Reacties voor: Garantie Dixons, iCentre en MyCom niet automatisch voortgezet na overname

Het is niet vanzelfsprekend dat de garantie van klanten van Dixons, iCentre en MyCom hetzelfde blijft nu de BAS Group is overgenomen door Relevant Holdings. Een persvoorlichter geeft ons meer informatie.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 31 reacties

  1. Veelal gaat het toch om fabrieksgarantie, dan maakt het toch ook niet uit in welke winkel je je product aanbied voor een garantieklacht.
    Dus ik zie niet waarom er nu opeens problemen zijn voor consumenten en hun garantie.

  2. Nooit meer kopen hier, steeds naar je garantie fluiten bij een overname

  3. Zijn er hier juristen die er iets over kunnen zeggen? Het lijkt me dat wanneer je een bedrijf overneemt, je niet zomaar lukraak kunt shoppen in wat je wel en niet overneemt. Je neemt toch ook de schulden over?
    En inderdaad, twee maanden geleden heeft mijn jongste zoon met zijn spaargeld een – ahum – Windows PC gekocht by MyCom in Nijmegen (in de winkel die volgens de berichten wel open blijft).

  4. Dixons heeft/had 3 jaar garantie en dat is nu dus voorbij?

  5. Origineel geplaatst door Marcel
    Zijn er hier juristen die er iets over kunnen zeggen? Het lijkt me dat wanneer je een bedrijf overneemt, je niet zomaar lukraak kunt shoppen in wat je wel en niet overneemt. Je neemt toch ook de schulden over?
    En inderdaad, twee maanden geleden heeft mijn jongste zoon met zijn spaargeld een – ahum – Windows PC gekocht by MyCom in Nijmegen (in de winkel die volgens de berichten wel open blijft).

    Omdat het iha om consumenten gaat (alleen daarvoor gold sowieso die drie jaar) lijkt me hier een rol weggelegd voor consumentenorganisaties.

    Lijkt me vanuit PR oogpunt in ieder geval absoluut geen slimme zet om dit al zo snel te roepen, laat staan als ze hierin volharden. Hier maak je als concern geen vrienden mee, en jaag je alsnog (trouwe/tevreden) klanten van de winkelformules die je overneemt weg…. zodat je een lege huls overhoudt!?

  6. Het eerste jaar kan je de garantie claimen bij de fabrikant en winkelier die het product verkocht heeft. Na het 2e jaar moet je naar de winkelier toe om garantie te claimen. De BAS Group gaf 3 jaar, de laatste 2 jaar zou je daar dus moeten claimen.

  7. Origineel geplaatst door Marcel
    Zijn er hier juristen die er iets over kunnen zeggen? Het lijkt me dat wanneer je een bedrijf overneemt, je niet zomaar lukraak kunt shoppen in wat je wel en niet overneemt. Je neemt toch ook de schulden over?
    En inderdaad, twee maanden geleden heeft mijn jongste zoon met zijn spaargeld een – ahum – Windows PC gekocht by MyCom in Nijmegen (in de winkel die volgens de berichten wel open blijft).

    Jurist in opleiding hier. Helaas werkt het in de meeste gevallen niet zo. Als een bedrijf failliet is gegaan, dan worden de rechten van eerdere klanten niet automatisch overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Fabrieksgarantie blijft echter altijd van kracht. Het zou natuurlijk wel zo netjes zijn van de nieuwe eigenaar om garantie geldig te houden, maar dit is dus niet vanzelfsprekend.

  8. Een bedrijf ‘going concern’ overnemen is heel iets anders dan onderdelen kopen uit een failliete boedel. Bij dat laatste vervalt alles van arbeids- tot consumentenrechten bij het failliete bedrijf: een nieuwe start in onderhandeling met de curator. Die laatste heeft maar één belang: de schuldeisers.
    De overnemende partij wil natuurlijk niet de goodwill van personeel en klanten verliezen, maar die coulance is niet vanzelfsprekend.

  9. “welkom bij een winkel om dit kort te sluiten.” en wat wodt er dan afgesproken? Lijkt erop dat er verschillende mogelijkheden zijn en er dus met verschillende meetlatten gemeten wordt. Geeft een beste indruk mevrouw Linda Hartings. 😡

    Gelijke moniken gelijke kappen, wel 3 jaar of alleen fabrieksgarantie, andere optie zijn er mijn inziens niet. 😒

    Als u het nu al in het midden laat geeft dit echt een stimmulance om bij de betreffende winkels nog te kopen, gezien de gemakkelijkheid waarmee u de consument nu met een probleem opscheept. 😡

    De prijzen bij MyCom waren altijd wat hoger maar de 3jaar garantie gaf bij mij de doorslag om daar in de winkel te kopen en niet bij de bekende internetboer.

    Relevant Holdings maak een statement dat u klanten waardeerd ook in de toekomst en neem de voorwaarden over voor de aangekocht zaken. Nieuwe aankopen na bepaalde datum is een andere zaak, hier kun je klanten over inlichten in de winkel voordat ze de aankoop doen.

  10. Dank allemaal voor de antwoorden. In elk geval samen met zoon maar eens een bezoekje brengen aan de winkel. En nu maar hopen dat zijn nieuwe PC een tijdje heel blijft.

    Trouwens, bij het bestellen was er nog iets vreemds, dat ons eigenlijk al een licht had moeten doen opgaan. Het moederbord was lastig leverbaar en de medewerker vertelde iets over problemen met de leveranciers van verschillende onderdelen. Dit speelde ongeveer twee maanden geleden.

  11. Ik vrees dat die 3 jaar garantie een witte vlek is in de nieuwe begroting. Daar wil niemand zich blind aan committeren. Even langskomen, momentje voor klantenbinding, enz. Iemand die zich niet meldt, heeft naderhand geen recht meer van spreken.
    Niet onlogisch, wel vervelend.

  12. ‘Een Dixons bij jou in de buurt’ ! Die zijn allemaal gesloten! Denk niet dat daar veel verandering in komt! Balen van de 3 jaar garantie op Apple producten!

  13. Heb sowieos geen goede ervaringen bij iCentre over garantie. Nu dit soort statements, vraag me toch af hoe het kan dat ze steeds failliet gaan… Hmmmm

  14. Ik zeg:
    Slechter kan je niet beginnen!
    Over een jaar echt failliet!

  15. toch apart dat men op bv de icentre website nog steeds doet adverteren met de 3 jaar garantie,….

  16. Origineel geplaatst door Bram:
    Jurist in opleiding hier. Helaas werkt het in de meeste gevallen niet zo. Als een bedrijf failliet is gegaan, dan worden de rechten van eerdere klanten niet automatisch overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Fabrieksgarantie blijft echter altijd van kracht. Het zou natuurlijk wel zo netjes zijn van de nieuwe eigenaar om garantie geldig te houden, maar dit is dus niet vanzelfsprekend.

    Maar je aankoop is toch gedaan bij icenter, en niet bij bas.

    Dan heeft het toch helemaal niks met het moederbedrijf te maken?

    (Geen jurist, gewoon sceptisch met een vraag)

  17. Hmm, de consument heeft hier niks van doen met de bas groep of welke andere eigenaar dan ook, je hebt een overeenkomst met de winkel of die nou eigendom is van bas of relevant holdings. De wet is hier heel duidelijk, als de winkel adverteerd met zoveel jaar garantie, dan zijn ze ook verplicht dat releverend, ongeacht wie de oude, vorige of huidige eigenaar is. Als consument heb je een overeenkomst met de winkel die op je bon staat, is dit een keten zoals Dixons/MyCom/iCentre zijn dan ziet de wet elke winkel met de zelfde naam als bij elkaar horende, ongacht of dit een franchise, zelfstandige, of onderdeel van een moederbedrijf is. Dus iedereen heeft nog steeds zijn recht op garantie

  18. Origineel geplaatst door Rick
    Maar je aankoop is toch gedaan bij icenter, en niet bij bas. …

    Mijn idee. Ik heb geen flik… met BAS te maken. Dixons, MyCom of iCentre is waarmee ik handel.

    De partij die dat overneemt, neemt dus ook mijn garantie over. Hoe ze dat intern met BAS gaan regelen is mijn probleem niet.

    Op het moment van aankoop en in de garantievoorwaarden wordt BAS niet genoemd, maar uitsluitend specifiek de winkels waar je winkelt. Me dunkt dat je een sterk punt hebt, als je gewoon je garantie komt claimen in één van de winkels.

  19. Icenter is failliet, enige wat de nieuwe eigenaar gedaan heeft is de merknaam gekocht. Neemt wat personeel over ten gunste van de curator. Want zijn taak ja zoveel mogelijk banen behouden en een zo hoog mogelijke prijs te bedingen om schuld eisers te compenseren. Onderstaande doet de nieuwe koper een bod op. Als die goed genoeg is gaat de curator akkoord en kan hij verder met openstaande kosten te compenseren. Nieuwe eigenaar wilt liever het personeel niet want extra kosten. Prima dan bied hij een deel een nieuw contract aan om de curator blij te maken.

    Merknaam
    Inboedel
    Vastgoed ( als die er is )
    Voorraad
    Werknemers.

  20. @karel-willem: Was het allemaal maar zo makkelijk jongens. Deze winkels zijn (waren) eigendom van BAS en daarom zijn dit soort zaken allemaal naar hun terug te leiden.

    Gewoon rustig blijven, het komt allemaal wel goed!

  21. Precies…. de overname is gedaan na het faillissement waardoor ze kunnen bepalen wat er wordt overgenomen. Gedachte daarbij is dat er alleen maar winst te behalen is, de garantie was door het faillissement toch al niets meer waard. En de overname van de merknaam en mogelijk wat goederen (personeel zal wel mogen solliciteren tegen nieuwe voorwaarden) veranderd daar niets aan.

    garantie is nou eenmaal iets tussen de koper en de verkoper (die nu niet meer bestaat), verder niemand. Dat fabrikanten/importeurs nog een aanvullende garantie kunnen bieden is leuk, maar dat is de enige aanspraak die hier mogelijk overblijft.

  22. Grappig. Niemand struikelt over de opdracht; ga naar de winkel en overleg over je garantie. DE WINKEL IS ER NIET MEER! Dus kun je daar ook niet terecht.

  23. @Anoniempje: Heb je toch niet goed opgelet: Marcella benoemde hierboven ook al precies datzelfde probleem.

    Overigens kon je in de reacties bij het voorgaande artikel al lezen dat het personeel het nieuws ook uit de media moet halen, dus of/wat je daar wijzer wordt is ook nog maar zeer de vraag…

    Triest voor de medewerkers die (voorlopig) wel mogen blijven: weinig perspectief bij zo’n slechte (door)start, behalve dan op veel boze klanten die je niet snel meer terug zult zien…

  24. Ik lees geen media en kom niet op fora. Mijn macbook is gekocht bij icentre. Nu gaat er iets stuk na 2,5 jaar en ik ga terug naar icentre. Zelfde winkel, zelfde adres, zelfde personeel. Hoe moet ik dan weten dat ik geen garantie meer heb?

  25. Voortzetting van service aan klanten vindt deze organisatie dus blijkbaar niet belangrijk. Dan is er maar één remedie. Vooral niks kopen hier en laat ze dan maar wachten op het volgende faillissement.

  26. Origineel geplaatst door chippie
    Ik lees geen media en kom niet op fora. Mijn macbook is gekocht bij icentre. Nu gaat er iets stuk na 2,5 jaar en ik ga terug naar icentre. Zelfde winkel, zelfde adres, zelfde personeel. Hoe moet ik dan weten dat ik geen garantie meer heb?

    Misschien wel eens media volgen en fora lezen. Als je wereldvreemd bent is dat niet echt een probleem van anderen. Je hebt twee jaar Europese garantie, alles meer is mooi meegenomen, maar niet echt een vaststaand feit.

  27. Origineel geplaatst door chippie
    Ik lees geen media en kom niet op fora. Mijn macbook is gekocht bij icentre. Nu gaat er iets stuk na 2,5 jaar en ik ga terug naar icentre. Zelfde winkel, zelfde adres, zelfde personeel. Hoe moet ik dan weten dat ik geen garantie meer heb?

    Dat noemt men ‘thuiskomen van een koude kermis’.
    Hierboven staan enkele reacties met de agressie vlak onder de oppervlakte, maar vooral ook hele naïeve reacties.
    De ‘tent’ is failliet: einde oefening. De curator heeft maar één taak: zoveel mogelijk waarde te behouden voor de schuldeisers, verder niets en al helemaal niet om ‘banen te behouden’. De nieuwe eigenaar zal zelfs een garantie hebben moeten afgeven om hangende het faillissement de lonen en loonbelastingen door te betalen. De curator betaalt daaraan echt geen cent uit de boedel.
    Ik heb medelijden met het personeel dat een nieuwe arbeidsovereenkomst door de strot krijgt gedrukt, pensioenbreuk lijdt, grote onzekerheden heeft, én de onmogelijke opdracht heeft om boze klanten uit te leggen dat ‘het enige dat is veranderd, alles is’.

  28. Uit het vorige artikel kan ik opmaken dat BAS Group overgenomen is. Verder kan ik, uit het artikel, niet opmaken wat er precies overgenomen is. Maar simpel gezegd: als de gehele BV/NV overgenomen is dan vervalt het recht op garantie niet. Persvoorlichter is schattig in deze berichtgeving, maar een rechter is uiteindelijk diegene die beslist.

  29. Toch al zeer slechte ervaring met Phone House qua garantie, enkele jaren gelden BT oortje van Sony (1 van de 1e, ruim 150 euro) na enkele maanden gebruik al defect, wilde niet meer opladen. Phone house gooide het op water schade ! en wilde het niet vervangen of repareren. Zou van zweten komen zeiden ze…. lijkt me dat een oortje daar tegen moet kunnen maar goed… ik koop er nooit meer wat.

  30. Origineel geplaatst door Lastminuteguy
    Uit het vorige artikel kan ik opmaken dat BAS Group overgenomen is. Verder kan ik, uit het artikel, niet opmaken wat er precies overgenomen is. Maar simpel gezegd: als de gehele BV/NV overgenomen is dan vervalt het recht op garantie niet. Persvoorlichter is schattig in deze berichtgeving, maar een rechter is uiteindelijk diegene die beslist.

    Nee, het is geen overname. Er zijn restanten gekocht uit een failliete boedel. Alleen de wettelijke fabrieksgarantie staat nog, verder niets.

  31. Origineel geplaatst door Michel:
    Nee, het is geen overname. Er zijn restanten gekocht uit een failliete boedel. Alleen de wettelijke fabrieksgarantie staat nog, verder niets.

    In principe heb je (formeel juridisch) gelijk. Er zijn echter wat barstjes in dat principe. In de eerste plaats (op het gevaar af 😴🐩🐩 wakker te maken😳😶) omdat ook ruim na de bekendmaking van die koop nog steeds prominent op alledrie de verworven en ononderbroken doordraaiende webshops drie jaar garantie wordt toegezegd. En daarnaast blijkt uit de berichten dat de partijen al vóór het faillissement in gesprek waren en is er volgens diverse bronnen daarbij opzettelijk op het faillissement aangestuurd terwijl de overnameplannen al vergevorderd waren. Dat riekt naar faillissementsfraude, een nog te redden bedrijf bewust failliet laten gaan om andere belanghebbenden willens en wetens buitenspel te zetten.

    Wij kunnen er hier met z’n allen nog lang en breed over discussiëren en speculeren, maar er zijn instanties die beter in de materie thuis zijn en beter in staat zijn een vuist te maken om onze belangen te verdedigen. Daarom heb ik de Consumentenbond op de kwestie attent gemaakt. Ben je lid van de Tros? Sein vooral ook Radar in. Varalid? Voor Kassa ook vast een interessante kwestie.

    In het verleden hebben dergelijke belangenbehartigers al vaker bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten kunnen overtuigen dat het ook in hun eigen (oa publicitair) belang was meer te doen dan alleen hun formeel juridische plicht na te komen…
    Hoe meer mensen zich melden, hoe sterker hun stem.

    Eendracht maakt macht 💪
    Dus trap vooral niet in de ‘verdeel en heers’ tactiek om je in een individuele winkel voor een individuele aankoop een individuele regeling aan te laten praten. Sorry iCulture, maar dat lijkt me zeker in dit stadium een voorbarig, imho zelfs slecht, advies. 😢

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.