan gaat het al gauw over 12 euro extra BTW per iPhone van 600 euro .. Het is wel degelijk een dikke melk koe, niet alleen om die abonnementen.

  28. Ongeloofelijk dat menses zeggen die verhoging niet te gaan merken… Als je jaarlijks 30000 euro uitgeeft reken dan maar uit. En je krijgt er niets voor terug hè?

  29. Iphoneclub bedankt voor deze informatieve post. Aan zoiets heb ik tenminste iets :D. Alhoewel ik alle geruchten ook graag lees hoor over de iphone 5 enz. 😉

  30. Origineel geplaatst door Donstil
    Als je dit ziet als “melkkoe” dan heb je het echt niet begrepen, het is dan ook maar te hopen dat je niet mag of gaat stemmen.

    Natuurlijk is de BTW een melkkoe van de overheid!

    Ik snap ook niet dat die BTW verhoging verkocht wordt als onderdeel van bezuiniging.
    Bezuinigen betekent minder uitgeven en niet meer innen.

  31. Ik weet niet of jullie het je realiseren , maar de btw verhoging geld voor alle producten en diensten die nu belast zijn met 19 %.
    dus niet alleen je telefoon abbonnementje
    maar bv ook je nieuwe auto ,kleding ,verbouwing en nieuwbouwwoning etc.
    Leuk ook voor de kleine ondernemers en zzp ers die nu al bijna niet meer rond komen.

    vorig jaar werd de btw in de bouw nog verlaagd
    naar 6% ,om de bouw te stimuleren omdat het crisis was, en verhogen ze het doodleuk naar 21%

  32. @Jean-Paul Horn: Ik ben geen jurist, maar volgens mij ligt het iets genuanceerder…
    Het is helemaal afhankelijk van wat er in de algemene voorwaarden staat. Het moet namelijk vooraf duidelijk zijn waar je voor tekent en dit mag men niet gedurende de looptijd veranderen.
    Indien men in het contract een verhoging van 2.4% per jaar heeft opgenomen, mag dat uiteraard ook uitgevoerd worden.
    Indien ze echter bij tekenen contract geen duidelijkheid verstrekken over de hoogte van de inflatiecorrectie valt dit volgens mij niet onder voorwaarden die van tevoren bekend waren en is het dus een wijziging gedurende je contract; dus mogelijkheid om op te zeggen…
    Wetgeving gaat boven ELKE bepaling die een bedrijf ook maar kan opstellen; is ook altijd een leuk discussiepunt over garantie en retour sturen van producten die via internet gekocht zijn etc.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.