Reacties voor: Gebruikers voelen zich minder betrokken bij Apple, hoe komt dat?

Drie jaar op rij stond Apple op de eerste plek als bedrijf met de meest merktrouwe klanten. Apple-gebruikers voelen zich altijd nauw betrokken bij het bedrijf. Toch is Apple nu naar de tweede plek gezakt achter Disney. Hoe komt dat?
Daniel Vischjager -

Reacties: 28 reacties

  1. ApplePay al in Nederland? Of News?. Nuf Saïd……

  2. Denk dat 100% van de iCulture bezoekers zich betrokken voelen bij Apple

  3. Steeds hogere prijzen, producten die nauwelijks vernieuwend zijn. Professionals die al meer dan 6 jaar wachten op een nieuwe Mac Pro. Het is een hele waslijst aan wanstanden bij Apple. Dan nog te laten over de instabiliteit van OS X de laatste tijd.

    Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Apple aparatuur. Maar Apple moet echt weer even de puntjes op de ï. 🙂

  4. Ik begrijp niet zo goed waar het “niks is meer innoverend” sfeertje vandaan komt. Voor de iPhone hadden we allemaal feature phones die stuk voor stuk precies hetzelfde deden. Je had sliders, flip phones of de bekende PDA’s. Maar jaar na jaar bleven deze telefoons precies hetzelfde doen.

    De updates die we toen hadden zijn niet anders dan nu. Sneller, dunner, lichter. Waarom moeten we nu ineens allemaal zo’n grote stappen maken? Voor een hele grote groep is hun telefoon een vervanger geworden voor hun laptop, camera, portemonnee en misschien wel desktop. Je betaald nu meer voor een telefoon dan 5 jaar geleden, maar je hebt ook minder hardware nodig dan 5 jaar geleden.

    Minder hype betekend blijkbaar dus minder verbondenheid met Apple.

  5. Het uitblijven van opties en producten die niet hier verkrijgbaar of te gebruiken zijn neemt mijn vertrouwen in Apple echt wel af. De HomePod, Apple watch ECG etc.
    Moet op zoek naar een nieuwe telefoon voor mijn zoontje, maar de iPhone 7 biedt voor een kleine 500 euro toch echt veel minder dan een Chinees van minder dan 250 euro. Ja, ik weet het, alles heeft zijn prijs, maar dit is echt een te groot verschil. Ben fan en blijf fan, maar wel een kritische.

  6. Hallo? Prijzen misschien ?

  7. Tim Cook’s focus op geld. Steve Jobs was een eigenaardig persoon met een visie. Tim niet. En ze luisteren niet echt meer naar klanten, heb ik het idee.

  8. Te hoge prijs iphone! Te hoge prijs pc’s! Tablets zijn gelukkig goedkoper geworden

  9. @Nieloz: Precies dit dit iPhones voorbeeld alleen maar duurder
    Elk jaar, maar vernieuwing zit er eigenlijk al niet meer in.

    Zelfde voor Mac er wordt van alles uit gehaald, en Mac pro blijft ook maar uit maar wel alle nieuwe producten duurder maken.

    Door het weinige vernieuwing en alleen maar duurder voelen mensen zich mindet betrokken, of ze blijven veel langer met huidige device werken of kijken toch eens naar iets anders.

  10. Origineel geplaatst door PeliileP
    ApplePay al in Nederland? Of News?. Nuf Saïd……

    Ja want Nederland is ook zo een grote markt. Dat Apple op plek 2 staat heeft volgend mij helemaal niks te maken met Apple Pay of News in Nederland.

  11. Ik denk ook dat de belachelijke prijzen voor een iPhone de betrokkenheid bij Apple doet afnemen. Zelf vind ik de iPhone nog steeds de beste telefoon, ik kan ‘m ook betalen dus koop om de twee jaar een nieuwe.
    Maar ik voel me wel afgezet. 1150 euro of meer is absurd. En met dat gevoel ga ik na de koop weer naar huis. Blij met de mobiel, gevoel naar Apple beroerd.
    Jammer dat Apple dat niet doorheeft. Ze hebben zo’n immense financiële reserve dat ze makkelijk een substantieel bedrag van mde prijs af kunnen doen.

    • @Harko: Ik kan hem ook betalen maar betekent niet dat ik elke 2 jaar nieuwe hoef, de 8 plus is nog meer dan prima straks over een half jaartje.
      Ik blijf die dan gewoon houden en ga gewoon door, waarom weer 1000 euro uitgeven als product nog prima werkt ?

  12. Belachelijke prijzen misschien? Heb de XS gekocht. Dik 1329 neergeteld. Doe ik dat nog een keer? NOOIT meer! Of het worden oudere modellen of android dan maar. Maar accepteer de prijzen niet meer.

    • @Cihan: Naar Android toe gaan zal ik sowieso nooit doen, ik vind Android gewoon echt een bende.
      je ben met elke telefoon constant alles aan uitzoeken, het is niet simpel en eenvoudig.

      Maar ik ga denk ik niet weer 900 euro neerleggen(Nu 8 plus), ik ga hem een jaar of 4 gebruiken zeker weten.
      Daarna koop ik denk ik gewoon geen nieuwe iPhone meer, dan is het budget model denk ik al 1000 euro ondertussen.

      Dan koop ik gewoon 2de hands via tweeakters.net ofzo 1 op de kop, genoeg gekken die nog wel blijven doen.
      Of ik koop wel nieuw toestel maar niet het nieuwste model meer, zoals nu de xs uitgekomen is zou ik dan de 7 of 8 kopen.

  13. De buitensporige prijzen… Maar wat Apple verder ook niet echt helpt; Als een imac onderdeel stuk blijkt te zijn; Oudere imac’s kon je vroeger nog open schroeven. Nu kun je dat kreng, voor een dure reparatie weg brengen… 🙁

  14. Ik baal om de slechte aanbod van apps voor de Apple TV en Apple Watch. Maar dat komt volgens mij grotendeels door bijvoorbeeld beperkingen met webKit en mapKit. Het kost de programmeur te veel tijd, moeite en geld om hier een stabiele app voor te maken en te onderhouden, die net zo goed werkt als op de iPhone of iPad.
    Je ziet met bijvoorbeeld grote spellen dat ze op de Apple TV functies weg laten. Zoals reclame filmpjes om bonussen te krijgen en handleidingen via de browser.
    Ik heb nog weinig vertrouwen dat Apple dit oplost. Als ze het al oplossen ben ik bang dat ik weer opnieuw dure apparaten moet gaan aanschaffen. Hierdoor voel ik mij zeker minder verbonden met Apple dan uit de tijd dat er nog geen Apple Watch of Apple TV 4 was.

    Ook steeds meer functies die alleen in het buitenland werken maken het er niet beter op

  15. Laat de prijs maar lekker hoger voor Apple, komt het weer terug voor alleen puristen.
    Dat gezanik over prijzen, wel eens bedacht dat er al 21% naar Den Haag gaat naar de grootste graaiers!
    Apple is nooit goedkoop geweest maar wel gewoon goed en degelijk.

  16. Origineel geplaatst door Nyfallio
    Tim Cook’s focus op geld. Steve Jobs was een eigenaardig persoon met een visie. Tim niet. En ze luisteren niet echt meer naar klanten, heb ik het idee.

    Precies. Het is de magie dit Cook mist met zijn focus op bedrijfsvoering en niet op bijzondere dingen die je een “oh” gevoel geven.

  17. @Cihan: wat is er bij jou in 5 maanden dan veranderd dat je nooit meer zoveel geld betaalt voor een telefoon. Blijkbaar had je er 5 maanden geleden geen probleem mee?

  18. IPhone met fabricage fout die ze niet repareren. Imac met fabricage fout in GPU waarbij je niet actief bent benaderd en dan buiten de garantie en terugroepregeling valt. MBP met video issues vlak buiten garantie. Je koopt de duurste onderdelen en dan zijn er net even te veel issue mee, die Apple wist en de klant niet actief verteld en dan niet coulant is. Ik ben apple fan maar hoef niet meer zo snel iets nieuws om teleurstelling te besparen. Ik modder op het oude wel door.

  19. Apple is vrijwel onbereikbaar voor consumenten die klachten, ideeën of verbeterpunten willen doorgeven. Het bedrijf innoveert daardoor op de verkeerde dingen, hinderlijke, basale tekortkomingen blijven bestaan, en de betrokkenheid van gebruikers wordt daardoor steeds minder. Apple zou een voorbeeld kunnen nemen aan bedrijven als Atlassian.

  20. Origineel geplaatst door Cihan
    Belachelijke prijzen misschien? Heb de XS gekocht. Dik 1329 neergeteld. Doe ik dat nog een keer? NOOIT meer! Of het worden oudere modellen of android dan maar. Maar accepteer de prijzen niet meer.

    Maar dit… heb je toch uit vrije wil gedaan? 🤨
    Niemand heeft tegen jou gezegd dat je juist díe telefoon voor díe prijs moest aanschaffen? Dan vind ik zeuren om de prijs een beetje apart.

  21. Alleen nog maar veel te grote iPhones. Betrokkenheid van gebruikers bij Apple is ver te zoeken?? Wat dacht je van andersom?! Apple denkt alleen nog maar aan knaken.

  22. Apple gaat uiteindelijk hetzelfde ondervinden als Nokia. Eerst een wereldspeler kwa verkoop daarna een flop. Als mijn zoon straks volwassen is dan zegt hij hetzelfde. “Vroegah had ik zo’n overpriced Apple iPhone” 😉😉

  23. De absurde hoge prijzen, die maar blijven stijgen. Je krijgt het gevoel dat Apple niet inzit met de klanten maar gewoon zo veel mogelijk geld uit hun zakken wilt slaan. Je voelt je letterlijk in het zak gezet. Minder klantvriendelijk maar wel veel meer willen verdienen.

    Ik vertik het nog nieuwe iPhones aan te schaffen. Nu iPhone opgebruiken en dan voor een ouder model gaan (of ander merk).

    Prijzen zouden terug mogen zakken naar 700,-. Wat nog steeds een hoog bedrag blijft.

    Dan nog verkondigen dat ze boven een miljard dollar zaten op de beurs maar wel lekker door blijven rekenen en de prijzen maar verhogen…

    Ook aankondigingen waar je dan meer dan 2j op moet wachten. Zolang het niet definitief is, zwijg dan over “nieuwe” producten. Uit principe ga ik deze producten al niet meer aanschaffen.

  24. Origineel geplaatst door PeliileP
    ApplePay al in Nederland? Of News?. Nuf Saïd……

    Geloof mij nou. Een paar verdwaalde enthousiastelingen hier op iCulture wil ApplePay, ApplePay en ApplePay. Daarom lijkt het een heel topic te zijn als je hier regelmatig leest. Maar de massa interesseert dit niets. Helemaal niets.

  25. Origineel geplaatst door Harko
    Ik denk ook dat de belachelijke prijzen voor een iPhone de betrokkenheid bij Apple doet afnemen. Zelf vind ik de iPhone nog steeds de beste telefoon, ik kan ‘m ook betalen dus koop om de twee jaar een nieuwe.

    Maar ik voel me wel afgezet. 1150 euro of meer is absurd. En met dat gevoel ga ik na de koop weer naar huis. Blij met de mobiel, gevoel naar Apple beroerd.

    Jammer dat Apple dat niet doorheeft. Ze hebben zo’n immense financiële reserve dat ze makkelijk een substantieel bedrag van mde prijs af kunnen doen.

    Afgezet voelen en toch kopen? Doe je toch zelf. En Apple heeft het heeel goed door, want blijkbaar koop je het toch. En dan nu met anderen beetje klagen. Zijn de alternatieven beter dan?? Dan koop je toch het alternatief. En ja niet alle features zijn nog niet in nederland, maar dit ligt lang niet aan Apple, denk alleen al de ECG dat nog eerst door de Europese commissie goedgekeurd moet worden. En dat Apple Pay hier nog niet is ligt zeer waarschijnlijk niet aan Apple ook, in ieder geval niet aan Apple alleen. Apple duur? Ligt er aan wat je verdiend en wat je er voor over hebt. En waarom zouden ze niet duurder mogen zijn? Gaan jullie zeikerds (diegene die zeggen dat het te duur is) ook klagen bij Rolls-Royce op hun forum dat hun automobielen absurd duur zijn? Verschil moet er wezen, beter klaag je niet dat iets te duur is, maar koop je wat anders of ga bij je werkgever op opslag vragen. Apple was altijd al duurder dan de rest.

  26. Apple begint gewoon echt steken te laten vallen. Kijk ik bijvoorbeeld alleen naar de service die de laatste tijd geboden wordt: collega heeft peperdure zwarte stalen Apple watch. Na een zwem training werkt de horloge niet meer. Geen probleem binnen de garantie en dus naar de Apple Store. Zeggen ze gewoon doodleuk dat hij hem verkeerd gebruikt heeft?!?! Hoezo, dat ding is gemaakt om mee te zwemmen. Je kon zelfs zien dat ie stuk ging tijdens een zwemtraining aan de had van de trainingsminuten. Ding was dus gewoon niet meer waterdicht en dat bevestigde onderzoek ook. Maar hij kreeg zelf de schuld. Echt zo raar. Alsof je zelf even gaat zitten prutsen aan je Apple Watch. Pas na heel lang zeuren en dreigen met rechtsbijstand is na 3 maanden de watch vervangen. En zegt dan opeens een genius: ja bekend probleem hoor. De batterij zwelt soms een beetje op en drukt de behuizing uit elkaar. Was puur dat ik gezegd had dat hij moest blijven vragen om een oplossing anders had ie nu een onbruikbaar horloge van 1000 euro op zijn nachtkastje liggen. Dit soort slechte service hoorde je vijf jaar terug echt nooit. Zelf ook nu aantal keer meegemaakt dat applecare medewerker aan de telefoon ronduit onbeschoft en arrogant reageren.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.