Foxconn-documentaire: iPhone maken in 141 stappen, werkdagen van 12 uur

ABC zond een documentaire over Foxconn uit, waarin de productie van iPhones en iPads centraal stond. De documentaire bevat actuele kwesties, zoals werkomstandigheden en zelfmoorden. Maar ook de productie van iPhone en iPad kwam aan de orde.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

foxconn_ipad_fabriekVannacht was op het Amerikaanse televisiestation ABC voor het eerst een uitgebreide documentaire te zien over de Foxconn-fabrieken waar Apple-producten worden gemaakt. Het tv-programma Nightline kreeg een exclusief kijkje in de fabrieken, al moet er wel bij worden gezegd dat ABC onderdeel is van Disney, dat nauwe banden met Apple onderhoudt dankzij de betrokkenheid van wijlen Steve Jobs bij beide bedrijven. Kregen de Amerikaanse tv-kijkers daarmee een eerlijk en onafhankelijk beeld te zien?

Misschien niet, maar toch kwamen pijnlijke onderwerpen ter sprake, zoals een reeks zelfmoorden en het ophangen van anti-zelfmoordnetten rondom de fabrieken. Amerikaanse blogs hebben de hoofdpunten samengevat en daarbij bleken er eigenlijk weinig verrassingen.

Een paar interessante feitjes:

  • Er zijn 141 stappen nodig om een iPhone te maken. De toestellen zijn grotendeels handgemaakt.
  • Het duurt 5 dagen om een iPad te maken en er komen 325 paar mensenhanden aan te pas.
  • Foxconn maakt per dag 300.000 cameramodules voor de iPad.
  • Foxconn-medewerkers werken in ploegendienst van 12 uur op een dag. Tussendoor hebben ze 2 uur pauze.
  • De medewerkers betalen voor hun eigen eten, zo’n 70 dollarcent per maaltijd.
  • Foxconn-medewerkers die op het fabrieksterrein wonen betalen 17,50 dollar per maand en slapen met 6 tot 8 mensen in een kamer.
  • De medewerkers verdienen 1,78 dollar per uur.
  • Nieuwe medewerkers krijgen 3 dagen training en teambuildingssessies voordat ze aan de slag gaan.

De documentaire vatte ook alle gebeurtenissen samen, die leidden tot de negatieve berichten rond de werkomstandigheden in Foxconn-fabrieken. De aandacht was daarbij sterk op Apple gericht, terwijl in de fabrieken ook producten van andere merken worden gemaakt. Misschien komt het door de bekendheid van Apple, of door het feit dat we van Apple alleen maar succesverhalen kennen en dat mensen graag ook de schaduwzijde horen. In de documentaire was te horen dat het percentage zelfmoorden bij Foxconn lager ligt dan het nationale gemiddelde in China. Foxconn reageerde door anti-zelfmoordnetten op te hangen, de lonen te verhogen en psychologische hulp aan te bieden. Het grootste probleem in de fabrieken is het monotone werk, al klaagden medewerkers in de documentaire vooral over lage lonen en krappe huisvesting. Desondanks zijn er genoeg mensen die in de fabriek willen werken. De ABC-documentairemakers bezochten ook een nabijgelegen dorp om de leefomstandigheden daar te vergelijken. De inwoners vertelden dat hun leven erop vooruit was gegaan, dankzij de fabrieken en de jonge mensen die er werken.

nightline foxconn

Foxconn-topman Louis Woo gaf in een interview aan, dat hij graag zou zien dat Apple gaat eisen om de salarissen van fabrieksmedewerkers te verdubbelen (al zal dat uiteindelijk natuurlijk wel doorwerken in de prijs). De bal ligt wat Woo betreft bij Apple.

De documentaire is (nog) niet gedeeltelijk online te bekijken. Eerder was er al een teaservideo van een paar minuten, waarmee je al een aardige indruk krijgt. En ook is de audio-only versie inmiddels beschikbaar als podcast in iTunes (via @ioscar).

Update: Er zijn nu ook drie Flash-video’s online verschenen, waarmee je 15 van de 30 minuten uit de documentaire kunt zien. We raden aan om ze op de desktop te bekijken, aangezien ABC geen Flash-vrije variant aanbiedt:

video platform
video management
video solutions
video player

video platform
video management
video solutions
video player

video platform
video management
video solutions
video player

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 22 februari 2012, 16:13
Categorie Apple
Onderwerpen foxconn, productie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.